galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

Władca Pierścieni LCG - Budowa talii - Talie "chronologiczne"

AndO3131 - Nie 21 Wrz, 2014
Temat postu: Talie "chronologiczne"
Zainspirowany tematem udaya, postanowiłem podzielić się moimi taliami chronologicznymi (zobaczymy, ile ich powstanie :lol: ). Brak wydania cyklu Ring-maker po polsku kładzie się tu cieniem, ale będę się o to martwił dużo później.

Kilka założeń:
1. Talie będą przeznaczone do gry solo.
2. Talie będą zawierać karty z jednego zestawu podstawowego oraz zestawów, które pojawiły się do czasu wydania scenariusza.
3. Talie będą zawierać jak najwięcej sfer (w miarę możliwości).
4. Wraz ze zwiększającą się liczbą kart do wyboru postaram się tworzyć talie tematyczne (zobaczymy, co z tego wyjdzie).
5. Nie interesują mnie wyniki punktowe, więc talie nie będą optymalne do przejścia konkretnego scenariusza.

uday - Nie 21 Wrz, 2014

Super! Powodzenia! :)
AndO3131 - Nie 21 Wrz, 2014

Przeprawa przez Mroczną Puszczę oraz Podróż w Dół Anduiny

Talia na bazie innej znalezionej na forum ffg

Bohaterowie (zagrożenie 28):
Gloin (Core)
Eowina (Core)
Beravora (Core)

Sprzymierzeńcy (27):
3x Strażnik Cytadeli (Core)
2x Faramir (Core)
3x Zwiadowca ze Śnieżnego Potoku (Core)
1x Brok Żelazna Pięść (Core)
2x Tuk Włóczykij (Core)
2x Przewodnik z Lorien (Core)
2x Zwiadowca z Północy (Core)
2x Córka Nimrodel (Core)
2x Ereborski Kowal (Core)
1x Henamarth Rzeczna Pieśń (Core)
2x Górnik z Żelaznych Wzgórz (Core)
2x Gleowin (Core)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (10):
2x Namiestnik Gondoru (Core)
1x Kamień Celebriany (Core)
2x Łaska Pani (Core)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
2x Leśna Pułapka (Core)
2x Opiekun Lorien (Core)

Wydarzenia (13):
2x Za Gondor! (Core)
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Pozdrowienie Galadrimów (Core)
2x Pospieszny Cios (Core)
2x Wola Zachodu (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
1x Krasnoludzki Grobowiec (Core)

Eowina jest przydzielana do wyprawy, Beravora dociąga karty, a Gloin jest tam, gdzie akurat potrzeba: dobrze sprawdza się jako obrońca, otrzymując przy tym zasoby. Sfera wiedzy dostarcza koniecznego czasem leczenia oraz dociągu kart, sfera ducha ogranicza poziom zagrożenia, a sfera przywództwa zawiera sprzymierzeńców zabijających wrogie potwory. Namiestnik Gondoru sprawdza się najlepiej na Eowinie (choć w potrzebie można go przydzielić również Beravorze, pamiętając jednak, że kart wiedzy jest w talii najmniej - Gloin generuje zasoby dzięki jego specjalnej zdolności). Ogólnie - dociągamy jak najwięcej kart i rzucamy jak najwięcej kart :mrgreen: .

AndO3131 - Wto 23 Wrz, 2014

Ucieczka z Dol Guldur

Talia liczy 30 kart, powstała z tej talii

Bohaterowie (zagrożenie 29):
Aragorn (Core)
Eowina (Core)
Dunhern (Core)

Sprzymierzeńcy (13):
3x Strażnik Cytadeli (Core)
1x Faramir (Core)
2x Długobrody Zabójca Orków (Core)
2x Tuk Włóczykij (Core)
2x Zwiadowca z Północy (Core)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (4):
2x Namiestnik Gondoru (Core)
1x Kamień Celebriany (Core)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)

Wydarzenia (13):
1x Za Gondor! (Core)
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Pozdrowienie Galadrimów (Core)
2x Pospieszny Cios (Core)
1x Wola Zachodu (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
2x Stawić Czoła (Core)
1x Krasnoldzki Grobowiec (Core)

Poradziła sobie z tym piekielnym scenariuszem 3 razy na około 20 prób. Podczas zwycięstw uwięziony był Dunhern. Kluczem do zwycięstwa był Namiestnik Gondoru oraz Kamień Celebriany na Aragornie (nawet po dołączeniu do niego karty Schwytany w Sieć dawało się grać). Eowina oczywiście nieoceniona w wyprawie, razem z Aragornem i Zwiadowcą z Północy. Dunhern był przydatny do zabicia Brzęczyrogów oraz Nazgula. Rozgrywki trwały długo, ale były bardzo ciekawe :lol:

AndO3131 - Nie 04 Sty, 2015

Zanim przejdę dalej chciałem stworzyć talię tematyczną na kartach z core setu. Pierwsze podejście z krasnoludami okazało się mało udane (brakowało siły woli). Drugie podejście zdecydowanie lepsze: jest to mieszana talia Gondoru i Rohanu.

