galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Civilization - Wrażenia z gry

Matthias[Wlkp] - Czw 16 Cze, 2011
Temat postu: Wrażenia z gry
Udało mi się w końcu rozegrać jedną, krótką partię z żoną - moi Hamerykanie pokonali jej Chińczyków ekonomicznie, lecz jej państwo wcale nie było daleko od zwycięstwa kulturowego.

Gra jest bardzo przyjemna, chociaż jest bardzo dużo zasad do zapamiętania. Klimac komputerowej Cywilizacji został zachowany, pomimo istotnych zmian względem kilku podstawowych elementów (brak populacji, zadowolenia, zupełnie inny mechanizm klutury, brak drzewka technologicznego - zamiast tego piramida). Gra jest jak najbardziej grywalna i nie aż tak długa, jak się obawiałem :) .

Sokoov - Sob 18 Cze, 2011

Ja mam kilka pytań co do rozgrywki, może ktoś będzie znał na nie odpowiedzi:

1. Czy jeśli w fazie Zarządzania Miastami poświęcę się dla sztuki, to czy mogę otrzymane żetony kultury natychmiast wydać, czy muszę czekać do następnej tury?

2. Pytanie podobne do pierwszego, czy jeśli w fazie Zarządzania Miastami zdobędę żeton surowca to czy mogę go natychmiast użyć do wykonania jakiejś akcji z karty technologii?

3. Czy zdobytą kartę wydarzenia kulturalnego mogę użyć natychmiast po otrzymaniu, czy muszę czekać do następnej tury?

Ghraven - Pon 20 Cze, 2011

Witam. Wszystko jest opisane w instrukcji lub faq.
1. Punkty kultury możesz wydawać w dowolnym momencie fazy zarządzania miastami. Może je nawet wydawać nie poświęcając żadnego miasta dla sztuki.
2. Tak. Możesz od razu go wydać o ile spełnione są warunki związane z akcją surowca (odpowiednia faza, dowolny moment itp). Należy pamiętać że daną akcje surowca możesz wykonać raz na turę.
3. O ile spełnione są warunki użycia karty możesz ją użyć natychmiast po pobraniu.

Sokoov - Pon 20 Cze, 2011

Dziękuje za odpowiedź :wink: Podejrzewałem, że jest to w instrukcji, jednak jest ona tak obszerna, że ciężko wychwycić pewne rzeczy. Jednak nadal mam pytanie do tych punktów kultury... Czy jeśli poświęcę się dla sztuki to czy mogę wydać otrzymane żetony natychmiast? Bo nie wiem, czy poświęcenie się na rzecz sztuki nie kończy natychmiastowo Fazy Zarządzania Miastami, przez co nie mogę już wykorzystać żetonów kultury, ponieważ Faza się skończyła.
Ghraven - Wto 21 Cze, 2011

Możesz wydać nowo zebrane żetony natychmiast (w gruncie rzeczy po to sie je zbiera w końcowej fazie gry gdy zwycięstwo to kwestia tury).
Faza zarządzania miastem kończy się gdy ty sobie tego zażyczysz. W Fazie tej możesz:
1. Wykorzystać po 1 razie akcje każdego z miast (chyba ze masz odp technologie pozwalającą na więcej)
2. W dowolnym momencie (przed, po akcji każdego z miast nawet poświęconych dla sztuki) wydać żetony kultury
3. W dowolnym momencie zagrać kartę kultury (o ile spełnione są warunki jej używania)
4. W dowolnym momencie użyć akcji surowca.

Sokoov - Wto 21 Cze, 2011

Świetnie, teraz wszystko jest już jasne. Dziękuje za "łopatologiczne" wyjaśnienie :wink:
Sokoov - Sob 02 Lip, 2011

Kolejne pytanie.

Jak to jest z ustrojem Feudalizm? Na karcie widnieje obrazek monety, dostajemy ją tylko w momencie zmiany na ten ustrój czy co turę?

Nemomon - Sob 02 Lip, 2011

Sokoov napisał/a:
Kolejne pytanie.

