galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Horror w Arkham - Zasady gry

espanoles - Pon 19 Lis, 2012
Temat postu: Zasady gry
Witam. Od niedawna ze znajomymi zaczęliśmy przygodę z grą "Horror w Arkham" i niestety pojawiło sie kilka pytań, które intrukcja kiepsko wyjaśnia.

1. Otwarcie nowej bramy w miejscu gdzie znajduje sie gracz: prznosimy się do innego świata, następuje 'zatrzymanie', czyli gracz powinien stracić jedną kolejkę ruchu - pomijając losowość kart: zamiast przebywać tam dwie fazy ruchy przebywa trzy.
Pytanie: ile ciągnie kart bram? 2 czy 3? Czy w 'zatrzymaniu' też ciągnie karte?

2. Walka z kilkoma potworami na jednym polu. Jak to wygląda? Walka z jednym potworem może trwać kilka tur - co wtedy z pozostałymi potworami? Walczymi z nimi równolegle do tamtej walki, czy dopiero po pokonaniu pierwszego potwora walczymy z kolejnym?

mathias999 - Pon 19 Lis, 2012

odp.1 - po zatrzymaniu nie dociągasz karty obszaru światów - zrobisz to w następnej turze po tym jak postawisz figurkę

odp. 2 walczysz z każdym z nich osobno w wybranej przez siebie kolejności - dopiero po zakończeniu jednej walki - wybierasz następnego potwora itd...

sirafin - Pon 19 Lis, 2012

mathias999 napisał/a:
odp.1 - po zatrzymaniu nie dociągasz karty obszaru światów - zrobisz to w następnej turze po tym jak postawisz figurkę
To prawda, jeśli badacza wciągnęła brama z katy Mitów. Jeśli jednak stało się to podczas fazy spotkań w Arkham, to następna jest faza spotkań w Innych Światach i taki zatrzymany badacz musi rozpatrzyć kartę z talii Bram (przez co najprawdopodobniej odbędzie 3 spotkania w Innym Świecie, zanim wróci do Arkham). Zatrzymanie zabiera jedynie fazę ruchu, wszystkie inne fazy rozgrywa się normalnie.

I przy okazji, jest już temat z pytaniami o zasady :)
http://www.forum.galakta....b61186ce9#76227

wezuwiusz - Pon 19 Lis, 2012

o to jest cenna uwaga. Faktycznie inaczej to wygląda gdy jest się wciąganym w fazie Mitów a inaczej gdy Spotkań... Dziękuję!
mathias999 - Pon 19 Lis, 2012

słusznie słusznie sirafin - załozyłem że pyta o nowo otwrtą z mitów
espanoles - Pon 19 Lis, 2012

mathias999 napisał/a:
odp. 2 walczysz z każdym z nich osobno w wybranej przez siebie kolejności - dopiero po zakończeniu jednej walki - wybierasz następnego potwora itd...

I tu nasuwa mi się kolejne pytanie:

Jedna tura = jeden atak + jedna obrona (w jednej turzę zaatakować mogę tylko jednego przeciwnika).

czy:

Jedna tura = walka z przeciwnikiem do śmierci jednego z nich?

sirafin napisał/a:

I przy okazji, jest już temat z pytaniami o zasady :)
http://www.forum.galakta....b61186ce9#76227


Przepraszam za powtórkę, nie znalazłem tego wcześniej.
Tak, chodziło mi o nową otwarą brame z karty mitów.

espanoles - Pon 19 Lis, 2012

ps. czy przy KUMULACJI podnośi się poziom paniki? Wg. instrukcji podnoszą go tylko karty i przekroczenie limitu potworów na mapie...
zvish - Wto 20 Lis, 2012

Kumulacja nie podnosi paniki, chyba że przesypią Ci się potwory w jej wyniku na peryferiach. Ale to nie efekt kumulacji, tylko ograniczoności peryferii.
espanoles - Pią 23 Lis, 2012

a jak z tą walką ??
jedna tura = jeden atak + jedna obrona. tak?

zvish - Pią 23 Lis, 2012

No z walką jest tak, że kiedy znajdujesz się na jednym polu (czy to obszar, czy ulica), z jednym czy większą ilością potworów, musisz zrobić coś z każdym z nich. Możesz je omijać, albo zdecydować sie od razu na walkę, z każdym z nich, bądź z którymkolwiek z nich - wybranym przez Ciebie, reszte jednak mimo to musiał będziesz omijać. Jeżeli zdecdujesz sie na walkę, bądź nie uda Ci sie imonąc chodź jednego musiał będziesz pozostać na tym polu gdyż walka kończy ruch.
W każdym razie, wybierasz potwora, zdajesz ewentualne testy przerażenia, nastepnie test walki, jeżeli potwora pokonasz, przechodzisz do nastenego potwora (dowolna kolejność). Jeżeli nie powiedzie Ci sie test walki, otrzymujesz obrażenia i jeżeli nadal trzymasz sie na nogach, natychmiast albo możesz wykonać kolejny test walki w celu pokonania tego potwora, albo (o ile potwór nie ma zdolności Zasadzka), możesz uciec.

W każdym razie, możesz pokonać wszystkie potwory na swoim obszarze w jednej turze. I jak napisałem wręcz "coś" musisz z nimi zrobić. Albo walczysz albo omijasz. Jak ominiesz wszystkie możesz sobie iść.

Niewiem czy nie pomyliłeś dwóch sytuacji, kolejnych tur gry z kolejnymi testami walki jakie wykonujesz w celu pokonania potwora, tak czy owak wszystko to jest skondenssowane w jednej twojej turze.

espanoles - Sro 05 Gru, 2012

zvish napisał/a:


W każdym razie, możesz pokonać wszystkie potwory na swoim obszarze w jednej turze. I jak napisałem wręcz "coś" musisz z nimi zrobić. Albo walczysz albo omijasz. Jak ominiesz wszystkie możesz sobie iść.


Ha! A widzisz. Dzięki za odp. bo jak widać graliśmy inaczej, tj. w jednej turze każda postać mogła zrobić: jedną walkę/jedną ucieczkę etc.
Dzięki jeszcze raz.


Jeszcze jedno pytanie: Kupowanie dodatkowego rzutu kością za wskazówki - czy można to robić również w przypadku rzucania kością o utrzymanie Błogosławieństwa (w fazie utrzymania mam rzucić kością o błogosławieństwo, przy pierwszym rzucie wypada 1 (powinienem stracić błogosławieństwo) ale trace jedną wskazówkę, rzucam drugą kością i wypada inna cyfra niż 1)) Czy to jest zgodnie z zasadami??

wezuwiusz - Sro 05 Gru, 2012

rzut o błogosławieństwo jest RZUTEM ale nie jest TESTEM. A tylko do testów można dokupywać wskazówkami kości. Warto to mieć na uwadze bo przydaje się w paru innych miejscach gdzie też mamy do czynienia z RZUTEM a nie TESTEM.


Jako ciekawostkę jeszcze powiem że w Klątwie Czarnego Faraona jest taka Karta, chyba "Udręczony". I wtedy rzuca się dwiema kośćmi i wybiera gorszy wynik (przy wykonywaniu RZUTÓW na błogosławieństwo i klątwy). ale to już szczególna sytuacja.

espanoles - Sro 05 Gru, 2012

wezuwiusz napisał/a:
rzut o błogosławieństwo jest RZUTEM ale nie jest TESTEM. A tylko do testów można dokupywać wskazówkami kości. Warto to mieć na uwadze bo przydaje się w paru innych miejscach gdzie też mamy do czynienia z RZUTEM a nie TESTEM.

Dziękuję za szybką odpowiedź. Trochę to utrudnia grę - ale chyba o to chodzi. Dzięki chłopaki jeszcze raz za pomoc :)

wezuwiusz - Sro 05 Gru, 2012

Teraz jesteś powiernikiem wiedzy zbiorowej.

A tak dla totalnych wykolejeńców - na rebel.pl pojawiły się już kostki na rzuty "blessed" i "cursed"!

Brylant - Sro 05 Gru, 2012

No i właśnie się dowiedziałem, że od początku gram źle... :D To jest tak jak się kart nie czyta, bo dopiero z tego tematu się dowiedziałem, że trzeba rzucać na utrzymanie błogosławieństwa... A się ostatnio zastanawiałem co ono takie przegięte jest :P
espanoles - Czw 06 Gru, 2012

Znowu potrzebuję pomocy., wyszło w trakcie ostatniej rozgrywki:

Mam 1 punkt poczytalności, losuję kartę z lokacji, która brzmi mniej więcej tak: rzuć kością, tracisz tyle punktów poczytalności i zyskujesz tyle wskazówek ile wskazuje kość. I teraz, który wariant jest prawdziwy jeśli na kości wypadnie '6':

A. Nie oddaje żadnego punktu poczytalności, bo to oznacza wycieczke do przytułku.

B. Oddaję jeden punkt poczytalności, zyskuję jedną wskazówkę, udaję się do przytułku.

C. Oddaję jeden punkt poczytalności, zyskuję sześc wskazówek, udaję się do przytułku.

wezuwiusz - Czw 06 Gru, 2012

Jeżeli karta brzmi tak jak napisałeś to wtedy:

dostajesz tyle wskazówek ile wyrzuciłeś
tracisz tyle ile wyrzuciłeś (czyli jeden bo więcej nie dasz rady)
idziesz do przytułku (od razu tracisz połowę wskazówek) - albo bierzesz kartą Szaleństwa jeżeli masz już Dunwich :D

gdyby miało być inaczej to na karcie byłoby napisane :

jeżeli Badacz nie został obłąkany, dostajesz tyle wskazówek ile wyrzuciłeś.

