|
galakta.pl Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta |
 |
Władca Pierścieni LCG - Zasady gry - Aragorn i jego ziomek oraz inne pytania
Sandking - Czw 21 Kwi, 2011 Temat postu: Aragorn i jego ziomek oraz inne pytania W ekipie bohaterów z Aragornem jest bodajże Theodred (nie pamiętam w tej chwili), który daje jeden punkt zasobów jeśli razem z nim ktoś idzie na wyprawę. Aragorn z kolei może się przygotować po przydzieleniu do wyprawy za jeden punkt. Czy to znaczy, że Aragorn jeśli ma 0 punktów zasobów idąc w tandemie z Theodredem dostać może jeden punkt, za który automatycznie się przygotuje.
I jeszcze pytanie dotyczące Syna Arnoru. W momencie jak wchodzi mogę wybrać przeciwnika i wejśc z nim w Zwarcie. Co to znaczy? Czy to znaczy, że wchodzę w nim w zwarcie jako cała ekipa i wybieram najpierw obrońcę i później oddaję atakiem, a następnie przechodzę do fazy wyprawy?
Jest jedna postać, która po wejściu może położyć żeton na polu obszaru. Rozumiem, że może to być dowolny obszar, nawet nieaktywny?
ziggy - Czw 21 Kwi, 2011
1. Nie bo aby aktywować zdolność Theodreda, Aragorn musi być przygotowany (nie możesz wyznaczyć go na wyprawę będącego wyczerpanym).
2. IMO jedynie Syn Arnoru wchodzi w zwarcie z dowolnie wybranym przeciwnikiem, a jeśli po rozstrzygnięciu walki nie zrobisz już niczego, przechodzisz automatycznie do fazy wyprawy.
Jedynie na obszar aktywny, który eksplorujesz. (Obszary w strefie przeciwności są nieaktywne)
Cytat: | Należy zwrócić uwagę, że jeśli w grze znajduje się aktywny obszar
(patrz 15), żetony postępu należy najpierw umieszczać
na karcie takiego obszaru, dopóki nie zostanie on
zbadany, a pozostałe kłaść na obecnej karcie Wyprawy |
Sky - Czw 21 Kwi, 2011
To zupełnie nie tak.
W fazie planowania (jedynej fazie, w której możesz zagrywać sprzymierzeńców i dodatki) kiedy wystawiasz Syna Arnoru a na obszarze przeciwności jest chociaż 1 wróg masz dwie ALTERNATYWY
1. Nic nie zrobić
2. Wejść w zwarcie - zabrać z obszaru przeciwności wroga. I TO WSZYSTKO.
Dlaczego miałbyś to zrobić? Właśnie po to, aby w fazie WYPRAWY nie liczyć już tego zagrożenia. Dzięki temu łatwiej / dalej uda się Tobie esplorować aktywny obszar.
Zwróć uwagę, że w innym przypadku w interakcję w tym Wrogiem mógłbyś wejść DOPIERO po fazie podróży.
Jak to mówią z francuska WŁALA
ziggy - Czw 21 Kwi, 2011
Nie tak znowu "zupełnie nie tak"... rozpędziłem się z tą walką zapominając, że nie jest ona koniecznym następstwem wejścia w zwarcie.
Jak to mówią z łaciny MEA CULPA.
Kulgan - Czw 21 Kwi, 2011 Temat postu: Re: Aragorn i jego ziomek oraz inne pytania
Sandking napisał/a: | W ekipie bohaterów z Aragornem jest bodajże Theodred (nie pamiętam w tej chwili), który daje jeden punkt zasobów jeśli razem z nim ktoś idzie na wyprawę. Aragorn z kolei może się przygotować po przydzieleniu do wyprawy za jeden punkt. Czy to znaczy, że Aragorn jeśli ma 0 punktów zasobów idąc w tandemie z Theodredem dostać może jeden punkt, za który automatycznie się przygotuje. |
Prawdopodobnie nie, bo po kolei przydzielasz postacie do Wyprawy, więc albo najpierw przydzielasz Aragorna i go w odpowiedzi przygotowujesz, albo przydzielasz najpierw Theodreda, a skoro Aragorn nie jest jeszcze przydzielony, więc nie możesz mu dać żetonu zasobu. Niestety, instrukcja nie precyzuje tego, czy gracz przydziela wszystkie swoje postacie równocześnie, czy też nie, ale gracze po kolei przydzielają swoje postacie od gracza aktywnego, a później odkrywamy po kolei karty spotkań, więc pewnie i postacie dany gracz przydziela po kolei
Sandking napisał/a: | I jeszcze pytanie dotyczące Syna Arnoru. W momencie jak wchodzi mogę wybrać przeciwnika i wejśc z nim w Zwarcie. Co to znaczy? Czy to znaczy, że wchodzę w nim w zwarcie jako cała ekipa i wybieram najpierw obrońcę i później oddaję atakiem, a następnie przechodzę do fazy wyprawy? |
Nie - wchodzisz w zwarcie z wrogiem, czyli zabierasz go jednemu graczowi i dokładasz do siebie, czekając na fazę walki, kiedy bedziesz mógł ją rozstrzygnąć. Gdybyś miał z nim walczyć od razu, byłoby to napisane na jego karcie. Po wejściu Syna Arnoru tylko przejmujesz czyjegoś wroga w sytuacji, kiedy masz większe szanse, żeby go później pokonać. Bo przecież nie musisz tej zdolności aktywować.
