galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Wyjaśnianie zasad obowiązującyh w grze Inwazja - długi łańcuch żelaznych dyscyplin

Mouse - Sro 08 Cze, 2011
Temat postu: długi łańcuch żelaznych dyscyplin
Potrzebuje pomocy z wyjasnieniem zasad.

Wczoraj na turnieju miała miejsce ciekawa sytuacja, może opiszę:

Gracz1: Deklaracja ataku, Carnosaurem
Gracz2(odpowiedz): Akcja: Poświęcenie zabójców z karak-kardin,żeby go zabić
Gracz1(odpowiedz): Taktyka: Żelazna Dyscyplina
Gracz2(odpowiedz):Honorowa śmierć ( obrońca twierdzy )
Gracz1(odpowiedz): Taktyka: Żelazna Dyscyplina (nr2)
Gracz2(odpowiedz):Akcja:Poświęcenie zabójców karak-kardin (nr.2)

Pytanie:
- która akcja zabija Carnosaura ?
- anulowanie akcji , której częścią jest poświęcenie powoduje, że jednostka nie zostaje poświęcona ?
- akcja zabójców mówi: "zniszcz wybraną atakującą jednostę" czy zatem może być zagrana w odpowiedzi na deklarację ataku, a jeżeli nie to jaka jest kolejność rozstrzygania akcji w tej sytuacji ?

Na potrzeby chwili sytuacja została rozstrzygnięta przez sędziego na korzyść gracza krasnoludzkiego, carnosaur zginął, a 1 zabójca i 1 krasnal przeżyli. Sędzia uznał, że anulowanie akcji której częscią jest poświecenie powoduje, że krasnal przeżywa.

Gracz krasnoludzki dysponował zasobami na dopłacenie z dyscypliny, czy 2 żelazne dyscypliny podwajają swój efekt = trzeba dopłacić 8 zasobów ? Czy można w odpowiedzi na 2 żelazną dyscyplinę dopłacić zasoby za dyscyplinę nr 1 w tej sytuacji ? edit: Czy zasoby na dopłacenie do Honorowej Śmierci za Żelazną Dyscuplinę mogły pochodzic z tej karty http://deckbox.org/whi/Master%20Runesmith ?

SeeM - Sro 08 Cze, 2011
Temat postu: Re: długi łańcuch żelaznych dyscyplin
Na deklarację ataku się nie odpowiada, po prostu jest po niej okno na akcje.

Do do samych Karaków, to poświęcenie jest kosztem zagrania akcji krasnali. Muszą się poświęcić, tak jak trzeba płacić zasoby za karty. Co się dalej stanie, to nie ich sprawa, bo już nie żyją.

Teraz Dyscyplina. Nie napisałeś na kogo była zagrywana. Jeśli na jednostki, które się właśnie poświęciły, to był twój błąd. Jednostki są na zrzutkach, bo ich poświęcenie było kosztem zagrania akcji.

Przedstawię może swoją wersję tego łańcucha:
Gracz1: Deklaracja ataku Carnosaurem.

Gracz2: Akcja: Poświęcenie zabójców z karak-kardin, żeby go zabić.
Sytuacja na stole: Karak Kadrin są na zrzutkach, akcja zniszczenia Karnozaura jest na stosie.

Gracz1(odpowiedz): Taktyka: Żelazna Dyscyplina (zakładam, że na Karnozaura).
Sytuacja na stole: Karak Kadrin nadal są na zrzutkach i na stos wchodzi Dyscyplina.


Gracz2(odpowiedz):Honorowa śmierć ( obrońca twierdzy )
Dobre zagranie, bo akcja jets rozpatrywana przed Dyscypliną. Na stos wchodzi akcja zniszczenia Karnozaura. Sytuacja na stole: Obrońca Twierdzy jest na zrzutkach.

Gracz1(odpowiedz): Taktyka: Żelazna Dyscyplina (nr2)
Sytuacja na stole: Obrońca Twierdzy jest nadal na zrzutkach i na stos wchodzi Dyscyplina.

