galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Horror w Arkham - Koszmar w Dunwich - pytania o zasady

Sh' EGzor - Czw 28 Lip, 2011
Temat postu: Koszmar w Dunwich - pytania o zasady
Pytanie jest takie: o zdolność Abhotha ,jeśli wszystkie dzieci Abhotha zanajdują się na planszy podnosi się poziom paniki i na torze zagłady. A co jeśli badacze pokonają całą trójkę ,a potem w wyniku spotęgowań jeszcze raz się ona cała pojawi? Czy jeszcze raz podnosi się poziom paniki i tor zagłady? Czy ta jego zdolność działa raz? Wczoraj nam się tak zdarzyło.
sirafin - Czw 28 Lip, 2011

Patrząc na angielski arkusz Przedwiecznego, to panika+zagłada rosną za każdym razem, gdy następuje spotęgowanie potworów a troje dzieci Abhotha JUŻ JEST na planszy (nie mamy czwartego żetonu dziecka więc za karę zwiększamy panikę i zagładę).
rzabcio - Czw 28 Lip, 2011

Słusznie. Generalnie należy pamiętać, że to jest Horror w Arkham i w razie wątpliwości co do kilku różnych wersji zasad należy zawsze wybierać tą najgorszą. ;) Oczywiście to pół żartem, poł serio, ale jednak serio...
sirafin - Sob 30 Lip, 2011

Ja mam dwa inne pytania, oba odnoście 6 strony instrukcji ;)

1. Rozerwanie bramy nie powoduje spotęgowania potworów. Co się dzieje w takim razie gdy karta Mitów z rozerwaniem bramy, wskazuje na obszar gdzie już jest otwarta brama?

2. Jeśli badacz zdecyduje się wziąć kartę rany/szaleństwa, to odzyskuje wszystkie punkty odpowiedniego atrybutu, przenosi się do odpowiedniej placówki leczniczej i "nie traci wszystkich swoich przedmiotów ani żetonów" . Czy nie chodziło przypadkiem o "żadnych przedmiotów i żetonów"? W instrukcji do podstawki jest mowa o utracie połowy przedmiotów i wskazówek.

ragi - Nie 31 Lip, 2011

ad. 1 Rozerwanie wystepuje tylko wtedy gdy na wskazywanym obszarze znajduje sie juz zeton Starszych Bogow. Jeśli żetonu nie ma to brama nie jest rozrywana i karta Mitów jest rozpatrywana jak normalna, czyli podwojenie potworow jest mozliwe...

ad. 2 Chodziło zapewne o to, ze nie traci wszystkich swoich przedmiotow ani zetonow (w domysle) z tych ktore by normalnie stracil.

sirafin - Nie 31 Lip, 2011

Sprawdziłem w wersji angielskiej, w opisie kart ran/szaleństwa powinno być że nie traci żadnych przedmiotów/wskazówek i wtedy wszystko brzmi dla mnie jasno ;)

Nadal nie mam jednak pojęcia o co chodzi z tą wzmianką odnośnie braku spotęgowania potworów, przy opisie kart Mitów z rozerwaniem bramy. Jeśli to dodatkowe zdanie tyczy się sytuacji zniszczenia pieczęci, to po kiego czorta piszą o spotęgowaniu (spotęgowanie jest jak bramy się mają "skumulować", a przy niszczeniu pieczęci na obszarze nie ma bramy). Jeśli zaś tyczy się sytuacji gdy pieczęci nie ma, to znaczyłoby że chodzi o "skumulowanie" bram kartą Mitów z rozerwaniem bramy i zaznaczenie, że jednak taka karta nie powoduje spotęgowania (pytanie tylko co w takim razie powoduje). Mam nadzieję, że nie zamotałem za bardzo i ktoś zrozumie o co mi chodzi i wyjaśni mi DLACZEGO w instrukcji jest to zdanie odnośnie spotęgowania potworów ;)

