galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Władca Pierścieni LCG - Budowa talii - Liczba kart w talii gracza

himramir - Czw 28 Cze, 2012
Temat postu: Liczba kart w talii gracza
Witam, to mój pierwszy post :)

W instrukcji do podstawki jest napisane, że talia turniejowa to minimum 50 kart. Jak to się ma do talii z podstawki? jeśli gram np. jednym bohaterem to w talii gracza mam tylko 30 kart ZTCP bo w zestawie jest ich 120/4 = 30

O co common ? ;)

JollyRoger1916 - Czw 28 Cze, 2012

Min. 50 turniejowa talia, z tego co pamiętam gdzieś w instrukcji jest napisane, że minimalny deck to 30 jeśli nie grasz na zasadach turniejowych. Nie martw się kilka dodatków i będziesz miał aż nadto kart, dodatkowo nie masz ograniczenia do grania jedno-sferowymi taliami.
himramir - Czw 28 Cze, 2012

Dzięki za wyjaśnienie :)
wojo - Czw 28 Cze, 2012

Witaj,

Warto tę wskazówkę (o talii turniejowej) z instrukcji zignorować do momentu kiedy będziesz miał całkiem sensowną pulę kart (np. kilka dodatków czy drugą postawkę). W międzyczasie podczas odkrywania gry warto konstruować talie 30-35 kartowe bo przy 50 jakiekolwiek budowanie własnej talii jest prawie pozbawione wyborów (np. przy dwóch sferach musisz wziąć prawie wszystkie karty aby dobić do 50).

Przy okazji granie jednym bohaterem to samobójstwo :) . W sieci jest jeden quest specjalnie do tego stworzony, ale dopóki nie będziesz miał masy dodatków (zwłaszcza najnowszych) to 3 bohaterów to podstawa przy oryginalnych przygodach. Autor gry bardzo stara się aby start z mniejszą ilością bohaterów był dobrą alternatywą ale z dyskusji na forach FFG przeważa opinia że do tej pory mu się to nie udało.

himramir - Czw 28 Cze, 2012

Pisząc o jednym bohaterze chodziło mi bardziej o korzystanie z talii kart jednej sfery. Tak czy siak, mam nadzieję, że dodatki naprawdę urozmaicą talie gracza. Na razie gollum dostarczył chyba po 4 do każdej sfery (już nie pamiętam)

Pytanie na koniec - czy w dodatkach karty dla sfer sa takie same w każdym pudełku(dodatku) czy to jest raczej loteria ?

JollyRoger1916 - Czw 28 Cze, 2012

Dokładnie takie same, to nie jest ccg. W dodatkach jest po 6 kart na sferę (2x3 kopie) + 3 kopie karty, za którą może płacić dowolnymi zasobami. Tylko w najnowszym zamiast takiej karty ogólnej są dodatkowe 3 kopie trzeciej karty dla wiedzy.
wojo - Czw 28 Cze, 2012

Przy okazji warto podkreślić że w tej grze nie ma tak że grasz cały czas jedną czy dwoma sferami a karty pozostałych się kurzą.

To jakie sfery warto wziąć (zwłaszcza solo) jest bardzo powiązane z wyzwaniem jakie przed Tobą stoi (wyprawa). W niektórych świetnie sprawdza się Duch (+coś), w innych bez Wiedzy nie damy rady itd.

JollyRoger1916 - Czw 28 Cze, 2012

No nie wiem, czy tak się kurzą, cały czas bawię się w składanie talii pod scenariusz, a nie talii, która przejdzie wszystko. Dodam, że składam pod klimat, więc jeszcze sobie utrudniam. Raczej w kazad i Dwarrowdelf nie będę korzystał z np. bohaterów i kart z cechami Rohan, Gondor, czy orzeł.
wojo - Czw 28 Cze, 2012

Napisałem właśnie że się nie kurzą.

Miałem tutaj na myśli przeciwieństwo do np. Inwazji gdzie ludzie często sprzedają całe zestawy rasowe lub wymieniają na inną rasę. Z taką ofertą jeżeli chodzi o Władcę Pierścieni się nie spotkałem co oznacza że gracze używają wszystkich sfer.

PS. dodam pogrubienie do poprzedniego posta żeby inne osoby mnie źle nie zrozumiały.

JollyRoger1916 - Czw 28 Cze, 2012

Jasne. Mój błąd, przeczytałem na szybko i tak jakoś źle zinterpretowałem, zresztą powinienem się domyślić po reszcie Twojego posta. Najmocniej przepraszam, w każdym razie karty się nie kurzą ;)
himramir - Czw 28 Cze, 2012

Tak czy siak ja dopiero zaczynam zabawę. Jestem po dwóch grach, przeczytaniu forum i naprawie wielu własnych błędów rozumienia gry :)
wojo - Pią 29 Cze, 2012

Jeżeli z angielskim jesteś w miarę za pan brat to polecam serię video Watch it played LOTR LCG. Gość robi kilka błędów ale wszystkie są poprawione i omówione - myślę że pozwoli i Tobie uniknąć paru błędów w zasadach.