Gracz2(odpowiedz):Akcja:Poświęcenie zabójców karak-kardin (nr.2)
Karak nr 2 jest na zrzutkach. Na stos wchodzi akcja zniszczenia Karnozaura. Również dobre zagranie, bo akcja jest rozpatrywana przed obiema Dyscyplinami.

Nikt więcej nie zagrywa akcji, więc rozpatrujemy stos OD KOŃCA:
- najpierw zostaje zniszczony Karnuzaur (akcję odpalili Karaki nr 2),
- potem dyscyplina nr 2 nie ma celu, więc nie działa,
- potem zostaje zniszczony karnozaur, ale już go nie ma, więc akcja nie działa (akcję odpaliła Honorowa Śmierć),
- potem dyscyplina nr 1 nie ma celu, więc nie działa,
- potem zostaje zniszczony Karnozaur, ale już go nie ma, więc akcje nie działa (akcję odpalił Karak nr 1).

Tak więc Karnozaura udało się zniszczyć za cenę poświęcenia trzech dzielnych krasnali.

Cytat:
Pytanie:
- która akcja zabija Carnosaura ?
- anulowanie akcji , której częścią jest poświęcenie powoduje, że jednostka nie zostaje poświęcona ?
- akcja zabójców mówi: "zniszcz wybraną atakującą jednostę" czy zatem może być zagrana w odpowiedzi na deklarację ataku, a jeżeli nie to jaka jest kolejność rozstrzygania akcji w tej sytuacji ?


- Karnozaura zabija akcja poświęcenia drugiego Karaka. Obydwie dyscypliny nie mają już swojego celu, więc nie działają.
- Anulowanie efektów akcji nie powoduje, że nie trzeba za nie płacić. Poświęcenie jest tu kosztem akcji.
- Deklaracja ataku nie jest akcją i nie można na nią odpowiedzieć. Za to po deklaracji atakujących jets okno akcji i można je swobodnie zagrywać.

Cytat:
Czy zasoby na dopłacenie do Honorowej Śmierci za Żelazną Dyscuplinę mogły pochodzic z tej karty http://deckbox.org/whi/Master%20Runesmith ?


Pomijając fakt, że dyscypliny nie działały, Runesmith daje zasoby tylko na zagrywanie taktyk. Dopłacenie do efektu kart nie jest taktyką, więc na Dyscyplinę Runesmith nic nie poradzi.

awojdi - Sro 08 Cze, 2011

Wg mnie sędzie się pomylił co do tego, że krasie zostają. Tak jak pisał Seem, koszty ponosi się natychmiast, jeżeli cel jest legalny, był na tamten czas więc krasie spadły...
Mouse - Sro 08 Cze, 2011

Cytat:
Teraz Dyscyplina. Nie napisałeś na kogo była zagrywana.

Tak, zagrywana była na Carnosaura przez gracza nr 1.

Cytat:
Poświęcenie jest tu kosztem akcji.

Nie zgodzę sie z tym. Instrukcja mówi All costs must be played and any targets must be chosen when the action is triggered, regardless of whether or not the effect resolves immediately, wcześniej definiuje co jest rozumiane przez koszty A card’s cost is determined by adding the card’s printed cost and its loyalty cost. Tekst na karcie zabójców mów Action: Sacrifice this unit to destroy one target attacking unit., aczkowiek zabójcy zgnią ponieważ dogrzebałem sie w FAQ 1.4 do następującego paragrafu:

FAQ 1.4 napisał/a:
Sacrifice
Sacrifice means to put a card that you
control into its owner’s discard pile. It
cannot be cancelled or prevented by
other effects


Cytat:
koszty ponosi się natychmiast, jeżeli cel jest legalny, był na tamten czas więc krasie spadły...

nie zgodzę się z tym co piszesz, jeżeli 2 zabójca(ostatni zagrywany, rozstrzygany pierwszy ) zniszczył carnosaura, to oznacza, że pozostałe akcje tak samo jak dyscypliny nie miały legalnego celu

DaRKeR - Sro 08 Cze, 2011

Mouse, niestety nie masz racji, twórcy gry popełnili błąd przy Akcjach, nie zaznaczając wyraźnie ich kosztu.

