galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Znak Starszych Bogów - Problem z zasadami

ragathol - Nie 04 Mar, 2012
Temat postu: Problem z zasadami
Mam pytanko: jeśli po wykonanym zadaniu przenoszę znacznik badacza z karty przygody na kartę wejścia i potem przesuwam zegar, to czy w następnej nowej turze mogę skorzystać z opcji czekania przy wejsciu? czy musze isc zbadac obszar i polec i dopiero zrobic ruch na karte wejscia? ta akcja ruch jest dla mnie troche dziwna, bo nie ma opcji pozostania na miejscu.
Rage - Nie 04 Mar, 2012

Możesz pozostać przy wejściu, aby w następnej turze móc je rozpatrzyć. Tak samo możesz robić z ponownym rozpatrzeniem kart przygód czy innych światów.
ragathol - Pon 05 Mar, 2012

Wydaje mi sie ze nie mozesz zostac na danej planszy bo musisz wykonac ruch obowiazkowo, nie ma w instrukcji wyrażnie napisane że możesz spasować i zostac.
ragathol - Pon 05 Mar, 2012

Po wykonaniu rzutu w celu wykonania zadania gracz może wydać jeden ze
swoich żetonów Wskazówek, aby przerzucić dowolną liczbę kości ze swojej
puli kości, zanim ustali, czy udało mu się wykonać jakieś zadania z karty
Przygody. Gracz może wydawać żetony Wskazówek, aby przerzucać dany
rzut dowolną liczbę razy. Wykorzystane żetony Wskazówek wracają do puli
żetonów

Pytanie: jeśli potrzebuje wynik 2xczaszka a wypada mi 1, to mogę zostawić sobie tą kość z 1 czaszką wydać żeton wskazówki i przerzucić pozostałe czy przerzucam wszystkie kości ?

Rage - Pon 05 Mar, 2012

Jak sama nazwa mówi: "Czekanie przy Wejściu". Na początku gry umieszczasz swój znacznik Badacza na Wejściu i podczas swojej tury przesuwasz go na wybraną kartę Przygody lub CZEKASZ przy Wejściu :) i wykonujesz tam jedną z tych trzech możliwości, traktowane to jest jako normalna tura. Jeśli uda ci się rozpatrzyć daną Przygodę wracasz z powrotem na Wejście, itd.

Kiedy wszystkie zadania z danej karty Przygody zostaną wykonane, graczowi
udaje się rozpatrzyć daną kartę Przygody. W wyniku rozpatrzenia karty
Przygody, gracz wykonuje poniższe czynności w podanej kolejności:

1. Otrzymuje nagrodę wskazaną u dołu rozpatrzonej karty Przygody (patrz
„Nagrody i kary” na stronie 8) .

2. Przesuwa wszystkie znaczniki Badaczy z rozpatrzonej karty Przygody na
arkusz Wejścia.


3. Usuwa z rozpatrzonej karty Przygody wszystkie kości i zabiera samą
kartę. Później gracz będzie mógł ją wydać jako trofeum (patrz „Wydawanie i
utrata trofeów” na stronie 9).

Losuje nową kartę Przygody, aby zastąpić tę, którą właśnie rozpatrzył.
Następnie gracz przechodzi do fazy przesuwania zegara.

A jeśli nie rozstrzygniesz katy Przygody ponosisz KARE i możesz pozostać na tej Przygodzie. Nie ma napisane w Instrukcji o powrocie na Wejście gdy odniesiesz porażkę. Możesz wrócić na arkusz Wejścia i skorzystać z niego w następnej turze.


Odnośnie drugiego pytania.
Jak wykorzystujesz Wskazówkę to musisz przerzucać te kości, które ci zostały, aż zdołasz wykonać zadanie. Nie możesz sobie zatrzymywać jednego, czy kilku dobrych wyników.


To jest właśnie to co mówią recenzenci na youtubie o Znaku Starszych Bogów.
Jeśli poprawnie i sztywno trzymacie się zasad gry, nie jest ona taka prosta.
Ja właśnie rozegrałem sobie jedną partyjkę dwoma Badaczami i dostałem po dupsku od Yig'a. Nawet nie zdołałem mu usunąć jednego znacznika terroru! Ma taką cechę, że od razu po Przebudzeniu, jeśli Badacz nie ma 1 Przedmiotu Powszechnego, Unikatowego i Zaklęcia zostaje z miejsca pochłonięty :)

JollyRoger1916 - Wto 06 Mar, 2012

ragathol napisał/a:
Po wykonaniu rzutu w celu wykonania zadania gracz może wydać jeden ze
swoich żetonów Wskazówek, aby przerzucić dowolną liczbę kości ze swojej
puli kości, zanim ustali, czy udało mu się wykonać jakieś zadania z karty
Przygody. Gracz może wydawać żetony Wskazówek, aby przerzucać dany
rzut dowolną liczbę razy. Wykorzystane żetony Wskazówek wracają do puli
żetonów

Pytanie: jeśli potrzebuje wynik 2xczaszka a wypada mi 1, to mogę zostawić sobie tą kość z 1 czaszką wydać żeton wskazówki i przerzucić pozostałe czy przerzucam wszystkie kości ?


Rage napisał/a:
Odnośnie drugiego pytania.
Jak wykorzystujesz Wskazówkę to musisz przerzucać te kości, które ci zostały, aż zdołasz wykonać zadanie. Nie możesz sobie zatrzymywać jednego, czy kilku dobrych wyników.


Kłóciłbym się. Jest napisane, że za żeton wskazówek przerzucasz dowolną liczbę kości, więc można zostawić dobre wyniki i przerzucić te kości, które Ci nie pasują. Przynajmniej tak wynika z instrukcji. Jeszcze nie grałem, ale instrukcję przeczytałem ze strony Galakty, a jakieś tam doświadczenie z innymi grami mam i jeśli jest mowa o przerzucaniu dowolnej ilości kostek to wybieramy, które chcemy przerzucić.

Rage - Wto 06 Mar, 2012

Jolly chyba masz rację. Sam źle doczytałem :???:
ragathol - Wto 06 Mar, 2012

dzieki za wypowiedz i wyjasnienie
leman - Sro 07 Mar, 2012

Hej. Mam pytanie dotyczące wykorzystania wskazówek. Definicja brzmi: "Po wykonaniu rzutu w celu wykonania zadania gracz może wydać jeden ze swoich żetonów Wskazówek, aby przerzucić dowolną liczbę kości ze swojej puli kości, zanim ustali, czy udało mu się wykonać jakieś zadania z karty Przygody."

No właśnie. Czyli jak rozumiem - rzucam. Patrzę sobie na kości, ale nie ustalam czy wykonałem zadanie, a że mi się nie podobają kości o wydaję żeton i przerzucam? Moja wątpliwość jest taka, że jak idę na zadanie to wiem co bym chciał wyrzucić. Więc ciężko powstrzymać się przed tym porównaniem czy udało mi się zaliczyć zadanie.

Rage - Czw 08 Mar, 2012

"zanim ustali, czy udało mu się wykonać jakieś zadania"

Wydaje mi się, że chodzi się o to, czy rozpatrzysz wyrzucony wynik jako sukces, czy porażkę w zadaniach. Bez sensu byłoby nie ustalić, czy udało się wykonać zadanie :P . Także ja robię tak, że po wyrzuceniu kości porównuję wyniki z zadaniami i potem jeżeli mam wskazówkę to wydaję ją na przerzucenie tych złych wyników.

leman - Czw 08 Mar, 2012

Czyli najlepsza interpretacja: Zanim podejmie decyzję czy zalicza jakieś zadanie czy nie (patrzę na kości, porównuję, ale zanim powiem: udało mi się / nie udało mi się).

Przyznam, że jak graliśmy pierwszy raz to sobie ułatwiliśmy zadanie. Gdyż podczas rzutu jak nawet w rzucie nie było zadania, ale np. pasowały 2 kości na 3 to te dwie się ustawiało na zadaniu, a rzucało pozostałymi. I potem się dziwiliśmy po co wsparcie i skupienie ;) Teraz jest dla nas jasne, że zaliczenie zadania musi być po prostu w jednym rzucie.

gural117 - Pon 12 Mar, 2012

Jeżeli chodzi o wykonanie zadania i wskazówki mi się wydaje, że chodzi tutaj o taką sytuację gdy jedno z zadań wymaga od nas 3 znaczników śledztwa na kostkach. Udało się nam to rzucić ale nie w postaci 1 kostki tylko 3 x 1 znacznik (na 3 kostkach). Teoretycznie możemy wykonać zadanie ale decydujemy się na wykorzystanie znacznika wskazówki żeby uzyskać "lepszy" wynik (czyli na 2 lub nawet 1 kości).
leman - Wto 13 Mar, 2012

gural117 - z całym szacunkiem ale to by było bez sensu. Po co nam ryzyko niewykonania zadania - kiedy mamy już śledztwo na 3? Poza tym nawet w tym co mówisz - analizujesz już, ze zadanie miałbyś wykonane lub nie. Poza tym instrukcja nic nie mówi o zadowoleniu z rzutu.

Mimo wszystko skłaniałbym się do powyższych interpretacji. Celem jest przecież zaliczenie zadania, więc zanim powiem: zaliczam zadanie / nie zaliczam zadania - przerzucam kości bo być może dzięki przerzuceniu uda się zaliczyć zadanie (lub w przypadku gdy przy pierwszym rzucie np. zaliczałem zadanie słabsze, a po drugim rzucie to silniejsze).



Mam za to nieco inne zadanie do rozstrzygnięcia. Czerwone i żółte kostki.
Dodajemy je jak zaczynamy przygodę (instrukcja: "kiedy znacznik badacza znajduje się na karcie przygody, przed wykonaniem rzutu gracz może wykorzystać przedmioty"). Dodana kostka zostaje w przygodzie do końca czyli albo zaliczenia wszystkich zadań, albo do porażki (i jest w przypadku prób zaliczania zadań odrzucana). Czy można dodawać kostkę w połowie rozstrzygania przygody kiedy mamy jedno zadanie zaliczone, a przymierzamy się do drugiego? Czy można to uznać jako "przed wykonaniem rzutu"? Czy może instrukcja powinna mówić "przed wykonaniem pierwszego rzutu"? Tak nie mówi, a więc wszystko sprowadza się do tego czy można dodać tą kostkę w połowie przygody?

Sandking - Wto 13 Mar, 2012

To co pisze gural akurat ma sens - przerzucanie 3 jedynek żeby dostać jedną trójkę oszczędza nam kostek do wykonania kolejnego zadania.

A co do wykorzystywania przedmiotów w połowie, to wydaje mi się, że oczywiście, że można je wykrozystać kiedy się chce (przed każdym rzutem). Jeśli wykorzystasz je pomiędzy jednym a drugim zadaniem zwiększasz swoją szansę, ale jednocześnie nie wykorzystałeś pełnego potencjału przedmiotu (nie używając go od początku).

