|
galakta.pl Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta |
 |
Talisman: MAGIA I MIECZ - Talisman History
Nemomon - Nie 21 Gru, 2008 Temat postu: Talisman History Tak od niechcenia zrobiłem dzisiaj na innym forum mały temacik o ulubionej grze planszowej. Nie wiem czemu, ale jakoś nie mogłem się powstrzymać od napisania krótkiej historii Talismana. Może dlatego, że sam kiedyś takowy pisałem, ale po polsku.
Nemomon napisał/a: | My fave boardgame is a Talisman - Magia i Miecz (Magic and Sword). During 1983 (my birth year) Games Workshop made a Talisman boardgame. Soon they made 2nd Edition, which was colored and few cards were changed. Generally, in this place You're rolling a dice and move Your character by number of space at dice. Then usually You draw a number of Adventure (later with expansions - others, like Timescape or City cards) cards and You're doing instruction written at them. Goal is going to Inner Region and to Crown of Command. However You need a Talisman, if You want to go to that space.
Why at the beginning I said about "Magia i Miecz"? Talisman 1st and 2nd editions were populat not only in Great Britain but in other countries, like Japan, Germany, Israel or Poland as well. All versions, except for Polish one, were almost identical like original one. Polish one, named "Magia i Miecz", were strongly different. Everything was changed, except for Rules. Board, images, even if it was based at 2nd edition, it has many things like from 1st edition (card instructions, Polish edition were black and white). Almost anyone, who ever saw Polish and original edition, would say - Polish is the best edition of Talisman. It was released at 1991 by "Biuro Promocji i Reklamy Fantastyki: Sfera". Additionally, Poland had one exclusive expansion - Jaskinia (The Cave). When BPiRF Sfera lost license, they made a clone of MiM - Magiczny Miecz (Magical Sword). It wasn't a success like "Magia i Miecz", but even now, there is plenty of Poles, who like it more than a MiM. It has everything different, next set of new images, card names, keywords, board had new additional Region, expansions (which more or less were based at Talisman ones, but not all of them and usually enough were changed for not counting as a direct plagiarism). Only Jaskinia were a little changed and new expansion - Krypta Upiorów (Spectres's Crypt) were made.
After 2nd edition, Games Workshop made third edition. I don't want use bad words, because probably all of them would be changed to Metal Batman but it wasn't good. Wasn't IMO. It has two expansions, each gave two new boards and Inner Region were changed to Warlock Tower. As a titibit, I may say two years ago, were released a homebrew GameBoy Advance game based at third Edition. Because of ToS I cannot distribute it, so don't ask. I only may show few screens from it:

One year ago, Black Industries released a 4th edition. It was based at 2nd edition but it has few changes. I dunno, what to say more about it. They planned an expansion to it but finally they stop releasing everything, except for books.
After that, Fantasy Flight Games got a license for it. They released a copy of 4th Edition, named Talisman 4th Revised Edition. It also had few changes, especially one - Fate Points (possibility to reroll a dice). BI's 4th Edition was released only in Great Britain, while 4th Revised Edition in many other countries - in Poland as well. Poish edition is a special edition among others. Only it has a subtitle - Talisman - Magia i Miecz. |
Mój angielski jest raczej nastawiony na czytanie, niźli pisanie, więc na pewno znajdzie się od pytona błędów. Również tylko chciałem lekko nakreślić historię Talismana oraz MiMa. Dłuższa wersja by wspominała o wsio White Dwarfach, Hieraut Citadel, innych promo kartach &c. Co uważacie o mym texcie?
Katiusha - Nie 21 Gru, 2008
Przetłumacz i wklej równiez wersje Polską.
Narazie takie jest moje zdanie o tym tekście.