Jeżeli nie ma tak napisane to pewnie dostajesz niezależnie od tego czy przetrwałeś czy nie.

espanoles - Sro 12 Gru, 2012

jeszcze jedno pytanie: czy przedmioty powszechne, magiczne, zaklęcia itp. można SPRZEDAWAĆ w sklepach??
gwizdzius - Sro 12 Gru, 2012

Nie ma takiej opcji
zvish - Sro 12 Gru, 2012

Generalnie nie ma żadnej zasady gwarantowanej żeby cokolwiek sprzedać.
Jest jednak bodajże albo na antykwariacie, abo na sklepie wielobranżowym spotkanie gdzie możesz srzedać przedmioty. No ale to trzeba trafić.

Jeżeli powodem dla jakiego chcesz sprzedać przedmioty jest potrzeba pieniądza, to zawsze pozostaje Ci wymienienie trofeów na Rzecznych Dokach, albo gorsza sprawa pożyczka bankowa. Jeżlie chcesz sprzedać bo się nie przydają to zawsze warto coś przy sobie mieć. Jak byś spłynął i wywozą Cię do szpilala czy przytułku to zawsze lepiej wywalić jakiegoś "śmiecia" (pisze w "" ponieważ w tej grze generalnie wsyzstko ma jakieś zastosowanie), niż cos z czym wolałbyś się rozstać. To samo w razie jakiechś kradzieży i utraty przedmiotów (Las, Zajazd Hibba, Carcossa), czy w walce ze Szczurowcem itd.

wezuwiusz - Sro 12 Gru, 2012

oczywiście że jest taka możliwość, zawsze można próbować opchnąć przedmiot innemu Badaczowi ;D Jest podaż jest popyt.
espanoles - Sro 19 Gru, 2012

Dziękuję za odpowiedzi. Kolejna rozgrywka i kolejne pytania (część w kwestii upewnienia):
1. Zielony potwór przesuwa się na obszar, na którym jest badacz - czy po wygranej walce badacz może odbyć spotkanie w tym obszarze, czy też jego ruch to tylko walka?

2. Kwestia zakupów: jeżeli wymieniam powiedzmy trofea za bramy - czy w jednej fazie 'spotkań' mogę wymienić więcej niż jeden zestaw ?? np. w jednym ruchu za trzy trofea bram kupić trzy błogosławieństwa?

zvish - Czw 20 Gru, 2012

Ad1. Walka kończy ruch, a po ruchu nastepuje faza spotkań. Tak więc masz normalnie spotkanie.

Ad. 2 Tylko jeden zestaw opisany na obszarze można wymienić podczas jednego spotkania.
Niestety :) Ponadto z tego co wiem, nie można mieć więcej niż jednego Błogosławieństwa.

espanoles - Czw 20 Gru, 2012

zvish napisał/a:
Ad1. Walka kończy ruch, a po ruchu nastepuje faza spotkań. Tak więc masz normalnie spotkanie.

Ad. 2 Tylko jeden zestaw opisany na obszarze można wymienić podczas jednego spotkania.
Niestety :) Ponadto z tego co wiem, nie można mieć więcej niż jednego Błogosławieństwa.

ha! a jednak! Co do pkt 1 to mnie zaskoczyłeś (pozytywnie). Co do pkt.2 chodziło tylko o przykład (a błogosławieństwa można przekazywać innym graczom (ponoć)) to miałem na myśli :)
Dzięki za szybką odpowiedź

Sigismond - Pią 21 Gru, 2012

Informuję, że na oficjalnej stronie FFG pojawił się nowy FAQ do arkham, dość obszerny (kilkadziesiąt stron)...
Brylant - Sob 22 Gru, 2012

espanoles napisał/a:
zvish napisał/a:
Ad1. Walka kończy ruch, a po ruchu nastepuje faza spotkań. Tak więc masz normalnie spotkanie.

Ad. 2 Tylko jeden zestaw opisany na obszarze można wymienić podczas jednego spotkania.
Niestety :) Ponadto z tego co wiem, nie można mieć więcej niż jednego Błogosławieństwa.

ha! a jednak! Co do pkt 1 to mnie zaskoczyłeś (pozytywnie). Co do pkt.2 chodziło tylko o przykład (a błogosławieństwa można przekazywać innym graczom (ponoć)) to miałem na myśli :)
Dzięki za szybką odpowiedź


W życiu nie można tego przekazywać. Jedynie wymieniać się możesz przedmiotami zwykłymi, unikalnymi i zaklęciami z tego co pamiętam. Umiejętności, towarzysze, wskazówki a tym bardziej błogosławieństwa itp. są na stałe przypisane do jednej postaci.

sirafin - Sob 22 Gru, 2012

Prawdopodobnie chodzi o to, że można pobłogosławić kogoś innego niż siebie.

espanoles - Sob 22 Gru, 2012

sirafin napisał/a:
Prawdopodobnie chodzi o to, że można pobłogosławić kogoś innego niż siebie.
Obrazek

Tak. Dokładnie to miałem na myśli :)

wezuwiusz - Sob 29 Gru, 2012

co to za plansza z której pochodzi ten Kościół? To jest ciemna wersja polska? Była taka?
sirafin - Sob 29 Gru, 2012

To fragment planszy z mojego modułu do rozgrywki online w Arkham. Może nawet kiedyś go skończę :roll:
espanoles - Wto 01 Sty, 2013

Witam ponownie :)

Panowie jeszcze kilka zagwozdek:

1. Wchodzenie w bramę, na której znajdują się potwory: przejście przez bramę w odpowiedni światy odbywa się:
a.) przed walką z potworami na polu bramy
b.) po walce na polu bramy
c.) badacz decyduję kiedy chce walczyć


2. W trakcie jednej walki badacz traci do zera poczytalność oraz wytrzymałość. Co się dzieje i w jakiej kolejności? Kościół?Przytułek?

espanoles - Wto 01 Sty, 2013

sirafin napisał/a:
To fragment planszy z mojego modułu do rozgrywki online w Arkham. Może nawet kiedyś go skończę :roll:

Długo nad nim pracujesz? Chętnie bym zagrał, wyłapał bym wszystkie błędy, które popełniam w grze :( ((

zvish - Wto 01 Sty, 2013

Ad.1. Walkę odbywasz w fazie ruchu, a brama Cię wciąga w fazie spotkań. Więc jeżeli wchodzisz w fazie ruchu na bramę to najpierw musisz jakoś załatwić potwory (wiadomo walka albo omijanie),a w fazie spotkań wciaga Cię brama.

Ad.2 Jeżeli Poczytalność i Wytrzymałość Badacza spadnie jednocześnie do zera zostaje pochłoniety.
Ale w walce to nie jest mozliwe (no chyba że przy Obrzmiałej Kobiecie- przy niej to możliwe :) ) bo jak nie zdasz testu przerażenia i utracisz "mózgi" bądź z racji koszmarności i schodzą do zera to walka się konczy, a Ty lądujesz w Przytułku. No ale wiadomo są spotkania, które pozbawiają Cię po jednym punkcie Poczytalności i Wytrzymałości i wtedy jak masz po jednym... no to niestety pochłonięcie :)

espanoles - Sro 02 Sty, 2013

Hej to znowu ja.Moje kolejne pytanie dotyczy kart mitów a dokładnie warunków i pogłosek.Czy może być więcej niż jedna pogłoska w grze?Jeśli nie to czy jak wchodzi nowa to zastępuje starą czy może to ta poprzednia zostaje.A propo warunków- warunek mistyczny zastępuje warunek miejski czy są jednocześnie w grze?Kurcze wydaje mi się że czym dłużej gramy ze znajomymi to zamiast się coraz więcej wyjaśniać odnośnie zasad to coraz więcej jest zagadek :mrgreen: ,ale to chyba dobrze bo gra nie znudzi się szybko.
gwizdzius - Sro 02 Sty, 2013

Nie czytasz chyba instrukcji. Warto przeczytać ją po każdej rozgrywce (przez pierwsze 10 gier), bo dużo się wtedy klaruje.
Cytat:
Pogłoski: Specjalne zasady wynikłe z tekstu
karty Pogłoski pozostają w grze do czasu, aż nie
zostaną spełnione warunki Powodzenia lub Porażki
karty. Kiedy warunki zostaną spełnione, gracze
wykonują odpowiednie polecenia zawarte na karcie,
po czym odkładają ją na spód talii Mitów.
W grze może znajdować się jedynie jedna karta
Pogłosek na raz. Jeśli w grze znajduje się już karta
Pogłosek, a nowo wylosowana karta Mitów to również
karta Pogłosek, należy ją rozpatrzyć (otworzyć
bramy, przesunąć potwory) pomijając jej specjalne
zasady, po czym odłożyć ją na spód talii Mitów.

