|
galakta.pl Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta |
 |
Władca Pierścieni LCG - Zasady gry - Karty: Leśna Pułapka i Stara Leśna Droga
lesar - Nie 25 Lis, 2012 Temat postu: Karty: Leśna Pułapka i Stara Leśna Droga 1. Czy Leśna Pułapka działa przez 1 rundę czy do końca gry lub pokonania wroga?
1a. Jak wróg nie może atakować to rozdaję mu kartę cienia bez jej rozpatrywania czy pomijam ten krok? Tylko po to aby odrzucić ją na stos?
Dzisiaj podczas rozgrywki przyjąłem zasadę, że Leśna Pułapka działa cały czas do końca gry i totalnie olałem pająka w pułapce, bo skoro i tak mi nic nie zrobi, aż tu nagle w walce z innym pojawiła się karta cienia, nakazująca odrzucić mi 1 kontrolowany dodatek, no i pajączek się z Leśne Pułapki wydostał (bo nie miałem innych aktywnych dodatków w grze)
2. Czy Odpowiedź na karcie Stara Leśna Droga, działa tylko za pierwszym razem, jak przenoszę tę kartę ze strefy przeciwności jako aktywny obszar (tzn.kiedy wybieram ją aby do niej podróżować)? czy za każdym razem co rundę jeżeli cały czas do niej podróżuję (jest aktywna bo nie zgromadziłem jeszcze odpowiedniej ilości żetonów postępu, aby ją przejść) i wtedy co rundę mogę po przydzieleniu postaci do wyprawy zawsze przygotować 1 postać np. jedną z tych przydzielonych właśnie do wyprawy?
Podobny w sumie warunek jest na karcie Leśna Brama: Kiedy gracze podróżują , i znowu czy rozpatruje się dobranie 2 kart tylko raz, czy za każdym razem dopóki ten obszar jest aktywny co rundę?
schen - Pon 26 Lis, 2012
Leśna pułapka działa dopóki nie zostanie ona, lub przeciwnik do którego ją dołączono, usunięta z gry. Rozdajesz mu kartę cienia, ale nie rozpatrujesz jej, bo nie atakuje.
Podróżowanie to moment w którym wybierasz obszar ze strefy przeciwności i umieszczasz go jako obszar aktywny. Tylko wtedy odpala się efekt podróży.
Lucie - Pią 11 Sty, 2013
Jedno słówko do Lesara. W tej konkretnej sytuacji, jeśli jakaś karta nakazuje aby jeden z kontrolowanych przez Ciebie dodatków opuścił grę, nie możesz odrzucić leśnej pułapki. Jest on już dołączony jako dodatek do wroga i pozostaje poza twoją kontrolą. Powinieneś odrzucić inny dodatek a w przypadku jego braku, zignorować efekt karty spotkań.
Elfghost - Pią 11 Sty, 2013
Czyli w takim razie po usunięciu przeciwnika do którego dołączono leśną pułapkę w której talii powinna lądować karta? Do stosu kart odrzuconych z talii przeciwności?
Wydaje mi się, że pułapkę powinniśmy usunąć przy rozpatrzeniu karty cienia jeżeli to nasz jedyny dodatek. Dodatki które nie są kontrolowane przez gracza to np: schwytany w sieć.
Kulgan - Pią 11 Sty, 2013
Lucie napisał/a: | Jedno słówko do Lesara. W tej konkretnej sytuacji, jeśli jakaś karta nakazuje aby jeden z kontrolowanych przez Ciebie dodatków opuścił grę, nie możesz odrzucić leśnej pułapki. Jest on już dołączony jako dodatek do wroga i pozostaje poza twoją kontrolą. Powinieneś odrzucić inny dodatek a w przypadku jego braku, zignorować efekt karty spotkań. |
Na podstawie czego wnosisz, że Leśna Pułapka nie jest pod kontrolą gracza zagrywającego ją?
Elfghost napisał/a: | Czyli w takim razie po usunięciu przeciwnika do którego dołączono leśną pułapkę w której talii powinna lądować karta? Do stosu kart odrzuconych z talii przeciwności? |
Odrzucona wędruje na stos kart odrzuconych właściciela, jak każda inna karta.
Lucie - Pon 14 Sty, 2013
Wnioskuje z analogii. Na karcie jest zapisane dolacz do wroga. Jesli zagrywamy karte dodatku na innego gracza, znajduje sie ona poza kontrola swojego gracza (patrz str. 25 instrukcji). Talia spotkan i gra to niejako przeciwny gracz. Wiec zagranie dodatku na wroga rowna sie z rezygnacja z kontroli nad ta karta.