Sandking napisał/a: | Jest jedna postać, która po wejściu może położyć żeton na polu obszaru. Rozumiem, że może to być dowolny obszar, nawet nieaktywny? |
Zwiadowca ze Śnieżnego Potoku wchodząc do gry umieszcza żeton postępu na dowolnym obszarze /który oczywiście jest w grze/. Może więc położyć ten żeton postępu również na obszarze w strefie przeciwności.
Sandking - Czw 21 Kwi, 2011
Ok, to kolejna gra może się trochę różnić :] Wychodzi na to, że najlepiej jest jak Aragorn ma zawsze na sobie ten jeden punkt by się przygotować po przydzieleniu do wyprawy. No i ten syn Arnoru teraz ma ździebko inną wartość. Dzięki za odpowiedzi - sumarycznie wszystko sobie wyjaśniłem :]
ragi - Pią 22 Kwi, 2011
Cytat: | Sandking napisał/a:
W ekipie bohaterów z Aragornem jest bodajże Theodred (nie pamiętam w tej chwili), który daje jeden punkt zasobów jeśli razem z nim ktoś idzie na wyprawę. Aragorn z kolei może się przygotować po przydzieleniu do wyprawy za jeden punkt. Czy to znaczy, że Aragorn jeśli ma 0 punktów zasobów idąc w tandemie z Theodredem dostać może jeden punkt, za który automatycznie się przygotuje.
Prawdopodobnie nie, bo po kolei przydzielasz postacie do Wyprawy, więc albo najpierw przydzielasz Aragorna i go w odpowiedzi przygotowujesz, albo przydzielasz najpierw Theodreda, a skoro Aragorn nie jest jeszcze przydzielony, więc nie możesz mu dać żetonu zasobu. Niestety, instrukcja nie precyzuje tego, czy gracz przydziela wszystkie swoje postacie równocześnie, czy też nie, ale gracze po kolei przydzielają swoje postacie od gracza aktywnego, a później odkrywamy po kolei karty spotkań, więc pewnie i postacie dany gracz przydziela po kolei |
Nigdzie nie jest też napisane, że po kolei przydzielasz postacie do Wyprawy:
Każdy gracz może przydzielić postacie do obecnej
karty Wyprawy. Kiedy gracz przydziela postać do
wyprawy, musi ją wyczerpać. Gracze przydzielają
postacie do wyprawy jako drużyna – począwszy od
pierwszego gracza, a następnie kontynuując zgodnie
z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Każdy gracz
może przydzielić do wyprawy tyle postaci, ile zechce.
I co sugeruje, że dzieje się to równocześnie w przykładzie na stronie 15:
1. Tomek wyczerpuje Éowinę, aby przydzielić ją do wyprawy. Krzysiek wyczerpuje zarówno
Aragorna, jak i Strażnika Cytadeli, aby przydzielić ich do wyprawy.
Nie napisano: wyczerpuje najpierw X, a następnie Y....
Na stronie producenta gry jest załączony podobny wątek i tam też nie jest to rozstrzygnięte: http://www.fantasyflightg...&efpag=0#479237
Kulgan - Pią 22 Kwi, 2011
ragi napisał/a: | Nigdzie nie jest też napisane, że po kolei przydzielasz postacie do Wyprawy |
Nie ma, dlatego próbuję to rozstrzygnąć. Tym bardziej, że nie ma również napisane, że gracz równocześnie przydziela swoje postacie.
