galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Osadnicy z Catanu (Settlers of Catan) - 3 pytanka

mrdanielt - Pon 20 Lut, 2006
Temat postu: 3 pytanka
Cześć

Mam 3 pytanka:
1. Czy mogę w tej samej turze wybudować osadę i podnieść ją od razu do rangi miasta?
2. Czy muszę złodzieja po wyrzuceniu 7 lub użyciu "Rycerz" koniecznie przestawić na inne pole czy mogę go pozostawić na tym samym polu i ponownie okraść tego samego gracza?
3. Czy mogę złodzieja po wyrzuceniu 7 lub użyciu "Rycerz" wywalić na pustynię lub w ogóle na pole gdzie żaden z graczy nie ma osady graniczącej i tym samym nikogo nie okradać (czasami może to być korzystne dla mnie).

tomasz - Pon 20 Lut, 2006

1. Tak, pod warunkiem że nie masz już wybudowanych pięciu osad - w takim przypadku musisz rozwinąć inną osadę żeby wybudować kolejną.
2. Nie możesz.
3. O ile dobrze pamiętam instrukcja tego nie zabrania, więc możesz.

Nataniel - Pon 20 Lut, 2006

Na 90% nie mozesz postawic go na pustyni. Sprawdz w Almanachu (nie ma go pod reka).
mrdanielt - Pon 20 Lut, 2006

Nataniel napisał/a:
Na 90% nie mozesz postawic go na pustyni. Sprawdz w Almanachu (nie ma go pod reka).


:D Sprawdziłem :idea: Na 100% można go postawić na pustyni pomimo iż nie ma tam żetonu z liczbą :!:

Czasami to było mi potrzebne. Np. chciałem odblokować swoje pole równocześnie nie drażnić graczy aby móc się wymienić surowcami :wink:

Szept - Pon 20 Lut, 2006

W instrukcji podstawowej jest napisane, że złodzieja kładzie się na żetonie z liczbą. Na pustyni nie ma takiego żetonu ergo nie mozna tam postawić złodzieja.
mrdanielt - Pon 20 Lut, 2006

Szept napisał/a:
W instrukcji podstawowej jest napisane, że złodzieja kładzie się na żetonie z liczbą. Na pustyni nie ma takiego żetonu ergo nie mozna tam postawić złodzieja.


W Allmanachu pisze że MOŻNA :idea:
mimo, że na pustyni nie ma żetonu
Strona 11 8)

Szept - Pon 20 Lut, 2006

Racja, zwracam honor :) Popatrzylem tylko na opis złodzieja nie na wczesniejszy o '7' :)
MacPlaceq - Czw 13 Kwi, 2006

hmmm, w s3d i pochodnych złodzieja nie można postawić na pustyni - ja nigdy nie zezwalam w swoich grach na stawianie na pustyni - tak jest ciekawiej :)
Artur - Czw 13 Kwi, 2006

U mnie nikt nigdy nie próbował tego robić. Nie przypominam sobie też, aby ktoś stawiał złodzieja na polu, przy którym nie było żadnej osady (lub miasta :) ).
Dani - Pon 17 Kwi, 2006

Jak widać zdanie są podzielone, sam ze swojej strony słyszałem z wielu źródeł i jedno i drugie. Ja gram, że nie można, wydaję się ciekawiej i ciut trudniej.
Grzegorz - Sro 26 Kwi, 2006

Wedlug oficjalnych regul oraz potwierdzien autora i jego wspolpracownikow, zlodzieja mozna stawiac i na pustynie, i na puste pola, gdzie nikt jeszcze nie budowal osady/miasta.

Dla tych co znaja jezyk niemiecki:

Zostawic zlodzieja na miejscu nie wolno - http://www.siedeln.de/faq/192_145_de.html

Zlodzieja wolno stawiac na pustyni - http://www.siedeln.de/faq/192_354_de.html

Miasto nie wolno budowac odrazu jezeli juz wybudowano 5 osad - http://www.siedeln.de/faq/189_114_de.html

jax - Czw 27 Kwi, 2006

Grzegorz napisał/a:

Miasto nie wolno budowac odrazu jezeli juz wybudowano 5 osad - http://www.siedeln.de/faq/189_114_de.html


A to ciekawe.. mozesz rozwinac?, bo nie rozumiem (i nie ma o tym mowy w polskim almanachu).
Z polskiego almanachu wynika ze miasta moga powstawac tylko w wyniku przeksztalcenia osad a nigdy od razu.