Kulgan - Pon 14 Sty, 2013
Lucie napisał/a: | Wnioskuje z analogii. Na karcie jest zapisane dolacz do wroga. Jesli zagrywamy karte dodatku na innego gracza, znajduje sie ona poza kontrola swojego gracza (patrz str. 25 instrukcji). Talia spotkan i gra to niejako przeciwny gracz. Wiec zagranie dodatku na wroga rowna sie z rezygnacja z kontroli nad ta karta. |
Ale, korzystając z innej analogii, karty, które dostają się nam z Talii Spotkań nie są pod naszą kontrolą, więc dlaczego mielibyśmy tracić kontrolę nad kartami dołączanymi do kart z TS?
Lucie - Wto 15 Sty, 2013
Zgadza sie, ale sadze, ze kierunek mysli nie jest wlasciwy. Kiedy dostajemy karte dodatku z talii spotkan nie mamy nad nia kontroli, i identycznie jest w przypadku gry (czyt. Wroga). Wrog rowniez nie ma kotroli nad dodatkiem przez nas "obdarowanym", wiec podobnie to wyglada i w jednym w drugim przypadku.
Moja analogia dotyczyla scisle pozbycia sie kontroli nad karta zagrana nie na siebie. Nie mowilem nic o uzyskaniu kontroli nad karta zagrywana przez innego gracza/wroga.
Mysle, ze zdecydowanym czynnikiem jest tutaj dzialanie i cel jakiemu ma sluzyc dodatek. Jesli dodatek wprowadza pewne negatywne skutki, wowczas gracz na ktorego zostal zagrany nie ma nad nim kotroli. W przeciwnym razie byloby to zbyt proste i najzwyklej rzecz ujmujac nierozsadne.
Nadal podtrzymuje swoja opinie, iz prowadzac wykladnie instrukcji co do celu jakiemu ma sluzyc, w tym konretnym przypadku, zagrywajac karte dodatku nie na siebie, tracimy nad nia kotrole, tymczasem uzyskanie kotroli nad dodatkiem zagranym nie przez nas to juz zupelnie inna sprawa.
zvish - Wto 15 Sty, 2013
Tak czy inaczej rozumiem że:
Jeżeli zagram Leśną Pułapkę na jakąś bestyję z jaką jestem w zwaciu i jest to jedyny dodatek nad jakim obecnie mam konstrole, a wyskoczy karta cienia jaka nakazuje mi odrzucić jeden z dodatków przeze mnie konstrolowanych, wówczas muszę odrzucić właśnie Leśną Pułapkę.
Uważam że jest to konstrlowany przezemnie dodatek.
Jednak zastanawia mnie inna rzecz w takiej sytuacji. Powiedzmy że mam w zwarciu dwa potwory, jeden więziony przez Leśną Pułapkę, drugi normalnie atakujący.
Na tym co mnie atakuje karta cienia każe mi odrzucić dodatek. Odrzcucam pułakę i co teraz?
Czy potwór na jakim była pułapka może mnie atakować w tej turze?
Generalnie to potworowi w pułapce też rozdaję kartę cienia. Jeżeli w powyższym przyadku jako pierwszą odkryje kartę cienia potwora w pułapce (bo podobno takiemu więzionemu też kartę mam rozdać), to czy wówczas jego ewentuana możliwość zaatakowania mnie w tej turze przepada. Zaś gdybym najpierw rozpatrzył kartę cienia tego drugiego potwora która zdejmuje leśną pułapkę to potwór świerzo uwolniony mający jeszcze kartę cienia może mnie zaatakować?
crabtree - Wto 15 Sty, 2013
Problem jest dosyć złożony, bo jeśli przyjmiemy że uwięziony potwór "atakuje" jako pierwszy, to wtedy nie ma tematu. Ale sęk w tym że Leśna Pułapka uniemożliwia atak takiemu wrogowi, więc teoretycznie czeka on na odrzucenie pułapki i gdy to nastąpi to atakuje. Karty cienia usuwa się pod koniec fazy walki więc potwór korzysta z efektu cienia.