Bohaterowie (zagrożenie 25):
Theodred
Eowina
Denethor

Sprzymierzeńcy (12):
3x Strażnik Cytadeli (Core)
1x Faramir (Core)
3x Zwiadowca ze Śnieżnego Potoku (Core)
2x Gleowin (Core)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (3):
1x Namiestnik Gondoru (Core)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
1x Instynkt Samozachowawczy (Core)

Wydarzenia (15):
2x Zawsze Czujny (Core)
2x Za Gondor! (Core)
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Szlachetne Poświęcenie (Core)
1x Ponura Determinacja (Core)
2x Pospieszny Cios (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
2x Stawić Czoła (Core)

Rozegrałem jedną Przeprawę przez Mroczną Puszczę. Nie było większych trudności, chociaż zwykłe leśne pająki musiałem składać przez 2 rundy :roll: .

Prawdziwy test nastąpił w Podróży w Dół Anduiny. Z trzech rozgrywek wszystkie zakończyły się sukcesem, ale nie były to łatwe zwycięstwa. Podczas pierwszej i trzeciej partii w miarę szybko (3-4 rundy) pokonałem 2 etap wyprawy, dzięki czemu wrogowie mnie nie zalali. Podczas drugiej partii długo nie mogłem opuścić 2 etapu. W rezultacie musiałem zabić dodatkowego Trolla i Bagienną Żmiję, a na zakończenie scenariusza wyskoczyło na mnie 4 wrogów, ale dzięki dużej liczbie sprzymierzeńców (wystawiłem wszystko, co było w talii) oraz Ponurej Determinacji udało się ukończyć ten etap.

Kluczową kartą jest chyba Gleowin, zwiększający dociąg kart. Denethor pozwala kontrolować talię spotkań (choć podczas 2 etapu wyprawy traci na znaczeniu). Po dołączeniu do niego Nieoczekiwanej Odwagi, pozwala dodatkowo bronić w tej rundzie, nawet przeciw Trollowi, jeśli otrzyma bonus do obrony od karty Za Gondor. Dołączony Instynkt Samozachowawczy pozwala mu bronić wielokrotnie przed trudnymi wrogami. Za Gondor pozwala ich pokonać, a do spółki z Faramirem daje możliwość użycia Zwiadowców ze Śnieżnego Potoku. Namiestnik Gondoru nie jest konieczny, ale pozwala odciążyć zdolność specjalną Theodreda w generowaniu zasobów. Aby pokonać Trolla potrzeba Gandalfa lub dużo sprzymierzeńców i Za Gondor.

AndO3131 - Pią 09 Sty, 2015

Polowanie na Golluma

Rozszerzyłem talię Rohanu/Gondoru do 40 kart:

Bohaterowie (Zagrożenie 25):
Theodred
Eowina
Denethor

Sprzymierzeńcy (16):
3x Strażnik Cytadeli (Core)
2x Faramir (Core)
3x Zwiadowca ze Śnieżnego Potoku (Core)
3x Zaklinacz Koni z Zachodniej Bruzdy (THfG)
2x Gleowin (Core)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (5):
2x Namiestnik Gondoru (Core)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
2x Instynkt Samozachowawczy (Core)

Wydarzenia (19):
2x Zawsze Czujny (Core)
2x Za Gondor! (Core)
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Szlachetne Poświęcenie (Core)
2x Pospieszny Cios (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
3x Stawić Czoła (Core)
2x Werbunek Rohirrimów (THfG)
2x Poszukiwania Gandalfa (Core)

Po 4 partiach Polowania na Golluma mogę stwierdzić, że talia spisuje się całkiem nieźle - wygrałem 3 razy. Podczas przegranej rozgrywki trafiły mi się w pierwszej turze 2 Wskazówki, w tym jedna strzeżona przez Łowców z Mordoru. Jedną turę bym przetrwał dzięki niskiemu startowemu zagrożeniu, ale nie miałem czym ich zabić w drugiej turze.

Podczas zwycięskich rozgrywek pomocny okazał się Werbunek Rohirrimów, dzięki któremu dwukrotnie dociągnąłem Gleowina. Starałem się nie dobierać zbyt dużo wskazówek oraz omijać Łowców, ale bywało z tym różnie - zdarzyło mi się walczyć z dwoma Łowcami naraz, z trzecim w strefie przeciwności, ale kogo to Gandalf nie pokona :mrgreen: . Innym razem musiałem przerzucić całą talię spotkań, bo ominąłem ostatnią wskazówkę :evil: Jednym słowem, ciągle coś się działo.