Nemomon - Nie 21 Gru, 2008
Znalazłem mój text, który pisałem jakieś dwa lata temu:
Nemomon napisał/a: | Chciałbym przybliżyć wam pewną, starą grę planszową o nazwie Magia i Miecz oraz jej późniejszym klonie - Magiczny Miecz. Dlaczego ten temat utworzyłem akurat w tym sub-forum? Pomijając fakt, że nie mamy sub-forum o grach planszowych, a sub-forum o starych grach dotyczy tylko gier około-konsolowych, zdecydowałem się napisać go tutaj. Ale miałem także i inny powód. Kiedyś, około roku 1997 i początku roku 1998 powstała taka gra PBEM (Play By E-Mail), która nazywała się The MEG (The Multiplayer E-mail Game) a która była oparta na grze planszowej, pod tytułem właśnie Magia i Miecz. Oto mały screen tej gry. Jednakże gracz w zasadzie nie miał jakiejś zbyt dużej swobody w graniu a prawie wszystko robił za niego Mistrz Gry (za wyjątkiem wykonywania ruchu). Ale cofnijmy się do przeszłości, do jej pierwszej edycji. Oryginalnie gra nazywa się Talisman a jej wydawcą był Games Workshop. Swoją nazwę zawdzięcza Magicznemu Przedmiotowi, który był niezbędny by wygrać partię, właśnie Talismanowi (Pierwsza Edycja oraz Druga Edycja). Wydana została w 1983 roku a następnie w 1985. Pomiędzy pierwszą a drugą edycją nie było wiele zmian. Zmieniła się lekko kolorystyka kart, lekko instrukcja paru kart (Różdżka z Pierwszej Edycji oraz z Drugiej Edycji) oraz PLANSZA GŁÓWNA, która teraz była czterema puzzlami (a wcześniej jedną, rozkładaną). Jej wycinek wygląda mniej więcej tak. W grze gracz prowadzi Poszukiwacza, którego celem jest zdobycie Korony Władzy. Miał również specjalną Kartę Bohatera, na której zamieszczał swoje aktualne statystyki. Dla przykładu grafiki postaci, których nie mieliśmy w polskiej wersji: Pirat, Saracen, Wojownik Chaosu oraz Drwal. Aby dotrzeć do celu musi walczyć z Wrogami, innymi Poszukiwaczami, zdobywać Przedmioty i Przyjaciół, odwiedzać Miejsca i Nieznajomych. Wszystko to jest reprezentowane przez karty oraz obszary na planszy. Dla innego przykładu, skan karty, która nie została u nas wydana: Market Place.
Do drugiej edycji wyszło też sporo dodatków, które urozmaicały rozgrywkę poprzez nowe plansze do zwiedzania, karty do zdobycia czy inne dodatkowe zasady. Tak więc, obok Talisman: The Adventure, czyli podstawowej wersji (Pierwsza Edycja oraz Druga Edycja) wyszły:Talisman Expansion Set, Talisman Dungeon, Talisman Timescape, Talisman City oraz Talisman Dragons.
Talisman Expansion Set wydany został w 1986 roku.Zawierał dodatkowe karty Poszukiwaczy, Alternatywne Zakończenia Gry oraz parę zasad (m.in. Giermkowie). Talisman Dungeon czyli PODZIEMIA, wydany w 1987 roku. Dodatkowa plansza, karty, Poszukiwacze etc. Celem PODZIEMI było dojście do Skarbca, który umożliwiał wejście na obszar Korony Władzy bez potrzeby posiadania Talizmanu. Aby dostać się do PODZIEMI, trzeba było odnaleźć specjalne wejście.