Życzę dużo zabawy z Władcą :)

Stephan - Pią 29 Cze, 2012

himramir napisał/a:
W instrukcji do podstawki jest napisane, że talia turniejowa to minimum 50 kart. [...]
O co common ?


Ta zasada to relikt z czasów, gdy Władek dopiero wchodził na rynek i nikt, chyba nawet łącznie z jej twórcami, nie wiedział, w którą stronę się owa gra rozwinie. Większość graczy oczekiwała, że, podobnie jak miało to miejsce z karcianym Młotkiem czy Grą o Tron, Władca umożliwi szerszą integrację społeczności karciarzy choćby poprzez organizację turniejów. FFG postanowiło nie wyprowadzać nikogo z błędu i umieściło w instrukcji kuriozalny - patrząc z obecnej perspektywy - paragraf o taliach turniejowych, choć równie dobrze mógł się tam znaleźć zapis o taliach olimpijskich czy marsjańskich. Dlatego, jeżeli zamierzasz serio bawić się akurat w te grę, kompletnie olej ową zasadę.

Z resztą - takich kwiatków w instrukcji jest więcej; radzę traktować jej zapisy z odpowiednim dystansem (którego mnie akurat zabrakło). Wymienię tutaj choćby bezsensowną (kompletnie niemożliwą do zastosowania dla choćby średnio zaawansowanych graczy) zasadę, mówiącą, że w grze wieloosobowej nie można posługiwać się nazwami kart. Podobnie potraktuj szczere zapewnienia twórców, że gra świetnie się skaluje przy dowolnej liczbie graczy.

Mimo wszystko życzę dużo radości z zabawy tymi - bez wątpienia! - ślicznymi kartami.

wojo - Pią 29 Cze, 2012

Talia 50 kartowa to wymaganie, które większość graczy stara się spełnić - stanowi ono utrudnienie. Talia 20-25 kartowa napakowana najlepszymi kartami potrafi skopać mocno tyłek każdemu w miarę krótkiemu scenariuszowi (a nie jeden długi przejść w tempie ekspresowym) bo mamy najpotrzebniejsze karty od początku prawie gwarantowane.

I chociaż każdemu grającego tylko core setem odradzam stosowanie się do 50 kartowego limitu to jednak później warto je używać aby osiągnąć poziom trudności zaplanowany przez autorów.

Co do skalowalności to jestem zdania, że gra się świetnie skaluje (nie ma żadnych specjalnych zasad, przypadków i wyjątków) - tylko jest dużo trudniejsza przy grze solo - ale wielu graczy właśnie tego oczekuje. Swoją drogą Nate French powiedział, że taki właśnie cel postawili przed sobą przy projektowaniu scenariuszy. Nie jest to takie dziwne bo kiedy gram z innymi (zwłaszcza w 3 czy 4 osoby) to chciałbym sobie pogadać przy grze a nie tylko skupiać się na móżdżeniu - natomiast przy grze solo oczekuję że gra zrobi wszystko żeby mi skopać tyłek i tylko najwyższy wysiłek strategiczny (talia) i taktyczny (rozgrywka) i pełne skupienie dadzą mi szanse na zwycięstwo.

himramir - Pią 29 Cze, 2012

Stephan napisał/a:
himramir napisał/a:
W instrukcji do podstawki jest napisane, że talia turniejowa to minimum 50 kart. [...]
O co common ?


... zasadę, mówiącą, że w grze wieloosobowej nie można posługiwać się nazwami kart....


Mnie to także rozbawiło :)

Dzięki za odp.

himramir - Pią 29 Cze, 2012

wojo napisał/a:
Jeżeli z angielskim jesteś w miarę za pan brat to polecam serię video Watch it played LOTR LCG. Gość robi kilka błędów ale wszystkie są poprawione i omówione - myślę że pozwoli i Tobie uniknąć paru błędów w zasadach.

Życzę dużo zabawy z Władcą :)


Przyglądnąłem się - dosyć ciekawe i pomocne

Mam jeszcze pytanie, które nie daje mi spokoju. W pierwszej turze gry gdy na ręce mam już 6 kart (po rozpoczęciu), dobieram 7-mą kartę w tej pierwszej turze w fazie zasobów ? ?

wojo - Pią 29 Cze, 2012

himramir napisał/a:

Mam jeszcze pytanie, które nie daje mi spokoju. W pierwszej turze gry gdy na ręce mam już 6 kart (po rozpoczęciu), dobieram 7-mą kartę w tej pierwszej turze w fazie zasobów ? ?