ragi - Nie 31 Lip, 2011

Szukałem wczoraj na anglojezycznych forach i padalo to samo pytanie. Zdanie o podwajaniu potworow z punktu widzenia logiki nie ma sensu, bo nie powinno przy obecnych zasadach nigdzie wystapic.
Co do tlumaczenia to takie wpadki sie beda zdarzac. Przy tlumaczeniu kilkuset tekstów po prostu wydaje sie ze sens jest zachowany, a pozniej wychodzi, ze to jednak nie to samo... Problem polega na tym, ze takie rzeczy wychodza dopiero jak sie gra przetlumaczonymi kartami, a dopoki sie ich nie wypuści na rynek to tlumacz nie wychwyci takich subtelnosci bo dla niego to wszystko jest zrozumiale.

Z tego samego powodu testowaniem gier (i chyba wszystkiego innego) nie powinni zajmowac sie autorzy.

Sigismond - Nie 31 Lip, 2011

W instrukcjach do dodatków występują podobne zapisy, z tym że zaznaczone jest, że "Przerwanie pieczęci nie powoduje także spotęgowania potworów".
Poprzednie zdanie mówi o tym, że przy przerwaniu pieczęci brama jest otwierana jak zawsze, ale nie kladziemy żetonu zagłady na karcie przedwiecznego. Wydaje mi się, że autor instrukcji chciał od razu rozwiać wątpliwości graczy, którzy mogliby pomyśleć, że "skoro nie kładziemy żetonu zagłady, to może jest spotęgowanie potworów"?
Takie dmuchanie na zimne i tyle. Faktycznie jest to zapis niepotrzebny.

sirafin - Nie 31 Lip, 2011

Doskonale zdaję sobie sprawę jak jest przy tłumaczeniach, lecz w przypadku tego dodatkowego zdania problem powstał w oryginale, więc tłumaczenie nie jest tu niczemu winne ;) Teraz już wszystko jasne, dzięki. Dziś ruszamy walczyć z Koszmarem.
Ogionejro - Pią 05 Sie, 2011

Witam, właśnie gram sobie spokojnie samemu (choć jest przewalone :P ) i zastałem taką sytuację:
W Arkham (mieście) limit potworów został już osiągnięty (4 potworki hasały sobie po mieście), na Peryferiach był tylko jeden Potwór. Kiedy doszło do fazy Mitów wyciągnąłem kartę, która kazała otworzyć bramę na Posiadłości Gardnerów. Mieści się ona w Dunwich. Czy w takim razie spotęgowanie potworów oznacza, że 6 potworów (bo tyle akurat było otwartych bram) wychodzi z bramy na Posiadłości Gardnerów, czy wszystkie lecą na Peryferia???

Sargodar - Pią 05 Sie, 2011

Potworki w Dunwitch nie są liczone do limitu potworów chyba że będzie to latający wtedy przemieści się w przestworza a jeśli jest już limit w Arkham to przejdzie dopiero na peryferia.
Jest to rozpisane w Pytaniach i Odpowiedziach na końcu instrukcji do Dunwitch.

Sigismond - Pią 05 Sie, 2011

Zasadą jest, żeby umieszczać potwory na bramach po równo jak tylko to jest możliwe pamiętając, że nie może być na innej bramie więcej niż na tej, którą się wyciągnęło w mitach. Dopiero potem możesz stwierdzić, które pójdą na peryferia, a które zostaną w Dunwich.
Ogionejro - Pią 05 Sie, 2011

Chłopaki, obie rzeczy które powiedzieliście nie są odpowiedzią na mój problem :( . Zdaję sobie sprawę z faktów, które podaliscie. Tej sytuacji, która mi się przytrafiła nie ma w FAQ dunwichowskim.
Wiem, że potworów z Dunwich nie liczy się do limitu. Ale podałem konkretną sytuację:
- limit potworów w Arkham jest już osiągnięty (nie można postawić potwora na żadnej z bram znajdujących się w Arkham)
- jest tylko jedna bram otwarta w Dunwich i to na nią karta Mitów pokazała spotęgowanie potworów
Czy to oznacza, że wszystkie potwory idą na spotęgowaną bramę w Dunwich (w tym przypadku Posiadłość Gardnerów)? Czy jednego kładę na bramie w Dunwich a resztę na Peryferia? A może jeszcze inaczej?