Warunki, to Warunki, z rodzaju warunków korzysta się tylko w szczególnych przypadkach, np. gdy wszystkie warunki miejskie mają być odrzucane.

espanoles - Pią 11 Sty, 2013

małe pytanko:
czy atak zaklęciem jest traktowany jako obrażenia magiczne? chodzi mi o potwory z właściwością 'magiczna niewrażliwość) czy można je zaklęciami?

-otwiera się brama (z potworem): najpierw wchodzę w brame a po jej ew. zamknięciu walka czy najpierw przed wejściem walka?

gwizdzius - Pią 11 Sty, 2013

Tak, zaklęcie działa jak broń magiczna, czyli jeśli jest magiczna niewrażliość, to nie można użyć zaklęcia. Jeśli chodzi o pytanie drugie, to musisz sprecyzować swoje pytanie, bo żeby odpowiedzieć na nie w tej formie, trzeba by było esej napisać, a wszystko jest w instrukcji.
Rotevil - Pią 11 Sty, 2013

espanoles napisał/a:
małe pytanko:
czy atak zaklęciem jest traktowany jako obrażenia magiczne? chodzi mi o potwory z właściwością 'magiczna niewrażliwość) czy można je zaklęciami?

-otwiera się brama (z potworem): najpierw wchodzę w brame a po jej ew. zamknięciu walka czy najpierw przed wejściem walka?




myślę że tak , potwory są niewrażliwe na jakiekolwiek magiczne zaklęcia, gdy otwiera się brama tam gdzie jest potwór to w fazie ruchu gdy staniesz tam, musisz walczyć z tym potworem, potem w fazie spotkań arkham przechodzisz do innego świata.

zvish - Pią 11 Sty, 2013

Co do magicznej nierażliwości/odporności to jest to nawet ujęte w definicji tej że zdolności w instrucji, że zarówno dział to na magiczną broń oraz zaklęcia.

Jeżeli chodzi o drugie pytanie to tak jak Gwizdzius żekne tylko nieco inaczej.
Nie rozumiem pytania :D

wezuwiusz - Pią 11 Sty, 2013

a jak to jest czy potwór z magiczną odpornością jest odporny na zaklęcia? np. te zmniejszające żywotność ?

co do tego pytania dziwnego to pewnie chodzi o to co się dzieje gdy brama otwiera się w wyniku karty mitów (otwiera się brama i pojawia się potwór). Wtedy kolejność jest taka:

brama otwiera się
wciąga badacza
potwór wychodzi z bramy

wiec badacz mija sie z potworem i ewentualna walka ma miejsce po powrocie badacza.

jeżeli chodzi o "normalne" przejscie przez już otwartą bramę to trzeba walczyć albo unikać ewnentualnej bestii.

zvish - Pią 11 Sty, 2013

Co do takich czarów jak przykładowo Czerwony Znak Shudemella, czy powiedzmy Plaga Szarańczy to myslę że takie rzeczy normlanie wchodzą na potwory. Wszak instrukcja mówi tylko o tym że taka zdolność (odporność/nierażliwość), zmniejsza albo całkiem wyłącza premię takie broni/zaklęcia. A te czary mają efekt "inny", więc wchodzą normlanie. To jest tak jak powiedzmy z Biczem, nie doda premii do walki z potworem o fizycznej nierażliwości, ale nadal możesz go zakryć aby dodać kość, podobnie z krzyżem, może nie wchodzić na potwora premia magiczna, ale nadal daje Ci premię do Przerażenia.
wezuwiusz - Pią 11 Sty, 2013

też tak myślę że odporności liczą się do premii a nie do innych efektów zaklęć albo przedmiotów (np że jak jest niewrażliwość fizyczna to i tak można przerzucić kość za bicz). bicz plis. Trochę mnie irytuje jednak ta losowość w Arkham ale i tak uwielbiam Faraona za klimat no i czekam na Inssmouth bo jara mnie kotwica i podmorskie dziwy.
zvish - Sob 12 Sty, 2013

Tzn, generalnie to w FAQ był ten temat poruszany z tymi odpornościami i tak było to rozwiązane.

A z tym Innsmouth to też czekam i czekam. Miał być w geugniu i się zawiodłem tym że nie było.
Więc mam nadzieje że może jeszcze w lutym się pojawi.

espanoles - Czw 24 Sty, 2013

[i]Ucieczka z Przytułku w Arkham!

Nagłówek


Pacjenci Przytułku zaczęli nucić w starożytnym języku, a potem obezwładnili pielęgniarzy! "Nephren-Ka!Nephren-Ka!". Ulice zalewa fala obłąkańców. Należy pobrać do 3 Maniaków (pobierając ich najpierw z puli potworów, później z Peryferii, a następnie z trofeów Badaczy). Maniaków należy umieścić na ulicach Downtown.

Badacze, którzy pokonają wszystkich 3 Maniaków przed zakończeniem następnej tury, mogą wylosować 1 Przedmiot muzealny. Tę kartę należy pozostawić w grze, aby zaznaczyć powyższy efekt.



A teraz Pytanie. Stałem na przyułku - czy mogę koło nich przejść bez skradania - traktując ich jako potwory z pogłoski ?
Poszedłem do nich, zlałem ich każdego w pierwszym rzucie - co z nimi później? Moje trofea? Zostają na polu,aby inni badacze mogli się z nimi zmierzyć? Intryguje mnie ta liczba mnoga - "Badacze którzy pokonają wszystkich 3". [/b]

espanoles - Czw 24 Sty, 2013

jeszcze jedno pytanie: WALECZNOŚĆ. Mam tą umiejętność i wydaję w jednej fazie ruchu (walki) 5 wskazówek do ataku. Ile mam dodatkowych kości rzutu? 6 czy 10?
wezuwiusz - Czw 24 Sty, 2013

dziesięć. bo za każdą wskazówkę nie jedną a dwie kości otrzymujesz. z
zvish - Pią 25 Sty, 2013

Przyznam Ci się że z tą pogłoską, jak i tą bardzo analogicznie podobną czyli z dwoma duchami na Miscatonic, gdzie też zdobywasz za ich pokonanie przedmiot muzealny, to miałem od początku ambiwalenty stosunek.
Przedewszystkim niewiem czy one się liczą do limitu potworów. Jednak gram że nie, ale jezeli ich nikt nie pokona to one znikają w następnych mitach wraz z kartą nagłówka. Czyli jak wszystkie nagłówki jakie powoduja jedno rundowy efekt i do tego czasu zostają w grze (Gorączka profibicji, Dziwni kurierzy, Plotki sie rozchodzą itd itp.)
No i własnie niewiemczy dobrze robię że one znikają jeżeli nikt nie ma czasu się z nimi uprawić.
W każdym razie ja gram tak że, wyskakuja te potowry na wskazaną ulicę. Jeżeli ktos je pokona w najbliższym ruchu wówczas zabiera jako trofea i dostaje przedmiot. Jeżeli nikt ich nie pokona to nagłówek znika a one wracają do puli. JEst ten nowy FAQ - będę musiał tam sprawdzić może cos o tym jest.


Aporpos Twojego drugiego pytania, we wskazanym przykładzie otrzymujesz 10. 5 bazowych za każdą wskazówkę tradycyjnie i 5 dodatkowych za umiejętność, po jednej dodatkowej za każdą wydaną wskazówkę.

espanoles - Sob 26 Sty, 2013

dzięki jeszcze raz za odpowiedz.
Mam nadal mieszane uczucia co do tego nagłówka - w przypadku POGŁOSEK sprawa jest banalna a tutaj...
Kwestia pierwsza to magiczne zdanie:

'Badacze, którzy pokonają wszystkich 3 Maniaków przed zakończeniem następnej tury, mogą wylosować 1 Przedmiot muzealny'

Błąd w tłumaczeniu czy faktycznie 'badacze' ? Jeśli nie błąd to liczba mnoga, a to było by możliwe tylko w przypadku GDY oni zostają na planszy po ich pokonaniu (?) i możliwa była by walka z nimi przez innego badacza do następnej karty mitów (nie będącej warunkiem)

sirafin - Sob 26 Sty, 2013



Maniacy liczą się do limitu i zostają na planszy (a więc może się okazać, że umieszczenie trzech będzie niemożliwe). Liczba mnoga w przypadku badaczy interpretowana jest tak, że nagrodę dostaje ten badacz, który zabije ostatniego, trzeciego maniaka.

zvish - Sob 26 Sty, 2013

Tylko jeżeli interpretować to tak że trzena zabić trzech, to jeżeli nie zmieszczą się wszyscy z powodu braku miejsca na potwory w Arkham to czy nagroda w postaci przedmiotu muzealnego jest przyznawana? Wszak napisali żę badacze którzy pokonali wsystkich trzech maniaków. Czy w związku z tym jak zmieścili się dwaj maniacy to nawet po pokoaniu nagrody nie ma?
I jeszcze (bo widzisz ja cały czas grałem że oni nie liczyli sie do limitu itd, zresztą jak napisałem wyzej), w każdym razie jeżeli nie mamy w Arkham miejsca na ani jednego maniak to wówczas ów nagłówek nie ma wogóle okazji zaistnieć.