Jak to jest z ustrojem Feudalizm? Na karcie widnieje obrazek monety, dostajemy ją tylko w momencie zmiany na ten ustrój czy co turę?


Wydaje mi się, iż dopóki posiadasz ten ustrój, to masz 1 monetę więcej. Zmienisz ten ustrój na inny, to ją tracisz. Gdyby co turę ten ustrój dawał monetę, to byłby zbyt mocny.

Arbaal - Sob 02 Lip, 2011

Ja grałem tylko raz. Myślę tak jak Nemo. Ewentualnie dostajesz monetę podczas przejścia w tej ustrój i jej nie tracisz ale myślę że nie można co turę zmieniać ustroju i nabijać sobie monety w ten sposób.
Sokoov - Nie 03 Lip, 2011

Właśnie też tak pomyślałem, że gdyby co turę się dostawało jedną monetę to by była lekka przesada, ale wolałem doprecyzować sprawę. Zasada z utratą monety wydaje się logiczna, zastosuje ją w swoich rozgrywkach :wink:
Matthias[Wlkp] - Nie 03 Lip, 2011

Zasada z monetkami jest całkiem prosta - wskaźnik na arkuszu wskazuje, ile ich kontrolujesz. Ich się po prostu nie zbiera.
Ghraven - Wto 05 Lip, 2011

Monety się traci, nie tylko zyskuje (tzn cofa się odpowiednio wskaźnik ale jak wiadomo nie można mieć poniżej zera). Przykładowo masz zwiadowce (osadnika) na obszarze monety. Moneta z tego obszaru doliczona jest do puli tylko gdy owy zwiadowca tam stoi. Gdy go się poruszy na inne pole traci się monetę i cofa wskaźnik. Podobnie jest z wielkimi ludźmi. Wielki człowiek daje ci monetę tylko gdy leży na planszy. Gdy trzymasz go nie wyłożonego w reku (np zdjętego poprzez wybudowanie budynku na jego miejscu) musisz cofnąć wskaźnik co wypływa na fazę nauki. Analogicznie jest z ustrojem Feudalizm, budynkami banków itp. Jedynie monet z technologi i otrzymanych w wyniku zagrania kart kultury nie można stracić.
Sokoov - Wto 05 Lip, 2011

A to monet nie traktuje się jak surowców...? W sensie, kiedy mam na przedmieściach np. bank, to mocą akcji miejskiej zbieram surowiec tj. monetę?
Ghraven - Wto 05 Lip, 2011

Nie. Moneta nie jest surowcem. Moneta wskazuje twój poziom ekonomiczny i pozwala ekonomicznie wygrać rozgrywkę. Strona 27 Instrukcji PL:
Cytat:
MONETY NA MAPIE
Monety otrzymywane z pól na mapie – niezależnie czy
pochodzą z naturalnych zasobów złota w górach czy z budynków umieszczonych na polach – są zatrzymywane dopóki
gracz zachowuje kontrolę nad danym polem (pole znajduje
się na peryferiach jednego z miast należących do gracza lub
jeden z wozów gracza pozostaje na polu, z którego je zbiera).
Jeżeli pionek wroga blokuje pole, na którym znajduje się
moneta, zostaje ona utracona dopóki wrogi pionek pozostaje na
danym polu. Podobnie moneta zostaje utracona, jeżeli budynek
zapewniający monetę zostanie zniszczony


Znaczniki monet służą do oznaczania ilości monet na technologiach.