Sigismond - Pią 05 Sie, 2011

Rozumiem, że 5 bram jest otwartych w Arkham i 1 w Dunwich, mity wskazują na otwartą bramę w Dunwich. Potrzebna jest jeszcze jedna dana, czy na bramach w Arkham są jakieś potwory.
Jeśli nie ma, to 1 potwór idzie na bramę w Dunwich, reszta na peryferie. (czyli do każdej bramy idzie jeden potwór, tylko że te w Arkham wędrują na peryferie)
Jeśli jest lub są potwory na bramach w Arkham, to trzeba stosować się do zasady, że nie może być gdzie indziej więcej niż na bramie, którą się wylosowało, czyli wtedy więcej stworów wyjdzie w Dunwich, ale żeby dokładniej określić, trzeba by wiedzieć, jak stoją potwory w Arkham.

Ogionejro - Pią 05 Sie, 2011

Sigismond napisał/a:
Rozumiem, że 5 bram jest otwartych w Arkham i 1 w Dunwich, mity wskazują na otwartą bramę w Dunwich
Dokładnie tak jak napisałeś :) . W Arkham było po jednym potworku na dwóch bramach, pozostałe były puste :)
Sigismond - Pią 05 Sie, 2011

Czyl, wg mnie, 2 idą do Dunwich, 4 na peryferia.

Przyjmuję, że w tej bramie z Dunwich nie było żadnego stwora.
Najpierw rozkładamy po równo, wtedy na każdej bramie mamy po jednym stworze i zostały nam 2 stwory w ręku, jeden idzie do Dunwich (bo ta brama nie może mieć mniej niż jakakolwiek inna w tym przypadku) (i w sumie są 2) a drugi do dowolnie wybranej bramy w Arkham, Z tym, że w Arkham nic nowego nie może się pojawić, więc te 4 potwory wyszły przez bramy, ale od razu poszły sobie na peryferia.

Uff, łatwiej to pokazać niż napisać :grin:

Sargodar - Sob 06 Sie, 2011

No właśnie z tymi 2 ostatnimi stworkami bym polemizował : pierwszy z nich idzie oczywiście do bramy w Dunwich a drugi nie pójdzie do limitu, bo niby dlaczego, tylko zostanie także w na bramie Dunwich.
Spotęgowanie nastąpiło w Dunwich a tam stworki nie są liczone do limitu i nie idą za wyjątkiem latających na peryferia. Patrz instrukcja do Dunwich str.5 ZASADY ROZSZERZENIA Limit potworów i Peryferia: Potworów na planszy Dunwich nie bierze się pod uwagę podczas sprawdzania limitu potworów, nigdy nie trafią również na Peryferia. Zamiast tego ich liczbę ograniczają worteksy (patrz strona 7) no a tam jest jak działa worteks itp

Sigismond - Sob 06 Sie, 2011

Wróc. Poczytałem polską instrukcję. Trochę namieszałem. Źle rozumiałem zwrot z angielskiej instrukcji: "with no gate having more monsters placed on it than the gate where the monster surge occurred this
turn".

Sprawa jest jednak prosta. Z każdej bramy wyłazi po jednym stworze (równiutko), z tym że w Dunwich stwór zostaje, a na peryferia idzie 5 stworów.

Kwestia limitów lub ich braku jest kwestią ostatnią. Wg Twojej koncepcji Sargodarze w Dunwich powinno wyjść 6 stworów, bo nie ma limitu.