Jak sądzisz?

sirafin - Sob 26 Sty, 2013

Tak, wersja jest taka, że nagrody nie ma. Można to sobie interpretować tak, że skoro badacze dopuścili do tego, że tyle tałatajstwa się szwenda po Arkham, to niech nie płaczą, że czubek z artefaktem zwiał im na peryferia ;)
zvish - Sob 26 Sty, 2013

Dzięki za ifo :D . No tereaz juz będę wiedział. Patrzałem w tym nowym FAQ i faktycznie temat tych nagłówków jest tam poruszony, ale przykładowo co się dzieje jeżeli nie możemy wystawić 3 maniaków nie napisali. Ale w sumie racja, coś znaczyć musi zapis "którzy pokonają wszystkich trzech maniaków".
Poadto dzieki temu FAW dowiedziałem się też innej rzeczy jaką źle grałem, a mianowicie apropo tego nagłówka z duchami na Miscatonic, otrzymujemy po jednym muzelanym za każdegopokonanego ducha. My graliśmy że dostawaliśmy 1 za oba. Owszem na karcie jest napisane że badacz który pokona któregokolwiek ducha dostaej suwenire, ale nie grałem że można ten sposób zdobyć nawet do 2 przedmiotów. A dugiego ducha zabijaliśmy przy okazji skro już się ktoś tam zapuścił.

Wogóle ciekawe rzeczy w tym FAQ. Dowiedziałem sie przykładowo żę na czarze Znak Izydy nie powinno być wydrukowanej rączki. Czyli się okazuje że czar ten nie pobiera slootu na broń. To zmienia jego przydatność na o wiele większą. Też mi to w tym czarze nie pasowało.
Mogli by przetłumaczyć tego FAQ.

ryba - Pon 25 Lut, 2013

Witam wszystkich, także mam pytania co do zasad, nie wszystko udało mi się rozkminić z instrukcji:

1. Pierwsza rzecz, której nie jestem pewien. Na skutek ruchu wylosowanego z karty mitów w jednej turze potwór przemieszcza się na pole z graczem. Oczywiście rozpatrzenie walki następuje w fazie ruchu w następnej turze. Można uniknąć potwora i potem można się poruszyć, a jeżeli unik się nie powiedzie, trzeba walczyć z potworem i nie ma już możliwości ruchu (str. 14 instrukcji akapit unikanie potworów, także str. 7-8 ruch w arkham).
Nigdzie nie znalazłem natomiast napisane wprost, czy jeżeli od początku wybierzemy walkę z potworem który do nas przylazł sam, na początku swojej tury ruchu, to po jego pokonaniu można się jeszcze ruszyć. Na str. 14 ramka "unikanie potworów" wspomina o skończeniu ruchu tylko w razie nieudanego uniku. W ramce "walka" na str. 15 nie ma nic napisane, że walka którą rozpoczynało się fazę ruchu uniemożliwia dalszy ruch. Tylko na str. 8 jest napisane, że "Gdy tylko badacz wda się w walkę z potworem, jego ruch dobiega końca", tylko mylące jest, że znajduje się to w podrozdziałku "unikanie potworów" więc nie wiem, czy chodzi o każde wdanie się w walkę, czy tylko takie po nieudanym uniku.
Co do zasady gram tak, że każda walka w fazie ruchu to koniec ruchu gracza, ale pewności nie mam, instrukcja jak dla mnie jasno się nie wypowiada w tej kwestii.

2. I trudniejsze: jak walczyć z "Czarnym Człowiekiem"? Żeton potwora wydaje się być pełen sprzeczności, a duży nie jest. Po pierwsze, test przerażenia. Napisano, że test szczęścia wykonuje się "zanim wykonasz test przerażenia" czyli przerażenie trzeba wykonać, ale na symbolu testu jest minusik, jak przy potworach nieprzerażających. Czyli jaki test się wykonuje? Normalny chyba nie, bo by było "0+", poza tym co się stanie jak się nie zda testu przerażenia? Nie ma ile mózgów się traci. Ale chyba nie jest się pochłoniętym, bo wedle tekstu to jest jak nie wyjdzie test szczęścia.
I druga rzecz: gdy zdam test szczęścia i wezmę dwie wskazówki, to mam jeszcze robić test walki? Niby stwór ma kroplę krwi, więc ma wytrzymałość jeden. Ale znów ma minus w opisie testu walki. To mam walczyć z tą kropelką czy nie? A jeśli tak to jaki test? i co będzie jak test nie wyjdzie? też pochłonięcie?
Najprostsze rozwiązanie to że robi się tylko test szczęścia i odkłada żeton, chyba.

3. Co oznacza zdanie na str. 8 instrukcji, Faza Mity 1. otwieranie bramy B. na obszarze znajduje się otwarta brama: "Jeżeli potworów, które mają się wyłonić, jest więcej niż pozwala na to limit potworów (...) gracze powinni zdecydować, gdzie się pojawią". Rozumiem że np. jak jest pięć bram i np. dwa potwory do limitu to gracze muszą umieścić trzy na peryferiach, żeby nie przekroczyć limitu, a zadecydować mają o tych dwóch które się zmieszczą? Bo chyba nie mogą decydować o umieszczeniu potworów ponad limit albo umieszczeniu wszystkich na peryferiach, jeśli jest na nie miejsce na planszy?

Dzięki za odpowiedzi!

zvish - Pon 25 Lut, 2013

ryba napisał/a:
Witam wszystkich, także mam pytania co do zasad, nie wszystko udało mi się rozkminić z instrukcji:

1. Pierwsza rzecz, której nie jestem pewien. Na skutek ruchu wylosowanego z karty mitów w jednej turze potwór przemieszcza się na pole z graczem. Oczywiście rozpatrzenie walki następuje w fazie ruchu w następnej turze. Można uniknąć potwora i potem można się poruszyć, a jeżeli unik się nie powiedzie, trzeba walczyć z potworem i nie ma już możliwości ruchu (str. 14 instrukcji akapit unikanie potworów, także str. 7-8 ruch w arkham).
Nigdzie nie znalazłem natomiast napisane wprost, czy jeżeli od początku wybierzemy walkę z potworem który do nas przylazł sam, na początku swojej tury ruchu, to po jego pokonaniu można się jeszcze ruszyć. Na str. 14 ramka "unikanie potworów" wspomina o skończeniu ruchu tylko w razie nieudanego uniku. W ramce "walka" na str. 15 nie ma nic napisane, że walka którą rozpoczynało się fazę ruchu uniemożliwia dalszy ruch. Tylko na str. 8 jest napisane, że "Gdy tylko badacz wda się w walkę z potworem, jego ruch dobiega końca", tylko mylące jest, że znajduje się to w podrozdziałku "unikanie potworów" więc nie wiem, czy chodzi o każde wdanie się w walkę, czy tylko takie po nieudanym uniku.
Co do zasady gram tak, że każda walka w fazie ruchu to koniec ruchu gracza, ale pewności nie mam, instrukcja jak dla mnie jasno się nie wypowiada w tej kwestii.


Walka zawsze kończy ruch. Więc jeżeli nawet z własnej woli wdasz się w walkę z potworem to nie wykonujesz juz ruchu po tej walce i odbywasz ewentuale spotkanie na danym obrzarze, albo stoisz sobie na ulicy. Walka zawsze kończy ruch.

ryba napisał/a:

2. I trudniejsze: jak walczyć z "Czarnym Człowiekiem"? Żeton potwora wydaje się być pełen sprzeczności, a duży nie jest. Po pierwsze, test przerażenia. Napisano, że test szczęścia wykonuje się "zanim wykonasz test przerażenia" czyli przerażenie trzeba wykonać, ale na symbolu testu jest minusik, jak przy potworach nieprzerażających. Czyli jaki test się wykonuje? Normalny chyba nie, bo by było "0+", poza tym co się stanie jak się nie zda testu przerażenia? Nie ma ile mózgów się traci. Ale chyba nie jest się pochłoniętym, bo wedle tekstu to jest jak nie wyjdzie test szczęścia.
I druga rzecz: gdy zdam test szczęścia i wezmę dwie wskazówki, to mam jeszcze robić test walki? Niby stwór ma kroplę krwi, więc ma wytrzymałość jeden. Ale znów ma minus w opisie testu walki. To mam walczyć z tą kropelką czy nie? A jeśli tak to jaki test? i co będzie jak test nie wyjdzie? też pochłonięcie?
Najprostsze rozwiązanie to że robi się tylko test szczęścia i odkłada żeton, chyba.