Sokoov - Wto 05 Lip, 2011

No proszę... to mi umknęło w instrukcji. Myślałem, że z monetami jest jak z surowcem. Dziękuje za oświecenie :wink:
Urialish - Sro 05 Paź, 2011

Zapraszam do zapoznania się z recenzją Cywilizacji na: http://gryemlin.blogspot.com/
Etamin - Czw 24 Lis, 2011

Dopiero wgryzam się w instrukcję, więc mogłem coś przeoczyć, ale zastanawia mnie opcja budowania cudów. Na początku odkrywamy 4 cudy antyczne na planszy rynku. Następnie jak któryś gracz zdecyduje się wybudować jakiś cud, na jego miejsce kładziemy odkryty następny cud, ale jako że antycznych cudów jest tylko 4 to następny będzie średniowieczny. Czyli drugi gracz będzie mógł wybudować albo jeden z 3 pozostałych cudów antycznych, albo ten odkryty średniowieczny? Czy nie można budować cudów średniowiecznych dopóki nie wybuduje się wszystkich antycznych?
Sokoov - Czw 24 Lis, 2011

Możesz budować od razu średniowieczny, nie trzeba budować najpierw wszystkich antycznych.
Etamin - Czw 24 Lis, 2011

Dzięki. Ale mam jeszcze jedno pytanie. Monety pozwalają ci zaoszczędzić punkty wymiany handlowej. Czy to znaczy, że jak mam 5 monet to buduję technologie warte 5 punktów wymiany handlowej za darmo? Czy mimo to poświęcam te 5 punktów wymiany i mam 0? Albo np mam 8 punktów wymiany handlowej, chcę zbudować technologię za 5, mam 5 monet, to na zakończenie tury mam nadal 8 punktów wymiany, 5 czy 3?
mienszewik - Czw 24 Lis, 2011
Temat postu: re
Monetki to liczba pkt. wymiany handlowej która zostanie Ci po wykupieniu jakiejś technologii. Zauważ, że za technologię zawsze płacisz całą stawkę pkt. handlu ( np. kupujesz technologie I poziomu to wskaźnik pkt handlowych spada do zera - to samo tyczy się zakupów technologii wyższych poziomów( zawsze spada do 0 ) - chyba, że masz np 3 monetki to wtedy spada nie do 0 tylko do 3 i analogiczne 4,5 i więcej monet daje Ci możliwość zaoszczędzenia odpowiednio 4,5 i więcej pkt. wymiany handlowej)
Etamin - Czw 24 Lis, 2011

Czyli na powyższym przykładzie zostaje mi 3 czy 5 wymiany handlowej? Zgaduję, że 3, tak?
mienszewik - Czw 24 Lis, 2011

Etamin napisał/a:
Czyli na powyższym przykładzie zostaje mi 3 czy 5 wymiany handlowej? Zgaduję, że 3, tak?


Technologię I poziomu możesz kupić mając 6 lub więcej pkt. wymiany handlowej ( na pokrętle masz wyraźnie zaznaczone I, II, III, IV, V co oznacza, że po tym jak znacznik wymiany handlowej będzie znajdował się na tych polach lub wyżej będziesz mógł zakupić technologię z danego poziomu) . Decydując się na taki krok i posiadając 5 monet, liczba pkt handlowych zostamie zredukowana do 5 ( bo tyle masz monet). Gdybyś nie miał monet, po zakupie dowolnej technologii zostałoby Ci zero pkt. wymiany handlowej.

Etamin - Czw 24 Lis, 2011

Ok, dzięki. O to mi chodziło.
Etamin - Nie 27 Lis, 2011

Można mieć więcej niż 27 punktów wymiany handlowej? Czy zatrzymujesz się na 27? Bo dziś mieliśmy sytuacje, że chciałem zbudować technologię 5 poziomu (za 26) i nie mogłem, bo co kolejkę kumpel mnie atakował i co kolejkę zabierał 3 punkty, także zawsze mi 2 punktów brakowało.
Sokoov - Nie 27 Lis, 2011

Nie można mieć więcej niż 27 punktów wymiany handlowej.
emperor123 - Pon 20 Lut, 2012

Witam, od jakiegoś czasu mam grę, ale z niewiedzy na temat kilku szczegółów w grze, nie możemy zacząć rozgrywki, problem polega na:

1. Czy można przejść z antycznych jednostek od razu na nowożytne tym samym pomijając epokę średniowieczną ?

2. O co chodzi z premią bitewną, bo tutaj to absolutnie nic do głowy mi nie przychodzi. 4 punkty przewagi to jakaś jednostka ? nie rozumiem, jeśli wyjdzie 3pkt przewagi to jakby było 0 ?