Sargodar - Sob 06 Sie, 2011

Powoli - najpierw określ gdzie nastąpiło spotęgowanie, jeśli to było w Arkham to sprawa jest jasna i wg zasad z instrukcji z podstawki, natomiast jeśli spotęgowanie miało miejsce w Dunwich zasady spotęgowania obowiązują te podstawki - po 1 na każdą bramę bez potworków(Arkham i Dunwich + dodatkowy na bramę w Dunwich gdzie nastąpiło spotęgowanie), następnie zasady z dodatku wchodzą w życie; z pozostałych kritów te które latają idą w przestworza a jeśli przekroczą limit potworów idą na peryferia, potem pozostałe(naziemne) idą do na bramę gdzie nastąpiło spotęgowanie.

Nie możesz tych z Dunwich'a przerzucić sobie na peryferia - one będą się poruszać(jeśli będzie to tylko możliwe) w stronę worteksów bo mają jak najszybciej sprowadzić Horror, taki jest ich cel. Jeśli miało by być inaczej tzn powinny by iść na peryferia to by to ujeli w zasadach a tam tkwi wytłuszczone, że nie idą na peryferia.

ragi - Czw 18 Sie, 2011

Czy dobrze zrozumiałem, że w Kosznarze z Dunwich nie biorą udziału karty Mitów typu Pogłoska? Jeśli tak, to można by je z talii na stałe wyjąć chyba, że jest jakiś powód by wciąż brały udział w grze.
Ogionejro - Czw 18 Sie, 2011

Nie. Tylko podczas przygotowania do gry (tak jakby przed pierwszą turą), kiedy jest pierwsza Faza Mitów, musisz wyciągnąć Kartę Mitów, która nie jest Pogłoską. W każdej następnej Pogłoska zacznie działać (pierwsza, którą wyciągniesz po rozpoczęciu gry przez Badaczy) :) .
Także nie ma sensu usuwać ich z talii, po prostu, jeśli wylosujesz ją na początku, to połóż ją tak, jakby była już odrzucona i ciągnij nastepną :) . Rozpatrywać będziesz tą, która nie jest pogłoską i tyle!

Lartes - Pią 09 Wrz, 2011

Witam, mam 3 (póki co) pytania związane z dodatkiem:

1. Czy zdolność Badacza - żołnierz (nie może zostać aresztowany ani zatrzymany) działa w każdym przypadku, kiedy dochodzi do aresztowania/zatrzymania (wessanie przez bramę, efekt spotkania, zatrzymania w czasie i przestrzeni itp)?

2. Potwory o zielonej ramce (chthonianie, koszmar z Dunwich). Mają w opisie "zamiast poruszyć X, rzuć kością, jeżeli wypadnie jakiś wynik to coś...". Czy Gracz rozpatrujący fazę mitów (a więc poruszający potwory) może wybrać, czy normalnie przesuwa potwora zgodnie z kartą czy aktywuje jego zdolność? Bo w przypadku, jeśli nie można wybrać, to te potwory jakby zupełnie się nie ruszały...

3. Czy koszmar z Dunwich zostaje zdjęty z planszy, gdy zamknięta zostanie brama z symbolem jego wymiaru (wtedy Badacze po prostu nie dostają nagrody), czy też ta zasada nie ma tutaj zastosowania i bestię trzeba pokonać w walce?

socjusz - Pią 09 Wrz, 2011

Lartes napisał/a:
Witam, mam 3 (póki co) pytania związane z dodatkiem:

1. Czy zdolność Badacza - żołnierz (nie może zostać aresztowany ani zatrzymany) działa w każdym przypadku, kiedy dochodzi do aresztowania/zatrzymania (wessanie przez bramę, efekt spotkania, zatrzymania w czasie i przestrzeni itp)?