Rage - Wto 13 Mar, 2012

Sprawdzając instrukcję raz jeszcze jest możliwe dodanie kości, zaklęć w połowie przygody, ale przed wykonaniem rzutu do zadania.
leman - Wto 13 Mar, 2012

Sangking i gural.

Ok. Przyznaję, że w takim momencie, oszczędzenia kostek - jak najbardziej. Ale wtedy to się sprowadza do tego samego co pisaliśmy wcześniej. Po prostu bez względu na wynik przerzucamy sobie dowolną ilość kostek. I chyba na tym trzeba pozostać ;)

Rage. Jeśli możemy dokoptować sobie kostkę w połowie zadania to w momencie kiedy już raz wykorzystaliśmy raz czerwoną (i leży już na jednym zadaniu) to czy moglibyśmy znów użyć kolejnego przedmiotu i znów wziąć czerwoną (trzeba by ją było zabrać z zaliczonego już zadania, no ale skoro jest już zaliczone?). No i odpowiadając na własne pytanie wydaje mi się, że nie bo instrukcja mówi, że "gracz umieszcza kość z odpowiednim wynikiem (...) nie będzie już mógł rzucać umieszczonymi w ten sposób kośćmi podczas tej fazy rozpatrywania przygody."

Matthias[Wlkp] - Wto 13 Mar, 2012

Hmmm... A to nie jest tak, że wskazówką się przerzuca tylko jedną kość? Grałem tak wczoraj, a i tak było łatwo... Chyba dużo szczęścia miałem ;) . Azatoth zapieczętowany i tylko 4 żetony zagłady na torze...
JollyRoger1916 - Wto 13 Mar, 2012

Możesz sobie grać jak chcesz.

Jednak jeśli grasz zgodnie z instrukcją jest tam mowa o wydaniu jednego żetonu wskazówki, żeby przerzucić dowolną liczbę kostek i mozna to powtarzać dopóki wystarczy żetonów wskazówek.

Rage - Wto 13 Mar, 2012

Dobrze powiadacie mości panowie.
Ja nie miałem szczęścia do dwóch ostatnich gier.
Zjadła mnie Czarna Koza z Lasu i pochłonął Azatoth. W ogóle karty i kości mi nie podpasowywały.

pleechu - Sro 14 Mar, 2012

Proszę o wyjaśnienie jak dokładnie działa Efekt Paniki?
Gdy np w grze na stole mam kilka kart z efektem Panika a podchodzę do tej, która nie takiego efektu nie ma i test nie udaje mi sie a na kości mam Wynik Paniki.

Rage - Sro 14 Mar, 2012

Efekt Paniki rozpatrujesz tylko z danej karty Przygody na której aktualnie się znajdujesz. Jeśli nie udało ci się wykonać w rzucie zadania, a przynajmniej na jednej z kości wyrzuciłeś symbol paniki to musisz go rozpatrzeć. Za każdym razem kiedy starasz się wykonać zadanie i nie udaje ci się, a wypadła kość z paniką, musisz ten efekt rozpatrzeć.
pleechu - Sro 14 Mar, 2012

Dzieki, czyli jest tak jak myślałem ale pewny nie byłem, wielkie dzieki raz jeszcze.
Znalazlem FAQ, ktore wiele wyjasnia a nie wiem dlaczego nie zostalo uwzglednione w polskim wydaniu.
http://fantasyflightgames...L05-faq-web.pdf

Matthias[Wlkp] - Sro 14 Mar, 2012

WOW! Ten FAQ wyjaśnia bardzo dużo... I jest sprzeczny z niektórymi rzeczami, które na BGG znalazłem (może po prostu były stare, jak np. że dodany potwór na karcie ze strzałką jest osobnym zadaniem niezależnym od strzałki, a nie jak w FAQ, ostatnim zadaniem).
Rage - Czw 15 Mar, 2012

Jeżeli rozumiecie język angielski na poziomie komunikatywnym to wpiszcie sobie na youtubie "Elder Sign" i przyjzyjcie sie jak graja ludzie.

Przykładowy film:

Elder Sign Rules Primer

To powinno wam pomóc przy prawidłowej rozgrywce :)

Chociaż w 16 min widzę, że jedną rzecz źle robi. Jak udało mu się rozpatrzyć kartę Przygód, to powinien najpierw ją zabrać jako trofeum, wylosować na jej miejsce nową i dopiero kłaść żeton z nowym potworkiem, bo być może będzie miejsce na niej.

Sandking - Czw 15 Mar, 2012

Rage - niestety nie masz racji. Najpierw rozpatrujesz wszystkie nagrody (i tak, potwór też jest "nagrodą", więc potwora też wtedy kładziesz), bierzesz kartę, przesuwasz znaczniki i dopoiero losujesz nową kartę przygód. To w instrukcji akurat jest dość jasno napisane.
ragathol - Czw 15 Mar, 2012

Pytanie do GALAKTY czy bedzie polski FAQ do gry bo z angielskim niektórzy mają problem??????????????????
Matthias[Wlkp] - Czw 15 Mar, 2012

Gość zapomniał, że może się skupić... Może wtedy zaliczyłby więcej zadań...
leman - Czw 15 Mar, 2012

FAQ będzie po polsku jak przetłumaczymy ;)

Sandking - co do potwora to FAQ mówi inaczej. Możesz położyć potwora na nową kartę przygody.
Cytat:

Can monsters that are part of a ‘reward’ be placed on the new adventure entering play?
Yes. When placing monsters, first replace any missing Adventure cards, then place the monsters.

Rage - Czw 15 Mar, 2012

leman napisał/a:
FAQ będzie po polsku jak przetłumaczymy ;)

Sandking - co do potwora to FAQ mówi inaczej. Możesz położyć potwora na nową kartę przygody.
Cytat:

Can monsters that are part of a ‘reward’ be placed on the new adventure entering play?
Yes. When placing monsters, first replace any missing Adventure cards, then place the monsters.


Dokladnie!

Sandking - Pią 16 Mar, 2012

Hm. Jak dla mnie bardzo dziwne, bo zasady wg mnie są bardzo jasne co do tego i nigdy bym nie wpadł, że tak to może działać. Tzn. - FAQ zamiast tylko wyjaśniać w tym przypadku zmienia zasady.
leman - Pią 16 Mar, 2012

Sandking - niejako się z Tobą zgadzam, ale tez dla mnie możliwość położenia potwora na nowej karcie jest dla mnie naturalne

1. instrukcja mówi w czynnościach rozpatrzenia przygody
a. otrzymanie nagrody
b. przesunięcie badaczy na pole wejścia
c. usuniecie kości z przygody oraz losowanie nowej przygody
2. dalej "kiedy zgodnie z efektem gry "pojawia się potwór", aktywny gracz losuje żeton potwora z puli potworów i umieszcza go na karcie przygody..."

Dopóki nie położę nowej przygody mam ograniczoną, mniejszą ilość przygód, co na pewno wpływa na rozgrywkę (nam akurat los raz tak zgotował, że na każdej karcie mieliśmy już po potworze i zgodnie z zasadami nie było nawet miejsca pod spodem na karcie, a bez sensu układać kolejne zadania jak nawet nie ma tyle kostek, żeby za jednym podejściem nie dało się przejść przygody).
Podejrzewam, że FAQ idzie w tą stronę, że skoro pojawiający się potwór jest wynikiem "nagrody" (dziękuję za taką nagrodę ;P ) to ten gracz go otrzymuje (losuje) i układa, ale może to już zrobić na nowej karcie przygody. Na zasadzie, że nie jest to nagroda, ale bardziej efekt dodatkowy karty - bo za łatwo graczom idzie ;) wtedy wydaje się to logiczne: coś zrobiłem w jednym pomieszczeniu muzeum co skutkowało przywołaniem potwora w innej lokacji, każdej, także tej dla mnie nowej...

Mam wrażenie, że po prostu instrukcja nie przewidziała przy podawaniu kolejności, że "nagrodą" może być potwór (pomimo opisania efektu nagrody kilka stron dalej).

ragathol - Pią 16 Mar, 2012

Może ktoś przetłumaczyć FAQ? A do galakty: jak można wydać na rynek polski gre i nie umieścić FAQ z 29.12.2011 roku Czyli wszyscy co w nią grają, grają źle!!! Minus jak cholera dla was i do wszystkich kupujących: czekajcie na FAQ bo instrukcja za wiele nie mówi a po co kupować grę i mieć problem z zasadami albo grać źle!
Sandking - Pią 16 Mar, 2012

Ragathol - nie dramatyzuj i nie rób bez sensu dymu. Kto gra źle? Czemu? Konkret proszę. Szczerze mówiąc wydaje mi się, że instrukcja jest bardzo przejrzysta, a jak czegoś nie wiesz, to pytaj, a nie pisz głupot. FAQ nie jest erratą w dużej mierze, a jedynie wyjaśnieniem wątpliwości.
leman - Pią 16 Mar, 2012

Ragathol - spokojnie. Faktycznie masz rację i część tych rzeczy z Erraty i FAQ można było wrzucić do instrukcji, jednak jak się je czyta to wygląda na to, że angielska instrukcja miała dużo więcej błędów - zaś polska wersja już je ominęła.

Co do tłumaczenia erraty i faq - dajcie mi z godzinkę czasu ok?

ragathol - Pią 16 Mar, 2012

Ja nie dramatyzuje, tylko pisze swoją subiektywną opinie. A kto gra źle? wszyscy co nie przeczytali FAQ bo np. zadanie z potwora nie musi być umieszczanie na samym końcu zadań i rozpatrywane jako ostatnie na karcie ze strzałką, jeśli nie ma już miejsca wyznaczonego na pojawienie się potwora. Wiecie o co mi chodzi. Czyli jest tu ogromna sprzeczność instrukcji do FAQ. Ja się dowiedziałem tego z forum bo mój angielski kuleje a moje poddenerwowanie wynika z faktu: czego jeszcze nie wiem?, bo nie znam angielskiego a FAQ jest dosyć obszerny.
ragathol - Pią 16 Mar, 2012

Poza tym Sandkink sam napisałeś: FAQ zamiast tylko wyjaśniać w tym przypadku zmienia zasady. A ja porostu jestem konsumentem i jak kupuje dany produkt to chce się nim cieszyć a nie dowiedzieć się po kilku partiach ze zasady są inne i tyle.

P.s. I tak uważam że ta gra jest godna uwagi, ja osobiście nie żałuje że ją kupiłem i gram w nią z wielką ochotą.

leman - Pią 16 Mar, 2012

Ok. Zrobione. Mam nadzieję, że uniknąłem większych błędów. Jak ktoś przejrzy i się nie będzie mu zgadzać - niech da znać.

Znak Starszych Bogów - FAQ tłumaczenie

Sorki za filefactory. Na tą chwilę nie miałem gdzie podpiąć.

