galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Cytadela (Citadels) - Pytanie o zasady

cezner - Czw 22 Gru, 2005
Temat postu: Pytanie o zasady
Witam wszystkich i się zapytuję.
Czy można wybudować więcej niż 8 dzielnic? Np dostaję architekta, mam już 7 dzielnic wybudowanych i mam na tyle dużo kasy że buduję jeszcze 2 dzielnice. Ale czy można? Po wybudowaniu 8 dzielnic kończymy grę, ale właściwie nie ma żadnej informacji czy można wybudować wiecej niż 8 dzielnic.

Nataniel - Czw 22 Gru, 2005

Mozna wybudowac wiecej niz 8 dzielnic, oczywiscie. Gra konczy sie na koniec pelnej rundy, w ktorej ktos wybudowal min 8 dzielnic.
Dusso - Pią 23 Gru, 2005

Jeśli Teleskop pozwala ciągnąć 1 karte z 3 zamiast 1 z 2, a Biblioteka pozwala zachować 2 z 2 zamiast 1 z 2, to czy razem pozwalają zachować 2 z 3 czy też może 3 z 3? Jak sadzicie?
Nataniel - Pią 23 Gru, 2005

2 z 3
Jango - Pią 23 Gru, 2005

Witam,
dwa pytania do ekspertów:

1. Kiedy złodziej kradnie? Na początku tury okradanej postaci, czy w trakcie jej tury, tzn. zabiera na początku tury okradanej postaci całe dostępne złoto, a następnie okradziona postać może sobie w czasie akcji pobrać dodatkowe złoto itd. czy też złodziej może okraść postać, gdy ta pobierze dodatkowe złoto?

2. Kiedy pobiera się złoto za dzielnice, czy jest możliwa następująca kombinacja: Jestem Kupcem i na rozpoczęciu mojej rundy mam 2 złota i 3 zielone dzielnice na stole oraz jedna na ręce (wszytkie dzielnice są rózne). Rozpoczynam turę. Wykonuję akcje – pobieram 2 złota z banku, w sumie mam ich teraz 4. Jako kupiec pobieram jeszcze jedno złoto, mam już 5. Następnie buduję zieloną dzielnice z ręki za 5 złota, mam teraz 4 wybudowane zielone dzielnice. Teraz pobieram 4 złota za moje zielone dzielnice.

Dzieki i pozdrawiam.

Muttah - Pią 23 Gru, 2005

Dokładnie o takie kombinacje mi chodziło - kwestia dopuszczalnej kolejności wykorzystywania skillów postaci, jak również pobierania kasy z dzielnic potrafi bardzo zmienić rozgrywkę. Przyłączam się do pytania kolegi, bo dzisiaj znowu gramy i chciałbym mieć pewność.
xshadow - Pią 23 Gru, 2005

1. po odkryciu karty, okradana postać oddaje całe złoto posiadane na początku tury. Potem normalnie wykonuje akcje biorac zloto dla siebie

2. tak, właśnie w taki sposób to działa. kase ze skillu mozna wziac razem z 2 złota za akcje a za dzielnice dobrac pozniej.

Hudson - Pią 23 Gru, 2005

xshadow napisał/a:
1. po odkryciu karty, okradana postać oddaje całe złoto posiadane na początku tury. Potem normalnie wykonuje akcje biorac zloto dla siebie

2. tak, właśnie w taki sposób to działa. kase ze skillu mozna wziac razem z 2 złota za akcje a za dzielnice dobrac pozniej.


No i padlo na Ciebie, doktorze :) Bedziesz pisal faqa do Cytadeli :wink:

Atwar - Pią 23 Gru, 2005

Kod:
1. po odkryciu karty, okradana postać oddaje całe złoto posiadane na początku tury. Potem normalnie wykonuje akcje biorac zloto dla siebie


Taki wariant słabo działa przy grze w 3 osoby, ponieważ jak wiadomo, wtedy każdy z graczy dysponuje dwoma postaciami, a miasto jest jedno wspólne.
No i teraz, złodziej mówi że okrada generała, który jeszcze nie jest wyłozony, ale gracz oprócz generała ma jeszcze magika, którym wydaje całe złoto i dla generała nie zostaje nic, w związku z czym złodziej nic nie kradnie...

Hudson - Sob 24 Gru, 2005

Atwar napisał/a:
Kod:
1. po odkryciu karty, okradana postać oddaje całe złoto posiadane na początku tury. Potem normalnie wykonuje akcje biorac zloto dla siebie


Taki wariant słabo działa przy grze w 3 osoby, ponieważ jak wiadomo, wtedy każdy z graczy dysponuje dwoma postaciami, a miasto jest jedno wspólne.
No i teraz, złodziej mówi że okrada generała, który jeszcze nie jest wyłozony, ale gracz oprócz generała ma jeszcze magika, którym wydaje całe złoto i dla generała nie zostaje nic, w związku z czym złodziej nic nie kradnie...


Czy ja wiem czy slabo... Trzeba wybierac taka postac, zeby nie mial okazji wydac zlota

dasilwa - Sob 24 Gru, 2005

Ja ogólnie uważam że należy grac od 4 osób wzwyż. Jest wtedy lepsza zabawa. W 2, 3 osoby łatwo można wnioskować kto wybrał jaką postać szczególnie jeśli jest się Królem. Gra w 2, 3 osoby zabiera całą przyjemność z knucia intryg. Oczywiście to tylko moje zdanie.
trafcio - Wto 27 Gru, 2005

Czy po zabiciu krola p rzez zabojce, korona przechodzi na zabojce, czy zaostaje u osoby ktora wczesniej miala korone. Czy chodzi o to, ze jak sie zabije osobe ktora ma korone a krol nie bral w ogole udzialu w grze to korona przechodzi na zabojce
Misiołak - Wto 27 Gru, 2005

Korona zostaje przy posiadaczu, a na koniec tury idzie w ręce zamordowanego króla, jeśli takowy się ujawni.
Muttah - Wto 27 Gru, 2005

Mnie się z kolei przypomniał inny patent: czy skille specjalnych dzielnic można łączyć? Pamiętam że kolo miał bibliotekę (bonus przy dociąganiu), plus jeszcze jaką inną dzielnicę i w dodatku był architektem... W takich wypadkach można się ostro spierać, jeśli kilka kart np. modyfikuje akcję z dobieraniem.
Don Simon - Wto 27 Gru, 2005

Misiołak napisał/a:
Korona zostaje przy posiadaczu, a na koniec tury idzie w ręce zamordowanego króla, jeśli takowy się ujawni.