Bo niestety koszt to nie tylko Printed Cost, który najczęściej odnosi się do zagrywania kart.

Ale też koszt odpalenia akcji z kart znajdujących się w grze. np. Slayers of Karak Kadin.

Czyli musisz sobie podzielić tą akcję na to co musisz zrobić i na to co Ci to da.

W tym przypadku Sacrifice this unit - Koszt
destroy one target attacking unit - Effect

Effect można anulować Żelazną dyscypliną, ale kosztu Ci to nie zwróci.

Mouse - Sro 08 Cze, 2011

Nawiązując do opisanego ciągu działań, czy możliwe gdy przeciwnik zapłaci zasoby za żelazną dyscyplinę zagrać jescze jedną w odpowiedzi na pierwszą, co efektywnie zmusi go do zapłacenia 8 zasobów ? Czy anuluje akcje, której celem jest jednostka ? Czy będę musiał dopłacić do własnej żelaznej dyscypliny ?

Przykładowo
Gracz 1. Plague Bomb na Chłopską Milicję
Gracz 2(odpowiedz). Żelazna Dyscyplina na milicję
Gracz 1 (odpowiedz). Dopłaca 4 zasoby
Gracz 2 (odpowiedz). Dyscyplina nr 2 na chłopską milicję

DaRKeR - Sro 08 Cze, 2011

przeciwnik może dołacić 4 kasy w trakcie rozpatrywania akcji, ale wtedy nie możemy już odpowiadać, bo rozpatrywania stosu nie można przerwać.
Mouse - Sro 08 Cze, 2011

Dzięki za pomoc, chciałem spytać jeszcze z której części zasad/FAQ pochodzi zasada na którą się powołujesz:
Cytat:
Czyli musisz sobie podzielić tą akcję na to co musisz zrobić i na to co Ci to da.
W tym przypadku Sacrifice this unit - Koszt
destroy one target attacking unit - Effect

Nie mogę znaleźć, a chciałem sobie doczytać.

DaRKeR - Sro 08 Cze, 2011

"In order to successfully trigger a card effect, the player must declare that he is activating the card, declare targets, then pay any additional costs denoted on the card. If a player cannot fulfill any requirements to trigger a card effect, he cannot attempt to trigger it."


I jeszcze to "Sacrifice
Any time a player is instructed to sacrifice a card, the card is placed in its owner’s discard pile. A sacrifice is absolute, and cannot be cancelled by other effects."

Mouse - Czw 09 Cze, 2011

Przytoczony przez ciebie fragment FAQ o poświęcaniu odnalazłem wcześniej :)

Jeżeli chodzi o koszty akcji:
FAQ 1.4, Cost, pg.4 napisał/a:
Any reference to cost in a card effect always references the top left number printed on the card(...)All costs in the card text itself must be paid, however.

W takim rozumieniu "cost" jest żetonami zasobami które płaci się za zagranie karty, lub których zapłacenia wymaga akcja na karcie. Poświęcenie czegokolwiej nie jest więc kosztem, ale częscią akcji, bo nie odnosi się do żetonów zasobów ( tak jak wydrugowany na karcie koszt ).

DaRKeR - Czw 09 Cze, 2011

to co przytaczasz brzmi "jakiekolwiek wspomnienie o koszcie (na karcie) odnosi się do printed cost"

ale tu chodzi o koszt który jest warunkiem odpalenia akcji, np. Poświęć jednostkę, żeby coś się stało.