Drow - Pią 16 Mar, 2012

W wolnej chwili postaram sie przerobic oryginalnego pdfa na polskiego przeklejajac twoje tlumaczenie, zeby zawieral wszystkie grafiki itd.
Drow - Pią 16 Mar, 2012

EDIT:

Wrzucam poprawiona wersje FAQ, jesli jeszcze cos zauwazycie nadajacego sie do poprawy, dajcie znac:

http://w169.wrzuta.pl/pli...ZR/es-faq-v2-pl

leman - Pią 16 Mar, 2012

Super :)

Drow - ukłony. Świetna robota :)

leman - Sob 17 Mar, 2012

Drow,

tam przy końcu chyba niezbędna będzie korekta:

Cytat:
If an investigator completes an adventure and an “At Midnight” effect enters play just as the clock advances to midnight, does the new “At Midnight” effect occur right away?


Ja to rozumiem tak, że badacz pokonuje przygodę, pojawia się nowa karta przygody, która ma efekt "o północy", a akurat wskazówka przesuwa się na północ. Badacze nie mają szansy pokonać tej przygody przed północą, więc czy efekt takiej karty jest rozpatrywany...



w takim wypadku proponowane tłumaczenie:

Czy jeśli badacz ukończy przygodę, koniec jego tury przypadnie na północ, a nowa karta przygody zawiera efekt „o północy” - czy efekt ten jest rozpatrywany już w tej północy?


i jeszcze jedna poprawka
FAQ - część dotycząca kart mitów, wypadło Ci tłumaczenie pierwszej odpowiedzi. Z niewielką korektą do mojego wcześniejszego tłumaczenia odpowiedź brzmi:

Tylko jedna karta mitów ma efekt, który może przetrwać północ – „Gwiazdy ustawiają się… …ponad otwartymi drzwiami.” Karta ta dodaje dodatkowa kartę przygody do gry, która pozostaje w grze do czasu jej rozpatrzenia. Trwałe efekty pozostałych kart mitów kończą się wraz z nadejściem północy.

ragathol - Sob 17 Mar, 2012

Super robota! Dziękuje za przetłumaczenie
ragathol - Sob 17 Mar, 2012

Mam tylko jedno pytanie do Galakty: skoro FAQ był dostępny w tamtym roku dlaczego wypuściliście na rynek nieaktualny produkt? Przecież można było umieścić nowe zasady w instrukcji, poprawić karty badaczy. Grę zamówiłem w przedsprzedaży i dostałem ją w marcu, mieliście 2 miesiące na modyfikacje, ewentualnie można było przesunąć premierę?
D.W. - Sob 17 Mar, 2012

Cykl wydawniczy przy cooprodukcjach międzynarodowych nie trwa miesiąc a kilka miesięcy. Termin przygotowania wersji przez dany kraj w podanym przykładzie „Znaku Starszych Bogów” był określony na początek listopada 2011. I wtedy też projekt po sprawdzeniach, akceptacji plików przez fabrykę a potem przez nas zostaje zamknięty i nie ma możliwości żadnych zmian.

Sam druk był na przełomie roku a sama gra była gotowa w styczniu. Potem jeszcze transport około 40 dni. I to nie jest tak, że jak jest gra to od razu jest transport. Tylko jeśli np. jest akurat taka sytuacja, że nie jest zapełniony kontener to nie ma transportu do czas aż np. będzie gotowa kolejna gra aby go zapełnić. Czyli jeśli musimy poczekać 2-3 tygodnie aby zapełnić kontener to tak jest to robione. Jak wiadomo chodzi o koszty aby kontener nie płynął pusty…

Czyli gdy było dokonywane tłumaczenie nie było żadnego faq, który pojawił się 2 miesiące później gdy gra była już w druku. „Wstrzymywać” druku nie można bo gra jest drukowana w kilku wersjach językowych od razu. I nawet nie można już zrezygnować bo jest podpisany kontrakt, który wchodzi w życie w momencie gdy oddaje się gotowe pliki.

To by było tyle w kwestii wyjaśnienia dlaczego nie ma uwzględnionego faq. To samo się tyczy innych gier. Faq jest zawsze uwzględniany o ile pojawi się do zakończenia procesu tłumaczenia czyli około 5 -6 miesięcy (a czasami i więcej) wcześniej niż gra się pojawi w sprzedaży.

ragathol - Sob 17 Mar, 2012

Dziękuje za wyjaśnienie
Drow - Sob 17 Mar, 2012

Poprawiona wersje FAQ wrzucilem do wyedytowanego posta z poprzedniej strony, zastepujac link do starej wersji.
JollyRoger1916 - Pon 02 Kwi, 2012

Dzięki za przetłumaczenie i zamieszczenie FAQ, bardzo przydatna rzecz przy pierwszych rozgrywkach.
gural117 - Wto 03 Kwi, 2012

Dobra --- mam pytania jeżeli chodzi o północ bo w zasadzie coraz więcej mam z tym problemów.

Północ może pojawić się w dwóch przypadkach:
1. Po turze gracza
2. W wyniku wykonania zadania (pokonania potwora).

W przypadku 1 po turze gracza zegar wskazuje 12 nie ma problemu.
W przypadku 2 możemy mieć sytuację
a. wykonaliśmy zadnie (pokonaliśmy potwora) który wymaga przesunięcie zegara na 12
b. ostatnim elementem tury gracza jest przesunięcie zegara na 3
Efekty mitów karty mitów oraz efektu "o północy" rozpatrujemy kiedy wskazówka wskazuje 12.

Czy dobrze rozumiem że w teoretycznym przypadku 2 nie ma nowej karty mitów?
Jakieś sugestie co do interpretacji ??

Drow - Wto 03 Kwi, 2012

Co do przypadku drugiego, to ja rozumiem to tak:
- jestes graczem, po ktorego turze ma nastapic polnoc;
- pokonujesz w swojej turze potwora, ktory powoduje przesuniecie wskazowki zegara na polnoc, albo dalej;
- w momencie wykonania zadania potwora,czyli przesuniecia wskazowki na polnoc - robisz to, a do gry wchodzi efekt karty mitow "o polnocy";
- jednoczesnie na miejsce starej karty mitow ciagniesz nowa;
- po swojej turze rowniez przesuwasz wskazowke zegara o 3h;
- nastepuje tura nastepnego gracza;
itd.

Po prostu IMO jest tak, ze karte mitow ciagniesz _zawsze_, gdy wybije polnoc - niezaleznie od tego czy zostala wywolana przez zadanie potwora, czy przez zakonczenie tury gracza.

gural117 - Wto 03 Kwi, 2012

No i tutaj mamy niezgodność z zasadami i FAQ.
W FAQ - Północ nie jest częścią tury gracza. Pojawia się po turze.
W Zasadach - Za każdym razem kiedy wskazówka pokarze północ losujemy kartę mitów.
W tym przypadku po turze gracza nie ma północy tylko od razu 3.

Drow - Wto 03 Kwi, 2012

No to gralem zle :)
Z drugiej strony - w sposobie opisanym przeze mnie jest potencjalnie trudniej.. co tez nie jest zle :)

JollyRoger1916 - Wto 03 Kwi, 2012

Właśnie - północ nie jest częścią tury gracza. Moim zdaniem oznacza to, że jest niezależna, z reguły zegar przestawia się po turze gracza, ale w wyniku zdarzenia z kart, jeśli wybije północ po turze gracza należy ją rozpatrzyć (zastosować się do kart, wylosować mit), a dopiero po rozpatrzeniu przestawić wskazówki jeszcze raz i rozpocząć nowa turę.

Problem z Diukiem. Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale jeśli mamy sprzymierzeńca Diuk i nie odniesiemy porażkę, a nie chcemy ponieść kary odrzucamy kartę, wracamy na wejście dokładamy kartę i koniec tury. Czy to jest poprawne użycie karty Diuka?

Drow - Wto 03 Kwi, 2012

Wydaje mi sie, ze dobrze myslisz. Z tym, ze w przypadku porazki, nie musisz koniecznie wracac na pole Wejscia do Muzeum (inaczej kwestia asysty nie mialaby sensu).

Dopiero jak zaliczysz dana karte Przygody, to wtedy musisz wrocic do Wejscia, poneiwaz nastepuje wymiana lokacji, na ktorej sie miescil twoj zeton postaci.

JollyRoger1916 - Wto 03 Kwi, 2012

Właśnie karta Diuka pozwala chyba na to, żeby nie dostać kary, ale pod warunkiem wymiany karty dlatego napisałem o powrocie na wejście. Niby logiczne, Diuk wyczuł zagrożenie i poprowadził inną drogą, a i jakaś tam kara jest, bo karta ląduje na stosie wykorzystanych i nagroda przepada wraz z nią, a wiadomo, że staramy się wybierać karty tak, żeby zbalansować ryzyko z nagrodą i nie wiem, co wejdzie za tą kartę, ale i tak wydaje mi się to spory ułatwiacz, chociaz porażka testu, jeśli wypadnie panika też będzie karana. Wracając do paniki, ktoś napisał tu na forum, że rozpatrujemy panikę tylko z karty, na której aktualnie jesteśmy, tymczasem w instrukcji dość jasno jest napisane, że z tej i każdej innej wyłożonej na stół, która zawiera panikę.
Drow - Wto 03 Kwi, 2012

JollyRoger1916 napisał/a:
Właśnie karta Diuka pozwala chyba na to, żeby nie dostać kary, ale pod warunkiem wymiany karty dlatego napisałem o powrocie na wejście.


Wyjalem karte Diuka i jest na niej napisane (cytat dokladny):
"Kiedy nie mozesz lub nie chcesz rozpatrywac przygody, odrzuc te karte, aby nie otrzymywac kar z tej karty Przygody".

NIe ma nic o wymianie jednej Przygody na druga (poza tym dlaczego mialaby byc wymieniana? nie zostala rozpatrzona pozytywnie, wiec dalej siedzi na swoim miejscu, karty rozpatrywane negatywnie badz nie rozpatrywane w ogole nigdy nie sa wymieniane, jeszcze na taka zasade nie natrafilem), ani o powrocie na Wejscie.
Jesli chcesz, mozesz tak grac, pewnie, ale sama gra nie kaze ci tego robic :)

Co do paniki, to wklejam cytat z polskiej instrukcji:
"Jeśli graczowi nie uda się wykonać zadania, a na co najmniej jednej z kości
uzyskał wynik Paniki, musi rozpatrzyć wszystkie efekty paniki z karty
Przygody, a także ze wszystkich znajdujących się obecnie w grze kart Mitów"

Czyli.. rozpatrujesz panike tylko z tej karty Przygody, na ktorej sie aktualnie znajdujesz oraz z karty Mitow, jesli zawiera ona jakies efekty odnoszace sie do paniki.
Dla mnie dosc jednoznacznie brzmiacy zapis intrukcji :)

Gdybysmy musieli naraz rozpatrzec kazdy efekt paniki z kazdej karty Przygody znajdujacej sie aktualnie w grze, to gra bylaby niegrywalna, bo albo potwory pojawialyby sie wielokrotnie na raz, albo wielokrotnie otrzymywalbys obrazenia wytrzymalosci/poczytalnosci i szybko bys skonczyl gre.