Wg mnie gdy zamordowano króla korona zostaje u gracza, który ją miał w tej turze niezależnie czy był teraz królem, czy nie. Korona przechodzi podczas tury króla, a gdy go zamordowano to król nie ma tury, więc korona nie przechodzi i zostaje tam gdzie była.

Pozdrawiam

Szymon

Hudson - Wto 27 Gru, 2005

Wystarczy przeczytac opis krola w instrukcji. Jest wyraznie napisane, ze jezeli krol zostanie zabity to traci swoja ture, ale na koncu sie ujawnia (jako zabity) i bierze zeton korony.
Don Simon - Wto 27 Gru, 2005

Hudson napisał/a:
Wystarczy przeczytac opis krola w instrukcji. Jest wyraznie napisane, ze jezeli krol zostanie zabity to traci swoja ture, ale na koncu sie ujawnia (jako zabity) i bierze zeton korony.


Ha, czyli źle graliśmy :-) . Nie wiem, jak to mogliśmy przeoczyć... Czyli Assasin jest teraz zdecydowanie mniej zabójczy. Ciekawe jak to wpłynie na rozgrywkę... :-) .

Dzięki za sprostowanie i wybaczcie, za dezinformacje.

Pozdrawiam
Szymon

edrache - Wto 27 Gru, 2005

Pytanie dotyczace Architekta.
Na jego karcie napisane jest, ze gracz moze wybudowac trzy dodatkowe dzielnice (czyli razem cztery) a w instrukcji, ze moze on wybudowac do trzech dzielnic. Ktora wersja jest prawdziwa?
Domyslam sie, ze ta z instrukcji (jesli tak to mamy blad w tlumaczeniu :) ), poniewaz w jezyku angielskim mamy:

Instrukcja:
Cytat:
After you take an action, you draw two extra district cards and put both in your hand. You may build up to three districts during your turn.


Karta:
Cytat:
Draw two extra cards and build up to three districts.


Zaznaczam, ze nie widzialem wersji angielskiej i powyzsze informacje znalazlem w necie

D.W. - Wto 27 Gru, 2005

Tzn. na karcie nie powinno być słowa "dodatkowe". Bo to ono wprowadza zamieszanie. W instrukcji jest poprawnie wytłumaczone dlatego jak ktoś będzie miał problemy to powinien do tego dojść.

Nawet gdyby, ktoś to źle interpretował to prawdopodobieństwo wykorzystania tego w rozgrywce jest niewielkie. Niemniej jednak na karcie nie powinno być tego słowa "dodatkowe"...

trafcio - Wto 27 Gru, 2005

W angielskiej instrukcji wg mnie jest inaczej napisane w zwiaazku z zabijaniem krola, a w polskiej inaczej. Tam jest takie zdnanie Nevertheless, ... i napisane jest, ze jezeli w jakims konkretnym przypadku jezeli zabije sie krola to zabojca bierze korone. Jak ktos ma angielska wersje, ja juz takowej nie posiadam, to moglby tutaj wyjasnic ta sytuacje.
D.W. - Wto 27 Gru, 2005

Nie patrzcie w ten sposób, że w wersji angielskiej ściągniętej z internetu pisze np. takie zdanie „xxxxxx” a w polskiej go nie ma. Polska wersja jest tłumaczona do najnowszej produkcji FFG i tam w kilku miejscach się różni od wersji z poprzednich lat. Czasami są to całkiem inne zdania, lub jest zmieniona trochę ich treść.
Geko - Wto 27 Gru, 2005

Witam,

mam pytanie nt. zdolności specjalnych Biskupa. Od razu przyznaję, że nie mam jeszcze gry (zamierzam niedługo nabyć) i bazuję na instrukcji ze strony Galakty.

Otóż instrukcja przy opisie Biskupa podaje, że "Twoje dzielnice nie mogą być zniszczone przez Generała". I tego nie rozumiem :oops:

Czy to oznacza, że Generał wogóle nie może niszczyć wszystkich zbudowanych dzielnic niebieskich?
Czy może chodzi tylko o niebieskie dzielnice gracza, który zagrał Biskupa w swojej turze tj. nie można ich w tej turze zniszczyć Generałem? Jeśli tak, to co może zrobić (chodzi o burzenie dzielnic oczywiście - naturalne zajęcie wojskowych:lol: ) Generał, jeśli Biskup zostanie zamordowany?

Pozdrawiam

Nataniel - Wto 27 Gru, 2005

General nie moze niszczyc dzielnic gracza, ktory w danej kolejce ma ujawniona postac Biskupa - niezaleznie od ich koloru. Oczywiscie jezeli Biskup jest martwy (nie ujawnia sie), to jego dzielnice moga byc niszczone.
Geko - Sro 28 Gru, 2005

Teraz to już wszystko jasne, dzięki.
Muttah - Sro 28 Gru, 2005

Czy ktoś mógłby udostępnić aktualną wersję angielskiej instrukcji? Bo ja w sumie nie posiadam gry, ale kolega który kupił to czytał ją ze 2-3 razy i dalej nic nie rozumiał :wink: Ja mu te zasady względnie wyłożyłem, ale chętnie spojrzałbym też na ang. wersję, jeśli jest taka możliwość...
raskoks - Czw 29 Gru, 2005

ja mam bardzo głupie pytanie ale jakoś nie załapałem tego chodzi o architekta o jego zdolność ciągnięcia dwóch kart ... chodzi o to że on po zbudowaniu dzielnic , pobraniu zota albo np wybraniu 1 karty z 2 na samym końcu dostaje jeszcze dodatkowo 2 karty, czy może zamiast brać 1 z 2 bierze poprostu 2 z 2 ?
Pozdrawiam

Misiołak - Czw 29 Gru, 2005

Akcja to dobranie 2 sztuk złota albo wzięcie jednej z dwóch kart dzielnic. Jak to zrobisz, Architekt pozwala na wzięcie dwóch dodatkowych kart do ręki.
jax - Pią 30 Gru, 2005

parę pytań do doświadczonych graczy/wydawcy:

1. czy Szkoła Magii liczy się jako dzielnica wybranego koloru TAKŻE na zakończenie gry? (gdy np. chcemy uzyskać 5 dzielnic w różnych kolorach)

2. czy dzięki Dyplomacie można posiąść dwie takie same dzielnice (tzn. np. mam Zamek i zabieram innemu graczowi jeszcze jeden?). Pytanie związane: czy można w ten sposób 'obdarować' gracza drugą taką samą dzielnicą? (tzn. ma on np. Port i daję mu jeszcze jeden Port)

I dwa pytania związane z grą 2-3 osobową, gdy każdy z graczy kontroluje dwie postacie:

3. czy wyłożony Biskup chroni dzielnice przed zniszczeniem do końca kolejki?
tzn. np. wykładam Biskupa, w następnej turze wykładam Kupca, w ostatniej turze przeciwnik wykłada Generała i chce mi zniszczyć dzielnicę - może czy nie może? wprawdzie zagrałem Biskupa ale ostatnią postacią, którą zagrałem był Kupiec - czy ten fakt niweluje jakoś ochronę Biskupa?