Talisman Timescape - KOSMICZNA OTCHŁAŃ, wydana w 1988 roku. Podobnie jak PODZIEMIA, OTCHŁAŃ posiadała własny komplet kart, które się ciągnęło na jej planszy. Oczywiście doszli nowi Poszukiwacze, którzy nawiązywali do gry bitewnej: WarHammer 4000. Nowością było to, że Poszukiwacze nie mogli w żaden sposób wpływać na siebie oraz całkowicie nic, co działo się na innych planszach nie wpływało na Poszukiwaczy w OTCHŁANI. Wydawało by się, że to jest zaleta a tak naprawdę było wadą, ponieważ często dochodziło do patów w grze, kiedy to słabszy Poszukiwać wchodził do OTCHŁANI i przy minimalnym szczęściu mógł z niej nigdy nie wyjść (i bynajmniej nie mam na myśli jego śmierci). Do OTCHŁANI można było dostać się na kilka sposobów, m.in. poprzez Czar Nadprzestrzenna Brama lub Alternatywne Zakończenie - Czarna Dziura.
Talisman City - MIASTO wydane w 1991 roku. Podobnie jak wyżej, nowa plansza, karty, dwaj Poszukiwacze. Jako nowość, wprowadzone zostały Karty Mistrzów - czyli dodatkowa profesja dla naszego Poszukiwacza. Dzięki nim, zdobywał on dodatkowe Umiejętności oraz premie do statystyk.
No i na koniec, wydany w 1993 roku, Talisman Dragons - SMOKI, który podobnie jak Talisman Expansion Set, zawierał tylko dodatkowe karty oraz Poszukiwaczy oraz wyznaczał nowego wroga - Króla Smoków, którego zresztą spotykamy już wcześniej, przy okazji Talisman Expansion Set właśnie. Wspomnieć należy, że jedna karta - Dragon Venom, nie została w Polsce wydana.
Wspomnieć należałoby jeszcze o trzech "dodatkach". Gdzieś w okolicach grudnia 1987 roku Francuskie pismo Heraut Citadel wydało kilka kart Przygód, Czarów oraz dwu nowych Poszukiwaczy. Dzięki uprzejmości Jon N. aka Talisman Island, który podesłał mi skany (ja sam posiadałem tylko angielskie przedruki), mogę przedstawić te karty: Część Pierwsza oraz Druga. Z ciekawszych kart mogę przedstawić Poszukiwacza Skaven oraz Skaven Flamethrower.
W 1985 roku w numerze 72 czasopisma White Dwarf (oficjalne czasopismo Games Workshop) wydanych zostało siedem kart: Transmute, Bladesharp, Resurrection, Enrich, Curfew, Closed Shop oraz Bolster, z czego kilka było reprintami z Heraut Citadel. Przybliżono również jednego Poszukiwacza - Samurai, który niemalże jednocześnie został wydany w Talisman: The Adventure.
Następnie w numerze 115 White Dwarf'a otrzymujemy cztery nowe Karty Mistrzów: Champion of Chaos, Mystic, Templar oraz Herald. (Tokeny: Champion of Chaos, Mystic Templar oraz Herald). Stać się nimi można było dzięki następującym kartom (odpowiednio): Champion of Chaos, The Way of the Lotus, Recruiter oraz Noble.
Talisman został wydany w wielu krajach i językach. Niektóre doczekały się tłumaczeń, inne nie. Dodatkowo w niektórych krajach wydawanych zostało kilka edycji. Prym tutaj wiedzie Hebrajska wersja, która doczekała się ich aż czterech. Dla przykładu kilka grafik z Hebrajskiej wersji (karty nieoficjalne): Kula Ognia, Talizman, Król Smoków, Wejscie do PODZIEMI, Księga Czarów, Saracen oraz Plansza PODZIEMI.
W Japonii gra była angielskojęzyczna, jedynie instrukcje były po Japońsku (dla przykładu Statut Miasta). Były również specjalne "nakładki" na karty. Przykładowa rozgrywka wyglądała tak lub tak.
Około roku 1991 BPIRF Sfera z.o.o. (Biuro Promocji i Reklamy Fantastyki) wydała Magię I Miecz, opierając się na Pierwszej edycji Talisman. Zmieniona została nazwa, wszystkie grafiki na kartach oraz planszy. Dodatkowo, starter oraz pierwszy dodatek (Talisman: The Adventure oraz Talisman Expansion Set) u nas połączono w starter. W Polsce wydane zostały dwie edycje (Pierwsza oraz Druga Edycja).