Dokladnie z Czarnym Człowiekiem nie ma normalnej walki. Wykonujesz tylko test szczęścia i stosujesz sie do jego wyniku. Czyli albo pochlonięcie, albo wskazówki. Wartość życia tego potwora jest podany myślę dla potrzeb innych efektów gdzie żywotność potowra ma znaczenie. Takich jak chodźby Plaga Szarańczy.

ryba napisał/a:

3. Co oznacza zdanie na str. 8 instrukcji, Faza Mity 1. otwieranie bramy B. na obszarze znajduje się otwarta brama: "Jeżeli potworów, które mają się wyłonić, jest więcej niż pozwala na to limit potworów (...) gracze powinni zdecydować, gdzie się pojawią". Rozumiem że np. jak jest pięć bram i np. dwa potwory do limitu to gracze muszą umieścić trzy na peryferiach, żeby nie przekroczyć limitu, a zadecydować mają o tych dwóch które się zmieszczą? Bo chyba nie mogą decydować o umieszczeniu potworów ponad limit albo umieszczeniu wszystkich na peryferiach, jeśli jest na nie miejsce na planszy?

Dzięki za odpowiedzi!


Chodzi o to że decydujesz gdzie te potwory o ile mieszczą się w limicie mają iść. Tzn podejmujesz decyzję "teraz potwór na czarną jaskinię" i losujesz do i kładziesz. Itd Wedle zasady że w miare możliwości po rowno, a największa ilość idzie na brame na jakiej bylo spotęgowanie. Więc decydujesz gdzie umieścisz za chwilę wylosowanego potwora.

Yog-Sothoth - Sro 06 Mar, 2013

Zamkniesz bramę, udasz się po błogosławieństwo i za ture je stracisz... życie poprostu ;)
zvish - Czw 07 Mar, 2013

No z błogosławieństwem i przekleństwem to los jest przewrotnym czasami sie traci prawktycznie przy pierwszym utrzymaniu kiedy juz trzea rzucać, a czasami zdaża się lazić z tym do końca gry. Różnie bywa. To samo z honorarium.
cfsz - Nie 30 Cze, 2013

Wtrace sie na moment.
Mam pytanie co do zasad:
Stan wyjatkowy w Innsmouth: wykonujemy test UNIKOW czy test na SKRADANIE SIE? W instrukcji (zarowno pol jak i ang) podali oba te testy, a test unikow, jak wiadomo, moze miec modyfikatory ktorych nie ma ten drugi, np za ciemny plaszcz.

Z gory dzieki za pomoc - szukalem o tym na forum i po necie, ale nadal mam zagwozdke :neutral:

sirafin - Nie 30 Cze, 2013

Wykonywany jest test uników. Test uników to specjalny test Skradania się, ale wrzucenie tego mimochodem w przykładzie z instrukcji faktycznie więcej miesza niż pomaga :)
cfsz - Pon 01 Lip, 2013

Dzięki! :)
espanoles - Sro 05 Lut, 2014

witam, zastanawiał się ktoś nad przełożeniem na naszą ojczystą mowę oficjanlego FAQ
http://www.fantasyflightg..._Horror_FAQ.pdf

Generalnie przejrzałem go i faktycznie rozwija wiiiieeeele kwestii spornych, które często gęsto pojawiają się m.in. i tutaj na forum. Fajnie byłoby gdyby ktoś to przełożył :)
Są ochotnicy??

zvish - Czw 06 Lut, 2014

No juz kiedyś ześmy tu z Browarem jednemu uzytkownikowi marudzili o ten FAQ, bo sam coś wspomniał że mógł by go przetłumaczyć. Ale coś temat zdechł.

Tak wogóle to jestem zdania że Galakta powinna się tym zając w ramach oficjalnego tlumaczenia. Tak jak ma to z FAQami do gier LCG. No ale chyba nie widzą w tym interesu.

espanoles - Czw 06 Lut, 2014

zvish napisał/a:
No juz kiedyś ześmy tu z Browarem jednemu uzytkownikowi marudzili o ten FAQ, bo sam coś wspomniał że mógł by go przetłumaczyć. Ale coś temat zdechł.

Ja niestety aż takim poliglotą żeby się za to brać to nie jestem - dla mnie to wycieczka z motyką na słońce. Nie powiem, mógłbym swoim tempem stroniczke-dwie-trzy w dłuuuuugim czasie przełożyć ale musiałby być ktoś kto całość 'pociągnie'.
zvish napisał/a:
Tak wogóle to jestem zdania że Galakta powinna się tym zając w ramach oficjalnego tlumaczenia. Tak jak ma to z FAQami do gier LCG. No ale chyba nie widzą w tym interesu.

No niestety wszystko się kręci wokół $, bo ktoś musiałby to przetłumaczyć, trzeba było by to wrzucić na strone, żeby każdy mógł to pobrać za darmo (!). Więc na Galakte nie ma co liczyć - skoro do dnia dzisiejszego się nic nie pojawiło to można śmiało założyć, że pozytywnie nas nie zaskoczą i to się już nie pojawi z ich inicjatywy..

piwoslaw - Czw 06 Lut, 2014

pisałem ostatnio do aduko czy udało się przetłumaczyć , ale niestety pytanie pozostało bez odzewu, wiec pewnie tamat umarł :(
espanoles - Czw 06 Lut, 2014

Teraz to mamy kilka wyjść,możemy:
-olać to i czekać aż ktoś to przetłumaczy
-wystosować oficjalną note do Galakty o wydanie oficnajlnego FAQ
-zebrać się między sobą i powoli to zrobic

sirafin - Czw 06 Lut, 2014

Pamiętajcie, że spore fragmenty FAQ są w instrukcjach do dodatków, więc część tłumaczenia odpada ;)
cfsz - Czw 06 Lut, 2014

Nieśmiało się zaoferuję, że mogę potłumaczyć. Arkham Horror to przegenialna gra, chętnie nad nią posiedzę w wolnym czasie. <szpan>Skończyłem studia po angielsku na polibudzie</szpan> więc językowo ogarnę :)
espanoles - Czw 06 Lut, 2014

cfsz napisał/a:
Nieśmiało się zaoferuję, że mogę potłumaczyć. Arkham Horror to przegenialna gra, chętnie nad nią posiedzę w wolnym czasie. <szpan>Skończyłem studia po angielsku na polibudzie</szpan> więc językowo ogarnę :)

n
No i genialnie! We dwóch to ogarniemy-może jeszcze się zgłoszą wolontariusze :)jak tylko wrócę z pracy to sie do ciebie odezwę i to ogarniemy.

Ps. Ten FAQ dotyczy tylko HwA, do kolejnych dodatków są osobne FAQ :)

cfsz - Czw 06 Lut, 2014

Fakt, nie pomyślałem.
No to, trochę to się rozłoży w czasie.

zvish - Czw 06 Lut, 2014

Super!:D
Tłumaczcie chłopaczki :D
No można wystosować pismo do Galakty - ciekawe co powiedzą, ale pewnie nic pozytywnego :( .

espanoles - Czw 06 Lut, 2014

sirafin napisał/a:
Pamiętajcie, że spore fragmenty FAQ są w instrukcjach do dodatków, więc część tłumaczenia odpada ;)

Częściowo potwierdzam, ale zapraszam tutaj:
http://www.fantasyflightg...p?eidm=6&esem=4
Pod tym adresem jak widać znajdują się WSZYSTKIE Frequently Asked Questions i niestety to co jest wydawane w naszych instrukcjach to tylko namiastka całości. FAQ wszystkich dodatków wydanych w USA zajmuje 43 strony, sam Arkham Horror to 15stron, ale pójdzie z górki bo tak jak wspomniałeś - część się pokrywa :)

Ps. ma ktoś jakiś oficjalny papier na którym można by było wysłać notę do szanych Pi-aRowców GALAKTY ? :D

zvish - Pią 07 Lut, 2014

Oficjalny papier?:D Ja sądzilem żeby napisać do nich poprostu maila :D
sirafin - Pią 07 Lut, 2014

espanoles napisał/a:
FAQ wszystkich dodatków wydanych w USA zajmuje 43 strony, sam Arkham Horror to 15stron, ale pójdzie z górki bo tak jak wspomniałeś - część się pokrywa :)
Dodatkowo jak zaczniesz czytać od deski do deski, przekonasz się, że w różnych rozdziałach FAQ pojawiają dokładnie te same pytania i te 43 strony są bardzo złudne :)
piwoslaw - Pią 07 Lut, 2014

cfsz, espanoles jesteście wielcy trzymam kciuki za tłumaczenie
cfsz - Nie 09 Lut, 2014

Drodzy kultyści,
kilka pierwszych stron za mną. Proszę o uzbrojenie się w cierpliwość, gdyż, niestety, mam życie poza grami planszowymi. Jeśli ktoś jeszcze może pomóc w jakikolwiek sposób (poprawność gramatyczna, formatowanie tekstu żeby było ładnie i czytelnie, wklejenie obrazków żeby było ładnie i profesjonalnie, zgodność z Mitami Cthulhu itp.) to proszę o kontakt.