2. Potwory o zielonej ramce (chthonianie, koszmar z Dunwich). Mają w opisie "zamiast poruszyć X, rzuć kością, jeżeli wypadnie jakiś wynik to coś...". Czy Gracz rozpatrujący fazę mitów (a więc poruszający potwory) może wybrać, czy normalnie przesuwa potwora zgodnie z kartą czy aktywuje jego zdolność? Bo w przypadku, jeśli nie można wybrać, to te potwory jakby zupełnie się nie ruszały...

3. Czy koszmar z Dunwich zostaje zdjęty z planszy, gdy zamknięta zostanie brama z symbolem jego wymiaru (wtedy Badacze po prostu nie dostają nagrody), czy też ta zasada nie ma tutaj zastosowania i bestię trzeba pokonać w walce?


Moje zdanie:
1. Zdolność badacza jest aktywna zawsze, gdy jest zmianka w karcie spotkań/zdarzeniu o fakcie zatrzymania i aresztowania, tj. gdy wylosujesz kartę z informacją o aresztowaniu gracza, wchłonięciu przez bramę, spotkaniach w Innym Świecie itd.
2. Potwory o zielonej ramce (jak żółtej) nie poruszają się. W przypadku zielonych aktywujemy jednak ich zdolność. Dodatkowo, w przypadku niektórych przedwiecznych może ona być jeszcze większym utrudnieniem, np. Shudde M'ell ma taką zdolność dla Chthonian.
3. Koszmar z Dunwich może być tylko usunięty przez gracza, który go pokona w walce przy pomocy kart specjalnie przygotowanych na taką okazję. Losowanie zdecyduje jakie on atrybuty w walce będzie miał koszmar. O ile sobie przypominam (a mam tylko polskie dodatki) nie można zresztą po zamknięciu/zapieczętowaniu bram usunąć potworów z symbolem księżyca - a taki posiada Koszmar.
Ps. na większość pytań znajdziesz odpowiedź w instrukcji:) Pozdrawiam, miłej gry

Lartes - Pią 09 Wrz, 2011

Dzięki, acz o niemożności usunięcia potworów z symbolem księżyca pierwsze słyszę.

W takim razie, jeśli dobrze rozumiem Koszmar nie przemieszcza się po planszy, a tylko aktywuje zdolność, jeśli wylosuję kartę mitu, która normalnie pozwoliłaby mu się poruszyć.

Zgadza się?

socjusz - Sob 10 Wrz, 2011

Lartes napisał/a:
Dzięki, acz o niemożności usunięcia potworów z symbolem księżyca pierwsze słyszę.

W takim razie, jeśli dobrze rozumiem Koszmar nie przemieszcza się po planszy, a tylko aktywuje zdolność, jeśli wylosuję kartę mitu, która normalnie pozwoliłaby mu się poruszyć.

Zgadza się?

Mówiłem o dodatkach polskich. Czy spotkałeś się z symbolem księżyca na żetonie bramy? Ja nie...
Koszmar się nie porusza, aktywujesz tylko jego zdolność - dodanie żetonu na torze zagłady.
W mojej poprzedniej odpowiedzi była drobna nieścisłość jeśli chodzi o potwory z zieloną obwódką. Przecież są potwory (jak np. Ogar), które się poruszają, tylko w specjalny sposób. Generalnie w przypadku takich potworów aktywujesz jedynie ich zdolność (chyba,ze trafisz na kartę mitów, która zmieni sposób ruchu - nie wiem,czy taka jest)

Sigismond - Sob 10 Wrz, 2011

Nie ma takich bram z ksieżycem (nawet w dodatku z nowymi bramami - Lurker...), także nie można przez zamknięcie bramy usunąć potworów z tym symbolem.
Sandking - Pon 12 Wrz, 2011

Dwa pytania:

1. Misje/zadania mają swoje kolejne etapy (miejsca, które trzeba odwiedzić). Czy muszę odwiedzić te miejsca bezpośrednio po sobie czy pomiędzy kolejnymi etapami mogę robić sobie przerwy i liczy się tylko kolejność ich odwiedzin? Jeśli nie, to niektóre misje są wyjątkowo trudne (np dostanie się z jednego obszaru do drugiego w momencie kiedy po ulicach chodzą potwory.