Plansza składała się z trzech Krain: KRAINA ZEWNĘTRZNA, KRAINA ŚRODKOWA (oddzielone poprzez Rwącą Rzekę) oraz KRAINA WEWNĘTRZNA (oddzielone poprzez Ogniste Góry). Centralnie na planszy znajdował się obszar Korony Władzy. Po planszach poruszali się Poszukiwacze np. Czarnoksiężnik. Posiadają oni cztery parametry: Siła, Moc, Wytrzymałość oraz Złoto. Siła oznacza, jak silny jest bohater; Moc określa jego mądrość (maksymalną liczbę czarów, jakie postać może posiadać) oraz jest używana w walce Psychicznej; Wytrzymałość określa, ile walk oraz innych nieszczęść może przeżyć bohater, zanim zginie oraz Złoto, czyli majętność Poszukiwacza. Oczywiście mogli zdobywać nowe profesje np. Mistrz Złodziei, który nie wiadomo czemu pozbawiony został nóg (oraz jednej zdolności pod numerem 10), co przedstawiają następujące grafiki podstawek: Oryginalna oraz z Polskiej Edycji.
Karty dzielimy na sześć typów, z czego typ 5 ma dodatkowe podkategorie.
Typ 1, to karty Zdarzeń np. Złoto Głupców.
Typ 2, to karty Wrogów, z którymi walczymy Wręcz jak np: Smocze Leże
Typ 3, to również karty Wrogów, ale z nimi walczymy Psychicznie: Zombie Dragon
Typ 4, to Nieznajomy: Jeźdźcy Apokalipsy
Typ 5, jak wcześniej napisałem, miał trzy podkategorie: Przedmiot, Magiczny Przedmiot oraz Przyjaciel:
Przedmiot: Karty Taroka. Jako ciekawostkę mogę podać, iż grafika na tej karcie przedstawia dwie realnie istniejące karty Tarota (który kiedyś był znany jako gra karciana - Tarok) - Papieżycę oraz Głupca.
Magiczny Przedmiot: Różdżka Ognia. Jeden z niewielu przedmiotów, który automatycznie może zabić Króla Smoków.
Przyjaciel: Robot Bojowy. Trza zauważyć, że Robot jest odporny na Wampira, który w polskiej edycji nie istniał, gdy Kosmiczna Otchłań była wydawana. Oryginalnie, tym wampirem był obszar Wieża Wampira w WEWNĘTRZNEJ KRAINIE, na którym można było poświęcić Przyjaciela, by nie tracić punktu Wytrzymałości. Jednakże polski tłumacz zignorował tą zasadę i jej nie przetłumaczył. Później, w jedynym polskim dodatku wyszedł Poszukiwacz - Wampir, który nie mógł mieć Przyjaciół i z każdego wypijał krew, co spowodowało, że Robot Bojowy był odporny na niego a nie na Obszar Wieży Wampira.