4. podobne pytanie dotyczy Alchemika ; załóżmy że najpierw zagrałem Cesarza, zbudowałem dzielnicę, później zagrałem Alchemika, zbudowałem dzielnicę - czy zdolność Alchemika zwróci mi pieniądze RÓWNIEŻ za tę dzielnicę którą zbudowałem w turze Cesarza czy zwróci tylko za dzielnicę zbudowaną w turze Alchemika?


odnośnie pytań 3 i 4, to dotąd graliśmy tak, że :

- Biskup chronił przed Generałem, nawet jak po wyłożeniu Biskupa wyłożyłem Kupca
- Alchemik zwracał złoto tylko za dzielnicę wybudowaną podczas tury Alchemika

ale widzę w powyższym graniu pewną sprzeczność - sytuacje są podobne a rozstrzygane inaczej

pomocy!

Browarion - Pią 30 Gru, 2005

ad.1 nie wiem :(

ad.2 o ile mi wiadomo tak, TY możesz dobrac druga taką samą dzielnicę

ad.3 chyba żle graliście - przecież wykładasz karty W KOLEJNOŚCI, a Kupiec jest przed Biskupem, więc zawsze wykładasz najpier Kupca.
Natomiast potem Biskup i tak chroni przed Generałem - przecież masz jedno miasto!!

ad.4 vide ad.3 ;-)


Ale niech mądrzejśi się wypowiedzą
8)

raskoks - Pią 30 Gru, 2005

nie nie nie coś motacie panowie:
szkoła magii nie liczy się w ten sposób na końcu(taką zdolność ma nawiedzone miasto).
co do gry 2-3 osobowej to myślę że gracie w prawidłowy sposób (też tak gram)
Pozdro

jax - Pią 30 Gru, 2005

Browarion napisał/a:

ad.2 o ile mi wiadomo tak, TY możesz dobrac druga taką samą dzielnicę

Mam tu poważne wątpliwości, bo przy Czarodzieju jest napisane wprost że łamie zasadę i że gracz może mieć dzięki niemu 2 takie same dzielnice a przy Dyplomacie nie ma takiego stwierdzenia. Dlatego skłaniam się do tego że dzieki Dyplomacie nikt nie może mieć 2 takich samych dzielnic.

Browarion napisał/a:

ad.3 chyba żle graliście - przecież wykładasz karty W KOLEJNOŚCI, a Kupiec jest przed Biskupem, więc zawsze wykładasz najpier Kupca.
Natomiast potem Biskup i tak chroni przed Generałem - przecież masz jedno miasto!!

ad.4 vide ad.3 ;-)


Browarionie - Biskupa wykładasz przed Kupcem a Cesarza przez Alchemikiem. Zechciej sprawdzić w instrukcji.

jax - Pią 30 Gru, 2005

raskoks napisał/a:
szkoła magii nie liczy się w ten sposób na końcu(taką zdolność ma nawiedzone miasto).

też mi się tak wydaje (bo na karcie Szkoły Magii nie ma nic napisane o końcu gry) - ale wolę się upewnić

raskoks - Sob 31 Gru, 2005

pytanko :zlodzij okrada opata,opat pobiera podatek? dobra kolejnosc czy zla?
Misiołak - Sob 31 Gru, 2005

Złodziej okrada wybraną postać w chwili, gdy ta się ujawnia - przed wykonaniem jakichkolwiek działań.
szawek - Pon 02 Sty, 2006

Witam
Mam pytanko dotyczące Magika.
Rozumiem po lekturze instrukcji, że wymiana kart z innym graczem dotyczy wszystkich kart na ręce, a więc także kart postaci.
Chciałem się upewnić, że następująca sytuacja jest zgodna z zasadami (przy 2 graczach):
Przeciwnik ma zabójcę (złodzieja) i chce zabić (okraść) króla (którego ja akurat mam) lub którąś z następnych postaci. Ja mam magika i zamieniam karty z przeciwnikiem. Wtedy on staje się posiadaczem rzeczonego króla który ma być zgładzony (okradzony). Czy wtedy nowy posiadacz króla traci turę (złoto), czy ja coś pokręciłem?

uiek - Pon 02 Sty, 2006

magik powoduje wymianę kart dzielnic, a nie kart postaci
szawek - Pon 02 Sty, 2006

Dzięki
Spodziewałem się tego. Wystarczyłoby dodać jeden wyraz do opisu postaci w instrukcji...

xshadow - Pon 02 Sty, 2006

szawek napisał/a:
Wystarczyłoby dodać jeden wyraz do opisu postaci w instrukcji...

Opis jest kompletny. Karta postaci nie jest kartą na ręce. Ale faktycznie, można to było napisać prościej. Jednak należy zaznaczyć, że w wersji oryginalnej również jest mowa o kartach na ręce

Szept - Sob 14 Sty, 2006

A ja mam takie pytanie. Jak gracie uzywając dzwonnicy.

Czy użycie jej zdolności oznacza, że generłą nie może już zniszczyć 7 dzielnicy?
Wg mnie chyba tak.

Nataniel - Sob 14 Sty, 2006

Szept napisał/a:
A ja mam takie pytanie. Jak gracie uzywając dzwonnicy.
Czy użycie jej zdolności oznacza, że generłą nie może już zniszczyć 7 dzielnicy?
Wg mnie chyba tak.


Nie ma o tym nic w zasadach aby nie mogl niszczyc. Co wiecej, na karcie dzwonnicy jest "jesli dzwonnica zostanie zniszczona" (a wczesniej o tym, ze dzwonnica moze byc siodmym budynkiem - co z pewnoscia bedzie jej najczestszym zastosowaniem). Tak wiec wg mnie mozna niszczyc budynki osob, ktore maja 7 dzielnic.

Szept - Sob 14 Sty, 2006

No nie jestem tak przekonany.
Dzwonnica nie musi być twoim 7 budynkiem.
Natomiest zdolność generała odnosi się do budynku kończącego grę jak można rozumieć zapis na karcie. Czyli jeśli dzwonnica zmienia zasady to budynkiem tym będzie 7 budynek i dopóki w mieście z dzwonnicą nie ma 7 kart dopóty można ją zniszczyć przwyracając standardowe zasady.