Tak. Jedyna uwaga tutaj jest taka że po oglądnięciu tych 6 kart możesz użyć muligana (wtasować karty w talię i wyciągnąć 6 nowych). Po tym jak zobaczysz 7 jest już za późno.

himramir - Pią 29 Cze, 2012

Czyli dobre kminiłem :)
JollyRoger1916 - Pią 29 Cze, 2012

Dobrze kminiłeś :) , ale pamiętaj, że mając 6 kart przed fazą zasobów nie masz jeszcze zasobów na bohaterach, więc podczas przygotowania gry jak losujesz karty spotkań i wywołują one jakiś efekt możesz zagrywać jedynie odpowiedzi ze zdolności bohaterów, lub z kart o koszcie 0. Może to jest oczywiste, ale na wszelki wypadek piszę, bo sam na początku jak wybierałem bohaterów to od razu kładłem na nich zasoby i właśnie jakiś podstęp mi wyszedł i go prawie skontrowałem kartą z kosztem, ale się zorientowałem, że nie powinienem mieć zasobów. Teraz, żeby się nie pomylić dodaję zasoby tak jak powinny być dodawane, czyli w fazie zasobów, żeby z roztargnienia nie oszukać ;)
himramir - Pią 29 Cze, 2012

Jasne, ale na etapie przygotowań nie losuje się karty spotkań więc zagrożenia i tak nie ma, ze będę musiał cokolwiek wykonywać/używac zdolności bohaterów - chyba że każe losować karta wyprawy (nie wiem bo dopiero 2x grałem w grę )
JollyRoger1916 - Pią 29 Cze, 2012

Na etapie przygotowania mogą wejść podstępy, które trzeba rozpatrzyć jeśli masz taką możliwość, dodatkowo normalnie działa zguba, mroczna fala, itp.
Kulgan - Sob 30 Cze, 2012

wojo napisał/a:
Talia 50 kartowa to wymaganie, które większość graczy stara się spełnić - stanowi ono utrudnienie. Talia 20-25 kartowa napakowana najlepszymi kartami potrafi skopać mocno tyłek każdemu w miarę krótkiemu scenariuszowi (a nie jeden długi przejść w tempie ekspresowym) bo mamy najpotrzebniejsze karty od początku prawie gwarantowane.

I chociaż każdemu grającego tylko core setem odradzam stosowanie się do 50 kartowego limitu to jednak później warto je używać aby osiągnąć poziom trudności zaplanowany przez autorów.

Dla mnie talia 50-okartowa jest talią normalną a nie utrdnieniem. Mimo, że można mieć więcej kart w talii, staram się mieć ich równo 50. Często to boli, bo niektóre karty przydatne i robiące najzwyczajniej się do niej nie mieszczą. 30 kart byłoby dla mnie za mało.

himramir - Sob 30 Cze, 2012

Skoro 30 jest mało to ile średnio rund trwają u Was pojedyncze gry ? Ja przeszedłem 1 scenariusz chyba 6 razy i za każdym razem trwało to około 4-6 rund
Kulgan - Sob 30 Cze, 2012

Mówiąc szczerze dawno nie grałem w scenariusze z core seta, z kumplem obecnie gramy w te z dodatków Dwarrowdelf. Są dużo bardziej różnorodne i przede wszystkim świeżutkie i zaskakujące :mrgreen:
balint - Nie 01 Lip, 2012

A ja mam z reguły po 35 kart w talii.
Grając we dwoje rzadko talia mi się i tak kończy, a za to kluczowe karty praktycznie zawsze mi dojdą na czas. Bawię się karciankami od 1996 roku i złozenie 50 kartowej talii to jest prawie że herezja dla mnie :shock:

Radziol88 - Pon 02 Lip, 2012

himramir napisał/a:
Stephan napisał/a:
himramir napisał/a:
W instrukcji do podstawki jest napisane, że talia turniejowa to minimum 50 kart. [...]
O co common ?


... zasadę, mówiącą, że w grze wieloosobowej nie można posługiwać się nazwami kart....


Mnie to także rozbawiło :)

Dzięki za odp.

A jak dla mnie to dobre "utrudnienie". Mówię np., że mogę kogoś podleczyć, ale czy będzie to jednorazowe do maks., czy dodatek na +2 co turę, czy coś innego to już nie :)

Kulgan - Wto 03 Lip, 2012

balint napisał/a:
Bawię się karciankami od 1996 roku i złozenie 50 kartowej talii to jest prawie że herezja dla mnie :shock:

Ja bawię się od podobnego okresu i jakoś zdążyłem się do takiej liczby kart przyzwyczaić :twisted:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group