Typ 6, czyli Miejsca: Kopalnia Złota
Karty rozpatrywało się w kolejności cyfr, a więc od 1 do 6. Jeżeli były jakieś zakłócenia (np niespodziewana teleportacja), to resztę kart się zostawiało na polu, na którym zdarzenie nastąpiło. W wersji Magii i Miecz doczekaliśmy się jednego rodzimego dodatku - JASKINIA, który również był jedynym samodzielnym dodatkiem, tzn. można w niego było grać nie posiadając oryginalnej planszy. Celem gry było odnalezienie Magicznego Kryształu, który bardzo ułatwiał dojście do Korony Władzy. Niestety, dodatek był bardzo przegięty. Poszukiwacze zbyt potężni, karty również i praktycznie duże fory już na samym początku gry. Nawet później, z okazji "reedycji" w Magicznym Mieczu, wiele się nie zmieniło, chociaż część przegięć została wyeliminowana (MiM z lewej, MM z prawej): Legionista oraz Weryfikacja
Ponieważ Games Workshop nie przedłużył Sferze licencji, w 1993 roku został wydany klon (plagiat) pod tytułem Magiczny Miecz. Oprócz szeregu wad (np. względnie tragiczna oprawa graficzna) miał też trochę zalet. Wszystkie grafiki zostały zmienione na inne (za wyjątkiem JASKINI, w której tylko parę kart doczekało się "liftingu" i to niestety na gorsze). Nazwy także np. Siła na Miecz, Mieszki Złota na Sztabki Złota czy Zdarzenie na Spotkanie. Zamiast Krain mieliśmy do czynienia z Kręgami i tak: Krąg Zewnętrzny, Krąg Środkowy, Krąg Wewnętrzny oraz Kamienny Most, odpowiednik KRAINY WEWNĘTRZNEJ. Jak więc widać, w MM była jedna kraina więcej do zwiedzania. |
Nigdy go nie dokończyłem, ponieważ forum, na którym go pisałem zostało zhackowane. To jest wersja z mojego dokumentu .doc . Później przetłumaczę mój pierwszy post.
Katiusha - Nie 21 Gru, 2008
Bardzo fajny tekst, szczególnie, że ma działajace linki z ilustracjami i można zobaczyc przy okazji czytania co i jak wygladało.
Napewno przeczytanie tego przyda sie tym wszystkim którzy chcą uzupełnić i poszerzyć swoją wiedze o MiMie i jego historii.
Brawo Nemomon za jego napisanie.
Jeszcze tylko ten pierwszy przetłumacz jak znajdziesz chwile czasu i natchnienia.
I jak są w nim jakieś linki do ilustracji to je "uruchom", wtedy taki tekst sporo zyskuje, bo mozna zobaczyc o czym sie czyta.
Nemomon - Nie 21 Gru, 2008
Nemomon napisał/a: | Moją ulubioną grą planszową jest Talisman - Magia i Miecz. Została wyprodukowana w 1983 (moja data urodzin) roku, przez Games Workshop. Niedługo później, wydali oni drugą edycję, która była kolorowa oraz parę kart zostało zmienionych. W gruncie rzeczy, rzucasz kostką oraz poruszasz swą postać o wyrzuconą liczbę oczek. Następnie, z reguły ciągniesz określoną liczbę kart Przygód (później, wraz z innymi rozszerzeniami także inne - np. Otchłani czy Miasta) oraz wykonujesz zawarte na nich instrukcje. Celem jest dotarcie do Wewnętrznej Krainy oraz do Korony Władzy. Jednakże potrzebujesz Talizman, jeżeli chcesz wejść na ten obszar.
Dlaczego na początku powiedziałem "Magia i Miecz"? Talisman 1st oraz 2nd Ed. były popularne nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale w innych państwach, jak Japonia, Niemcy, Izrael czy Polska także. Wszystkie, za wyjątkiem polskiej, wersje były niemal identyczne co do oryginalnej edycji. Polska, nazwana Magia i Miecz, bardzo się różniła. Wszystko zostało zmienione, za wyjątkiem zasad. Plansza, grafiki, nawet gdy była na podstawie 2nd ed., to posiadała sporo z pierwszej edycji (instrukcje kart, polska edycja była czarno-biała). Praktycznie każdy, kto kiedykolwiek widział polską oraz oryginalną edycję, może powiedzieć, że polska jest najlepsza. Wydana została w 1991 roku przez "Biuro Promocji i Reklamy Fantastyki: Sfera". Dodatkowo, Polska posiadała ekskluzywny dodatek - Jaskinia. Gdy BPiRF Sfera straciła licencję na Talisman, stworzyła jej klona - Magiczny Miecz. Nie był on tak popularny jak MiM, ale nawet teraz jest sporo polaków, którzy bardziej go lubią niźli MiMa. Posiadał wszystko inne, nowy zbiór grafik, nowe nazwy kart, słowa kluczowe, plansza posiadała dodatkową Krainę, nowe dodatki (które mniej lub bardziej były oparte na tych z Talismana, ale nie wszystkie oraz zwyczajowo wystarczająco były zmienione, by nie było mowy o dokładnym plagiacie). Tylko Jaskinia była lekko zmieniona oraz wydany został nowy dodatek - Krypta Upiorów.