To że Leśna Pułapka jest pod kontrolą gracza nie podlega dyskusji, w końcu to on ją zagrał na wroga. Podobnie wszystkie dodatki dołączane przez TS postaciom gracza, nie są przez niego kontrolowane.
wojo - Wto 15 Sty, 2013
Co do kontroli nad dodatkami "tracimy" ją tylko jeżeli zagrywamy dodatek na innego gracza. Nie ma czegoś takiego jak "pseudo gracz Sauron", więc nie nie ma żadnej analogii - dodatki zagrane na strefę przeciwności, wrogów itp. pozostają pod naszą kontrolą.
EDYCJA: Błędna część wypowiedzi zniknęła żeby nie wprowadzać w błąd.
Lucie - Wto 15 Sty, 2013
Jak dla mnie odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. W sumie ciężko mnie jest pogodzić się z takim "ot tak sobie" zamknięciem tematu. Zadowoliłaby mnie wykładnia wprost od producenta mówiąca ściśle o tym, że mamy kontrolę nad dodatkami zagranymi na wroga.
Przy czym nie ma dla mnie znaczenia czy rozwiązanie jest zgodne z moim wnioskowaniem czy nie. Po prostu jest to dla mnie wątpliwa kwestia i nieco przeszkadza w rozgrywaniu scenariuszy.
Gdzieś w sieci znalazłem nieoficjalną informację, że dodatki zagrane na wrogów pozostają pod naszą kontrolą, ale wciąż jest to nieoficjalny tekst i nie zgadza się z tym co sobie uroiłem.
Może ktoś ma jakieś info oficjalne na ten temat?
crabtree - Wto 15 Sty, 2013
Dodatki zagrane przez gracza zawsze są pod jego kontrolą, chyba że zostaną zagrane na postać innego gracza. Natomiast w instrukcji nie jest napisane że dodatek zagrany na wroga pozostaje pod kontrolą tego gracza, aczkolwiek należy przyjąć że tak właśnie jest. Gdyby miało być inaczej, to wyjątek znalazłby się w instrukcji, zwłaszcza że Leśna Pułapka to karta z podstawki.
Reasumując - dodatki zagrane przez graczy, są przez nich kontrolowane, natomiast negatywne dodatki "zagrane" przez Talię Spotkań nie są kontrolowane przez graczy.
Lucie - Wto 15 Sty, 2013
Czyli oficjalnego info na ten temat nie ma... Ja jeszcze poszukam, bo sprawa zaprząta mi głowę.
wojo - Wto 15 Sty, 2013
Ależ właśnie to jest oficjalna odpowiedź. Jak sam cytujesz gracz może "oddać" kontrolę nad swoim dodatkiem tylko przekazując go innemu graczowi (zagrywając na niego). Nigdzie w instrukcji nie ma napisane, że traci nad nim kontrolę w przypadku gdy zagrywa go na wroga. Nie twórz sobie własnych zasad (chyba że właśnie o to chodzi).
Zacytuję jeszcze wpis z unoffical FAQ dotyczące Forest Snare, które opisuje Twój problem:
Cytat: | Like all Attachments, this can only be played
during the Planning phase. You still control
this Attachment even though you played it on
an Enemy which can impact a few things (e.g.
if you are eliminated from the game the card is
discarded, or if you are forced to discard an
Attachment that you control). As long as this
remains attached, the Enemy does not attack
(it can't) or contribute any threat (it isn't in the
staging area).
Enemy still is dealt a Shadow card but it is
later (end of Combat Phase) discarded with n |
zvish - Wto 15 Sty, 2013
W sumie jeżeli karty cienia odrzucam na koniec walki to potwór w pułapce nie ma wogóle momentu w całej fazie gdzie teoretycznie "odbywa" się jego atak. W takiej sytuacji wynika z tego że nie moge założyć sobie żę ten potwór już wykorzystał atak i w razie wtdostania się już po jego ataku.
Podsumowując jeżeli mam takiego pecha że cień zdejmie mi pułapkę to potwór zaatakuje jeszcze w tej samej turze, niezależnie jak sobie to wyoobraże że niby już próbował
Dzięki
wojo - Sro 16 Sty, 2013
Nie jest to tak proste jak wcześniej to widziałem. Niestety tekst kart i instrukcji nie jest wystarczająco jasny aby odpowiedzieć na 100% na Twoje pytanie. Wszystko zależy co znaczy że wróg nie może atakować (czy ignorujemy rozpatrywanie jego ataków całkowicie czy podczas rozpatrywania jego ataku nic się nie dzieje). W poniższym wątku rozpatrywano tę sprawę:
Dyskujsa na BGG
Sprawa z FAQ dotycząca finty zdaje się przemawiać za tym że porostu nie rozpatruje się ataku wroga w pułapce co oznacza że jeżeli ta spadnie w danej fazie walki to wróg zaatakuje (bo jego atak jeszcze nie był rozpatrywany). Tak jak napisałeś powyżej.