Skoro gracze po kolei przydzielają swoje postacie, a karty cienia są rozstrzygane po kolei, to zakładam, że gracz również przydziela swoje postacie po kolei. Bo jeśli ma postaci 5 a dwie ręce, to nie może tego zrobić równocześnie
ragi - Pią 22 Kwi, 2011
Gracze po kolei ale karty już nie. Przecież to, że nie ma trzeciej ręki nie oznacza, że nie można ich najpierw wysunąć wszystkich do przodu, a później wykonać ich akcje już po kolei. Ale wprost nie jest to napisane. Myślę, że dopiero w FAQ znajdziemy odpowiedź. Najgorsze jest to, że nie widzę by ktoś z FFG, np. autor prostował tego typu rzeczy na forum. Może sami jeszcze nie podjęli decyzji jak to ma być
Kulgan - Pią 22 Kwi, 2011
ragi napisał/a: | Najgorsze jest to, że nie widzę by ktoś z FFG, np. autor prostował tego typu rzeczy na forum. Może sami jeszcze nie podjęli decyzji jak to ma być |
Przed chwilą też sobie to pomyślałem I to w odniesieniu do wszystkich naszych wątpliwości.
Sky - Pią 22 Kwi, 2011
Hej. Czy nie za bardzo mieszacie ?
Według mnie jest to bardzo prosta sprawa.
Trzeba wyczerpać karty aby przydzielić je do wyprawy.
Przydzielacie dwie (według mnie nie ma znaczenia w jaki sposób - przydzielasz jedną, myślisz godzinę, przydzielasz drugą) postacie do wyprawy.
Theodred szedł z kimś - TAK > daj temu komuś żeton zasobów.
Efekt Aragorn dostaje żeton zasobów.
Nastepują kolejne wszystkie możliwe rzeczy w trakcie fazy WYPRAWY.
Podliczamy SIŁĘ WOLI i porównujemy z ZAGROŻENIEM obszaru przeciwności. Obliczamy wynik i albo idziemy do przodu z wyprawą albo rośnie zagrożenie.
STOP. Tutaj i według mnie dopiero tu załącza się zdolność Aragorna (Był przydzielony do wyprawy? Był. Gdyby załączała się wcześniej to przecież nie przyłączył by się do wyprawy...) -> za 1 żeton zasobów na nim można go przygotować. W której kolejnej fazie, w którym okienku, zależy już całkowicie od gracza (bo przecież nie musi tego potrzebować).
Kulgan - Pią 22 Kwi, 2011
Sky napisał/a: | Hej. Czy nie za bardzo mieszacie ?
Według mnie jest to bardzo prosta sprawa.
Trzeba wyczerpać karty aby przydzielić je do wyprawy.
Przydzielacie dwie (według mnie nie ma znaczenia w jaki sposób - przydzielasz jedną, myślisz godzinę, przydzielasz drugą) postacie do wyprawy.
Theodred szedł z kimś - TAK > daj temu komuś żeton zasobów.
Efekt Aragorn dostaje żeton zasobów.
Nastepują kolejne wszystkie możliwe rzeczy w trakcie fazy WYPRAWY.
Podliczamy SIŁĘ WOLI i porównujemy z ZAGROŻENIEM obszaru przeciwności. Obliczamy wynik i albo idziemy do przodu z wyprawą albo rośnie zagrożenie.
STOP. Tutaj i według mnie dopiero tu załącza się zdolność Aragorna (Był przydzielony do wyprawy? Był. Gdyby załączała się wcześniej to przecież nie przyłączył by się do wyprawy...) -> za 1 żeton zasobów na nim można go przygotować. W której kolejnej fazie, w którym okienku, zależy już całkowicie od gracza (bo przecież nie musi tego potrzebować). |
Niestety, nie masz racji. Zdolność Aragorna jest Odpowiedzią i zagrywasz ją natychmiast po tym, jak zostanie przydzielony do wyprawy. Po przygotowaniu nie zostanie usunięty z wyprawy, ale nie jest już wyczerpany, więc np. nie działa na niego Wzrok Nekromanty. Gdyby był Akcją, wówczas gracz mógłby zdecydować w którymś momencie wyprawy, że go przygotuje, a tak musi od razu po przydzieleniu.
Sky - Pią 22 Kwi, 2011
Faktycznie.
Nie sprawdziłem że są to obie odpowiedzi.
Zmienia to duża część mojego posta w wydumany bełkot
W tym kontekście skoro występuje konflikt pomiędzy dwiema kartami 1 GRACZ DECYDUJE, (jeżeli aktywny gracz nie zdecyduje), którą kartę uznać za pierwszą. Ale karty należy rozpatrywać po kolei.
Wariant I
ARAGORN > THEODRED
Aragorn wyczerpany. Może wstać jeżeli jest na nim wcześniej jeden zasób.
Theodred wyczerpany. Połóż żeton zasobu na Aragornie.
Saldo na Aragornie to samo, a stoi
THEODRED > ARAGORN
Theodred wyczerpany. Nic się nie dzieje.
Aragorn wyczerpany. Może wstać jeżeli jest na nim wcześniej jeden zasób.