Po drugiej edycji, Games Workshop wydał trzecią edycję. Nie chcę używać brzydkich wyrazów, gdyż prawdopodobnie wszystkie mogły by być zamienione na Metal Batman (dopisek: takie ustawienia filtera brzydkich wyrazów), ale nie była ona dobra. Nie była według mnie. Posiadała dwa dodatki, każdy dodawał dwie nowe plansze oraz Wewnętrzna Kraina została zamieniona na Wieżę Czarownika. Jako ciekawostkę mogę dodać, że dwa lata temu wydana została gra homebrew na GameBoy Advance, bazowana na trzeciej edycji. Z powodu Terms of Service, nie mogę jej rozpowszechniać, więc nie pytajcie. Mogę tylko zaprezentować parę grafik:

Rok temu Black Industries wydał czwartą edycję. Basowana ona była na drugiej edycji, ale miała parę zmian. Nie wiem, co powiedzieć więcej o tej edycji. Planowali oni dodatek, ale w koncu wstrzymali się z wydawaniem czegokolwiek, prócz książek.
Po tym, Fantasy Flight Games zdobyło licencję. Wydali oni kopię czwartej edycji, nazwali Talisman 4th Revised Edition. Ona także zawierała parę zmian, ale najważniejszą było wprowadzenie Punktów Losu (możliwość przerzucenia rzutu kostką). Wersja BI wydana została tylko w WIelkiej Brytanii, podczas gdy 4th Revised Edition w paru innych krajach, w Polsce w szczególności. Polska edycja jest specjalna spośród reszty edycji. Tylko ona posiada podtytuł - Talisman - Magia i Miecz. |
Jeżeli będziesz chciała jakieś grafiki czy coś, to powiedz. Swego czasu uploadowałem trochę grafik do poprzedniej polskiej wersji, ale nie było okazji skorzystać.
arkoski84 - Nie 21 Gru, 2008
Swietne teksty.To wielka przyjemnosc dla maniakow MiM, czytac takie artykuly!Oby bylo ich wiecej.
Katiusha - Nie 21 Gru, 2008
Nemomon napisał/a: | Jeżeli będziesz chciała jakieś grafiki czy coś, to powiedz. Swego czasu uploadowałem trochę grafik do poprzedniej polskiej wersji, ale nie było okazji skorzystać. |
Jasne, że chce. Zbieram wszystko co dotyczy MiMa i pałęta sie po internecie. Moze coś sie trafi co jeszcze nie widzałam albo nie mam w moim "archiwum MiM".
Jak masz gdzies uploadowane to to podrzuć mi linki na PW jak nie możesz na ogólnym. Chyba, że możesz. A jak nie to napisz mi tam na co i jak aby je ściągnąć na dysk.
arkoski84 - Nie 21 Gru, 2008
Nie bardzo wiem w jakim temacie moglem zamiescic to wyznanie .
Czytam fora MiM od 3 lat ,(prawie codziennie) min. na http://gamekeeper.offnet.pl/forum/ .Mieszkam w USA ,wiec o wiele trudniej zdobyc tu cokolwiek zwiazanego z MiM(druk,malowanie figurek-tu naprawde o to ciezko,Polak potrafi).Mam tez problem aby skompletowac chociaz 3 graczy .To forum wynagradza mi choc po czesci brak realnej rozgrywki.