Mouse - Czw 09 Cze, 2011

tak odnosi się "printed cost", jak np. w karcie "chain lightning", ale kolejna część mówi już o kosztach które się płaci, a są wspomniane w tekscie, odnosząc się do tego samego rozumienia znaczenia słowa "cost"

zgodnie z tym co piszesz warunek uruchomienia np. Poświęć jednostkę, żeby coś się stało. akcji wspomniany w jej tekście jest jednoznaczny z jej kosztem, a to są 2 różne rzeczy

spieram się czysto teoretycznie, bo jedyne taktyki które wymagają zapłacenia zasobów za uzyskanie efektu, to te z X w koszcie i tekście karty

DaRKeR - Czw 09 Cze, 2011

dobra tak na prawdę spierasz się o umowną nazwę

jak zamiast nazywać to koszt, powiem Warunek to będzie Ci pasowało ?:P

Ravandil - Czw 09 Cze, 2011

Chyba profesjonalnie nazywa się to: warunkiem aktywacji :)

EDIT: Na ostatniej stronie FAQa tam gdzie jest szczegółowy opis kolejności:

1. Zaczynając od pierwszego gracza i kontynuując dopóki
wszyscy nie spasują, grający na zmianę dokładają do łańcucha
akcje aktywowane, które miały spełnione warunki aktywacji
podczas poprzedniego okna akcji (akcje aktywowane także
muszą mieć spełnione w tej turze swoje warunki aktywacji).

Mouse - Czw 09 Cze, 2011

Cytat:
dobra tak na prawdę spierasz się o umowną nazwę


....i tak, i nie, bo sformułowania "trigger conditions" i "cost" odnoszą się do dwóch różnych paragrafów , ale przy obecnym zestawie dostępnych kart jest to bez znaczenia

Cytat:
jak zamiast nazywać to koszt, powiem Warunek to będzie Ci pasowało ?:P

magiczne przygody kubusia puchatka będzie odpowiednie :)

Mouse - Czw 09 Cze, 2011

jedynie miejsce gdzie mój spór może mnieć znaczeni to Reap What Sown
- czy akcja się uruchomi jak nie mam nic na ręku
- czy musze zdiscardować rękę i dociągnąć ? czy mogę po prostu dociągnąć karty ?
choć mogę się oczywiście mylić :razz:

DaRKeR - Czw 09 Cze, 2011

discardujesz tak na prawdę X kart gdzie X to tyle kart ile masz na ręcę, czyli discardujesz 0 kart :)
Mouse - Czw 09 Cze, 2011

Cytat:
Action: Each player with X or more total developments may discard his hand and draw X cards.

discard jest całej ręki, chodziło o to jak to jest rozpatrywane
ver. 1
- posiadanie X lub więcej developmentów / discard ręki (opcjonalny ?) - warunki
- dociągnięcie X kar - efekt
Ver. 2
- posiadanie X lub więcej developmentów / - warunki
- discard ręki (opcjonalnie), i dociągnięcie X kart - efekt

gdyby FF użyło interpunkcji, w tekscie tej karty było by dla mnie łatwiej :)

DaRKeR - Czw 09 Cze, 2011

każdy gracz z jakaś wybraną lub większą ilością rozwinięć (trzeba zdecydować przy zagraniu)

może zrzucić swoją rękę by dobrać tą wybraną liczbę kart

lub może tego nie robić i nie dostać kart :)

Mouse - Czw 09 Cze, 2011

czyli jeżeli mam karty na ręku rzucę Reap What Sown, zapłacę zasoby, i ktoś zagra high elf disdain w odpowiedzi, to nie muszę nic discardować ?
DaRKeR - Czw 09 Cze, 2011

nie bo disdane anuluje tą kartę zanim zostanie rozpatrzona. A tutaj effektem jest zrzucenie ręki i dobranie kart. A nie zrzuć karty by dobrać.
choczkins - Pon 27 Cze, 2011

Podłącze się do tematu bo moje pytanie dotyczy właśnie "żelaznej dyscypliny". Załóżmy że gracz przywraca (odpacza-chyba też tak można napisać) swoją jednostkę, czy mogę zagrać dyscyplinę aby utrudnić mu to zadanie?
DaRKeR - Pon 27 Cze, 2011

NIE, chyba że "odpacza" za pomocą karty, która wybiera jednostkę.

Dlaczego w innym przypadku nie ?

po 1. Odpaczamy kartę w fazie Królestwa, nie ma tam okienka na akcję, by zagrać Dyscyplinę.

po 2. Odpaczanie w fazie Królestwa to nie akcja

po 3. Odpaczanie w fazie Królestwa nie "wybiera" jednostki


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group