crabtree - Sro 16 Sty, 2013
Zdecydowanie tak należy do tego podchodzić. Uwięziony w pułapce wróg, nie będzie miał możliwości ataku w danej rundzie, ale gdy tylko ktoś go uwolni... biada
Lucie - Sro 16 Sty, 2013
Nie ukrywam, że przyniosło mi to ulgę. Skoro tak wiele osób uważa to za prawidłowe rozwiązanie nie pozostaje mi nic innego jak zgodzić się z większością i uznać mój wniosek za błędny. Dzięki za poświęcony czas na rozwianie moich wątpliwości i przytoczenie cytowanych argumentów.
Pozdrowienia.
zvish - Wto 29 Sty, 2013
A mnie po dzisiejszych rozgrywkach naszło kolejne pytanie/wątpliwość dotyczące Leśnej Pułapki. A mianowicie, taka sytuacja:
Potwór jest w zwarciu z graczem A, więziony jest też przez Leśną Pułapkę.
Gracz A zostaje wyeliminowany z gry, czy to na skutek zagrożenia czy śmierci wszystkich bohaterów - nieważne. Zostaje wyeliminowany. Zasada mówi że wszelkie pozostałe z wyeliminowanym graczem potwory wracają do strefy przeciwności.
I tu się pojawia kwestia, co z potworem jaki siedzi w pulapce?
Opuszcza ją i idzie do SP? Nie idzie do SP bo siedzi w pułapce (wątpie , bo co gubi sie w czasie i przestrzeni?). Czy ciągnie pułapkę za sobą do SP? <hahaha>
Każda z tych opcji wydaje się głupia, bo w pierwszej wychodzi że potwór siedział w pułapce bo "pchał się" na gracza A, jak gracz "zniknął" mu z oczu to wrzucił wsteczny i się okazało żę do tyłu dało się wyjść z pułapki?:D
Masakra. Ktokolwiek wie
crabtree - Wto 29 Sty, 2013
Jeśli gracz zostaje wyeliminowany to wszystkie karty pod jego kontrolą zostają usunięte z gry. Tyczy się to również Leśnej Pułapki.
zvish - Wto 29 Sty, 2013
Ale nawiązując do mojego przykładu gdzie potwór był w zwarciu z graczem A i w leśnej pułapce zarazem. Leśna pułapka zagrana była przez gracza B.
Tutaj pojawia się pytanie. Kto konroluje Leśną Pułapkę, czy gracz jaki ją zagrał czy gracz w którego strefie zwacia się ona znajduje?
Bo się zakręciłe w tej kwestii właśnie. Bo jeżeli chodzi o dodatki zagrane na postacie innego gracza to wiem że ów gracz kontroluje wowczas te dodatki. Czyli będzie tak że jeżeli zagrywam Leśną Pułapkę na potwora będącego w zwarciu z moim kompanem wówczas mój kompan przejmuje kontrole nad tym dodatkiem jako że potwór to z nim jest w zwarciu?
crabtree - Wto 29 Sty, 2013
Właściciel Leśnej Pułapki się nie zmienia i nadal pozostaje nim gracz, który ją zagrał. Nie jest istotne z kim w zwarciu jest złapany wróg.
zvish - Wto 29 Sty, 2013
No właśnie, więc co z opisaną przeze mnie sytuacją. Było właśnie tak że wyeliminowany był gracz jaki miał potwora w zwarciu i Leśną Pułapkę - zagraną przez innego gracza. I dlatego zastanawiam się co się dzieje z potworem i Leśną Pułapką po eliminacji tego gracza. Bo potwory mają wrócić do SP, ale jeden z nich siedział w Leśnej Pułapce.
Jak byś to rozwiązał?
crabtree - Wto 29 Sty, 2013
Ja bym cofnął potwora do SP wraz z pułapką. Pułapka powoduje że potwór nie może atakować, ale jak najbardziej może dodawać swoje zagrożenie oraz wejść w zwarcie z graczem.
zvish - Wto 29 Sty, 2013
No bo właśnie zwątpiłem z tego powodu że na LP jest napisane "zagraj na potwora w zwarciu". I się zastanawiałem czy aby jak opuszcza zwarcie czy się nie uwalnia z niej. Ale z drugiej strony zwarcie jest tylko warunkiem zagrania LP, więc nie koniecznie faktycznie musi ta pułapka z niego spadać jezeli przestaje być potworem w zwarciu.