Gdyby patrzyć na zdolność generała dokładnie wg jego zapisu oznaczłąoby to, że w wariancie szybkiej gry z 7 dzielnicami kończącymi grę generał może zawsze niszczyć miasto nawet takie które ma już 7 finaowych dzielnic.

Druga sprawa czy w wariancie szybkiej gry można użyć dzwonnicy do skrócenia jej do 6 dzielnic :)

jax - Pon 16 Sty, 2006

Ja tam bym się nie doczytywał i nie dopowiadał sobie tego co nie jest wyraźnie napisane. Szczególnie ma to zastosowanie w takiej grze jak Cytadela, gdzie, ja wniknąć w to głębiej, pokazuje się kilka luk (?)/sytuacji niejasnych w przepisach.

Czyli zgodnie z powyższym grałbym:
- dzwonnicę generał może zniszczyć gdy jest ona siódmą dzielnicą (zarówno w wariancie gdy gra się do 8 dzielnic (i gra zostaje skrócona) jak i w wariancie do 7 dzielnic); generał nie może jej zniszczyć tylko gdy jest ósmą dzielnicą
- dzwonnica nigdy nie skraca gry do 6 dzielnic
i podobnie:
- Zbrojownia może zniszczyć 8 dzielnicę
itd. itp.

Dopowiadanie sobie nie prowadzi do niczego, bo każdy gracz dopowie sobie co innego i jak się spotkają będą inaczej rozumieli przepisy.

Dusso - Wto 17 Sty, 2006

Jestem zdania, że generał nie może zniszczyć siódmej dzielnicy gdy jest wyłożona Dzwonnica - w jego opisie chyba pisze, że nie może niszczyć ukończonych miast - czyli mających 8 dzielnic lub 7 w przypadku wyłożonej dzwonnicy
Odnośnie skracania do 6 dzielnic w wariancie skróconym - po coś jest przecież skrócony, więc albo odkładamy Dzwonnicę albo skracamy z nią do 6.
Zbrojownia oczywiście może zniszczyć 8 dzielnicę, co nie zapobiega skończeniu gry.

jax - Wto 17 Sty, 2006

Dusso napisał/a:
Jestem zdania, że generał nie może zniszczyć siódmej dzielnicy gdy jest wyłożona Dzwonnica - w jego opisie chyba pisze, że nie może niszczyć ukończonych miast - czyli mających 8 dzielnic lub 7 w przypadku wyłożonej dzwonnicy

Dyskusyjne - nie może niszzcyć 'ukończonych', ale w nawiasie jest mowa 8 dzielnicach. Zaczynam wątpić.

Dusso napisał/a:
Odnośnie skracania do 6 dzielnic w wariancie skróconym - po coś jest przecież skrócony, więc albo odkładamy Dzwonnicę albo skracamy z nią do 6.

To ma sens - coś jak odłożenie Cmentarza, gdy gra Dyplomata. Ale to znowu home rule. :cry:
Dusso napisał/a:

Zbrojownia oczywiście może zniszczyć 8 dzielnicę, co nie zapobiega skończeniu gry.

I kolejna dyskusyjna sprawa - kończy się gra czy nie kończy w tej turze gdy Zbrojownia zniszczy 8 dzielnicę? Sprawdziłem na forum gdzie się Bruno udziela i stwierdził że gra się jednak kończy w tej turze - ale jeśli ktoś nie ma 8 (7 w wariancie z Dzwonnicą) dzielnic (bo Zbrojownia mu wysadziła dzielnicę), nie otrzymuje bonusa 4 (lub 2) pkt.

Browarion - Wto 17 Sty, 2006

A tak sobie pograłem nieco i coś mi się nie zgadza.
Najpierw historia:

Jango napisał/a:
Witam, dwa pytania do ekspertów:

1. Kiedy złodziej kradnie? Na początku tury okradanej postaci, czy w trakcie jej tury, tzn. zabiera na początku tury okradanej postaci całe dostępne złoto, a następnie okradziona postać może sobie w czasie akcji pobrać dodatkowe złoto itd. czy też złodziej może okraść postać, gdy ta pobierze dodatkowe złoto?

2. Kiedy pobiera się złoto za dzielnice, czy jest możliwa następująca kombinacja: Jestem Kupcem i na rozpoczęciu mojej rundy mam 2 złota i 3 zielone dzielnice na stole oraz jedna na ręce (wszytkie dzielnice są rózne). Rozpoczynam turę. Wykonuję akcje – pobieram 2 złota z banku, w sumie mam ich teraz 4. Jako kupiec pobieram jeszcze jedno złoto, mam już 5. Następnie buduję zieloną dzielnice z ręki za 5 złota, mam teraz 4 wybudowane zielone dzielnice. Teraz pobieram 4 złota za moje zielone dzielnice.

Dzieki i pozdrawiam.


I odpowiedź jak najbardziej znającej się na sprawie osoby :) :

xshadow napisał/a:
1. po odkryciu karty, okradana postać oddaje całe złoto posiadane na początku tury. Potem normalnie wykonuje akcje biorac zloto dla siebie

2. tak, właśnie w taki sposób to działa. kase ze skillu mozna wziac razem z 2 złota za akcje a za dzielnice dobrac pozniej.



Tymczasem mi, po kilku grach, wydaje sie inaczej - stąd ma prośba o zweryfikowanie uwag:

ad.1. Oczywiście złodziej kradnie całe posiadane przez postać złoto.
Pytanie czy tylko to, które posiada przed "rozpoczęciem działań" :?:
Chodzi mi o to, czy nie jest tak, że złodziej kradnie to co postać bierze przed rozpoczęciem AKCJI (albo 2 złota, albo 1 kartę dzielnicy (z dwóch) - tu oczywiście nikt przy zdrowych zmysłach nie weźmie złota :wink: ), oraz należnych pieniędzy w związku z kolorem dzielnic ??!!??

Taka interpretacja wzmacnia złodzieja... ale i konieczność dobrej antycypacji kto i co :P


ad.2. IMHO kasy ze skillu (KUPIEC) nie można wziąć przed wykonaniem akcji. Kupiec bierze dodatkowe złoto PO wykonaniu (bądź nie) akcji;
złoto to (przy tej interpretacji, najsłuszniejszej :wink: ze słusznych :lol: ) oczywiście też NIE MOZE być skradzione.
Przy okazji: IMHO nie bierze się kasy za dzielnicę DOPIERO CO wybudowaną - choć tu to sprawa dyskusyjna / umowy miedzy graczami.
Wtedy też nie ma "problemu" za braniem złota za dzielnice - gdy nie jesteśmy okradani (vide ad.1.) nie ma różnicy kiedy je weźmiemy.