EDIT:
Generalnie powiem wam jedno.. zasady sa ogolnie niespojne w marce Elder Sign.
Np czesc zasad w Elder Sign: Omens (na komorke/tablet - polecam) jest deczko inna, niz w wersji karcianej.
Dwa przyklady:
1. kwestia wykonywania zadan - w wersji papierowej mozna po rzucie przydzielic czesc kosci do czesciowego wykonania zadania i rzucac pozostalymi.. w wersji Omens nie mozna. Wszystkie kosci musza pasowac podczas jednego rzutu, ew. po przerzuceniu czesci kosci przy pomocy Wskazowki. Nie mozna np przydzielic czesci dobrych kosci na zadanie i rzucac dalej reszta.
2. Kwestia Wsparcia i Skupienia. W wersji karcianej, mozna albo wykorzystac kosc ze skupienia, albo ze wsparcia - nigdy obie na raz, tak mowi FAQ.
W wersji Omens mozna "zapisywac" kosci zarowno w Skupieniu, czyli na sobie, jak i na Wsparciu, czyli na postaci innego gracza. Czyli mozna zapisac jedna kosc tu i druga na kims w tej samej chwili, podczas rozpatrywania tej samej Przygody i co wiecej - podczas _tego samego_ rzutu koscmi.

Czasem nie wiem co o tym myslec, bo wprowadza to niespojnosc z wersja karciana.

JollyRoger1916 - Wto 03 Kwi, 2012

Oczywiście masz rację, może wszystko mi się porypało, bo ogrywałem wczoraj i przedwczoraj, ale młody jakoś wybitnie późno kładł się spać, więc ja też późno zaczynałem, teraz jak przeczytałem to, co zacytowałeś z kart to aż się w łeb palnąłem i to zanim przeczytałem twoje wyjaśnienia. Nie wiem dlaczego nawet nie pomyślałem, o odrzucaniu Diuka, tylko wymianię przygody. a z ta paniką to tez wybitnie nie doczytałem. Nieźle i tak, bo pierwszą grę z rozpatrywaniem paniki z każdej karty i z brakiem możliwości częściowego przydzielania kości zakończyłem pierwszym badaczem tak, że brakowało mi jednego znaku do końca, ale już nie chciało mi się kończyć drugim. Niestety gra trochę męczy tym ciągłym turlaniem, następnym razem zabiorę się za nią, jak będę bardziej rześki to może już nie będę wypisywał takich kretynizmów ;) W każdym razie dzięki za cierpliwe wyjaśnienie, bez pojazdu o brakach w czytaniu ze zrozumieniem :)
gural117 - Czw 05 Kwi, 2012

No --- oficjalny FAQ wyjaśnia teraz problem północy.
Północ nie odbywa się już w trakcie tury gracza. Zamiast tego północ następuje natychmiast po turze gracza, w której wskazówka poruszyła się na lub poza 12.

Galron - Wto 10 Kwi, 2012

Drow napisał/a:

1. kwestia wykonywania zadan - w wersji papierowej mozna po rzucie przydzielic czesc kosci do czesciowego wykonania zadania i rzucac pozostalymi.. w wersji Omens nie mozna. Wszystkie kosci musza pasowac podczas jednego rzutu, ew. po przerzuceniu czesci kosci przy pomocy Wskazowki. Nie mozna np przydzielic czesci dobrych kosci na zadanie i rzucac dalej reszta.

Chyba czegoś nie rozumiem. W instrukcji jest jasno napisane, ze zadanie musi zostać wykonane podczas jednego rzutu kośćmi i nie można sobie częściowo odłożyć kości a resztę przerzucić, chyba ze wykorzysta się żeton wskazówki w celu przerzucenia dowolnej ilości kości, lecz kości odkłada się na zadanie dopiero na końcu tych dodatkowych rzutów, a nie pomiędzy.

Drow - Wto 10 Kwi, 2012

Galron napisał/a:
Drow napisał/a:

1. kwestia wykonywania zadan - w wersji papierowej mozna po rzucie przydzielic czesc kosci do czesciowego wykonania zadania i rzucac pozostalymi.. w wersji Omens nie mozna. Wszystkie kosci musza pasowac podczas jednego rzutu, ew. po przerzuceniu czesci kosci przy pomocy Wskazowki. Nie mozna np przydzielic czesci dobrych kosci na zadanie i rzucac dalej reszta.

Chyba czegoś nie rozumiem. W instrukcji jest jasno napisane, ze zadanie musi zostać wykonane podczas jednego rzutu kośćmi i nie można sobie częściowo odłożyć kości a resztę przerzucić, chyba ze wykorzysta się żeton wskazówki w celu przerzucenia dowolnej ilości kości, lecz kości odkłada się na zadanie dopiero na końcu tych dodatkowych rzutów, a nie pomiędzy.

Tak, tak, to prawda. Usmiadomili mnie na forum FFG.
Zbytnio sugerowalem sie tym, jak ludzie graja na YT.

Galron - Pią 13 Kwi, 2012

Mam takie pytanie. Jak dokładnie wygląda walka z przedwiecznym, bo nie bardzo rozumiem wpis w faq:

Cytat:
Czy w trakcie bitwy skutecznie wykonane zadanie
przedwiecznego normalnie blokuje kość, wykorzystaną do
jego realizacji?
Tak.


Może mi to ktoś łopatologicznie napisać.

ygeth - Pon 16 Kwi, 2012

Witam,

Jako że jestem nowym nabywcą ZSB mam pewne pytanie.
Karty czarów.
Czy można umieszczać na nich żółte i czerwone kości i potem,
np. w następnej turze normalnie z nich korzystać czy tyczy się to tylko zielonych kości?

Galron - Pon 16 Kwi, 2012

Wydaje mi się że można, bo nigdzie w zasadach ani faq nie ma żadnych restrykcji co do stosowania w ten sposób zaklęć. Już samo blokowanie kości przez zaklęcie jest wystarczające, bo nie można użyć przedmiotu unikatowego bądź zwykłego, jeśli na zaklęciu jest żółta lub czerwona kość. Jak dla mnie jest to zgodne z zasadami gry.
ygeth - Pon 16 Kwi, 2012

Dzięki.
W ten sposób ten magik jest bardziej przydatny. W innym przypadku miałby jedną
z najsłabszych zdolności.

Drow - Pon 16 Kwi, 2012

Zawsze gralem tak, ze mozna.. bo nigdzie nie ma zakazu.
W dodatku w elektronicznej wersji ES: Omens jak najbardziej mozna zolte i czerwone kosci zarowno skupiac/asystowac (przechowywac na graczach), jak i przechowywac na zakleciach.

Moim zdaniem mozna.

Ravandil - Czw 19 Kwi, 2012

Takie pytanko: czy zdolność np Michaela McGlena może ochronić przez rozpatrzeniem Paniki ? Powiedzmy mam niepowodzenie a na kości jest Panika i efekt na Przygodzie. Czy mogę zamienić wynik kości na czachę żeby ustrzec się przed Paniką z przygody ? wydaje mi się że tak, ale wolę się upewnić.
ygeth - Czw 19 Kwi, 2012

Myślę, że jak najbardziej można tak zrobić.
JollyRoger1916 - Czw 19 Kwi, 2012

Chyba można, bo nigdzie nie jest napisane, że zmieniamy tylko na potrzeby wykonania testu. Najlepiej niech ktoś sprawdzi na komórce, albo tablecie, ostatnio jak graliśmy to się tym sugerowaliśmy przy nieścisłościach :) Ja akurat nie posiadam wersji elektronicznej.
Ravandil - Pią 20 Kwi, 2012

Dzięki, kolejne pytańko (trochę ich bede miał bo niedawno zacząłem grać :) ):

Na przygodzie siedzi monster Obrzmiała kobieta z dwoma zablokowanymi zielonymi kośćmi, mam przedmiot Flet Bogów Zewnetrznych: odrzuć tę kartę po wykonaniu rzutu aby pokonać potwora. I teraz tak robie przygode, żadne zadanie nie siada, odrzucam Flet żeby pokonać potwora i pytanie:
1. Czy ten potwór pokonany w ten sposób liczy się jako wykonane zadanie ? I przy następnym rzucie nie musze odrzucać jednej kości ?
2. Czy kości które były na nim zablokowane wracają mi do puli i mogę dalsze zadania nimi wykonywać ?

Właśnie grałem że 2xtak ale pewności nie mam.

Drow - Sob 21 Kwi, 2012

Ravandil napisał/a:
Takie pytanko: czy zdolność np Michaela McGlena może ochronić przez rozpatrzeniem Paniki ? Powiedzmy mam niepowodzenie a na kości jest Panika i efekt na Przygodzie. Czy mogę zamienić wynik kości na czachę żeby ustrzec się przed Paniką z przygody ? wydaje mi się że tak, ale wolę się upewnić.

Tak, w ES: Omens tak to wlasnie dziala.

Co do drugiej kwestii z pokonywaniem potworow - w pierwszym przypadku na pewno nie tracisz kosci przy pokonaniu potwora przy uzyciu przedmiotu/czaru, tak jest w ES: Omens i tak podpowiada logika - no bo skoro nie uzywasz kosci do "wypelnienia" zadania potwora, tylko elementu innego, to dlaczego mialbys tracic kosc.
Co do drugiej czesci pytania - nie jestem pewien, a w wersji elektronicznej nie przygladalem sie takiemu przypadkowi.

ygeth - Pon 23 Kwi, 2012

Pamiętajmy, że Flet Bogów Zewnętrznych może być użyty po żucie kośćmi,
także jeśli nie udało się wykonać jakiegoś zadani to tracimy jedną kość a dwie zablokowane
przez potwora wracają do puli.

Drow - Pon 23 Kwi, 2012

ygeth napisał/a:
Pamiętajmy, że Flet Bogów Zewnętrznych może być użyty po żucie kośćmi,
także jeśli nie udało się wykonać jakiegoś zadani to tracimy jedną kość a dwie zablokowane
przez potwora wracają do puli.

Osobiscie bym powiedzial, zeto zalezy od tego, do ktorego zadania podchodzil.
Jesli rzucal koscmi podchodzac do zadania potwora, po czym skorzystal z przedmiotu/zaklecia i potwora pokonal, to nie zmuszalbym do utraty kosci, bo potwora tak pokonanego traktowalbym jako zaliczone zadanie.

Padre - Nie 13 Maj, 2012

Mam pytania odnośnie zasad.
Po pierwsze, jaki sens ma w ogóle wsparcie w tej grze skoro nie możemy wybrać skupienia i wsparcia na raz? Oba mają taki sam efekt (z tym, że jest ryzyko, iż przy wsparciu badacz może stracić pkt. wytrzymałości lub poczytalności, więc to się mija z celem). Na razie rozegrałem 4 partie i ani razu nie wykorzystaliśmy możliwości wsparcia.
A może coś źle interpretuję?