Z góry dziękuję za pomoc, może i pytania banalne ale dla mnie sprawia największy problem pkt2 :)

TERF - Wto 21 Lut, 2012

ad.1 można odrazu przejsc z antycznych na nowożytne.
Dodam też że każda jednostka może być innego poziomu czyli np. w skład może wchodzić jednostka nowożytna piechoty, średniowieczna strzelców i antyczna kooniccy a dodatego mieć samoloty.

ad2. Premia bitewna jest potrzebna do rozstrzygniecia bitwy w instrukcji jest to ładnie opisane a ja ci to opisze na przykładzie:

Jeden gracz przed bitwa posiada 10 pkt premi bitewnej a drugi tylko 6 pkt czyli gracz I posiada 4pkt przewagi bitewnej(oznaczajac to karta przewagi bitewnej - sa to dwie karty w rozmiarze kart jednostek). po obliczeniu tego rozpoczynacie bitwe. Kiedy wyłożycie wszystkie karty na stół to kazdy zlicza sile swoich jednostek czyli np. gracz I posiada jedna zywa jednostke o sile 3, drugi gracz posiada 2 zywe jednostki o łącznej sile 6. Po obliczeniu sily jednostek nastepuje dodanie premi, tak wiec: gracz I 3 + 4 = 7, gracz II 6. Wygrywa gracz I. Teraz obaj gracze muszą zredukować ilość armi bioracych udzial w bitwie (jesli jest to mozliwe).

Jesli cos jest niejasne to sprobuje dopisac. :D

emperor123 - Wto 21 Lut, 2012

Dziękuję za odpowiedź,choć niestety dalej pkt2 nie do końca rozumiem

Kiedy się podlicza premię ? jeśli się redukuje to chyba po bitwie ? bo wiem tyle, że losowo wykładam swoje jednostki do boju (nie wiem czy to będzie łucznik, piechota czy jazda), jeśli mi to odpowiada to rzucam je na front i od razu atakuje, jeśli nie to obok jednostki wroga, zgadza się ?
Skąd mam wiedzieć jakie jednostki premia bitewna redukuje ?

Wiem, że moje pytanie jest pewnie głupawe, ale to jedna z moich pierwszych gier (wcześniej monopoly, conquest of the empire i agricola) więc nie jestem nie wiadomo jakim wymiataczem gier planszowych :p

TERF - Sro 22 Lut, 2012

Opiesze ci cały przebieg bitwy:

1. Podliczacie premie bitewne za armie(pionki, nie mylić z wozami), koszary, wielkich ludzi, premia za obrone miasta z murami/bez murów. Gracz który ma wiecej z tego tytułu punktów bierze karte z premią bitewną i ustawia odpowiednia stroną do przeciwnika np. 4pkt w strone przeciwnika.
2. Ustalenie wielkości ręki bitewnej czyli sprawdzacie po ile jednostek bedzie brac udzial w bitwie, kazdy liczy ile ma jednostek na polu ogarnietym bitwą np. atakujący ma 3 armie(pionki) broniący 1 armie i wóz. Atakujący może dobrać 7 kart jednostek (jeśli tyle posiada), a broniący 5. Zgodnie z zasada: pierwsza armia daje 3 jednostki każdy kolejny pionek/wóz daje 2 jednostki.
Pamiętac należy że gracze dobierają jednostki w sposób: każdy gracz bierze jednostki które posiada i tasuje, potem z tego losuje ręke bitewną, w naszym przykładzie atakujący 7 jednostek, a broniący 5 jednostek.
3. Rozpoczyna sie bitwa. Każdy gracz po wylosowaniu jednostek ma je rozłożone na ręce -widzi je i sam wybiera którą jednostkę zagrywa. Zazwyczaj walke rozpoczyna obrońca chyba że broni się w mieście itp. Tak więc obrońca zagrywa pierwszą karte potem atakujący moze zaatakować jego jednostkę lub położyć obok rozpoczynając nowy front. Gracze zagrywają na przemian aż obaj gracze wyłożą wszystkie swoje jednostki.
4. Podsumowanie bitwy. Jednostki które przeżyły są podliczane. Tak wiec atakujący liczy swoją siłe jednostek np. konnica 2 + piechur 1 = 3, a obronca lucznik 4. Atakujący z naszego przykładu miał premie bitewną wiec ma 3(za jednostki) + 4 (premi) = 7, obronca nadal 4. Wygrywa atakujący.
5. Redukowanie armi. Obrońca jako przegrany usuwa z planszy swoje armie i wozy oraz oddaje do banku(magazynu czy jak to tam sie nazywa) jednostki polegle, jednostka ktora przetrwała (lucznik) trafia spowrotem do gracza. Atakujący musi zredukować swoja armie z godnie z zasadami. Przyjmniemy ze zagrał z 7 jednostkami i stracił 5. Musi on usunać za każde 2 poległe jednostki jedna armie(pionek) tak wiec usuwa z planszy 2 pionki oraz wszystkie jednostki poległe, a jednostki ktore przetrwały trafiają do gracza(piechur i konnica).
6. Zwycięzsca może odebrać swoja nagrodę.