To tyle.
Czekam na Wasze komentarze / opinie / interpretacje :D

krfk - Wto 17 Sty, 2006

Browarion napisał/a:

ad.1. Oczywiście złodziej kradnie całe posiadane przez postać złoto.
Pytanie czy tylko to, które posiada przed "rozpoczęciem działań" :?:
Chodzi mi o to, czy nie jest tak, że złodziej kradnie to co postać bierze przed rozpoczęciem AKCJI (albo 2 złota, albo 1 kartę dzielnicy (z dwóch) - tu oczywiście nikt przy zdrowych zmysłach nie weźmie złota :wink: ), oraz należnych pieniędzy w związku z kolorem dzielnic ??!!??


Według mnie bez sensu, wyraźnie w opisie postaci jest napisane, że postać jest okradana zaraz po jej wywołaniu.

Browarion napisał/a:

ad.2. IMHO kasy ze skillu (KUPIEC) nie można wziąć przed wykonaniem akcji. Kupiec bierze dodatkowe złoto PO wykonaniu (bądź nie) akcji;


Można nie wykonywać akcji? Akcją przecież jest dobranie złota lub kart a nie budowa dzielnicy. Kupiec dostaje złoto za wykonanie akcji. Możliwy więc jest taki scenariusz - dobieram jako kupiec dwie sztuki złota (wykonałem akcję), biorę dodatkową sztukę złota, buduję zieloną dzielnicę, kasuję pieniądze za zielone dzielnice.

pozdrawiam,
Krzysiek

Browarion - Sro 18 Sty, 2006

Ha, no przecież - AKCJĄ jest wzięcie złota lub karty dzielnicy - of koz masz rację!!
No niezłe MOJE przeoczenie które zmienia całą rozgrywkę - kapelusz z głowy.

8)

szelest - Sro 18 Sty, 2006

Na karcie Złodziej jest napisane "Kiedy gracz, który ją posiada szostanie wezwwany i pokaże karte postac, to natychmiast zabierasz całe jego złoto."

I teraz pytanie co do gry dwuosobowej to czy jeśli Gracz ma złoto otrzymane przez pierwszą swoją postać i okradam druga którą się pokaże to zabieram całe złoto Gracza? Czy postaci?

Nataniel - Sro 18 Sty, 2006

zloto zawsze nalezy do gracza, nie do postaci - w koncu jedna postacia mozesz budowac za kase zarobiona przez inna postac.
wc - Nie 22 Sty, 2006

no to jeszcze jedno pytanie
czy zabita postać może być okradziona??

teoretycznie zabita postać - jeśli jest wywołana - nie ujawnia się....
czy w takim wypadku w razie jej okradzenia - ma oddać swoje złoto w momencie jej wywołania, na koniec całej kolejki czy może w ogóle??

pytanie równocześnie stawia problem - czy "można" (czyt. czy jest sens) okradać osobę, którą przedtem zabił killer

pytanko to nasunęło mi się w sytuacji, w której król jest jedną z kart, która została wylosowana do odłożenia jako odkryta. wtedy reguły mówią, że trzeba ją wtasować z powrotem do talii a wyłożyć inną postać.
i już wszyscy wiedzą, że jest król wśród postaci, z których wybiera 1. osoba
jeśli potem do kolejnych osób król "nie dojdzie" oznacza to, że na 100% króla ma któraś z osób, która już wybierała postać. a więc jej zabicie i okradzenie nie będzie na pewno chybionym strzałem!!
swoją drogą - ten przepis z wtasowywaniem króla jej naszym zdaniem nonsensowny - gramy więc, że jeśli pojawi się król wśród kart do odłożenia, to tam zostaje i już bo co szkodzi, że w jednej kolejce go nie będzie ;-)

Alternatywne wyjście dla wersji z wtasowywaniem króla z powrotem do talii to najpierw odkładanie kart odkrytych, a potem dopiero - zakrytej
I trzecie wyjście - jeśli król zostanie wylosowany do odłożenia - zostawiamy go tam i już!

pozrowionka!!
wc

Szept - Nie 22 Sty, 2006

wc napisał/a:
no to jeszcze jedno pytanie
czy zabita postać może być okradziona??


Odpowiedź masz w opisie złodzieja w instrukcji.
Postać zabita nie może być okradziona.

Cytat:

pytanko to nasunęło mi się w sytuacji, w której król jest jedną z kart, która została wylosowana do odłożenia jako odkryta. wtedy reguły mówią, że trzeba ją wtasować z powrotem do talii a wyłożyć inną postać.
i już wszyscy wiedzą, że jest król wśród postaci, z których wybiera 1. osoba

Mieiliśmy właśnie taką sytuację dzisiaj :)
Trzeba poprostu przetasowac wszystkie karty od nowa i po sprawie.

greyjoy - Nie 29 Sty, 2006

Skill postaci może być uzyty w dowolnym momencie tury chyba ze opis stanowi inaczej. Skilla można uzyć tylko raz (tak więc ponowne dobranie złota przez kupca po dołożeniu kolejnej zielonej dzielnicy jest błędem).
Szept - Nie 29 Sty, 2006

Ponowne jest błędem ale kupiec ma 3 sposoby na zdobycie złota:
- akcja czyli 2 sztuki
- po akcji 1 sztukę
- w dowolnym momencie tyle ile ma zielonych dzielnic

Atwar - Sob 18 Mar, 2006

Moje pytanie dotyczy muzeum.
Gdy pod muzeum znajduje się ileś kart i generał zniszczy muzeum, to jasne że niszczy wszystko. Ale co się dzieje, gdy dyplomata zamienia muzeum? bierze tą kartę wraz z "zawartością"?

jax - Pon 20 Mar, 2006

Była o tym dyskusja w wątku dokładnie poniżej ('Pytanie o Dyplomatę') - ja jestem zdania, ze zawartość jest przejmowana, misiołak że nie.
moonman - Czw 23 Mar, 2006

D.Waszkiewicz napisał/a:
Nie patrzcie w ten sposób, że w wersji angielskiej ściągniętej z internetu pisze np. takie zdanie „xxxxxx” a w polskiej go nie ma. Polska wersja jest tłumaczona do najnowszej produkcji FFG i tam w kilku miejscach się różni od wersji z poprzednich lat. Czasami są to całkiem inne zdania, lub jest zmieniona trochę ich treść.



czyli obecna, polska karta Wielkiego Muru jest prawidlowa?