Pozdrowienia zza oceanu.
Katiusha - Nie 21 Gru, 2008
Arkoski84, odsuń spacja to "Mieszkam" od linku, bo lipa się zrobiła.
Poza tym cały link to:
http://gamekeeper.offnet.pl/forum/index.php
Nemomon - Nie 21 Gru, 2008
Katiusha napisał/a: | Nemomon napisał/a: | Jeżeli będziesz chciała jakieś grafiki czy coś, to powiedz. Swego czasu uploadowałem trochę grafik do poprzedniej polskiej wersji, ale nie było okazji skorzystać. |
Jasne, że chce. Zbieram wszystko co dotyczy MiMa i pałęta sie po internecie. Moze coś sie trafi co jeszcze nie widzałam albo nie mam w moim "archiwum MiM".
Jak masz gdzies uploadowane to to podrzuć mi linki na PW jak nie możesz na ogólnym. Chyba, że możesz. A jak nie to napisz mi tam na co i jak aby je ściągnąć na dysk. |
PMa już wysłałem. Jakoś się na pewno dogadamy.
Katiusha - Nie 21 Gru, 2008
Jasne. Dzięki Nemomon.
Kufir - Pon 22 Gru, 2008
Dobra robota, co prawda nie przeczytałem jeszcze wszystkiego, ale na pewno dowiem się czegoś nowego (mam nadzieję) jak tylko dotrwam do końca tego tekstu.
Tei-chan - Pon 22 Gru, 2008
Naprawdę spoko tekst. Zwłaszcza dla nowych fanów tej gry, starzy wyjadacze, w tym ja, pamiętają niektóre z tych edycji jeszcze.
Nemomon - Wto 30 Gru, 2008
Tak się zastanawiam, że może bym zaczął kontynuować ten artykuł. Może w niedługim czasie coś więcej napiszę.
Katiusha - Wto 30 Gru, 2008
Nemomon napisał/a: | Tak się zastanawiam, że może bym zaczął kontynuować ten artykuł. Może w niedługim czasie coś więcej napiszę. |
Ty się nie zastanawiaj tylko pisz.
D.W. - Wto 30 Gru, 2008
W artykule są podane złe informacje dotyczące premiery Magii i Miecz w Polsce. Premiera o ile pamiętam nastąpiła w 1989r. Tak samo z utratą licencji i zakończeniem wydawania MiM.
Nemomon - Wto 30 Gru, 2008
Byłbym wdzięczny za wszelkie informacje, gdzie się pomyliłem oraz gdzie podałem złe informacje. Ja sam zauważyłem inny błąd, dotyczący liczby dodatków do Trzeciej Edycji (zapomniałem o jednym), ale nie chciało mi się póki co poprawiać. Za wszelkie sugestie oraz poprawne wersje będę bardzo wdzięczny.
Nemomon - Czw 01 Sty, 2009
Sorry za doube post, ale faktycznie miał Pan rację. Dzięki Jonowi N. dotarłem do materiałów, że pierwsza edycja MiMa wydana była w okolicy lutego 1989 roku. Później poprawię ten oraz inne błędy.
Adrahil - Sob 03 Sty, 2009
Ja swojego MiMa kupiłem około 20 grudnia 1989. Było to pierwsze wydanie, ale z tego co się orientuję to drugi dodruk. Wracając z tak cudownym zakupem na dworzec (specjalnie wybrałem sie do Warszawy po tę grę) zobaczyłem w jakimś kiosku (tak zwykłym kiosku!) pierwszy dodatek, czyli Podziemia. Dodam, że była to wersja bez pudełkowa Podziemi - w takiej sztywnej torebce foliowej, w jakiej wydawana była większość gier Encore.
Nemomon - Sob 03 Sty, 2009
Ja osobiście mam skana z White Dwarfa 111 (luty 1989 rok), który komentuje polską wersję.
|
|