Punkt 1 i 2 można stosować naprzemiennie nie ma to znaczenia.

Od powyższego schematu mogą występować pewne odstępstwa za sprawą technologi, kart kultury lub nacji.

Mam nadzieje ze teraz wszystko jasne.

emperor123 - Nie 26 Lut, 2012

Coś zaczynam chwytać :)

Jednostkę wyłożoną mogę przesunąć na inny front zamiast dołożyć kolejnej ?

To jesli np. gracz nr 1 ma 5 jednostek a gracz nr 2 ma 7 jednostek to ten drugi najprawdopodobniej zbije przeciwnikowi wszystkie jednostki. Chyba zawsze tak wyjdzie, że jedna ze stron wyczerpie wszystkie swoje siły i będzie bez wojska po bitwie ?

Z tego co rozumiem to premia bitewna jest liczona po bitwie więc np. obrońca ma 10pkt premii bez wojska a atakujący 3jednostki o łącznej sile 11 pkt to wygrywa jednym punktem ?
Natomiast druga opcja jest taka, że obrońcy zostały jednostki po bitwie i ma premię więc tutaj taki koniec ?

TERF - Nie 26 Lut, 2012

ad1. nie mozesz przesunac jednostek jak juz je raz polozyles to juz muszą zostać tam do końca bitwy(chyba ze zgina)

ad2. nie zawsze kwestia jakie jednostki wylosujecie bo np jesli masz nawet przewaga w jednostakch a twoja armia sklada sie glownie z piechoty a obronca bedzie mial glownie lucznikow to lepiej oposcic atak na nich i wygrac bitwe punktowo, kwestia taktyki i doswiadczeni. Złota zasada tu wygrywaja punkty a nie ten kto wiecej zabije jednostek. ;)

ad3. Tak premia bitwewna jest sumowana z sila jednostek(ktore przezyly oczywiscie) i na jej podstawie ustalany jest zwyciezca.

ad4. jesli obroncy zostaly jednostki o sile 1 i ma premie 10pkt to wygrywa, poniewaz remisy rozszczygane sa na korzysc obroncy.

emperor123 - Pon 27 Lut, 2012

Super, dzięki, już zaczynam łapać, piwko dla Ciebie :)
Gdyby nie Twoja pomoc to chyba darowałbym sobie tę grę ...

Natomiast jeśli ja będę rezygnował z walki to przeciwnik niekoniecznie też tą drogą pójdzie więc w sumie i tak wojska padną xD

Mam jeszcze inne pomniejsze pytania, które zrodziły się z wczorajszej (już lepszej) rozgrywki:

1. Jak wygląda sytuacja z uzyciem żelaza (+3 do walki jednostki) ??
- Czy wszystkie zagrywane jednostki mają siłę +3 ?
- Użycie tego bonusu dodaje atak jednostki jedynie gdy ją z ręki kładziemy na atak, czy również gdy atakujący uderza naszą jednostkę już leżącą ?
- siła mam rozumieć że nie jej wytrzymałość ? więc jeśli jednostka ma przykładowo 3 (atak, wytrzymałość) to otrzymuje 6 do ataku i dalej 3 do wytrzymałości ?