2. Glaaki ma cechę, która umożliwia położenie bramy na zapieczętowanym miejscu. Jednak nie jest napisane, że pieczęć jest usunięta. Czy to znaczy, że po pozbyciu się tej bramy pieczęć pozostaje?

gwizdzius - Pon 12 Wrz, 2011

Sandking napisał/a:

1. Misje/zadania mają swoje kolejne etapy (miejsca, które trzeba odwiedzić). Czy muszę odwiedzić te miejsca bezpośrednio po sobie czy pomiędzy kolejnymi etapami mogę robić sobie przerwy i liczy się tylko kolejność ich odwiedzin?...

Liczy się tylko kolejność.
Sandking napisał/a:

2. Glaaki ma cechę, która umożliwia położenie bramy na zapieczętowanym miejscu. Jednak nie jest napisane, że pieczęć jest usunięta. Czy to znaczy, że po pozbyciu się tej bramy pieczęć pozostaje?

Masz umieścić tylko sługę Glaaki na obszarze gdzie powinna się pojawić brama, a nie bramę. (czytaj dokładnie)

Cyrulos - Pią 13 Sty, 2012
Temat postu: Jeszcze o Rozerwaniu Bramy
Wydaje mi się że rozerwanie bramy działa w następujący sposób, chciałbym żeby ktoś się jeszcze w tej kwestii wypowiedział, najpierw cytat z instrukcji w języku polskim:

"Rozerwanie bramy
działa w taki sam sposób jak
normalna karta Mitów, jednakże,
jeśli na wskazanym obszarze
znajduje się żeton Znaku Starszych Bogów, brama rozrywa
te mistyczne osłony i usuwa ten żeton z planszy. Następnie
na takim obszarze otwiera się brama i pojawia się potwór.
Jednakże, kiedy zapieczętowana brama zostanie rozerwana
i otworzy się na nowo, nie umieszcza się żetonu zagłady
na torze zagłady Przedwiecznego. Podobnie, rozerwanie
bramy nie powoduje spotęgowania potworów.
Dodatkowo, za każdym razem, kiedy zostanie wylosowana
karta Mitów z rozerwaniem bramy, wszystkie latające
potwory poruszają się (bez względu na ich symbol wymiaru)."

Myślę że kwestia rozerwania bramy (wylosowania karty) i zastosowania jej do obszaru w który jest zapieczętowany jest oczywista.

Sytuacja dyskusyjna pojawia się, gdy:
1) na obszarze nie ma bramy ani znaku starszych bogów - "Rozerwanie bramy
działa w taki sam sposób jak normalna karta Mitów..." myślę, że komentarz dalszy nie jest potrzebny.
2) na obszarze jest już otwarta brama - "Podobnie, rozerwanie bramy nie powoduje spotęgowania potworów" tutaj wydaje mi się, że taka karta nic nie robi jeśli chodzi o bramy czy pojawianie się potworów. Nie ma spotęgowania potworów, nie pojawia się brama więc nie dodajemy też potwora, jedyne co robimy z taka kartą w przypadku naszej sytuacji (brama już na tym obszarze jest) to umieszczamy wskazówkę, czytamy warunki i ruszamy potworami.

Ja tak właśnie gram, wydaje mi się ze to jest dobra opcja. Komentarz wasz mile widziany.

Pozdr,
Łukasz

gwizdzius - Pią 13 Sty, 2012

Ja interpretowałem identycznie
Drow - Pią 13 Sty, 2012

gwizdzius napisał/a:
Ja interpretowałem identycznie

Ja takze.

Sargodar - Pią 13 Sty, 2012

Cyrulos

bardzo dobrze interpretujesz !

Arturus - Sob 14 Sty, 2012

Panowie, dzięki za zwrócenie uwagi na ten szczegół.

Bo my graliśmy źle ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group