| 
				
					| 
							
								|  | galakta.pl Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta
 |  |  Wyjaśnianie zasad obowiązującyh w grze Inwazja - imperium: kometa z podwójnym warkoczem
 
 dashi - Sob 26 Lut, 2011
 Temat postu: imperium: kometa z podwójnym warkoczem
 taki mały problem taktyczny:
 
 imperium vs ciemne elfy
 
 gracz grający ciemnymi elfami zagrywa swoją taktykę -epickie zaklęcie (nie pamiętam nazwy ale jest jedna karta za 10 więc raczej nie będzie kłopotów ze skojarzeniem o którą kartę chodzi:))
 
 jednostki z wybranej przez elfa strefy trafiają do nowego "kontrolera" i gracz imperium zagrywa teraz taktykę "kometa z podwójnym warkoczem" kopiując efekt taktyki -wybiera tą samą strefę. ma teraz z powrotem swoje jednostki plus jednostki elfa?
 
 czy jeśli zagra "kometę" w odpowiedzi na epickie zaklęcie to najpierw wykonuje się "przesunięcie jednostek" z komety a potem z taktyki elfickiej? (ma to ciekawe implikacje przy grze w multiplayera)
 
 i wreszcie pytanie do wszystkich kart odnoszących się jak ta -do karty właśnie zagranej -kiedy dokładnie można ją zagrać -czy tylko w odpowiedzi na daną akcję czy można "poczekać" aż się rozstrzygnie i wtedy ją skopiować?
 
 co dzieje się jeśli po zagranej taktyce (np wspomnianym epickim zaklęciu) zostanie zagrana inna taktyka? -tzn przy pomocy komety nie można już skopiować tej pierwszej?
 
 p.s. sorki za brak precyzji w nawach kart -polskie nazwy jakoś nie chcą zapadać w pamięć:)
 DaRKeR - Sob 26 Lut, 2011
 
 kometą możesz skopiować taktykę która właśnie wylądowała na stosie akcji, lecz robisz to w odpowiedzi.
 
 przypadek 1.
 
 EpicSpell DE za 10 ląduje na stosie, Ty w odpowiedzi grasz kometę.
 Stos jest rozpatrywany z zasadą "pierwsza zagrana ostatnia rozpatrzona" czyli najpierw zadziała kometa która zabierze jednostki, a potem orginalna taktyka która weźmie je spowrotem.
 
 Kometą możesz skopiować dowolną taktykę na stosie, tzn. że jeśli w odpowiedzi na EpicSpell DE, zostanie już coś zagrane, to Ty i tak dalej możesz grać kometę i kopiować efekt EpicSpella.
 
 Niestety nie możesz poczekać aż EpicSpell się rozstrzygnie i dopiero go kopiować, bo po rozstrzygnięciu Epic Spell spadnie na stos kart odrzuconych i nic Ci po nim.
 dashi - Sob 26 Lut, 2011
 
 thx. to sporo wyjaśnia
 morciba - Wto 26 Kwi, 2011
 
 Czy można zgrać kometę na kometę i czy ma to jakikolwiek sens? Czy może gra się zawiesza?
   DaRKeR - Wto 26 Kwi, 2011
 
 zagrać można, w takim wypadku kopiujesz tekst na tej drugiej komecie, czyli w efekcie dalej możesz wskazać kartę którą kopiujesz.
 JohnMarkII - Czw 23 Lut, 2012
 
 Witam,
 
 też mam pytanie odnośnie karty komety. Wczoraj rozegrałem swoją pierwszą grę z przyjacielem, który rozegrał kilka partii.
 
 Mój przeciwnik wybrał w fazie Pola Bitwy jednostki, którymi zechciał mnie zaatakować. Po podliczeniu "młotków" wyszło ich 8 bodajże. Po podliczeniu użył karty ŁOOMOT co zwiększyło liczbę "młotków" do 15 aczkolwiek mogę się mylić.
 Teraz pytanie, czy kiedy przy użyciu z mojej strony karty komety również mam do rozdysponowania 15 żetonów obrażeń i jeśli tak to rozumiem, że najpierw zadawane są moje obrażenia, i gdyby to spowodowało spalanie dwóch stolic to jest koniec gry? Mam nadzieję, że nic nie przekręciłem...
 DaRKeR - Czw 23 Lut, 2012
 
 
  	  | JohnMarkII napisał/a: |  	  | Witam, 
 też mam pytanie odnośnie karty komety. Wczoraj rozegrałem swoją pierwszą grę z przyjacielem, który rozegrał kilka partii.
 