jedyny blad to blad na karcie Architekta czy sa jeszcze jakies?
dopiero sie rozgrywam i nie chcialbym juz na poczatku blednie grac.

a moze jest juz jakas errata do wersji PL?

raskoks - Sob 25 Mar, 2006

a co jest nei tak z architektem ?
moonman - Sob 25 Mar, 2006

raskoks napisał/a:
a co jest nei tak z architektem ?


w instrukcji jest "możesz zbudować do 3 dzielnić podczas swojej tury"

na karcie: "możesz wybudować dodatkowe trzy dzielnice podczas swojej tury." (czyli w sumie 4 dzielnice)

podobno karta jest błędna, w instrukcji jest OK.

natomiast na karcie Wielkiego Muru jest "Cena, jaką Generał musi zapłacić aby zniszczyć jedną z twoich dzielnic, wzrasta o sztukę złota."

podobno też jest błąd - powinno być 'jedną z Twoich pozostałych dzielnic' czy też 'innych dzielnic' - gdzies o tym czytalem, w kazdym razie chodzi o to, ze regula nie dotyczy Wielkiego Muru tylko pozostalych dzielnic w miescie.

Ale moze w najnowszej wersji EN jest tak samo jak w PL.

W swoim poscie pytalem, czy to wszystko cyz moze sa jeszcze inne bledy.

Poza tym, jak jest OFICJALNIE z gra dla 2-3 graczy. Mam np. biskupa i kupca. Minely ich tury i aktualnie trwa tura wspolgracza, ktory ma generala i chce mi zburzyc dzielnice. Moze? Czy aktualnie postacia "przebywajaca" w moim miescie jest TYLKO kupiec (to nim wykonywalem ostatnia ture)?

raskoks - Nie 26 Mar, 2006

nie nie moze, liczy sie tu zdolnosc biskupa także 8)
DDP - Sob 15 Kwi, 2006

Wlasnie nabylem Cytadele. Podoba mi sie ale gdyby nie dodatek wystepujacy w polskiej wersji to bylaby troche biedna.

Mam kilka pytan:

1) Co sie dzieje ze zlotem ktore mamy na koniec gry (ubzduralo mi sie ze za kazda sztuke zlota jest punkt ale teraz nie moge tego znalezc w instrukcji wiec pewnie mialem wizje:P) Znalazlem karte "cesarski skarbiec" i ona daja wlasciwosc zloto = 1 pnkt wiec chyba gdy jej nie mam zloto na koniec gry nie jest nic warte

2) Tylko General moze niszczyc czyjes i swoje dzielnice ? Inne postacie nie moga niszczyc swoich dzielnic? Niszczac swoja trzeba zaplacic tak jak za niszczenie cudzej ? General placi za swoja dzielnice rowniez -1 jej wratosc? Jaki ma cel niszczenie swojej dzielnicy?:P

3) Postac Czarodziej: napisane jest "[...] W ten sposob mozesz zbudowac dzielnice jaka juz posiadasz w swoim miesce" czyli dzieki jego umiejetnosci jesli np mam juz wybudowany Zamek, uzyje "speciala" i wybiore komus z reki Zamek to moge sobie go zbudowac i miec 2 takie same dzielnice?

4) Karta Muzeum: karty ktore klade pod muzeum to te z reki?

5) Karta Kamienilom: rozumiem ze ona umozliwia wybudowanie takiej samej dzielnicy np drugiej Swiatyni

6) Karta Zbrojownia: napisane jest ze moge zniszczyc zbrojownie - moge to zrobic dowolna postacia czy tylko Generalem? Musze zaplacic za zniszczenie zbrojowni? Jesli jestem Generalem to czy niszczac ja place -1 jej wartosci? Jezeli teoretycznie Krol ma zbrojownie i jej nie zniszczyl jeszcze a ja mam Generala i mu ja niszcze to nie moge wykorzystac jej przeciwko komus?

gath - Sob 15 Kwi, 2006

Cześć DDP.
Odp1 Dokładnie, złoto pozostałe na koniec gry nie daje punktów zwycięstwa chyba, że masz właśnie Cesarski skarbiec.

Odp2 Tak, tylko Generał może niszczyć dzielnice (dokładnie 1 dzielnicę w swojej turze). Niszcząc dzielnicę w swoim lub czyimś mieście Generał płaci -1 wartości niszczonego budynku. Ja osobiście nie zniszczyłem nigdy swojego budynku, ale może ze względów taktycznych ktoś go sobie zniszczył.

Odp3 Tak, możesz mieć wtedy w swoim mieście 2 Zamki, ale musisz go zabrać komuś z ręki.

Odp4 Za tym, że są to karty z ręki przemawia fakt, że kładziesz je zakryte. Na koniec gry dostajesz 1 PZ (i tylko 1 PZ) za każdą kartę leżącą pod Muzeum. Trzeba jednak uważać bo prawie pewne jest, że pod koniec gry gracz kontrolujący Generała zniszczy Ci Muzeum za 3 sztuki złota i tym samym pozbawi wszystkich kart dających Punkty Zwycięstwa.

Odp5 Według opisu tej karty możesz mieć np. drugą Świątynię. Pozostaje teraz fakt, który trzeba by wyjaśnić co się stanie gdy za pomocą opisanej już wcześniej karty Czarodzieja zabierzesz komuś np. Świątynię to czy można ją wtedy wyłożyć jako 3-cią czy już nie. Moim zdaniem można by mieć 3 Świątynie w swoim mieście, ale to temat do dyskusji najlepiej w gronie graczy zasiadających przy stole.

Odp6 Zbrojownię kupujesz do swojego miasta jako normalną dzielnicę. Nie musisz grać Generałem żeby użyć tej karty. Możesz jej użyć w dowolnej swojej turze, nawet od razu po wykupieniu. Jeżeli niszczysz Zbrojownię nie płacisz żadnych pieniędzy – odrzucasz po prostu Zbrojownię ze swojego miasta i dowolny budynek z miasta innego gracza. Opis karty Zbrojownia działa jak specjalna zdolność i jest bezpłatna. Taka jest moja interpretacja.
PS. Jeżeli to przeciwnik ma Zbrojownię i jej nie zniszczył, a ty masz Generała to możesz zniszczyć Zbrojownię za 2 sztuki złota i zdolność Zbrojowni wtedy nie zadziała.
Pozdrawiam.