Drugie pytanie dotyczy czarów. Bo chcę się upewnić czy dobrze rozumiem zapis w instrukcji. Jeśli wybieram czar (na którym mogę umieścić kość) to kładę go na karcie przygody, rzucam kośćmi i mogę wybrać i umieścić np. jedną kość na ten czar. Jeśli odniosę porażkę przy rozpatrywaniu przygody mogę zdecydować, że ta kość zostaje tam na tej karcie czaru, jeśli jej oczywiście nie wykorzystałem. Tylko że wtedy następny gracz ma o 1 kość mniej do testów. Chyba że kolejny gracz podejmuje się tej samej przygody, to wtedy może tę kość wykorzystać w swoich testach?
I jeszcze jedna rzecz. Jeśli wykorzystam kość z czaru do zadania, ale przygoda zakończy się porażką. To pusty czar jest odrzucany? To wydaje się oczywiste ale wolę zapytać.

Trzecie moje pytanie dotyczy zdolności badaczy:
1. zapis "Kiedy po rozpoczęciu gry.." o co chodzi w tym stwierdzeniu? Przecież zawsze badacz rozpoczyna grę jeśli jest w grze?!
2. Zdolność Darrella Simmonsa: "Raz na rzut Darrell może zmienić wynik kości..." Chodzi tu o 1 kość czy o np wszystkie kości z jednego rzutu na której jest śledztwo?

Ogólnie tekst jest momentami strasznie zawile napisany chociaż zasady są proste. Ciekawe czy to FFG takie łamańce językowe wymyśli czy to polskie tłumaczenie;)

Ravandil - Pon 14 Maj, 2012

Co do wsparcia, jeśli ci się nie powiedzie to drugi gracz oberwie a nie ty, jeśli jest bardziej napakowany to chyba lepiej wykorzystać wsparcie niż skupianie żeby chociażby żeby nie zabić samego siebie.

Czary rzucasz po wykonaniu rzutu a nie przed. To jest dokładnie w FAQu opisane to zaglądnij.

Padre napisał/a:

Trzecie moje pytanie dotyczy zdolności badaczy:
1. zapis "Kiedy po rozpoczęciu gry.." o co chodzi w tym stwierdzeniu? Przecież zawsze badacz rozpoczyna grę jeśli jest w grze?!
2. Zdolność Darrella Simmonsa: "Raz na rzut Darrell może zmienić wynik kości..." Chodzi tu o 1 kość czy o np wszystkie kości z jednego rzutu na której jest śledztwo?


1. Moim zdaniem chodzi o to że nie w czasie kiedy dostajesz przedmioty zanim rozpoczniesz rozgrywkę, tylko w czasie gry. Tu trochę tłumaczenie jakby niejasne, bo też mnie to zastanawiało.

2. Na logike: 1 kości inaczej to by było przegięte

Jak coś to mnie poprawcie bo też jestem początkujący w te klocki :)

Padre - Pon 14 Maj, 2012

Wielkie dzięki za odpowiedź. Faktycznie nie zauważyłem tego wyjaśnienia z zaklęciami w FAQ;) Teraz sprawa wydaje się jasna:)
Ravandil napisał/a:
Co do wsparcia, jeśli ci się nie powiedzie to drugi gracz oberwie a nie ty...

Hm, jedynie tutaj dalej nie rozumiem. To znaczy, że przy wsparciu jeśli obleje przygodę to negatywne efekty tej przygody dostaje badacz, który udziela wsparcia, a nie ja? W instrukcji jak i w FAQ nie znalazłem takiego zapisu. Tam jest napisane, że ten badacz otrzymuje po prostu jedno z obrażeń. (A negatywne efekty dalej obrywa aktywny gracz).
Jeśli mógłbyś to wyjaśnić :)

Ravandil - Wto 15 Maj, 2012

haha, właśnie doczytałem instrukcje i ja chyba cały czas grałem w trybie hard :) tzn. bohater obrywał za skupianie jak nie zrobił przygody.

Generalnie z tego co zrozumiałem, jeśli jest inny gracz na tej samej przygodzie to np. skupiasz się, a w kolejnym rzucie możesz skorzystać z jego wsparcia, natomiast wsparcie niesie ryzyko że jak będzie niepowodzenie to gracz z którego wsparcia korzystałeś traci 1 życia albo 1 psychiki. Więc wydaje mi się że w czasie robienia jednej przygody możesz korzystać jednocześnie ze skupiania i wsparcia ale nie jednocześnie podczas tego samego rzutu.

Mam nadzieję że teraz nic nie pomieszałem :)

zvish - Nie 01 Lip, 2012

Witam,
Mam pytanie o kwestie jakiej nie do końca jestem pewny w Znaku Starszych Bogów.
Mianowicie jeżeli chodzi o nie powodzenie w wykonaniu zadania. W instrukcji powiedziane jest że w razie nie powodzenia odejmujemy jedna wybraną kość z puli i próbujemy wykonać zadanie jeszcze raz. (Oczywiście wiadomo - wentualen efekty paniki itd).
Mnie jednak chodzi o ten sposób ponawiania. Czyli oddajemy jedna kość i wykonujemy rzut na to zadanie raz jeszcze. Ale co jezeli nadal nie powiedzie nam sie w kościach. Czy możemy czynność tą powtórzyć jeszcze raz? Czyli ponownie oddajemy kość i wykonuemy rzut i tak dopóki nie skończą nam sie kości, lub nie wykonamy zadania? Czy może taka opłaconą jedną kością próbe możemy podjąc tylko raz?
Ja gram że ponowiam póki mam tyle kości jeszcze do dyspozycji że mam jakieś szanse.
Dobrze to rozgrywam?

Galron - Nie 01 Lip, 2012

Niepowodzenie = odrzucasz jedną kości i próbujesz tymi które ci zostały.
Kolejne niepowodzenie = odrzucasz kolejną kość i jeśli ci jakieś zostały ponawiasz próbę.
Kolejne niepowodzenie = no już wiesz co masz zrobić :)

zvish - Pon 09 Lip, 2012

Wielkie dzięki.
Mam natoamist jeszcze takie pytanie. Czy podczas gry z Ithaqua używając czaru Straszliwa Klątwa Azathota powinniśmy za każde użycie tracić punkt wytrzymalości?
Chodzi mi o to czy jak powiedzmy w tym samym momencie - podczas jednego rzutu postanawia odkładać na Klątwe dwie kości to czy płacę za to 1 punktem czy dwoma.
I podobnie czy jak uzywam czaru dwa razy, powiedzmy w dwóch rzutach a może nawet w dwóch turach itd. to czy każde użycie kosztuje mnie wytrzymałość czy tylko pierwsze.
Bo ja gram że każde ale w sumie to niewiem czy słusznie.

Sandking - Pią 01 Lut, 2013

Dwa szybkie pytania.

1. Jak mamy kartę przygody z dwoma jedynkami lup (nie pamiętam jak "fachowo" to się nazywa :) )., to czy jedna dwójka załatwia sprawę, czy trzeba dwie kości kłaść? Zakładam, że tak, ale chcę się upewnić.
2. Czy przedmiotami/zaklęciami/trofeami można się wymieniać?

zvish - Pią 01 Lut, 2013

Ad1. Jak te diw "1" znajdują sie na osobnych slotach to już potrzeba Ci na nie dwóch kości.
Ad2. Niestety w tej grze nie ma wymianek, trzeba sobie radzićz tym co masz. Niejednokrotnie jest taka sytuacja że jeden gracz "opływa we wszelkie dobra", a drugi mędzi ciężką biede nie mogąc od kilku tur załatwić żądnej przygody. Ale myślę że to pozytywne, bo w jakiś tam sposób podręca trudność.

Sandking - Pią 01 Lut, 2013

Co do ad.1 - pytam się, bo jest jedna przygoda, gdzie jedną jedynkę można zastąpić potworem, więc mamy jedynkę + ewentualnego potwora. Nie patrzyłem czy są pojedyncze wyzwania na którejś przygodzie, gdzie są dwie jedynki nie zastępowalne potworem.
zvish - Pią 01 Lut, 2013

A w sumie to też nie pamiętam czy takie są,
W każdym razie trza mieć tyle kości ile slotów - nie ważne co sie w nich by nie znajdowało :D

pleechu - Pią 08 Lut, 2013

zvish napisał/a:
Wielkie dzięki.
Mam natoamist jeszcze takie pytanie. Czy podczas gry z Ithaqua używając czaru Straszliwa Klątwa Azathota powinniśmy za każde użycie tracić punkt wytrzymalości?
Chodzi mi o to czy jak powiedzmy w tym samym momencie - podczas jednego rzutu postanawia odkładać na Klątwe dwie kości to czy płacę za to 1 punktem czy dwoma.
I podobnie czy jak uzywam czaru dwa razy, powiedzmy w dwóch rzutach a może nawet w dwóch turach itd. to czy każde użycie kosztuje mnie wytrzymałość czy tylko pierwsze.
Bo ja gram że każde ale w sumie to niewiem czy słusznie.

Ja gram tak, że za użycie czaru przy Ithaqui płacę jeden punkt Wytrzymałości za każdy użyty czar, nie ważne ilu ich używasz i ile kości zblokują, 1 czar=-1 Wytrzymałości. W tym przypadku blokująca dwie kości Straszliwa Klątwa Azathotha kosztuje Cię jeden [bo po prostu jest to jeden czar, nie płacisz życiem za ilość kości a za jego użycie], pozostałe kombo czyli dwa czary to -1 za każdy jeden z osobna [w tym przypadku polecisz dwa w dół].

Pytania:
1. Potwór wchodzi na miejsce zadania z biała obwódką [np. przygoda Coś jest w piwnicy? lub Sala umarłych], powiedzmy Ognisty Wampir i blokuje żółta kość. Do wykonania jest wraz z nim jeszcze jedno zadanie [pod nim] i teraz gdy wyrzucę na kości wynik Wiedzy=Zwój pokonując potwora, czy dzieją się takie rzeczy:
a] potwór dosłownie w tym momencie uwalnia żółtą kość i mogę ją sobie podłączyć do puli wykonywanego zadania [płacąc odpowiednim przedmiotem powszechnym], natychmiast biorę sobie Wampira jako trofeum? I czy zabity w ten sposób potwór odsłania zadanie, na które został położony [z jakimś tam innym zadaniem do wyrzucenia na kości] muszę je wykonać jako kolejne? Jak to jest z tymi potworami pokonanymi natychmiast:]?
b] Czy kość, którą zabiłem tego potwora [zielona z wynikiem Wiedzy=Zwój] jest zblokowana i leży na nim a ja muszę do końca wykonać zadania z tej przygody?
2. Czy dobrze interpretuję karty:
a] Staw Koji - Panika: Podczas tej przygody ponosisz natychmiastową porażkę - czyli w momencie Paniki [nieudane wykonanie zadania plus efekt Paniki na kości] następuje to: dostaję karę z karty ale mogę nadal próbować wykonywać zadania z tej karty, czy dostaję kary i jest koniec mojej tury?
b] Coś się wydostało - Panika: Nie udaje Ci się rozstrzygnąć tej przygody, czy dobrze rozumiem, standardowa procedura Paniki kończy turę Badacza na tej przygodzie i są jedynie kary oraz następuje koniec tury dla tego gracza?

ragathol - Pią 08 Lut, 2013

Co oznacza określenie „pokonanie” potwora obecne na
przedmiotach?
Jeśli gracz użyje przedmiotu/zaklęcia, które „pokonuje”
potwora, gracz ten wybiera potwora obecnego w grze (niekoniecznie
znajdującego się na tej samej Przygodzie co jego Badacz)
i zakrywa danego potwora. Nie należy płacić żadnego z
kosztów wyszczególnionych na potworze (takich jak poruszenie
zegara lub utrata poczytalności/wytrzymałości) a zadanie
tego potwora jest uznawane za wykonane. Na koniec tury (nie
wcześniej) gracz zabiera potwora jako swoje trofeum, niezależnie
czy jego badacz odniesie sukces, czy poniesie porażkę
podczas obecnej Przygody. Należy zauważyć, że jeśli
potwór częściowo zakrywa zadanie, wszelkie nieodkryte
części zadania nadal są uznawane za niewykonane w odniesieniu
do rozpatrywania sukcesu w danej Przygodzie.