Dzięki. Skoro Ty byś tak zagrał uznaje to za rozwiązanie
crabtree - Wto 29 Sty, 2013
zvish napisał/a: |
Dzięki. Skoro Ty byś tak zagrał uznaje to za rozwiązanie | Nie traktuj mnie jako wyrocznię We Władcy często trafiają się różne zagadki, które sprawiają problemy graczom. Ja stosuję zasadę że lepiej siebie oszukać niż grę, ale w przypadku Leśnej Pułapki sprawa wydaje się być dość prosta.
wojo - Wto 29 Sty, 2013
Nie miałem czasu pogrzebać po sieci/instrukcjach ale widzę co następuje:
- Warunek zagrania dodatku sprawdzasz gdy go zagrywasz. To co się później dzieje ze stworem do którego został dołączony nie ma znaczenia (o ile nie zostaje usunięty z gry). Tak więc to czy nadal pozostaje w strefie zwarcia czy w strefie zagrożenia nie ma znaczenia. Tego jestem pewien.
Np. gdybyś zagrał płonącą pochodnię na bohatera taktyki wspartego pieśnią wiedzy a ta pieśń by poleciała z jakiegoś powodu to pochodni nie musisz odrzucać - bo jej tekst explicite pisze zagraj na postać/bohatera wiedzy - nic nie wspomina o dalszym sprawdzaniu tego warunku - ma być spełniony przy zagrywaniu.
Cytat: | FAQ 1.23:
The “Attach to...” rules text on an attachment is only a play restriction, and is not taken into account after the card is already attached. |
- Z tego co dyskutowaliśmy wcześniej wynikało że tracimy kontrolę nad swoimi dodatkami tylko gdy zagramy je na postacie drugiej osoby. W takim razie pułapka pozostawałaby nadal pod kontrolą właściciela karty. Tutaj może coś mi uciekło ale tak mi się wydaje.
zvish - Wto 29 Sty, 2013
No to się elegancko to wszystko sklada. Wobec tego można zrobić taką akcję że można sie wymienić potworem z pulapką, jeżeli ma sie na stanie tę kartę (nie pamięam się nazywa), która cofa potwora do SP. Są sytuacje gdzie może to stwarzać wiele możliwości.
@crabtree
Może nie od razu wyrocznię , ale doświadczonego gracza <tak>
Merdox - Pią 03 Sty, 2014
Mam pytanie nowicjusza co do Leśnej Pułapki i innych tego typu dodatków. Może pytanie jest głupie i chyba sam znam odpowiedź, ale chciałem się upewnić. Czy Leśną Pułapkę mogę zagrać jako dodatek tylko w fazie planowania? Innymi słowy w takiej Podróży w dół Anduiny - siedzi sobie Troll w SP, zagrożenie wzrasta do 30, troll wchodzi w zwarcie i atakuje, ja się bronię (ewentualnie kontratakuję) i dopiero zagrywam Leśną Pułapkę w fazie planowania kolejnej rundy. Czy tak jest poprawnie, czy też może niepotrzebnie komplikuję sobie życie i mogę zagrać Leśną Pułapkę po wejściu trolla w zwarcie, a przed jego atakiem i nie muszę tego pierwszego ataku przyjmować na klatę?
Radziol88 - Pią 03 Sty, 2014
Karta jest dodatkiem i nie znosi zwykłej zasady kiedy dodatek może być zagrany.
Tylko faza planowania.
zvish - Sob 04 Sty, 2014
Poza planowaniem możesz zagrywać tylko Wydarzenia. Tak se to dziala.
Dlatego w tej przygodzie świetne jest kombo Syn Armoru a później pułapka.
Merdox - Sob 04 Sty, 2014
O tym nie pomyślałem. Dobre combo, ale wymaga zmieszania talii wiedzy i przywództwa, a ja póki co szlifuję wiedzę z duchem, niemniej warto zapamiętać
zvish - Sob 04 Sty, 2014
U nas jak gram z małżonką to ja gram Taktyka/Wiedza. Małżonka zaś Duch/Dowódctwo.
Na solo nie próbowalem
|
|