galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Osadnicy z Catanu (Settlers of Catan) - 2k6 VS k12

Radziol88 - Sob 20 Lut, 2010
Temat postu: 2k6 VS k12
Sprzedawca w sklepie zaproponował mi spróbowanie gry z wykorzystaniem k12 zamiast dwóch k6.
Czy ktoś już próbował takich kombinacji?
Jeśli tak, to jakie wrażenia/wnioski?

uiek - Sob 20 Lut, 2010

nie wiem co to za sklep, ale dla mnie pomysł do bani. Mając 2k6 rachunek prawdopodobieństwa jakoś dochodzi do głosu - najłatwiej wyrzucić 7, później 6 i 8 etc, a przy k12 rzut jest totalnie losowy.
Radziol88 - Nie 21 Lut, 2010

Właśnie o to mi chodzi. Zmienia się taktyka: zamiast obstawiać te 6 i 8, starasz się mieć jak największą ilość numerków. A na złodziej przypada też 1, więc jego prawdopodobieństwo to nadal 1/6.
Sir Joker - Nie 21 Lut, 2010

Wiec zamiast walczyc o najlepsze miejsca mozna obstawiac cokolwiek. Jak dla mnie nuda.
Radziol88 - Nie 21 Lut, 2010

Moja pierwsza myśl była: super, w końcu budowanie przy 2,3,11,12 będzie miało sens.
Ale potem stwierdziłem, że owszem tamte numerki się poprawią, ale za to 5,6,8,9 tracą zupełnie na znaczeniu. I to już nie jest takie fajne.
Ale mimo wszystko pytałem o to, czy ktoś już grał w ten sposób (teorię wszyscy znamy :) ). A w praktyce czasami coś wygląda inaczej (zupełnie inna taktyka zmieni grę).

Pawelec123456 - Pon 21 Sty, 2013

Nie wiem, czy ruszanie tematu po takim przestoju ma sens, ale mam odrobinę doświadczenia w tej kwestii.

Gra 1 * k12 nie ma absolutnie żadnego sensu, równie dobrze można wtedy nazwać totolotka grą strategiczną.

Co innego gra 2 * k12, według zasad gry z produkcją selektywną: gracz rzuca dwiema k12 i ma możliwość wyboru jednej z liczb, wyjątek to wyrzucenie 7 na którejś z kości, wtedy atak złodzieja następuje bez względu na zapatrywania rzucającego. Wyrzucenie 1 jest pechowe, odbiera możliwość wyboru rezultatu (wtedy decyduje wynik na drugiej kości), wyrzucenie dwóch 1 skutkuje ponownym rzutem. Co ciekawe, gra nadal pozbawiona jest wtedy elementu statystycznego (1, 6, 8 czy 12, szanse są te same), ale możliwość wpływania na los całkowicie odmienia grę (wtedy warto się osiedlać w sąsiedztwie innych, mamy wspólne numery, a co za tym idzie wybieramy te same liczby). Kłopotliwe jest granie w ten sposób z "Miastami i Rycerzami" (trzeba wyciągnąć czerwoną k6 z pudełka, Alchemik pozwala ustalić wynik rzutu jedną k12 i czerwoną k6, nie rzucamy wtedy drugą k12, i tak wybieramy Alchemikiem to, co chcemy).

Wariant gry selektywnej 3*k6 z "Miastami i Rycerzami": rzucamy trzema białymi kośćmi, wybieramy z nich 2 (tzn. ustalamy, które pola produkują surowce i towary), trzecią odkładamy na bok i traktujemy jak kość czerwoną, dopiero po całej procedurze rzucamy kością wydarzeń. Alchemik pozwala na ustawienie wyniku na wszystkich białych kościach.

Borg - Pon 21 Sty, 2013

Grałeś w te "warianty" czy tylko o nich słyszałeś?

Według nas 2k6 w zupełności wystarcza i dobrze się sprawdza, więc po co na siłę udziwniać?

Radziol88 - Wto 22 Sty, 2013

Założyłem dawno temu ten temat, gdy jeszcze byłem bardzo początkującym graczem i teraz uważam, że jest zupełnie bez sensu ;)
Jedyna alternatywa dla 2k6 to dla mnie karty wydarzeń.

Borg - Wto 22 Sty, 2013

Rzucanie k12 zamiast 2k6 spowoduje, że faza zabudowy wyspy będzie nieistotna.
Nikt nie będzie się przejmował, gdzie stawiać osady, bo wszystkie numerki będą wypadały z taką samą częstotliwością, zatem wyścig o pola z 8mi i 6mi nie będzie miał sensu.

Opcja z 2k12 i wybieraniem wyniku też tu dużo nie poprawi. Nie dość, że nadal prawdopodobieństwo będzie takie samo to jeszcze ułatwimy sobie życie dobierając bardziej pasujący wynik, co natomiast dodatkowo wydłuży rozgrywkę o czas jaki każdy gracz poświęci na analizę tego co mu się bardziej opłaca, a w przypadku gry z dodatkami oraz z dużą ilością miast i osad na planszy to może naprawdę zająć sporo czasu.
Abstrahujac już od utrudnień jakie takie modyfikację stworzą podczas gry z Miastami i Rycerzami..

Pawelec123456 - Czw 24 Sty, 2013

Borg napisał/a:
Grałeś w te "warianty" czy tylko o nich słyszałeś?

Grałem, ale po dwóch/trzech grach wracaliśmy do klasycznego 2k6, jest po prostu najlepszy :wink:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group