DDP - Sob 15 Kwi, 2006

Dziekuje za odpowiedz. Najwieksze mialem rozkminy co do zbrojowni, ale w sumie normalne ze za darmo mozna ja sobie zniszczyc:)
moonman - Czw 20 Kwi, 2006

witam, kolejne pytanka

1. opis poborcy podatkowego w instrkucji to:
Cytat:
Jeżeli jakiś gracz zbuduje w swoim
mieście jedną lub więcej dzielnic to pod
koniec swojej tury musi oddać ci sztukę złota
(jeżeli jeszcze jakieś posiada). Jeżeli gracz
posiadający Zabójcę bądź Wiedźmę wybudował wcześniej jakąś dzielnicę i pozostało mu jeszcze złoto, musi oddać ci sztukę złota
jak tylko ujawnisz, że posiadasz Poborcę.


co do zabójcy to rozumiem bo on ma nr 1, a poborca nr 2 - wiec sprawa jasna.. ale jak jest dokladnie z wiedzmą? przeciez ona wczesniej nie buduje (no chyba, ze we wczesniejszych turach, ale pewnie nie o to tutaj chodzi)...

pewnie o to, ze np. oczarowala magika (czyli ewentalne budowanie będzie PO ruchu poborcy) - wymienia SWOJE karty z innym graczem (BTW: z wlasnie oczarowanym magikiem takze moze? ) - buduje dzielnicę w swoim miescie - a poborca zbiera podatek - tylko od kogo? od magika czy od wiedźmy (chyba placi wiedzma)?


2. majac wybudowany cmentarz, moge kupowac (za 1 sztuke zlota) aktualnie zniszczoną dzielnice z dowolnego miasta czy tylko z mojego?

gath - Czw 20 Kwi, 2006

Odp1 Moonman zauważ, że Poborca bierze po pieniążku od każdego gracza któremu w tej turze jakiś został po budowie, niezależnie czy działał przed czy po Poborcy.
Zauroczy Czarodziej nie może nic zbudować – może tylko wykonać akcję (pobranie 2 pieniążków lub dobranie 2 kart i odrzucenie jednej z nich) i natychmiast kończy się jego tura. Resztę działań (budowanie, wykorzystanie mocy specjalnej Czarodzieja) wykonuje gracz kontrolujący Wiedźmę i płaci pieniążka jeśli coś zbuduje.

Odp2 Możesz kupić zniszczoną dzielnicę z dowolnego miasta, na karcie nie ma obostrzenia, że wykupujesz tylko swoje dzielnice.

moonman - Czw 20 Kwi, 2006

gath, dzieki za odpowiedz... to słowo "wcześniej" dot. wiedzmy w opisie poborcy (instrukcja) wzbudzało moje wątpliwości. W sumie wiedźmy ono nie dotyczy i wprowadza w błąd.
Happosai - Sro 26 Wrz, 2007

niech mi ktoś wytłumaczy sens karty Alchemik;P
to jest dla mnie jakaś abstrakcja... czy on po wybudowaniu dzielnicy odzyskuje pieniądze, które na nią wydał? czy to nie absurd?:/
i o co biega z tą niemożnością wydawania większej ilości kasy niż się posiada?

moonman - Sro 26 Wrz, 2007

Happosai napisał/a:
czy on po wybudowaniu dzielnicy odzyskuje pieniądze, które na nią wydał?

tak
Happosai napisał/a:
czy to nie absurd?:/

nie
Happosai napisał/a:
i o co biega z tą niemożnością wydawania większej ilości kasy niż się posiada?


to po to, żeby nie interpretować zdolności alchemika, jakoby mógł "budować za darmo".


przykładowa tura alchemika posiadającego 2 sztuki złota:
    alchemik wykonuje akcje: bierze 2 sztuki złota z banku
    w sumie posiada 4 sztuki złota
    buduje klasztor za 3 sztuki złota, które oddaje do banku
    pobiera z banku 3 sztuki złota - zwrot za budowę i znowu posiada cztery sztuki złota

MK - Sro 23 Lip, 2008

Mam pytanie odnośnie kolejności wykonywania działań w rundzie.

Kiedy mozna wykorzystac zdolonosc specjalna postaci?

Czy tylko po wybudowaniu dzielniczy, czy w dowolnym momencie?

Zastanowilo mnie to bo np na magiku jest wyrazne zaznaczone ze zdolnosc mozna wykorzystac w dowolnym momencie, stad nasuwa mi sie wniosek ze inne zdolnoci (bez tego zaznaczenia) moga byc wykorzystywane tylko po wybudowaniu dzielnicy.

Sztefan - Sob 26 Lip, 2008

Zdolność postaci możesz wykorzystać raz w turze, kiedy masz ochotę. Może być przed budową dzielnicy, a może być i po.
finallyh - Nie 27 Lip, 2008

Sztefan napisał/a:
Zdolność postaci możesz wykorzystać raz w turze, kiedy masz ochotę. Może być przed budową dzielnicy, a może być i po.


Czy napewno? Np. Alchemik dopiero po wykonaniu akcji może dobrać 2 karty czy Kupiec sztukę złota. Chyba, że nie traktujemy tego jako zdolności postaci, a tylko odpowiednio, dla Alchemika 3 dzielnice, a dla Kupca złoto za zieloną dzielnicę.

Sztefan - Pon 28 Lip, 2008

Pytanie dotyczyło głównie budowy dzielnicy. Budowa dzielnicy nie jest akcją.

Specjalne zdolności używasz w swojej turze kiedy chcesz, chyba, że jest napisane inaczej. Kupiec może brać złoto za kupieckie dzielnice przed, czy po akcji. Poza tym po akcji otrzymuje złoto. Architekt dostaje dodatkowe dwie karty dzielnic po wykonaniu akcji.

Akcja to branie 2 sztuki złota lub wzięcie 2 kart dzielnic i odrzucenie jednej z nich.

wookash966 - Wto 11 Sie, 2009

rozumiem, że np. biskup może wziąć 1szt złota za wybudowaną w tej turze dzielnicę? czyli: mam już jedna sakralną, zostaję wywołany, akcja, buduję kolejną sakralną dzielnicę, pobieram 2szt złota za obie, tak?
Sztefan - Sro 12 Sie, 2009

Tak. Zdolność postaci możesz użyć kiedy chcesz, czyli również po budowie dzielnicy.
masterek007 - Sob 24 Paź, 2009

A ja mam takie pytanie:

1) czy magik może okraść zabitego ?

2) czy prawda jest że General nie może zniszczyć dzielnicy osobie która wybudowała pierwsza 8 dzielnicę, by trochę przedłużyć grę ? :D


Dzieki za odpowiedzi :)

8janek8 - Sob 24 Paź, 2009

Ad. 1) To złodziej okrada, nie magik. Złodziej nie może okraść zabitej postaci. Jeśli chodziło Ci o wymianę kart prze magika, to robimy to z graczem a nie postacią, więc nieważne jest czy posiadana przez gracza postać został zabita.