 Mój przeciwnik wybrał w fazie Pola Bitwy jednostki, którymi zechciał mnie zaatakować. Po podliczeniu "młotków" wyszło ich 8 bodajże. Po podliczeniu użył karty ŁOOMOT co zwiększyło liczbę "młotków" do 15 aczkolwiek mogę się mylić.
 Teraz pytanie, czy kiedy przy użyciu z mojej strony karty komety również mam do rozdysponowania 15 żetonów obrażeń i jeśli tak to rozumiem, że najpierw zadawane są moje obrażenia, i gdyby to spowodowało spalanie dwóch stolic to jest koniec gry? Mam nadzieję, że nic nie przekręciłem...
 | 
 
 Zobacz co jest napisane na karcie Łomot, atakujące jednostki dostają +2 młotki. Czy Twoje jednostki w tym momencie atakują ? Nie, jeśli skopiujesz tę kartę to dodasz przeciwnikowi jeszcze więcej młotków.
 
 Nie rozumiem natomiast dalszej cześci pytania. Bronią się nie możesz zadawać obrażeń stolicy przeciwnika. Co więcej bez specjalnych kart nie możesz rozdzielać ataku na 2 strefy.
 Sztyrlic - Nie 26 Lut, 2012
 
 Moje pytanie tyczy się Komety z Podwójnym Warkoczem (symbolu nadejścia Soteka), a Wyzwolenia Zaklęcia.
 
 Background:
 Gracz 1 zagrywa UTS, a w odpowiedzi Gracz 2 zagrywa Kometę.
 
 Pytanie:
 Jak wygląda w tym momencie kolejność akcji? Wiem, że poświęcenie jest kosztem i powinno być rozpatrywane na początku, więc proszę o wskazanie właściwego przebiegu zdarzenia
 
 sytuacja A.
 - Gracz 1 zagrywa UTS
 - Gracz 1 poświęca x rozwinięć
 - Gracz 2 zagrywa w odpowiedzi Kometę
 - Gracz 2 poświęca swoje rozwinięcia
 - Gracz 2 strzela
 - Gracz 1 strzela
 
 sytuacja B.
 - Gracz 1 zagrywa UTS
 - Gracz 2 zagrywa w odpowiedzi Kometę
 - Gracz 2 poświęca swoje rozwinięcia
 - Gracz 2 strzela
 - Gracz 1 poświęca rozwinięcia
 - Gracz 1 strzela
 DaRKeR - Nie 26 Lut, 2012
 
 No w tym wypadku poświęcenie nie jest kosztem ponieważ jest tam "then" albo jak kto woli "Następnie"
 
 Czyli dopiero przy rozpatrywaniu dokłada się rozwinięcie, a następnie poświęca wybraną ilość rozwinięć.
 
 Zatem wygląda to tak:
 
 UTS
 w odpowiedzi kometa.
 
 Rozpatrujemy
 
 Kometa kopiuje UTS, dokłada rozwinięcie i można poświęcić rozwinięcia by zadać obrażenia.
 
 Jeśli zagrywający UTSa przeżyje, to może zrobić to samo.
 Sztyrlic - Nie 26 Lut, 2012
 
 Okej, przyjąłem to do wiadomości, a teraz moja kolej na opis dlaczego się z nim nie zgadzam
   
 Przykład 1 - Żelazna Dyscyplina i Sorcerer of Tzeentch:
 Action: When you play a development from your hand, put a resource token on this unit. Then, deal X damage to target unit. X is the number of resource tokens on this unit.
 
 - Gracz 1 zagrywa development, kładzie token na ptaku.
 - Gracz 2 zagrywa Dyscyplinę i anuluje cały efekt (włącznie z tokenem)
 
 Przykład 2 - UTS i Kometa:
 Action: Put the top card of your deck into play facedown as a development. Then, sacrifice X developments to deal X damage to target unit or capital.
 
 - Gracz 1 zagrywa UTS (nie poświęcając devek ze względu na słówko "then"
 - Gracz 2 zagrywa Kometę kopiując efekt
 - Gracz 2 rozdziela poświęca developki i strzela
 - Gracz 1 poświęca developki i strzela
 
 Pytanie: Co tutaj się nie zgadza?
 Ano to, że w Przykładzie 1, to co następuje po słówku "then" traktujemy jako składniową akcji, a w Przykładzie 2 rozbijamy to na dwie części.
 
 Zdecydujmy się, albo na Ptaku token zostaje, albo grając UTS najpierw poświęcamy developmenty, a później gramy odpowiedź.
 DaRKeR - Nie 26 Lut, 2012
 
 ale kto powiedział że dyscyplina nie blokuje żetonika ?:>
 
 Dyscyplina anuluje całą akcję, zatem nie będzie żetonika. Co innego jeśli zniknie cel ptaka, wtedy akcja wykonuje tyle ile się da czyli, nie strzeli, ale położy żeton.
 