W międzyczasie przywołuję sprawę, która była/jest obecna na forum. Wiele z kart ma błędy, przeoczone przy tłumaczeniu gry, np. specjalna zdolność Andersona, Pojemnik na Mózg, jeden z Dzieci Abhotha też ma błąd chyba w specjalnej zdolności. Dobrze by było, żeby ktoś zebrał te błędy w jednym poście/pliku i udostępnił innym użytkownikom. Na pewno ktoś wie, gdzie jeszcze są błędy, może nawet gdzieś taki post już jest a o nim nie wiem. W każdym razie zadbajmy o to, żeby ludzkie błędy nie zakłóciły powrotu przedwiecznych.

piwoslaw - Czw 27 Lut, 2014

Jak tam idą prace z tłumaczeniem ???
cfsz - Sob 01 Mar, 2014

Tak żeby nie skłamać to leżą. Przetłumaczyłem parę stron jakiś czas temu, od tej pory nie bardzo mam czas na to. Także, jeśli ktoś potrzebuje a pomóc nie jest w stanie, proszony jest o uzbrojenie się w cierpliwość ;)
Kicaj - Pon 03 Mar, 2014

Witam miałem taką sytułację co z tym zrobić ?
Faza mitów karta -godzina policyjna- " każdy adacz który zakończy swój ruch na ulicy, musi zdać test woli (+0) albo zostanie aresztowany
Faza spodkań karta -stowarzyszenie historyczne- " ...wykonaj test składania się (-1) ... Jeśli test sie nie powiedzie... Tracisz 2 punkty poczytalności, przesuwają się na ulice zostajesz przeklęty."
Wola 1
Skradanie się 4
Opcja 1: rozpatruje zdarzenie z karty stowarzyszenie historyczne w wyniku tego tracę ostatni punkt poczytalności i....
1a: idę do przytółku ?
1b: idę na ulice zostaje opętany i na dodatek nieudaje testu woli i zostaje aresztowany ?
Jak to rozwiązać

cfsz - Pon 03 Mar, 2014

Kicaj napisał/a:
Witam miałem taką sytułację co z tym zrobić ?
Faza mitów karta -godzina policyjna- " każdy adacz który zakończy swój ruch na ulicy, musi zdać test woli (+0) albo zostanie aresztowany
Faza spodkań karta -stowarzyszenie historyczne- " ...wykonaj test składania się (-1) ... Jeśli test sie nie powiedzie... Tracisz 2 punkty poczytalności, przesuwają się na ulice zostajesz przeklęty."
Wola 1
Skradanie się 4
Opcja 1: rozpatruje zdarzenie z karty stowarzyszenie historyczne w wyniku tego tracę ostatni punkt poczytalności i....
1a: idę do przytółku ?
1b: idę na ulice zostaje opętany i na dodatek nieudaje testu woli i zostaje aresztowany ?
Jak to rozwiązać


Jeśli tracisz ostatni punkt poczytalności, to trafiasz od razu do Przytułku. Poza tym, test Skradania w ramach Godziny Policyjnej jest wykonywany w FAZIE RUCHU, czyli spokojnie mogłeś wylądować na ulicy w FAZIE SPOTKAŃ W ARKHAM i siedzieć tam przez całą turę.

Kicaj - Pon 03 Mar, 2014
Temat postu: STAN BADACZA OBŁĄKANY /NIEPRZYTOMY A POCHŁONIĘTY
Witam w instrukcji jest napisane;

OBŁĄKANY / NIEPRZYTOMY W ARKHAM
jeśli poczytalność / wytrzymałość badacza spadnie do zera zostaje on obłąkany / ogłuszony ... Następnie gracz przesuwa znacznik swojego badacza na obszar przytółku / szpitala.

POCHŁONIĘCI BADACZE
jeśli JEDNOCZEŚNIE WYTRZYMAŁOŚĆ, JAK I POCZYTALNOŚĆ badacza spadnie do 0, zostaje on POCHŁONIĘTY.

a następny akapit mówi:

Jeśli MAKSYMALNA wartość wytrzymałości LUB MAKSYMALNA poczytalność badacza spadnie do 0 również zostaje on pochłonięty.

Jak to sie ma do wcześniejszego opisu nieprzytomny w arkham i obłąkany w arkham, czy chodzi tu o spadek poczytalności np. Gloria goldberg ma max poczytalność 6 wytrzymałoś 4, jeżeli np. poczytalność z poziomu 6 spadnie odrazu do 0 to wtedy zostaje pochłonięta? Czy jest to wogule możliwe, taki duży spadek poczytalności?

Kicaj - Pon 03 Mar, 2014
Temat postu: Żetony zagłady
I jeszcze jedno pytanko czy żetony zagłady umieszcz sie za każdym razem po wylosowaniu karty mitów czy dopiero po otwarciu nowej bramy a co za tym idzie czy żetony zagłady umieszcz sie na torze zagłady jeżeli po wyciągnięcie karty mitów brama pojawia sie w miejscu bramy ? Z góry dzięki za odp [/b]cfsz pozdrawiam
trollish - Pon 03 Mar, 2014

MAKSYMALNA wartość to coś zupełnie innego niż AKTUALNA - np. spotykając potwora traci się poczytalność, to spada nam AKTUALNA. A więc wspomniana Gloria będzie miała po stracie np. 2 ptk poczytalności: maksymalnie 6, aktualnie 4. Maksymalne wartości mogą być obniżane przez różnego rodzaju karty i/lub spotkania.

Zaś równoczesny spadek poczytalności i wytrzymałości do 0 - najprostszy przykład: postać z aktualnymi wartościami jednego i drugiego 1 używa Znaku Starszych Bogów aby zapieczętować bramę :) (czytaj: metodą Kamikadze :P )

a żetony zagłady każdorazowo po otwarciu nowej bramy

Kicaj - Pon 03 Mar, 2014

Trollish i tak nie rozumiem, chodzi mi o słowo lub więc albo jedno albo drugie spadnie do zera a nie jedno i drugie.
Rozumiem że jeśli stracimy i poczytalność i waleczność zostajemy pochłonięci ale co oznacza jeżeli stracimy tylko " maksymalną wartość poczytalności " ?
Odnoszę sie do instrukcji strona 16 " obłąkany w arkham" nieprzytomny w arkham" i strona 17 "pochłonięci badacze"

cfsz - Pon 03 Mar, 2014

W rzadkich sytuacjach Badacze tracą Maksymalną Wytrzymałość/Poczytalność. Jeśli jedna z tych wartości spadnie do 0, Badacz jest pochłonięty. Natomiast jeśli AKTUALNE Wytrzymałość i Poczytalność spadną W TYM SAMYM MOMENCIE do 0, Badacz jest również pochłonięty.

Jak powiedziano powyżej - aktualna i maksymalna wytrzymałość/poczytalność to dwie różne rzeczy.

Kicaj - Pon 03 Mar, 2014

Ok już czaje
Np gloria ma poczytalność 6 jeżeli spadnie ona do 0 odrazu w wyniku walki z potworem albo z innej przyczyny zostaje ona pochłonięta
A jeżeli gloria już wcześniej straciła np. 2 punkty poczytalności i w puniejszym spotkaniu traci następne 4 trafia do przytułku.
dzięki pozdrawiam

cfsz - Pon 03 Mar, 2014

Nie ;)

Spróbujmy inaczej.

Gloria ma maksymalną poczytalność 6, czyli może mieć w jednej chwili maksymalnie 6 żetonów poczytalności. Jeśli na skutek różnych zdarzeń straci ostatni z tych żetonów, leci do przytułku, niezależnie od tego ile ich miała wcześniej. Jeśli natomiast ten limit 6 żetonów będzie się obniżał tak, że w końcu wyniesie 0, to Gloria jest pochłonięta. Ok?

Pochłonięcie ma miejsce wtedy gdy ten limit poczytalności wynosi 0 (w końcu nie można grać Badaczem który może mieć maksymalnie 0 poczytalności, prawda?).