2. Karty kulturalne są jednorazowego użytku ? Po użyciu wycofuje się je z gry ?

3. Gdy poświęcam miasto kulturze to ono daje mi +1 żetonu kultury czy wszystkie miasta które mam dają po +1, plus budynki i kluczowe terytoria z obrazkiem żetonu kultury ?
Przy poświęcaniu miasta kulturze od razu mogę ciągnąć kartę wydarzenia ?

4. Każde miasto obojętnie ile by nie generowało produkcji może zrekrutować jedną jednostkę, czy tam budynek, chyba że mam opracową techonologię 'Inżynieria" ??
Wówczas mogę zbudować dwa budynki czy tyczy się to wyłącznie zrekrutowania dwóch jednostek ?

5. Jeśli walka odbywa się na dzielnicach (peryferiach) miasta to nie jest to zaliczone do walki w mieście ?

Poza tym wydaje mi się bezsensu tracić ruch miasta na wzięcie jednego surowca na peryferiach miasta lub za pomocą osadników :)

TERF - Pon 27 Lut, 2012

Co do walki słusznie zauważyłeś przeciwnik nie musi rezygnować i atakować dalej. ;)

ad1. Zależy od technologi na którą położysz żelazo, z czego pamiętam to może być:
- "dodaj 3 do sily jednostki atakujac z reki"(cos w tym stylu) - oznacza ze jednostka podczas ladowania na stole atakue z siłą x+3 a po ataku wraca do swojej normalnej siły x
- "rozdaj w dowolny sposob obrazenia o sile 4"(cos w tym stylu) - czyli rozłoż obrażenia w dowolny sposob na jednostkach przeciwnika ktore znajdują się na stole

chyba o to ci chodzilo?

ad.2 karty po wykorzystaniu sa odkladana na bok jak braknie kart to sa ponownie tasowane i wracaja do gry.

Osobiscie klade ja na spod tali poniewaz w moich grach nigdy sie nie zdarzalo aby wszyscy szli w kulture a jest ich wystarczajaco duzo zanim zuzyje sie je wszystkie.

ad.3 jak poswiecaj miasto kulturze to miasto które się poświeca daje ci 1 kultury + za wszystkie znaczki na peryferiach/budynkach oraz pod znaczkiem osadnikow jesli znajduje sie na polu z kultura. np. miasto posiada cud ktory daje 2 pkt kultury oraz do miasta nalezy woz stojacy na planszy z kultura to miasto jak poswiecisz kulturze daje ci 4 pkt kultury.
Kazde miasto z osobna rozpatujesz w fazie zarzadzania wiec kazde z osobna moze/nie musi oddac sie kulturze.

Mozesz od razu wymienic pkt kulltury na wydarzenie/wielkiego czlowieka. Uprzedzajac kolejne pytanie mozesz robic kombosy czyli kilka razy podczas swojej fazy zarzadzania wydawac te pkt kultury aby przesunac sie na torze KULTURY

ad.4 tak, chyba ze jak wspomniaels technologia pozwala na wiecej(nie pamietam nazwy ale moze to inzynieria) i wydajesz to w dowolny sposob moga byc 2 jednostki, 2 budynki czy jakis tam miks.

ad5. jest to brane za zwykla walke na planszy/polu - nie w miescie

ad.6 zbieranie surowcow to kwestia strategi - zalezy jak chcesz wygrac

emperor123 - Pon 27 Lut, 2012

Wszystko jasne :)
Tylko z tym bonusem +3 do ataku to jedna jednostka czy wszystkie w czasie bitwy mają +3 do ataku ?
Rozumiem, że jeśli piechota która ma 3 ataku (wytrzymałości też) atakuje również jednostkę piechoty o sile zawyżonej +3 do ataku to w tym wypadku obie strony giną ?