Jeśli chodzi o użycie standardowej procedury nie zaklęcia to jest podobnie:

Wykonujesz zadanie z potworem który zablokował ci kość (potwór jest martwy i dalej zostaje na karcie Przygody), ale kość zostaje odblokowana dopiero jak ukończysz Przygodę lub odniesiesz porażkę, czyli na koniec twojej tury bo dopiero wtedy zabierasz Potwora jako trofeum.

zvish - Pią 08 Lut, 2013

@Pleechu
Dzięki za odpowiedź - myślałem że juz nikt nigdy nie odpowie na to pytanie :D



Dokladnie, na koniec tury dopiero schodzą zbite monsta.


Jeżeli chodzi o te efekty paniki jaki mówią że automatycznie nie udaje Ci się wykonać przygody to automatycznie ponosisz porażkę wraz z karą.
W takich momentach (o ile wypadla tylko jedna Panika), warto akurta kontrolować McGlena :D

Elmek - Pon 11 Lut, 2013

Czy ktoś mógłby wrzucić ponownie polską wersję FAQ? Podane linki z tego co widzę niestety już wygasły, a ja właśnie zamówiłem Znak ;-) Z góry dzięki za pomoc!
zvish - Pon 11 Lut, 2013

Nie działają bo Galakta dzisiaj zmieniła strone.
Oto nowy link:
http://galakta.ceti.pl/Ga..._FAQ_Errata.pdf

Elmek - Wto 12 Lut, 2013

Dzięki!
Innuendo - Nie 28 Kwi, 2013

Czy galakta planuje przetłumaczyc poprawioną instrukcję do gry? Na fff dostępna jest 20 stronicowa instrukcja, a u nas cały czas stara 12 stronicowa...
zvish - Sro 29 Maj, 2013

Jestem właśnie po partyjce Znaku. Zagralem po dłuższym czasie nie grania i na dzień dobry przywitała mnie Shubi. Zasypalo mnie potworami niemiłosiernie, dlatego że starałem sie unikać konfrontacji z nimi i eliminowałem tyltko te jakie blokowały mi kości.

Jakoś tak się złożyło że zdobytych trofeow też jakoś nie wydawałem. Ostatcznie zauważyłem pod sam koniec rozgrywki że w puli potworów za sprawą tego wszystkiego zostały tylko 3 potwory. Udalo mi się wygrać i zakończyć grę niedługo po tym spostrzeżeniu, jednak zastanowilo mnie co by było jak by mi się potwory w puli skończyły i bym nie miał skąd ich brać. Szukałem w instrukcji i FAQ, ale jakoś nic nie ma tam na temat pstępowania w razie wyczerpania się puli potworów.

Jak sądziicie jak powinno się taką sprawę rozegrać?
W arkham jest zasada traktująca o takiej sytuacji, zaś w Znaku nie.

Rotevil - Czw 30 Maj, 2013

mi się zdaję, że nic nie powinno się dziać , zabiłeś wszystkie stwory i nie ma w pudle to masz lajtowo :lol:
zvish - Czw 30 Maj, 2013

No nie do końca zabiłem wszystkie, albo były na kartach, albo pod, albo jako trofea. No ale chyba trzeba będzie przyjąć takie zalożenie, że nic się nie dzieje.
Chodź w tej sytuacji zastanawiam się czy nie warto bylo by adoptować zasadę z Arham Horror, że jak nie ma w puli potwora a polecenie nakazuje wyciągnięcie go, wówczas dokładamy żęton zagłady. Gra jest itak lightowa, więc to mogło by nieco jeszcze ją utrudnic, jednak sytuacja żeby się potwory skonczyły to 1 na 1000 się zdaży pewnie.

Crane - Czw 30 Maj, 2013

Ale w sumie jeśli miałeś tyle potworów w grze to jak popychałeś rozwiązywanie zadań ?
zvish - Czw 30 Maj, 2013

Nie miałem w grze wszystkich, kilka było w moich trofeach, a poza tym to one mi się nie skończyły ostatcznie, tylko sobie pomyślałem co by było gdyby. W puli zostało ich też trochę.
A zadaania popychalem tak że miałm naotwierane chyba z 5 innych światów, i potwory grubi na nich i pod nimi poukladane, oraz na 5 normalnych przygodach. Tylko jedna byl wolna albo względnie wolna od potworow i w zasadzie w pewnym momencie moja gra okgraniczyla się do robienia tej jednej przygody, następnie robienia przygody jaka trafaiała na jej miejsce.
Oczywiście przy rozkładaniu potworów stosowałem się do zasad ich rozkladania.

Ogólnie to uważam że miałem szczęście że udało mi się wygrać tę grę.

Ale bliskość skońćzenia się potworów nasunęła mi własnie to pytanie - co by było gdyby?.
Dlatego postanowilem poszukać odpowiedzi wśród forumowiczów ;) .

Taperonix - Pią 31 Maj, 2013

Mam pytanko, przykładowo mam zadania oraz jednego potwora który blokuje czerwoną kość czy jeśli go zabiję pierwszego to odblokowuję kość od razu i mogę ją wykorzystać do dalszych zadań (tak jest w elektronicznej wersji elder signe omens) czy dopiero po zakończeniu przygody ( wygranej lub przegranej ) kość jest odblokowana i mogę ją wykorzystać dopiero do kolejnej przygody (lub tej samej)?
zvish - Pią 31 Maj, 2013

Potwory zdejmowane są z zadania po jego ukońćzeniu, więc uważałbym że kość nie jest natychmiast odblokowywana. I tak gram cały czas.
Jednak skoro piszesz że w Omens kość jest odblokowywana od razu to wprowadza pewne wątpliwości, wszak napewno nad mechaniką elektronicznej wersji czuwal ktoś kto zna zasady, a skoro tak się tam dzieje to wychodziło by że w wersji nie elektronicznej również powinniśmy tak czynić. Ale się pogmatwalo :D

Yacekk - Pią 31 Maj, 2013

zvish napisał/a:
Potwory zdejmowane są z zadania po jego ukońćzeniu, więc uważałbym że kość nie jest natychmiast odblokowywana. I tak gram cały czas.


Dokładnie takie są zasady. Elektroniczną wersją bym się nie sugerował bo jakby na to nie spojrzeć różnice pomiędzy nimi są spore. :)

zvish - Pią 31 Maj, 2013

Nie miałem do czynienia z elekreoniczną wersja gry, jednak dziwi mnie żę takie rozbieżności zachodzą. No ale skoro tak mówiszc:D
Taperonix - Sob 01 Cze, 2013

A jakie są te spore różnice? Bo mam jedną i drugą grę, i zabardzo różnic nie widzę. Chyba że chodzi o tłumaczenie gry to tak tutaj jest sporo błędów, a w wersji elektronicznej ich nie ma. Dobrze że wyszła errata bo powiem szczerze, błąd na kartach "raz na turę" a "raz na dzień" to kosmiczna pomyłka. Szkoda że GALAKTA nie udostępnia nowej instrukcji dostepnej na FFG w wersji ang. Powinna to zrobić jak najszybciej.
zvish - Sob 01 Cze, 2013

Nie miałem do czeynienia z elektroniczną wersją ale wychodzi że jak z tymi koścmi jest tak że są uwalniane natychmiast to już bym uważal za dużą różnicę. Takie sytuacje niejednokrotnie mogą odbić się znacząco na grze.
Chyba że w e-wersji jest tak że jest ona ogólnie trudniejsza, w takim wypoadku tlumaczylo by z kolei jakieś ułatwienia.

Co zaś się tyczy, poprawionej instrukcji to coś jest, jakieś FAQ i errata. Niewiem co zawiera anglojęzyczna wersja, ale być możę u nich to poporstu to samo co u nas tylko zszyte w jeność?

Taperonix - Nie 02 Cze, 2013

Na stronie FFG instrukcja ma 20 stron nasza 12. Różnica chyba jest :-)
zvish - Nie 02 Cze, 2013

Nasza instrukcja ma 12 stron, nasze FAQ + Errata ma 7 stron. Więc niewiem czy łacznie treści nie były podobne. Owszem u nas wychodzi z tego stron 19, gdzie przy zalożeniu że obydwa wydania mają kładkę ujmujemy od tego 1 stronę. Wychodzi 18. Co może być kwestią złożenia i obrazków itd.
Taperonix - Pon 03 Cze, 2013

Witam, wracając do mojego pytania. Wysłałem maila do FFG i otrzymałem odpowiedż. Potwór oraz kość którą blokuje zdejmowany jest dopiero po wygraniu lub przegraniu przygody. Tzn kość którą blokuje można wykorzystać dopiero w następnej przygodzie.
zvish - Pon 03 Cze, 2013

To fajnie że jest jednoznaczna odpowiedź, bo instrukcja faktycznie jasno to określa. Ale zwątpnienie o to że w eletronicznej wersji inaczj spowodowalo swoje. A pytałes może czemu w elektronicznej jest inaczej?
Taperonix - Wto 04 Cze, 2013

Nie nie pytałem.
pleechu - Wto 04 Cze, 2013

Poprawiona instrukcja z kilkoma klaryfikacjami zasad [np: skupienie i proszenie o pomoc ładnie wyjaśnione i chyba delikatnie zmieniona ta opcja, gdyż nie doszukałem się, że po nie udanej przygodzie pomagający gracz traci punkt Sanity lub Wounda, ale czytałem dziś na szybko więc mogło mi umknąć]:
Instrukcja Poprawiona
Plus Instrukcja do Unseen Forces:
http://www.fantasyflightg...ulebook_web.pdf

Taperonix - Sro 05 Cze, 2013

Witam mam pytanko. Na 5 kartach przygody jest jeden potwór, na 6 nie ma. Idę na kartę przygody bez potwora. W czasie wykonywania zadań wypada panika i muszę dostawić kolejnego potwora. Gdzie go dostawiam?
Drow - Sro 05 Cze, 2013

Taperonix napisał/a:
Witam mam pytanko. Na 5 kartach przygody jest jeden potwór, na 6 nie ma. Idę na kartę przygody bez potwora. W czasie wykonywania zadań wypada panika i muszę dostawić kolejnego potwora. Gdzie go dostawiam?