Mam nadzieję, że mamy klar teraz :)

Kicaj - Pon 03 Mar, 2014

no teraz to rozumiem dzięki, to mój początek z arkham grałem dopiero 2 razy i to w pojedynkę z 2 badaczami narazie chce sam pojąć jak grać żeby nie zniechęcić innych brakiem znajomości zasad naprawde wielkie dzięki cfsz i mam nadzieje że będę mógł jeszcze liczyć na pomoc :grin:
A tak na marginesie to nie miałem pojęcia że limit poczytalności albo wytrzymałości może sie zmniejszać

cfsz - Wto 04 Mar, 2014

Może się obniżać, ale w rzadkich sytuacjach. Masz jakieś dodatki do tej gry? Możliwości obniżania tego limitu jest w nich o wiele więcej :) w podstawce to głównie w czasie walki z Cthulhu, poza tą sytuacją to raczej nie grozi.
Jak coś, to pytaj, gram w Horror jakieś 5 lat i mam sporo dodatków (skończył się dywan).

Kicaj - Wto 04 Mar, 2014

No dodatków niemam może jak sie rozegram to dokupię ( jaki najlepiej dodatek na 2-3osób bo więcej raczej nie uzbieram) co do tego dywanu to fakt sama podstawki już zajmuje dużo miejsca ja wcześniej zrobiłem sobie blat do haos w starym świecie 160/120 rozkładany obity materiałem bez niego nie miał bym gdzie rozłożyć gry a co do pytań to mam jeszcze jedno :razz: ; miałem taką sytułacje w stowarzyszeniu historycznym w fazie spodkań wylosowaliśmy kartę która w tekście miała opis ze - "członkowie stowarzyszenia obserwują ptaki... Woźny proponuje mnie podrzucić do lasu. Wylosujemy 2 karty -odbądź spodkanie a jedną odrzuć" teraz chodzi mi o to czy jeśli znajduje sie tam żeton wskazówki mogę go wziąść czy muszę czekać do fazy ruchu zostać w lesie podczas tej fazy i dopiero wziąść żeton?
Ps. spoko że jest ktoś taki jak ty który chętnie podzieli sie swoją wiedzą pozdro

cfsz - Wto 04 Mar, 2014

Tak, zeton zbierasz tylko w Fazie Ruchu.
Kicaj - Wto 04 Mar, 2014

Napisz mi jeszcze jaki dodatek najlepiej dokupić do gry na 2-3 osoby sporadycznie 4 osoby i jeszcze jedno można gdzieś z netu ściągnąć szablon do robienia kart postaci albo ściągnąć jakieś fanowskie postaci z neta do druku? Tylko po polsku???? Z tego co wiem to postaci jest 46 jest możliwość wydrukowania i grania nimi w podstawie?
cfsz - Wto 04 Mar, 2014

Jaki dodatek? Kazdy :) acz na sam poczatek z duzych polecam Koszmar z Dunwich i jak chcesz to male dodatki.
Fanowskie postacie to sobie sam juz poszukaj, to nie problem. Co do robienia wlasnych kart do gry to polecam program Strange Eons, tez sobie znajdziesz ;)

A postaci jest 48 :cool:

Kicaj - Czw 06 Mar, 2014

Hej mam znów małe pytanko bo już sam niewiem wczoraj grałem z bratem w arkham gra zajęła mi ponad 4 godziny trochę długo ale wygraliśmy tylko niewiem czy wszystko dobrze robię a mianowicie :

1 jeżeli losuje w fazie mitów kolejną kartę i wypada brama na już istniejącej bramie to dokładam znacznik zagłady na tor zagłady? ( wiem ze juz o to pytałem ... Odp. Brzmiała żetony zagłady każdorazowo po otwarciu nowej bramy ) tylko jeżeli brama pojawia sie już na istniejącej bramie nie kładę nowego żetonu bramy tylko występuje spotęgowane potworów więc niewiem !!! :sad:

2 następne pytanie dotyczy spodkań w innych światach ; jeżeli w fazie spodkań w arkham stoję na bramie odbywam spodkanie i przenosze sie do innego świata kładę bohatera na pierwszym polu innej krainy ... Następnie jest faza spodkań w innych światach i tu mam zagwózdkę - odbywam spodkanie w innym świecie czy nic nie robię czekam na następną fazę ruchu gdzie przesuwam znacznik bohatera na drógie pole i tam w fazie spodkań w innych światach ?

3 jeżeli na swojej drodze spotykam np. 3 potwory to ;
próbuje je ominąć lub walczyć z nimi wszystkie w jednej tórze ? Czy podczas porażki kontynuuje wszystko do czasu sukcesu czy muszę czekać na następną tóre?

4 taka sytułacja co zrobić?
Miejsce stowarzyszenie historyczne odbywam spodkanie ciągnę kartę i jest takie coś(zapłać 3$ aby zdobyć dostęp do biblioteki.....wykonaj test szczęścia - test sie nieudal- przysypiasz i trafiasz do krainy snów odbędziesz tam jedno spodkanie a następnie natychmiast powrocisz tutaj ) a karta z krainy snów mówi - u południowych bram Thranu zatrzymuje cie przywdziany w czerwień strażnik. - test szczęścia niepowodzenie - pozostaniesz tutaj przez następną turę.
i co tu zrobić jedna karta nakazuje natychmiast wrócić a dróga z kolei pozostać na następną tóre pomocy
na koniec pytanie o koszulki czy warto wogule kupować do kart a jak tak czy koszulki ?mayday czy FFG ffg mam w talizmanie są spoko ale drogie a mayday mam duże w haosie pytanie jak wyglądają mayday małe koszulki czy karty pasują czy nie ?

trollish - Czw 06 Mar, 2014

Ad. 1. Przy spotęgowaniu potworów nie dokładasz znacznika na torze zagłady - dokładasz go tylko, jeżeli otwiera się całkowicie nowa brama, lub jeżeli opisy kart tak stanowią (np. niektóre spotkania).

Ad. 2. Wchodząc na obszar z bramą zostajesz przez nią natychmiast przeniesiony - nie odbywasz żadnego spotkania na tym obszarze. Od razu po wejściu na obszar z bramą przesuwasz postać na pierwsze pole innego świata i odbywasz tam spotkanie w ramach spotkań w innych światach.

Ad. 3. Jeżeli potwory znajdują się na tym samym polu/ulicy to musisz pokonać/ominąć wszystkie, każdego z osobna. W przypadku porażki w walce z pierwszym - kontynuujesz ją dalej aż do jego pokonania lub ucieczki, po czym przechodzisz do następnego potwora itd.

Ad. 4. W takiej sytuacji powinieneś (tak na mój rozum) potraktować pierwszą kartę jako ważniejszą - odbywasz spotkanie i natychmiast wracasz, więc niejako zatrzymanie Cię w krainie snów jest nieważne. Ale to tylko moje rozumienie, mogę się mylić.


Zaś koszulki - ja używam FFG w całej rozciągłości mojego Arkham - są fenomenalne. W przypadku Mayday - odstraszyła mnie trochę ich rozmiarówka, która jest dziwna (rozmiar "american standard" Mayday nie jest odpowiednikiem tego samego w innych firmach, dokładnym odpowiednikiem "american standard" innych marek jest tutaj "american standard chimera"... trochę za dużo różnych wariacji jak dla mnie...).

Kicaj - Pią 07 Mar, 2014

Dzięki trollish :lol:
piwoslaw - Pon 10 Mar, 2014

cfsz napisał/a:
Tak żeby nie skłamać to leżą. Przetłumaczyłem parę stron jakiś czas temu, od tej pory nie bardzo mam czas na to. Także, jeśli ktoś potrzebuje a pomóc nie jest w stanie, proszony jest o uzbrojenie się w cierpliwość ;)


W takim razie czekam i mam nadzieje że sie uda , a pytanie możesz przesłać choć to co już przetłumaczyłeś ???

ElCris - Nie 30 Mar, 2014

Mam dwa pytanka odnośnie unikania i uciekania przed potworami
1) Jeśli podczas ruchu nie uda mi się ominąć potwora to:
-czy najpierw otrzymuję od niego obrażenia a następnie jeśli przeżyłem zdaję jeszcze test przerażenia i wtedy mogę mu zadać jakieś obrażenia lub próbować uciec?
-czy jak powyżej tylko nie zdaję już testu przerażenia?
-czy najpierw muszę zdać test przerażenia a następnie jeśli go przeżyję otrzymać te obrażenia z powodu nieudanego testu unikania i walczyć/uciekać normalnie dalej?