 Tutaj masz odpowiedź z FFG w tej sprawie, jakbyś mi dalej nie ufał
   http://www.whinvasion.pl/....php?f=4&t=1424
 Sztyrlic - Pon 27 Lut, 2012
 
 Trochę zmodyfikowałem poprzedni post na bardziej przejrzysty
   Właśnie chodzi o to, że z jednej strony dyscyplina blokuje żeton (czyli jakby nie patrzeć całą akcję), a z drugiej UTS rozpatrujemy w dwóch fazach.
 
 Przemo podał odpowiedź od Lucasa na swoim blogu (odnośnie Ptaka):
 
 Pytanie:
 2. Iron Discipline (very, very strong card...) cancels whole Action if the 4 resources are not paid, does that reverse some part of an Action that is canceled? Example: Sorcerer of Tzeenth, I play development, use his Action, so;
 a) I need to first put a token, THEN choose a target. After that my opponent can response with Discipline, and if I don’t have resources, damage is not done
 b) I need to choose a target for my Action, then opponent response with Discipline (or not), and after that I put token (or not if Discipline applies) and deal damage (or not if Discipline applies)
 I'm concerned about b) version, because choosing a target for Sorceror's Action i after word "then", what means, that you need to first put a token and if you does, you can resolve the rest of Action.
 
 Odpowiedź od Lucasa:
 2. This is a good question, and one I am not ready to officially answer. As of right now, you should play as if it was b and the Iron Discipline cancels the entire action. I am not sure I am entirely satisfied with this, however. This interaction really needs an FAQ update to make it clear whether or not you choose targets/pay costs in a "then" statement when activating an ability.
 
 No chyba, że to co podałeś wyszło gdzieś w nowym FAQ, albo jest jakąś nowsza odpowiedzią od Lucasa w sprawie działania tych kart
   DaRKeR - Pon 27 Lut, 2012
 
 Przemo na blogu zamontował coś bardzo starego w FAQ 1.6 jest opisane wszystko:
 
 Q: If I trigger the Action on Sorcerer of Tzeentch (MC 53), can my opponent respond with Iron Discipline (CC 45), and can I still get a resource token on the Sorcerer if I do not pay 4 resources?
 A: The placing of the resource token on the Sorcerer is not considered to be a cost, and so will not occur when you activate the Action. Whenever you trigger an action you must declare all potential targets of the action, or you cannot trigger it. This means that even though the “Then” clause of the Sorcerer has not activated, you must still declare its target. So if a player responds with an Iron Discipline, you must cancel the entire Action if you do not pay four resources, including the placement of the resource token on the Sorcerer.
 Sztyrlic - Pon 27 Lut, 2012
 
 Spoko, w każdym bądź razie ID canceluje tokenik.
 Czyli rozpatrując to w ten sposób, tak na przyszłość. Jeżeli w danej karcie użyte jest słowo then, to dalszy ciąg (niezależnie od tekstu) nie jest kosztem?
 
 Jeśli tak, to wszystko zostanie wyjaśnione.
 Czasem odnoszę wrażenie, że panowie z FFG sami nie wiedzą co piszą. To na 10 kartach napiszą to samo tylko innymi słowami i ludzie zastanawiają się o co chodzi, a to znowu najpierw coś wymyślą, a potem zastanawiają się jak to działa. Jako dawny beta tester, muszę stwierdzić, że testerzy WH:I mają albo ciężką robotę, bo wszystko wychodzi od FFG, albo nie przykładają się do swojej roboty.
 DaRKeR - Pon 27 Lut, 2012
 
 problem w tym, że nie oddzielili kosztu od efektu na karcie i teraz są z tym problemy, bo samemu trzeba to rozstrzygnąć.
 Sztyrlic - Wto 06 Mar, 2012
 
 Dobra, teraz mam 100% pewności, że mam rację w przypadku Komety i UTS-a.
 
 Cytuję FAQ 1.6:
 
 Czarnoksiężnik Tzeentcha i słówko next
 
 "Umieszczenie  żetonu zasobów na Czarnoksiężniku nie jest uważane za koszt, więc nie zostanie położony od razu kiedy aktywujesz akcję. Kiedy aktywujesz akcję musisz zadeklarować wszystkie jej potencjalne cele, albo nie wolno ci jej aktywować. Oznacza to także,  że mimo, iż określenie „następnie” znajdujące się w zdolności Czarnoksiężnika, nie zostało aktywowane, nadal musisz wskazać jego cel..."
 