TERF - Pon 27 Lut, 2012

tak jak pisze na danej technologi - zazwyczaj jest to dodawane tylko do jednostki ktora przeprowadza w danje chwili atak(dawno gralem i nie pamietam technologi)

Jesli jeden piechur ma 3 sily/wytrzymalosci i zostaje zatakowany przez piechura o sile 3 i ma dodatkowo bonus +3 to bie jednostki gina. Bonus jest tylko do sily a nie do wytrzymalości.

Lord Agrael - Pon 02 Lip, 2012

Cytat:
5. Jeśli walka odbywa się na dzielnicach (peryferiach) miasta to nie jest to zaliczone do walki w mieście ?


Cytat:
ad5. jest to brane za zwykla walke na planszy/polu - nie w miescie


No i z tą zasadą mam problem. Otóż w instrukcji jest napisane, że własne pionki nie mogą kończyć ruchu na polu centrum miasta.
Do tego 2 przykłady (jak je rozstrzygnąć):

Na peryferiach mojego miasta mam ustawione na dwóch polach po 2 pionki armii (czyli łącznie 4).

1. inny gracz atakuje mi pole na którym mam 2 pionki - czy w tym wypadku jest to atak na miasto czy tylko na to pole i w walce biorą udział moje 2 pionki armii bez premii za obronę miasta, czy też wszystkie 4 razem z premią i zwiększeniem ręki bitewnej.
2. inny gracz wjeżdża mi do centrum miasta. Jak w tym wypadku wygląda walka. Powiedzmy że do tego mój Limit Ustawienia wynosi 3, a w sumie pionków armii mam 4.

TERF - Pon 02 Lip, 2012

1. pierwsze rozwiazanie - jest to walka jak na zwyklym polu czyli walcza tylko pionki bez premi za miato, jak przegrasz usuwasz pionki ale budynek pod nimi zostaje (chyba ze masz technologie ktora niszczy budynki ;) )

2. Reka bitewna zawsze wynosi 6 ( 3 karty podstawowe + 3 za miato) jednostek chyba ze masz jakis modyfikator np cud swiata itd.

TomBird - Pon 14 Sty, 2013

Dziś po raz drugi grałem w Civilization (bez dodatku).

Dwóch graczy.
Ja - Chiny
Kolega - Amerykanie
(Cywilizacje wybierane losowo)

Jeśli tak jak wielu graczy sądzi gra na 4 osoby w pełni pokazuje możliwości tej gry, to rzeczywiście musi być to niespotykana grywalność.

Przez większość gry dominowałem moimi Chinami, ale pod koniec, mimo że byłem bliski zwycięstwa technologicznego i militarnego, przeciwnik zbliżył się do zwycięstwa na torze kultury. Ostatecznie wygrałem po wynalezieniu lotu w kosmos, ale zaledwie jedną turę później przeciwnik wygrałby kulturalnie. Rozgrywka zapewnia naprawdę dużą ilość nieoczekiwanych zwrotów akcji.

Przez większość gry dominowałem przede wszystkim dzięki dużej ilości Wielkich ludzi w moich miastach i szybkim zbudowaniu dwóch dodatkowych miast, co zapewniało mi sporą ilość wymiany handlowej i co za tym idzie - szybki rozwój technologiczny.

Naprawdę polecam, nawet jeśli ma ktoś zamiar grać przede wszystkim na dwóch graczy!

misio666 - Pią 04 Lis, 2016

Dla mnie Cywilizacja jest w pierwszej piątce ulubionych gier. Co prawda trzeba mieć do tego trochę czasu (że o miejscu nie wspomnę), ale jak już się zbierzemy ze znajomymi, to nie ma przebacz!
Maja - Sro 16 Lis, 2016

Uwielbiam tę grę. Mogę w nią grać godzinami i nigdy mi się nie nudzi

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group