Saldo -> Albo leży i ma ten zasób, albo stoi i ma o 1 zasób mniej.
Kulgan - Pią 22 Kwi, 2011
Dokładnie tak to interpretuję i ja
Gość - Wto 26 Kwi, 2011
Kulgan napisał/a: | Dokładnie tak to interpretuję i ja |
czy w przypadku przygotowania Aragorna podczas wyprawy mogę wystawić go również do walki.
kowal85 - Wto 26 Kwi, 2011
Jeśli jest nie tapnięty, to oczywiście że możesz go wyznaczyć do walki
Kulgan - Wto 26 Kwi, 2011
Oczywiście - po to go przygotowujesz
ziggy - Sro 27 Kwi, 2011
Wiem, że problem już praktycznie wyjaśniony, ale gwoli ścisłości w większości systemów karcianych FFG (GoT'a nie grałem) jest zasada, iż jeśli 2 lub więcej efektów zachodzą w tym samym momencie (na pokazanym przykładzie jest tak ewidentnie), aktywny gracz decyduje o kolejności ich rozpatrywania. Myślę więc, że to rozwiewa wszelkie wątpliwości...
wesolykowal - Sro 27 Kwi, 2011
Anonymous napisał/a: | Kulgan napisał/a: | Dokładnie tak to interpretuję i ja |
czy w przypadku przygotowania Aragorna podczas wyprawy mogę wystawić go również do walki. |
Na wyprawę wyczerpujesz Aragorna, później Theodreda, rozpatrujesz Fazę Wyprawy, Aragorn po tym "wstaje" tzn możesz go używać w innych fazach tej rundy jeszcze. Theodred do końca zostaje wyczerpany.
Galron - Wto 31 Maj, 2011
oficjalny faq wyjasnia ze postacie przydzielane sa do wyprawy w jednym czasie, wiec wynika z tego ze mozna zastosowac kombo Theodred -> Aragorn i gracz decyduje którą "odpowiedź" rozstrzygnie najpierw.
tr000tyl - Czw 07 Lip, 2011
czyli z tego wynika że wyczerpujemy aragorna (który powiedzmy nie ma zasobów), następnie wyczerpujemy theodreda który daje aragornowi żeton zasobu i aragorn wstaje - TAK?
no bo jeśli idą na wyprawę w tej samej chwili to czy aragorn czy teodred jest wyczerpany pierwszy to nie ma znaczenia.
Galron - Pią 08 Lip, 2011
dokładnie tak.
Vafanculo - Pon 29 Lip, 2013
Zgadzam się z Galronem. Ponieważ przygotowywanie do wyprawy jest konkretnym krokiem w konkretnej fazie, jest wykonywany niejako jednocześnie, całościowo jako faza, a nie jako kolejne, poukładane czasowo czynności w ramach jednej fazy. Zgadzam się również z Kulganem i Sky, że w przypadku Theodreda i Aragorna musi zostać zachowana jakaś wewnętrzna kolejność ze względu na fakt, że ich właściwości są odpowiedziami, czyli reakcjami na konkretne działania i muszą zostać rozpatrzone natychmiast. Ale to tylko w przypadku tych dwóch bohaterów, zdaje się, że takie problemy nie powstają w przypadku innych postaci.
Ja jednak osobiście mam inny problem, może już kiedyś coś na ten temat pisał, ale tego nie znalazłem. Więc pytam być może jeszcze raz. Czy jeśli wyczerpuję Aragorna przydzielając go do wyprawy, a później za pomocą zasobu przywracam go w stan gotowości, to mogę znów, świeżego Aragorna przydzielić do wyprawy drugi raz i wyczerpać, by jego punkty wyprawy policzyć dwukrotnie?
Avael - Pon 29 Lip, 2013
Pytanie już padało, nie można tak zrobić.
Radziol88 - Pon 29 Lip, 2013
Sam już sobie odpowiedziałeś
Przydzielasz wszystkich bohaterów naraz. Potem odpalasz ich odpowiedzi i to kończy przydzielanie. Musiałbyś go przydzielić drugi raz jeszcze przed odpowiedzią.
Poza tym
Cytat: | Wreszcie, gracze porównują łączną siłę woli
wszystkich przydzielonych postaci |
co oznacza, że nawet gdybyś jakimś cudem zdołał przydzielić kogoś dwa razy do wyprawy, to nic to nie da. Nie ma jakiejś wirtualnej puli, do której dodajesz siłę woli przydzielonej postaci i ta wartość tam sobie zostaje, a później możesz do niej dodać kolejną. Po prostu pod koniec fazy sumujesz siłę woli przydzielonych postaci. Postać może być przydzielona, albo nieprzydzielona, nie ma tu innego stanu.
|
|