2) Jeśli dojdzie już do walki z potworem, przeżyję test przerażenia a następnie uda mi się uciec to czy ten potwór pozostaje na tym polu czy powraca do puli? Jeśli pozostaje na planszy to czy w następnej turze, ponieważ zatrzymałem się na jego polu (a on sobie nie pójdzie) znowu muszę zdać test uników lub z nim walczyć czy mogę ruszyć z tego pola nie zwracając na niego uwagi?

zvish - Pon 31 Mar, 2014

Ad1. Jeżeli podczas ruchu (ale też podczas spotkania potwora w spotkaniu), nie uda Ci się zdać testu Uników wówczas:
- najpierw potwor zadaje Ci obrażenia
- Jeżeli po tych obrażeniach nadal stoisz to zaczyna się Walka, ktorą musisz rozgrać wedle standardowej procedury, czyli najpier testujesz Przerażenie, później masz prawo zaatakować, albo zwnowu próbować uciekać (o ile potwor nie posiada zdolność Zasadzka)

Ad2.
To zależy skąd się potwór wziął. Jeżeli to był potwór który se w formie żętona wesoło biega po planszy to nie wraca do puli tylko pozostaje na tym polu.
Jeżeli zaś był to potwor jaki Ci wyskoczył w Fazie Spotkań w Akrham, albo Fazie Spotka w Innych Światach, to jeżeli przed nim uciekniesz, albo go nie pokonasz wówczas wraca do puli.


Jeżeli w Fazie Mitów podczas kroku ruchu potworów jakiś potwór jaki miał by się poruszyć stoi na jednym polu z badaczem to się nie porusza. Potwory szukają ofiar, taki potwór już znalazł i musi się znią najpierw zabawić ;)

Nokturn - Sro 04 Cze, 2014

Witam wszystkich,
wczoraj zakupiłem podstawkę Arkham i już pojawia się pytanie. (Jeśli było wyjasnione wcześniej to przepraszam). Kiedy w fazie badania obszarów otwiera się brama i pojawia potwór to czy brama działa jako pierwsza? Rozumiem, że badacz jest wessany przez bramę i nie musi unikać potwora. Dzięki z góry za odpowiedź.

szutek - Sro 04 Cze, 2014

Tak jak mówisz, najpierw gracz jest wsysany przez bramę. Poza tym zwróć uwagę że pojedynkować z potworem można się tylko w fazie ruchu, a tylko wyjątkowo w fazie spotkań gdy wynika to z treści spotkania.
Szpak19 - Czw 05 Cze, 2014

Badacz jest wessany do innego świata gdzie od razu jest zatrzymany a potwór normalnie pojawia się w miejsce pojawienia się bramy chyba, że jest już limit osiągnięty (limit to 3 + liczba graczy) wówczas na peryferie.
Nokturn - Pią 06 Cze, 2014

Dzięki za błyskawiczne odpowiedzi:) W między czasie pojawiła się kolejna doza niepewności. Widzę, że nie ja pierwszy mam problem z fazą utrzymania i zaklęciami typu "Głos Ra". Czytałem tutaj i na innych forach. Rozumiem, ze nalezy to interpretować jako mozliwość użycia jedynie w fazie utrzymania, a nie konieczność rzucenia go w owej fazie. Bez sensu byłoby tracić poczytalności za kazdym razem:) Zgadza się?

Niezrozumiałe są również karty umiejętności. Jesli mam +1 szczescie to jak to liczycie? Nie wiem po co jest wzmianka o wskazówkach skoro tak czy siak zawsze moge sobie wydac wskazówke na podniesienie kazdego parametru (dolozenie kolejnej kości)

Załóżmy szczescie 2. Do tego karta dodaje jeden wiec mam 3. Dorzucam wskazówke i mam kolejna kosc czy dwie? Jesli jedną to zdanie na karcie byłoby bez sensu bo to oczywiste ze wskazówki dodaja rzuty:)

Logiczna tez wydaje sie opcja, że karta +1 szczescie działa TYLKO w momencie wydania wskazówki. Wtedy rzucamy dwie kości
Dziękuje z góry za rozwianie arkhamowskich mroków:)

aduko - Nie 08 Cze, 2014

Cytat:
+1 Szczęście
Kiedy wydajesz żeton Wskazówki, aby wspomóc test szczęścia, otrzymujesz jedną dodatkową kość



Wykonując test szczęścia, zawsze dodajesz +1 do wybranej wartości szczęścia na karcie badacza, + ewentualny modyfikator z karty np. spotkania. Ten efekt działa niezależnie czy wydałeś wskazówkę na ponowny rzut.

Druga część karty, daje dodatkową kość przy ponownym rzucie jedną kością po wydaniu wskazówki. Normalnie za jedną wskazówkę masz jedną kość, a z umiejętnością Szczęście, masz dwie kości.

ArniK - Wto 01 Lis, 2016
Temat postu: Wielokrotne korzystanie z obszaru Arkham
Witam, przeczytałem forum, instrukcję i nie jestem mądrzejszy, tak więc pytanie do Was, czy można wielokrotnie korzystać z obszaru Arkham w jednej rundzie- np. z Południowego Kościoła , gdzie za 5 żywotności potworów mogę kogoś pobłogosławić. Skoro stać mnie na pobłogosławienie 3 badaczy, to i tak mogę to zrobić tylko raz na rundę gry? Czyli pobłogosławienie 3 badaczy zajmie graczowi 3 rundy? Oczywiście zakładam, że tak jak i w sklepie zakupy można zrobić tylko raz na rundę, tak samo jest i z tym błogosławieniem, ale wolę zapytać, może gdzieś coś wyczytaliście?
szutek - Wto 01 Lis, 2016

Na 100% jednokrotnie. Wynika to chociażby z faktu, że akcję tę odpalasz zamiast spotkania, a spotkanie zgodnie z zasadami masz jedno.
gwizdzius - Wto 01 Lis, 2016

Kończąc ruch na danym obszarze, mamy możliwość pociągnięcia karty z talii lub wykonania "polecenia" z obszaru. W tym przypadku jest napisane "...aby pobłogosławić wybranego przez ciebie Badacza."

Tekst nie mówi o tylko jednym badaczu jak to jest w przypadku sprzymierzeńców czy wytrzymałości. Ponadto w wersji angielskiej napisane jest "... to have any investigator you choose be Blessed." gdzie any oznacza każdy, którykolwiek, wszelki, dowolny.

ArniK - Wto 01 Lis, 2016

gwizdzius napisał/a:

Tekst nie mówi o tylko jednym badaczu jak to jest w przypadku sprzymierzeńców czy wytrzymałości. Ponadto w wersji angielskiej napisane jest "... to have any investigator you choose be Blessed." gdzie any oznacza każdy, którykolwiek, wszelki, dowolny.


W kwestii kogo mam błogosławić wszystko jest jasne, nawet na polskiej planszy, a gdzie jest napisane, że mogę to zrobić tylko i wyłącznie jeden raz na rundę? A stosowanie "logicznym jest" akurat w tej grze nie za bardzo jest "logiczne", bo wielokrotnie rozpatruje się coś "nielogicznie", jak chociażby butelkę whisky, która nie zapobiega zmniejszeniu maksymalnej poczytalności przez Cthulhu, pomimo że zapobiega jakiejkolwiek utracie.

Tak naprawdę nigdzie nie ma w polskiej instrukcji, że należy to zrobić tylko raz, jak jest w anglo,niemiecko,szwedzko tudzież tureckojęzycznej wersji niestety nie wiem.

gwizdzius - Wto 01 Lis, 2016

Ja właśnie mówię, że można pobłogosławić większą liczbę badaczy na raz, jeśli tylko dysponujesz odpowiednią ilością trofeów.
espanoles - Sro 02 Lis, 2016

Blessing: Instead of having an encounter here, you may spend 5 toughness worth of monster trophies or 1 gate trophy to have any investigator you choose be Blessed.

Wydajesz potwory wartę pięć/żeton bramy by pobłogosławić jednego badacza. To samo jest ze wskazówkami z Budynku naukowego: raz na turę, bez wielokrotności. Wynika to z tego, że spotkanie odbywasz jedno na turę (wyjątek, spotkanie w Inny Światach po spotkaniu w Arkham) a wymianę robisz tutaj ZAMIAST spotkania. Za każdym razem kiedy w HwA masz możliwość zwielokrotnienia jakiegoś efektu karty o tym mówią wyraźnie, w tym wypadku takiej możliwości nie ma.


------------------------------------


ArniK napisał/a:

A stosowanie "logicznym jest" akurat w tej grze nie za bardzo jest "logiczne", bo wielokrotnie rozpatruje się coś "nielogicznie", jak chociażby butelkę whisky, która nie zapobiega zmniejszeniu maksymalnej poczytalności przez Cthulhu, pomimo że zapobiega jakiejkolwiek utracie.

Różnica jest taka, że WHISKEY pomaga uniknąć utraty poczytalności (jednego punkta)
Arkham Horror Instrukcja napisał/a:
Any: Discard Whiskey to reduce any Sanity loss by 1.

a w walce z Cthulhu obniżasz MAKSYMALNĄ poczytalność.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group