Krionah - Czw 27 Kwi, 2006

Zasada podana przez Grzegorza, z tego co się orientuję, jest już nieaktualna.
Nataniel - Czw 27 Kwi, 2006

jax napisał/a:
Grzegorz napisał/a:

Miasto nie wolno budowac odrazu jezeli juz wybudowano 5 osad - http://www.siedeln.de/faq/189_114_de.html


A to ciekawe.. mozesz rozwinac?, bo nie rozumiem (i nie ma o tym mowy w polskim almanachu).
Z polskiego almanachu wynika ze miasta moga powstawac tylko w wyniku przeksztalcenia osad a nigdy od razu.


Chodzi o to, ze jezeli masz juz 5 osad na planszy to nie mozesz zaplacic kosztu osady + miasta i ustawic od razu miasta, poniewaz nie masz drewnianego pionka osady, ktory moglbys ustawic (nawet jezeli tylko "na chwile").

Grzegorz - Czw 27 Kwi, 2006

Nataniel napisał/a:
jax napisał/a:
Grzegorz napisał/a:

Miasto nie wolno budowac odrazu jezeli juz wybudowano 5 osad - http://www.siedeln.de/faq/189_114_de.html


A to ciekawe.. mozesz rozwinac?, bo nie rozumiem (i nie ma o tym mowy w polskim almanachu).
Z polskiego almanachu wynika ze miasta moga powstawac tylko w wyniku przeksztalcenia osad a nigdy od razu.


Chodzi o to, ze jezeli masz juz 5 osad na planszy to nie mozesz zaplacic kosztu osady + miasta i ustawic od razu miasta, poniewaz nie masz drewnianego pionka osady, ktory moglbys ustawic (nawet jezeli tylko "na chwile").


Dokladnie o to w tym chodzi!


@Krionah: Wszystkie zasady i wyjasnienia na stronach www.siedeln.de/faq sa jak najbardziej aktualne, bo redagowane przez dwóch najblizszycz wspólpracowników Klausa Teubera, autora gry. Zanim tam pojawi sie wyjasnienie do jakiejkolwiek reguly, redaktorzy konsultuja sie wpierw z autorem i wydawnictwem w Niemczech, Kosmos. ;-)

Krionah - Czw 27 Kwi, 2006

Zrozumiałem opacznie co chciałeś wytłumaczyć, dopiero po poście Nataniela się zorientowałem w czym rzecz :oops:
Hudson - Czw 27 Kwi, 2006

Jax i ja tez nie zrozumielismy, chyba ktos zle wyjasnil o co chodzi :) Zreszta nie wiem po co pisac o tych osadach, bo to chyba jest w instrukcji (jezeli mnie pamiec nie myli)
Grzegorz - Czw 27 Kwi, 2006

Nie przejmujcie sie, mnie trudno jest zrozumiec. :D

@Hudson: Owszem, wszystko pisze w zasadach, jest tylko wiele sytuacji, gdzie powstaja spory o interpretacje zasad, i po to jest wlasnie przeze mnie wymieniona (linkem) encyklopaedia catanica. Ci panowie konsultujac sie z autorem i wydawnictwem Kosmos jak w danej problematycznej sytuacji wylozyc reguly, aby uniknac sporów.

Nie zwasze nawet regula do konca przewiduje trudne, skomplikowane lub bardzo zadkie sytuacje. I wtedy zamiast sie klócic przy stole, lepiej zapytac kompetentnych ludzi. A kto moze byc kompetentniejszy niz autor lub wydawnictwo? ;-)

Ja sam mialem w innej grze Teubera klopoty jak w pewnej sytuacji sie zachowac w grze. W moim przypadku regula nie wyjasniala jednoznacznie, co robic, wiec redaktorzy faq mi pomogli. Zapytali autora, a ten sobie regule domyslil. ;-)

Hudson - Czw 27 Kwi, 2006

Grzegorz napisał/a:


@Hudson: Owszem, wszystko pisze w zasadach, jest tylko wiele sytuacji, gdzie powstaja spory o interpretacje zasad, i po to jest wlasnie przeze mnie wymieniona (linkem) encyklopaedia catanica. Ci panowie konsultujac sie z autorem i wydawnictwem Kosmos jak w danej problematycznej sytuacji wylozyc reguly, aby uniknac sporów.


Chodzilo mi o to, ze ten konkretny przyklad jest opisany w almanachu :)

EDIT: pomylka. Ta sytuacja jest opisana w regulaminie MP :)

Podkal - Wto 02 Maj, 2006

A ja mam takie pytanie, byc może już było postawione,ale nie zdażyłem jeszcze przejżeć całego forum więc prosze o wybaczenie :)

Czy jest polska wersja lub zpolszczenie do Sea3d?? jeśli jest to prosiłbym o linka :)

Hudson - Sro 03 Maj, 2006

Z tego co wiem, to nie.
xshadow - Sro 03 Maj, 2006

Chociaz autor pracuje nad nowym silnikiem wiec zaprasza do wspolpracy wszystkich chętnych, którzy chcieliby zeby ich ulubiona gra była zlokalizowana.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group