Dostawiasz tak, by bylo sprawiedliwie.

Najpierw tam, gdzie go nie ma.
Z kolei jesli na zadnej by nie bylo, to wg uznania.

W podreczniku jest to dosc czytelnie opisane.

Taperonix - Sro 05 Cze, 2013

Rozumiem, mi chodzi o to czy tego potwora dokładam na przygodę, którą właśnie odbywam. (bo tylko na tej karcie nie ma potwora a na innych jest po jednym) i muszę dodać dodatkowe zadanie na karcie na której właśnie jestem, czy dodaje potwora na pozostałe karty?
zvish - Czw 06 Cze, 2013

Podczas sprawdzania tego gdzie masz klaść potwora bierzesz też pod uwagę kartę na jakiej jesteś. Jeżeli wychodzi wedlug zasad że wypadnie na tę kartę to masz pecha.
Będziesz musiał go tam położyć jeżeli karta na której aktualnie jesteś ma slota na potwora, a żadna inna karta w grze go nie ma. Albo jeżeli nie ma żadnych slotow, a karta na jakiej jestes ma najmniejszą ilość potworów, bądź żądnego.


Cytat:
Witam mam pytanko. Na 5 kartach przygody jest jeden potwór, na 6 nie ma. Idę na kartę przygody bez potwora. W czasie wykonywania zadań wypada panika i muszę dostawić kolejnego potwora. Gdzie go dostawiam?

Więc bez kręcenia odpowiadając na Twoje pytanie, kładziesz na kartę na jakiej akurat jesteś bo tak przypada.
Robienie danej przygody nie zwalnia Cię z brania ów karty pod uwagę przy wlaśnie takim kładzeniu potwora.
A co więcej, jeżeli w takim wypadku Twoja dalsza ilość kości jaki Ci pozostal dla tej przygowy jest nie wystarczjąca do jej ukończenia, wówczas z autama masz przegraną przygodę.
Jest taka wlaśnie karta - ma slota na potwora i taki własnie efekt paniki o jakim mówisz. I własnie moim zdanim o to w niej chodzi. :D

WolekMKB - Pon 24 Cze, 2013

witam,
wszystkich...właśnie czytam o zasadach a grę mam już dość długo...zabawę zacząłem od wersji Androida i na prawdę mnie ona wciągnęła.Potem była planszówka i łatwiej mi było się przebić przez zasady,natomiast spać nie daje mi jedna rzecz - tzw. nagrody.
Czy faktycznie znak potwora i przedwiecznego jako nagroda jest odczytywany tak samo jak kara, czyli,że umieszcza się potwora lub znak przedwiecznego czy jednak odwrotnie zabiera się losowego potwora lub znak z toru?Instrukcja jednoznacznie opisuje co ten symbol oznacza,ale czy to nie jakieś niedopatrzenie?z tego co pamiętam w wersji elektronicznej było właśnie,że znikał 1 potwór czy odejmowano 1 znak przedwiecznego. Wiem,że obie wersje się różnią,ale żeby aż tak.

zvish - Pon 24 Cze, 2013

Z tego co wynika z relacji świadów to wersja elektroniczna znacznie różni się od planszowej.
Ale jezeli chodzi o te kary i nagrody to w wersji planszwej jak masz w formie nagrody przyjąc dodatkowy żęton zagłady czy wylosować potwora to właśnie tak robisz. No ja tak przynjamniej gralem zawsze i nie maiłe wobec tego nigdy żadnych wątpliwości.

Poza tym, uważam że jeżeli zdejmowali byśmy żętony zaglady i potwory to niestety ta gra stała by się arcy-łatwa.

WolekMKB - Czw 25 Lip, 2013

wyjaśnicie mi proszę jak 5 latkowi lub młodszemu sprawę z zaklęciami:
- zaklęcie mogę rzucić przed rzutem kośćmi? czyli de facto mogę rzucić zaklęcie nie skorzystać z niego bo kości mogą mi nie trafić te,które chciałbym zatrzymać?
- jeżeli nie wykonam zadania, a zatrzymałem na zaklęciu kość to inni gracze nie mają tej kości do robienia innych kart?kość zostaje do momentu aż ktoś ją użyje w danej przygodzie?
dzięki za pomoc

zvish - Czw 25 Lip, 2013

Zaklęcie zagrywasz przed wykonaniem rzutu kośćmi. Wowczas jeżeli z danego rzutu chcesz zachować jakos wynik na później możesz go na danym zaklęciu umieścić.
Teraz ten wynik leży sobie na zaklęciu i czeka żeby go wykorzystać.
Wykorzystać wynik kości możesz na kilka sposobów:
- może Ci się przydać jeszcze w tym samym zadaniu/przygodzie
- jeżeli nie wykorzystasz go Ty w kolejnych turach będą mogli wykorzytać ten wynik inni gracze, wszak zaklęcie zagrwasz ogólnie na obszar gry, a nie na siebie. Dlatego do ów kości dostęp na każdy gracz który jest aktywnym graczem - czyli wykonuje swoją turę.
- trzecim sposobem jest poprostu decyzja o zdjęciu kości z zaklęcia i rzucenie nią, bez wykorzystywania jej wyniku. Może paść taka decyzja w momencie kiedy aktywnemu graczowi tai wynik jak jest na zaklęciu zamrozony nie odpowiada, zaś potrzebował by dodatkowej kości, wszak dopóki kość znajduje się na zaklęciu to nią nie rzucasz.

Ponad to jezeli na zaklęciu znajduje się któraź ze specjalnych kości i wejdzie do gry efekt blokujący tękość (potworór albo przygoda), wówczas należy tę kość z tego zaklęvia zdjąć, zaklęcie odrzucić a kość umieścić na slocie blokującym.

Mam nadzieje że pomogłem :D

Taperonix - Czw 25 Lip, 2013

Nie do końca tak jest. Zaklęcie rzuca się PO rzucie kośćmi i decydujesz którą chcesz zatrzymać by wykorzystać ją póżniej. Przeczytaj FAQ bodajże 2 strona tam jest wszystko jasno opisane. W instrukcji jest trochę błędów dlatego FAQ Ci pomoże w rozgrywce.
zvish - Czw 25 Lip, 2013

No faktycznie - racja. Zaklęcie zagrywamy po rzucie. I jest jak byk w FAQ :D
Czy oni zrobią cos co utrudni tą grę zamiast ją ułatwiać :D

WolekMKB - Czw 25 Lip, 2013

czyli jednak po rzucie się rzuca zaklęcie żeby zatrzymać kość...to wiele wyjaśnia...w takim razie proszę tylko o jeszcze jedno wyjaśnienie z tym zatrzymaniem przez siebie kości na zaklęciu po turze gracza, czy jeżeli gracz skończył porażką przygodę/kartę a na zaklęciu znajduje się kość, czy następny gracz ma pełną pulę kości, czy jednak minus tą zatrzymaną na zaklęciu...
zvish - Czw 25 Lip, 2013

Tak jak Ci napisałem wcześniej:
Kość pozostaje na karcie zaklęcia i nią nie rzucacie. Jednak każdy gracz w trakcie rozgrywania swojej kolejki możę z niej skorzystać poprzez wzięcie jej wyniku.
Ewentualnie możecie najzwyczajniej zdjąc kość z zaklęcia żeby nią rzucić - w przypadku kiedy wykonujesz zadanie/przygodę w jakiej wynik zamrozony na zaklęciu się nie przyda.
W takiej sytuacji zaklęcie zostaje odrzucone jak by zostało normalnie zużyte.

WolekMKB - Czw 25 Lip, 2013

dzięki...liczę,że to tyle zagmatwanych zasad...i oby dodatek nie powodował dalszych problemów...jeszcze raz dzięki za pomoc
Acaraje - Nie 28 Lip, 2013

Witam, proszę o pomoc w wyjaśnieniu jednej kwestii...

Na karcie bohatera Mandy Thompson , jest napisane :" Raz na turę Mandy może przerzucić 2 kości , zanim aktywny gracz ustali czy może wykonać jakieś zadanie". Jak to mam rozumieć?
1) Że raz na turę innego gracza, Mandy może mu przerzucić dwie kości?
2)Czy też Ona w swojej turze może przerzucić swoje dwie kości ?
Sądzę bardziej ze to jest opcja numer dwa... ale wolę się upewnić...

Z góry dzięki za pomoc!

zvish - Nie 28 Lip, 2013

Jest jeszcze inaczej.
W Erracie jest ustalone że Mandy może to odpalic raz na dzień - czyli raz na pełen obrót zegara.
A może to odpalić zarówno dla siebie jak i dla innego badacza.

cahir7 - Pon 03 Mar, 2014

pytanka:

:arrow: jeśli zadanie wymaga jedynie np. utraty poczytalności, to czy i tak mogę/muszę rzucić kośćmi :?: np. żeby odłożyć na czar...
:arrow: a co do tego odkładania kości na czary, rozumiem, że gracz nieaktywny z odłożoną kością na swoim czarze, może wspomóc aktywnego gracza :?:
:arrow: a co do tego wspomagania, to jest ono możliwe tylko, jak karta lub zasady wyraźnie o tym stanowią :?:

zvish - Pon 03 Mar, 2014

Dobre pytania:D I cięzko z odpowiedziami na nie. Jeżeli pobłądze mam nadzieje że ktoś mnie poprawi.

Ad1: Chyba nigdzie nie ma jasno określonej odpowiedzi dlatego trza by się jej domyslać. Uważam że w przypadku takich zadań rzut kością mimo to powinien się odbyć. Tzn fizycznie w większości sytuacji nie będzie nawet takiej potrzeby żeby rzucić. Ale wlaśnie w takiej sysuacji o jakiej mówisz czyli z tym czarem, albo też z nową kostką - czarną możę to zacząć mieć znaczenie. Wnioskuje to po tym że istrukcji napisali dokladnie ta:

"Jeśli znacznik Badacza znajduje się na karcie Przygody, gracz rzuca 6
zielonymi kośćmi, próbując wykonać jedno z zadań z karty Przygody.(...)"

Więc jak by rzut zawsze poprzedzal podejście do zadania. Niewazne jakie by ono nie było.


Ad2: Niewiem co dokładnie masz na mysli, ale jezeli to że podczas swojej tury, aktywny gracz może korzystać z kości "zamrozonej" na czarze innego gracza to tak, może.
Z tym że przynajmniej jezeli chodzi o białą kość to gracz aktywny musi mieć mozliwość posiadania ją w swojej puli, czyli być pobłogosławionym. Sądzę że sytuacja powinna działac analogicznie wobec innych specjalnych kości.