 Co za tym idzie, MUSISZ najpierw poświęcić rozwinięcia. Przekonaj mnie, że jest inaczej, bo poniższe wytłumaczenie to są tylko domysły.
 
  	  | Cytat: |  	  | problem w tym, że nie oddzielili kosztu od efektu na karcie i teraz są z tym problemy, bo samemu trzeba to rozstrzygnąć.
 | 
 
 Z całym szacunkiem, ale co to jest za system, w którym samemu się rozstrzyga i nagina reguły wg. własnej woli? Jeśli dany przypadek (opisany w FAQ!) wskazuje, że sytuacja wygląda inaczej to postępujmy zgodnie z przyjętą zasadą, bo póki co to wszystko sprowadza się ku "mówię, że nie można, więc nie można".
 
 Nie chcę tu nikogo obrażać, ale tak to wygląda. Jeśli będzie trzeba, to napiszę do FFG i przekonam ich do moich racji, bo nie ma innej możliwości, aby UTS działał jak "karta z niedorozwiniętym poświęceniem"
 
 Żeby jeszcze bardziej przypieczętować, że to co mówie jest prawdą, to wyobraźmy sobie sytuację, w której przeciwnik rzuca UTS na moją jednostkę. Kiedy mogę rzucić dyscyplinę? Przed poświęceniem, czy po poświęceniu rozwinięć?
 DaRKeR - Wto 06 Mar, 2012
 
 To pisz do FFG
  ja się będę trzymał tego co FFG do tej pory napisało. A napisało, że poświęcasz rozwinięcia dopiero przy rozpatrywaniu. Co cytowałem już w tym wątku. Więc zamiast gadać tutaj po próżnicy pisz. Masz takie prawo.
 
 No i generalnie to mnie obrażasz, bo ja wcale nie pisze, że jest tak bo tak mówię. Tylko Ci dałem link gdzie FFG mi rozpisało tą kartę. Wkleję tutaj jakbyś do tej pory nie potrafił znaleźć tego linka
 
 "Unleashing the Spell
 First you play the card, either adding it to an existing chain or starting another one. You will then need to choose a target for this spell (you do not need to name quantities at this time). When it is time for the spell to resolve, you put the top card of your deck facedown as a development, and then decide how many developments to sacrifice (targeting the previously named unit)."
 
 W przypadku z ID, musisz to zrobić w odpowiedzi na zagranie karty, czyli przed poświęceniem rozwinięć, ponieważ poświęcenie w tej karcie jest efektem.
 LucjuszK - Wto 06 Mar, 2012
 
 Zauważ że UTS odpala położenie rozwinięcia kiedy pojawi się w grze. Zagranie komety sprawia że rozpatrujesz ją przed zaklęciem które kopiujesz. W związku z czym powinno być tak że najpierw odpalasz kometę z położeniem i poświęceniem rozwinięcia a dopiero potem bierzesz się za rozegranego UTSa.
 
 Dołożenie oraz poświęcenie rozwinięć w tym przypadku jest efektem a nie kosztem karty. Jak możesz rozpatrywać efekt karty kiedy kometa zagrana w odpowiedzi jest rozpatrywana jako pierwsza?
 
 Właśnie zagrany UTS nie jest skutecznie zagranym UTSem. W tym miejscu zgodze nię z DaRKeRem.
 
 Inaczej w sytuacji zagrania Pogarda wysokich Elfów na UTSa "anuluj własnie zagraną taktykę" powodowała by położenie rozwinięcia ale skasowanie pozostałego efektu UTSa.
 
 Zaznaczam że to tylko moja opinia a jestem laikiem i powyższe wynika z logiki a nie checi udowodnienia że ktokolwiek z was ma racje
   LucjuszK - Wto 06 Mar, 2012
 
 Ptaka, natomiast odpalasz dopiero w momencie położenia tokena, więc jeżeli dyscyplina działa na jednostkę że nie kładziesz tokena to nie odpalasz efektu (chyba że dopłacisz 4).
 
 Zauważ że on działa następująco. Kładziesz rozwinięcie (spoko weszło)
 efektem położenia rozwinięcia jest położenie tokena na ptaku (jest to akcja wynikająca z jego opisu)
 
 grasz dyscyplinę (gracz z wielkim ptakiem nie dopłaca) więc nie kładziesz żetonu, jak nie kładziesz żetonu to nie odpalasz reszty efektu. Rozwiniecie nie bierze w tym w ogóle udziału. To nie położenie rozwinięcia odpala ptaka tylko położenie żetonu. Musisz położyć żeton "następnie" odpalić efekt.
 
 Nie dali żetonu nie dali efektu.
 
 (adnotacja dla forumowych troli... 4 posty nic nie znaczą, nie zjadajcie mnie tylko dlatego że macie ich więcej
  ) 
 |  |