Ad.2) Wg zasad generał nie może niszczyć dzielnic w ukończonym mieście.


Mnie nurtuje inne pytanie: Na karcie Alchemika jest treść: "Otrzymujesz z powrotem całe złoto, które wykorzystałeś do zbudowania dzielnic.
Instrukcja ang: "At the end of your turn, you recive back all the gold you spent to build district cards this turn".
Jak widać, może być sytuacja, gdy budujemy więcej niż jedną dzielnicę.
Definicja tury dla gry 2- i 3-osobowej:
"each player will have two turns
during each round (one turn for each character)"
Czyli jedna tura to działanie jednej postaci.

I teraz czy w grze do 3 osób (gdy gramy 2 postaciami) mając alchemika dostajemy zwrot złota za:

a) dzielnice, które wybudowaliśmy dzięki obu postaciom którymi graliśmy w tej rundzie (nie zależnie od numeru rankingowego drugiej postaci)?

b) dzielnice, które wybudowaliśmy dzięki obu postaciom, ale tylko jeśli druga postać miała niższy numer rankingowy od Alchemika?

c) za jedną dzielnicę, którą wybudował Alchemik? (Jeśli jest jakaś sytuacja, że mógłby wybudować więcej, to proszę o jakiś przykład)

Skłaniałbym się do przypadku c), ale kwestia budowy więcej niż jednej dzielnicy mnie blokuje :(

bobocaster - Czw 18 Lut, 2010
Temat postu: koniec gry
Witam wszystkich,
mam następujące pytania:
Czy jeśli wybudowałem 8 dzielnic i mam jeszcze jedną postać do wykorzystania, to czy mogę z niej skorzystać?
Czy jeśli wybudowałem 8 dzielnic to czy ktoś posiadając Generała może mi zniszczyć moją jedną z ośmiu dzielnic??
Czy jest tak że jeśli wybuduje osiem dzielnic po prostu z automatu kończe grę - tzn. ja jako gracz, po swojej turze i nic nie mogę robić i pozostali gracze mi nie mogą nic zrobić??

Sir Joker - Czw 18 Lut, 2010

1. Gra sie konczy dopiero po wykonaniu akcji przez wszystkie postacie.
2. Gdy ktos ma 8 dzielnic nie mozna mu juz zadnej zburzyc.
3. Tak jak w punkcie pierwszym.

khriss - Pon 27 Gru, 2010

Mnie nurtuje - jaki jest sens nieujawniania zabitej postaci przez zabójcę.

Ja nie widzę żadnych przeciwwskazań żeby ujawniać od razu kogo zabito, przecież to nie ma żadnego wpływu na rozgrywkę chyba?

Nie można okraść osoby zabitej, więc jedyny skutek i dla gracza zabitego to utrata tury i tyle. Więc dla mnie ta reguła jest bez sensu.. Czy jednak czegoś nie zauważyliśmy?

Matio.K - Pon 27 Gru, 2010

khriss napisał/a:
Mnie nurtuje - jaki jest sens nieujawniania zabitej postaci przez zabójcę.

Ja nie widzę żadnych przeciwwskazań żeby ujawniać od razu kogo zabito, przecież to nie ma żadnego wpływu na rozgrywkę chyba?

Nie można okraść osoby zabitej, więc jedyny skutek i dla gracza zabitego to utrata tury i tyle. Więc dla mnie ta reguła jest bez sensu.. Czy jednak czegoś nie zauważyliśmy?


Prawdopodobnie dla utrzymania niepewności do samego końca :twisted:

Etamin - Pią 17 Cze, 2011

1) Czy mogę zbudować więcej niż 8 dzielnic (chodzi mi tu głównie o grę, gdy dysponuje się dwiema postaciami, bądź ma się architekta)? Jeśli tak, to jak wtedy liczy się punkty?
2) Co się dzieje gdy mam żeton Króla i "Salę balową" (wywoływane postacie muszą mówić mi "Dziękuję, Ekscelencjo"), wywołam Króla, a on zapomni mi podziękować. Traci turę czy nie? Teoretycznie w momencie wywoływania żeton wędruje do niego.

Etamin - Czw 10 Sty, 2013

3) Co działa pierwsze - zdolność Opata, czy Złodzieja. Co się dzieje, gdy Złodziej okradnie Opata. Najpierw Opat kradnie złoto od najbogatszej postaci, a potem Złodziej od niego (razem z ukradzioną sztuką złota), czy najpierw Złodziej kradnie złoto Opata, a potem on sprawdza stan złota u graczy i okrada najbogatszego (którym najczęściej jest właśnie wzbogacony Złodziej)

Fajnie by było gdyby ktoś opowiedział na powyższe pytania (już dawno zapomniałem o tym, że je tutaj zadałem)

Kieves - Pią 11 Sty, 2013

Etamin napisał/a:
1) Czy mogę zbudować więcej niż 8 dzielnic (chodzi mi tu głównie o grę, gdy dysponuje się dwiema postaciami, bądź ma się architekta)? Jeśli tak, to jak wtedy liczy się punkty?


Gra tego nie precyzuje. Wprowadziliśmy house rule, że nie można.

Cytat:
2) Co się dzieje gdy mam żeton Króla i "Salę balową" (wywoływane postacie muszą mówić mi "Dziękuję, Ekscelencjo"), wywołam Króla, a on zapomni mi podziękować. Traci turę czy nie? Teoretycznie w momencie wywoływania żeton wędruje do niego.


Na zdrowy chłopski rozum - jeśli oddajesz żeton króla, nie jesteś królem, nie trzeba mówić "Dziękuję, Ekscelencjo", bo już nie jesteś królem. Byłeś królem w poprzedniej turze.

Cytat:
3) Co działa pierwsze - zdolność Opata, czy Złodzieja. Co się dzieje, gdy Złodziej okradnie Opata. Najpierw Opat kradnie złoto od najbogatszej postaci, a potem Złodziej od niego (razem z ukradzioną sztuką złota), czy najpierw Złodziej kradnie złoto Opata, a potem on sprawdza stan złota u graczy i okrada najbogatszego (którym najczęściej jest właśnie wzbogacony Złodziej)


Złodziej okrada Opata (zagrał swoją umiejętność specjalną wcześniej), a potem sprawdzamy kto jest najbogatszy i okradamy najbogatszego. Z tego co pamiętam, Opat zabiera jedną sztukę złota? Rzadko gramy z Opatem.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group