Ad3:<?>

romo999 - Pon 03 Mar, 2014

Sporo tych zasad gry, można na prawdę stracić orientację. Nie sposób ich wszystkich zapamiętać.
cahir7 - Wto 04 Mar, 2014

dzięki zvish za odpowiedź, tych pytań było więcej, ale potem czytałem ten wątek wstecz i znalazłem niektóre odpowiedzi stąd poszatkowałem trochę mój post. Co do ostatniego pytania, miałem na myśli:
- jak nieaktywny gracz, może wspomóc aktywnego w wykonywaniu zadań:
a) użycie kości z czaru;
b) gdy karta/zdolność postaci wyraźnie stanowi o takiej możliwości tzn. jak jest napisane "raz na rzut możesz zmienić..." wiadomo, że dotyczy to tylko twojej tury chyba, że byłoby napisane: "raz na rzut dowolnego badacza..."
c) są inne przypadki ?

zvish - Wto 18 Mar, 2014

No jeszcze do tej listy bym dodał udzielanie wsparcia.
enad55 - Nie 27 Kwi, 2014

To fakt, sporo tych zasad, ciężko wszystkie zapamiętać. Dopiero zaczynam przygodę z tą grą, więc ciężko mi wszystko załapać.
lesar - Sro 15 Lip, 2015
Temat postu: Zaklęcia
Czy podczas rozpatrywania przygody mogę zatrzymać więcej niż jedną kość jak mam dwie karty zaklęć lub jedną kartę z dwoma zaklęciami? Przykładowo rzucam i żaden wynik nie spełnił zadania, tak więc odkładam trzy kości: dwie kości zatrzymuje na dwóch kartach zaklęć i jedną odkładam za nieudany rzut.
ragathol - Nie 19 Lip, 2015

Tak możesz zatrzymać tyle kości ile masz zaklęć, nie ma ograniczenia co do czarów. Ja tak często robię. Podje linka do FAQ napewno Ci się przyda:

http://galakta.pl/downloa..._FAQ_Errata.pdf

ragathol - Sro 10 Lut, 2016

Podczas ostatniej partii miałem dziwny przypadek i nie wiem jak go rozwiązać:

Na karci przygody widnieje WKRACZAJĄC: NA TEJ PRZYGODZIE POJAWIA SIĘ POTWÓR (karta posiada 1 miejsce na potwora).

Pytania:

1. Za 2,3 i kolejnym wkroczeniem kładę potwora tylko na tej przygodzie? Czy 2,3 i kolejne rozmieszczam równomiernie na pozostałe karty przygód. Może dojść do dziwnej sytuacji że na innych kartach niema potwora a na tej jest np. 4szt.

2. Miałem taką sytuacje na tej karcie że wkroczyłem, pojawił się potwór a ja poniosłem porażkę. Następnie drugi gracz wkroczył na tą przygodę i znowu pojawił się drugi potwór i on tez poniósł porażkę. I teraz sedno sprawy: żeby wykonać wszystkie zadania z karty przygody potrzeba 10 kości ( 5 przygoda, 3 potwór, 2 potwór), czy mogę w następnej turze ją rozpatrzyć tylko po to aby pozabijać potwory? Bo z góry wiem że poniosę porażkę.

pytam bo w instrukcji na str. 7 jest zapis: " Jeśli kości, które ma do dyspozycji, gracz nie mógłby w żaden sposób wykonać pozostałych na karcie Przygody zadań, ponosi automatyczną porażkę podczas rozpatrywania przygody."

Krzysiek - Pią 12 Lut, 2016

ragathol napisał/a:
Na karci przygody widnieje WKRACZAJĄC: NA TEJ PRZYGODZIE POJAWIA SIĘ POTWÓR (karta posiada 1 miejsce na potwora).
(...)
1. Za 2,3 i kolejnym wkroczeniem kładę potwora tylko na tej przygodzie? Czy 2,3 i kolejne rozmieszczam równomiernie na pozostałe karty przygód. Może dojść do dziwnej sytuacji że na innych kartach niema potwora a na tej jest np. 4szt.
Jeżeli jest napisane że pojawia się na tej przygodzie, to pojawia się na tej przygodzie.

ragathol napisał/a:
2. Miałem taką sytuacje na tej karcie że wkroczyłem, pojawił się potwór a ja poniosłem porażkę. Następnie drugi gracz wkroczył na tą przygodę i znowu pojawił się drugi potwór i on tez poniósł porażkę. I teraz sedno sprawy: żeby wykonać wszystkie zadania z karty przygody potrzeba 10 kości ( 5 przygoda, 3 potwór, 2 potwór), czy mogę w następnej turze ją rozpatrzyć tylko po to aby pozabijać potwory? Bo z góry wiem że poniosę porażkę.

pytam bo w instrukcji na str. 7 jest zapis: " Jeśli kości, które ma do dyspozycji, gracz nie mógłby w żaden sposób wykonać pozostałych na karcie Przygody zadań, ponosi automatyczną porażkę podczas rozpatrywania przygody."
Ciekawe. Sprawdziłem kilka razy, i w oryginalnej instrukcji nie ma takiego zapisu. Nie ma go także w FAQ.
Z tego co widzę, zasada ta istniała we wczesnych wersjach, a później zniknęła. Sprawdzam to teraz.
Jest całkiem możliwe że usunięto ją właśnie z uwagi na sytuację którą opisujesz. Dam znać jeśli dowiem się więcej.
Edit: Tak, ta zasada została usunięta w ramach poprawiania instrukcji.

Możesz rozpatrywać przygodę tylko po to by pozbyć się potworów.

ragathol - Pią 12 Lut, 2016

Dzięki teraz sprawa jest jasna. Mam pierwsze wydanie PL Znaku i taki zapis był w instrukcji, nawet w wersji do pobrania od Galakty. (str.7 prawy dolny akapit. Drugi z dołu)
Krzysiek - Wto 16 Lut, 2016

ragathol napisał/a:
żeby wykonać wszystkie zadania z karty przygody potrzeba 10 kości ( 5 przygoda, 3 potwór, 2 potwór), czy mogę w następnej turze ją rozpatrzyć tylko po to aby pozabijać potwory? Bo z góry wiem że poniosę porażkę.

pytam bo w instrukcji na str. 7 jest zapis: " Jeśli kości, które ma do dyspozycji, gracz nie mógłby w żaden sposób wykonać pozostałych na karcie Przygody zadań, ponosi automatyczną porażkę podczas rozpatrywania przygody."
Krzysiek napisał/a:
Ta zasada została usunięta w ramach poprawiania instrukcji.

Dla kompletności:
Na BGG zwrócili mi uwagę że nawet póki ta zasada istniała, nie byłoby w tej sytuacji problemu.
Oryginalna zasada brzmi:
Elder Sign napisał/a:
If a player cannot possibly complete any of the remaining tasks on the Adventure card with the dice he can roll, he automatically fails to resolve the Adventure card.
Co można z grubsza przetłumaczyć na:
Znak Starszych Bogów napisał/a:
Jeśli kośćmi, które ma do dyspozycji, gracz nie mógłby w żaden sposób wykonać żadnego z pozostałych na karcie Przygody zadań, ponosi automatyczną porażkę podczas rozpatrywania przygody.
To "żadnego z", którego zabrakło w naszej instrukcji, trochę zmienia sens zdania.

(Pogrubienia, w obu przypadkach, moje.)

ragathol - Wto 16 Lut, 2016

Drobny szczegół a jak istotny :wink:
opulentus - Sro 14 Cze, 2017

Witam
Podstawka instrukcja strona 9: "Jeśli graczowi nie uda się wykonać zadania i na co najmniej jednej z kości uzyskał wynik Paniki, musi rozpatrzyć wszystkie efekty paniki z karty Przygody, a także wszystkie efekty paniki z aktualnej karty Mitów."
Moje pytanie brzmi: Gdzie są efekty paniki na kartach Mitów? Rozpatruję natychmiastowy efekt czy trwały? Mam np kartę "Dziwne widoki...zatrutej pułapki". U góry jest napisane "Pojawia się potwór" natomiast na dole "Kiedy zegar wybije północ, wszyscy badacze tracą po 2 punkty wytrzymałości.
Jak rozpatrzyć efekt paniki z tej karty?

Krzysiek - Wto 20 Cze, 2017

opulentus napisał/a:
Mam np kartę "Dziwne widoki...zatrutej pułapki". U góry jest napisane "Pojawia się potwór" natomiast na dole "Kiedy zegar wybije północ, wszyscy badacze tracą po 2 punkty wytrzymałości.
Jak rozpatrzyć efekt paniki z tej karty?
W dokładnie taki sam sposób jak np. efekty paniki z przygody "Straszliwe odkrycie" czyli wcale.
Nie wszystkie karty Przygód mają jakieś efekty paniki.
Nie wszystkie karty Mitów mają jakieś efekty paniki.
"Dziwne widoki...zatrutej pułapki" nie ma żadnych efektów paniki.

opulentus napisał/a:
Gdzie są efekty paniki na kartach Mitów?
Jeśli trafisz na jakąś kartę Mitów z efektem paniki to na karcie będzie to jasno napisane.
godfryd - Czw 29 Mar, 2018

W polskim FAQ 1.0 znalazłem błąd w części "Przedmioty, Zaklęcia, Wskazówki oraz Sprzymierzeńcy" w zagadnieniu dotyczącym pokonywania potworów.

W polskiej wersji FAQ jest:

" (...) Należy zauważyć, że jeśli potwór częściowo zakrywa zadanie, wszelkie nieodkryte części zadania nadal są uznawane za niewykonane w odniesieniu do rozpatrywania sukcesu w danej Przygodzie. (...) "

W oryginalnej angielskiej wersji FAQ jest:

" (...) Note that if a monster is only partially covering a task, any uncovered parts of the task are still uncompleted for purposes of resolving the adventure (...) "

Różnica jest zasadnicza, gdyż według polskiego FAQ, po pokonaniu przy wykorzystaniu przedmiotu/czaru potwora zajmującego częściowe zadanie potwora należy uznać za niewykonane wszystkie części zadania, które zakrywał potwór (nieodkryte = zakryte przez potwora), czyli tym samym przywrócenie zadania do wariantu bez potwora. Natomiast według angielskiego FAQ należy wykonać tylko te części zadania których potwór nie zakrywał (uncovered = niezakryte przez potwora). W przypadku pełnego zadania potwora zgodnie z wersją polską należy wykonać całe zadanie zakrywane przez potwora, a zgodnie z wersją angielską zadanie należy traktować jako wykonane.

Mam rację?

Krzysiek - Czw 29 Mar, 2018

godfryd napisał/a:
W polskiej wersji FAQ jest:

" (...) Należy zauważyć, że jeśli potwór częściowo zakrywa zadanie, wszelkie nieodkryte części zadania nadal są uznawane za niewykonane w odniesieniu do rozpatrywania sukcesu w danej Przygodzie. (...) "

W oryginalnej angielskiej wersji FAQ jest:

" (...) Note that if a monster is only partially covering a task, any uncovered parts of the task are still uncompleted for purposes of resolving the adventure (...) "

Różnica jest zasadnicza (...) Mam rację?
Tak masz rację. Po prostu zostało to przetłumaczone na odwrót.
covered = zakryte
uncovered = niezakryte = odkryte ≠ nieodkryte

marenio - Sro 08 Sie, 2018

Zasady są po to, żeby je łamać :mrgreen:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group