Zaskoczył mnie natomiast scenariusz Przeprawa przez Mroczną Puszczę, który zdecydowałem się rozegrać tą talią. W trzeciej turze padł Denethor :sad: i musiałem sobie radzić bez niego. Bardzo pomógł mi Faramir, który trafił się, gdy wreszcie mogłem dobierać karty (przez kilka tur miałem zablokowany aktywny obszar Zaklęty Strumień). Trafiły się dwie karty Schwytany w Sieć. Na zakończenie musiałem pokonać Pomiot Ungolianty. W ostatniej chwili pojawił się Gandalf i Atak z Zaskoczenia, co mnie uratowało :smile: . :twisted: :twisted:

AndO3131 - Sro 14 Sty, 2015

Starcie u stóp Samotnej Skały

Talia krasnoludzka wspomagana orłami, zawiera 30 kart:

Bohaterowie (Zagrożenie 29):
Gloin
Gimli
Thalin

Sprzymierzeńcy (15):
1x Brok Żelazna Pięść (Core)
3x Topornik Weteran (Core)
2x Skrzydlaty Stróż (THfG)
2x Ereborski Kowal (Core)
2x Górnik z Żelaznych Wzgórz (Core)
2x Krasnoludzki Kartograf (CatC)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (7):
2x Krasnoludzki Topór (Core)
2x Instynkt Samozachowawczy (Core)
3x Pieśń Mądrości (CatC)

Wydarzenia (8):
1x Zawsze Czujny (Core)
1x Wspólny Cel (Core)
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Szlachetne Poświęcenie (Core)
2x Finta (Core)

Problemem tej talii jest siła woli. Kluczowa karta to Pieśń Mądrości, pozwalająca wykładać karty wiedzy. Gloin z dołączonym Instynktem Samozachowawczym może być dobrym generatorem zasobów, Gandalf kontroluje zagrożenie, a Gimli z dwoma toporami rządzi :smile: .

Scenariusz Starcie u Stóp Samotnej Skały pokonałem 5 razy na 11 prób. Generalnie starałem się nie questować za szybko, aby wystawić jak najwięcej sprzymierzeńców, w tym Grimbeorna Starego. Następnie Gandalf obniżał poziom zagrożenia i rozpoczynała się walka z trollami - pojawiające się pojedyńczo są w miarę łatwe do zabicia dla tej talii. Najbardziej zapadła mi w pamięć partia, gdzie poziom zagrożenia niespodziewanie wzrósł w trakcie fazy wyprawy i musiałem wejść w zwarcie z wszystkimi trollami naraz. Myślałem, że już po mnie, ale 2 finty i poświęcenie prawie wszystkich sprzymierzeńców pozwoliło mi zabić po jednym trollu na turę. Szczęśliwie żadne obszary nie weszły do strefy przeciwności, więc w ostatniej chwili ukończyłem tą rozgrywkę.

Z Polowaniem na Golluma nie było większych problemów. Trudności napotkałem w scenariuszu Przeprawa przez Mroczną Puszczę - pierwszą partię przegrałem (może to był nieszczęśliwy zbieg okoliczności, bo niemal od razu pojawił się Wódz Ufthak, którego jakoś pokonałem, ale na Pomiot Ungolianty już nie miałem sposobu). Podróż w dół Anduiny jest dla tej talii zbyt trudna, głównie przez wysoki startowy poziom zagrożenia.

Zawojak - Pon 23 Lut, 2015

Cześć jestem tu nowy i dopiero co miesiąc temu zaczołem przygodę z Władcą Pierścieni LCG.
Grałem scenariusz Ucieczka Z Dol Guldur (poraz trzeci) i udało mi się go przejść z wynikiem 148 punktów (było to spowodowane 12 rundami co dawało mi 120 punktów) talią złożoną z:
Eowiny
Glorfindela
Legolasa (który był więźniem)

Szybkie Uderzenie 2x
Włócznik Gondoru 3x
Finta 2x
Topornik Weteran 3x

Sprawdzian Woli 2x
Pospieszny Cios 2x
Łaski Pani 2x
Pozdrowienie Galadrimów 2x
Zwiadowca z Północy 2x
Stawić Czoła 1x
Nieoczekiwana Odwaga 1x

Gościnność Beorna 1x
Instynkt Samozachowawczy 2x
Leśna Pułapka 2x
Córka Nimrodel 3x
Wiedza z Imladris 1x
Opiekun Lórien 1x

Gandalf 1x

Najcenniejszymi kartami okazały się: Nieoczekiwana odwaga oraz Instynkt Samozachowawczy króre dołączyłem do Glorfindela.

AndO3131 - Czw 09 Kwi, 2015

Podróż do Rhosgobel

Kontynuuję talie chronologiczne ratując rannego orła talią połączonych sił Dunedainów i Leśnych Elfów:

Bohaterowie (zagrożenie 31):
Aragorn (Core)
Legolas (Core)
Beravora (Core)

Sprzymierzeńcy (11):
2x Łucznik znad Srebrnej Żyły (Core)
1x Zwiadowca z Północy (Core)
1x Córka Nimrodel (Core)
1x Henamarth Rzeczna Pieśń (Core)
1x Haldir z Lorien (AJtR)
3x Gandalf (Core)
2x Radagast (AJtR)

Dodatki (15):
2x Namiestnik Gondoru (Core)
1x Kamień Celebriany (Core)
2x Znak Dunedainów (THfG)
2x Ostrzeżenie Dunedainów (CatC)
1x Ostrze Gondolinu (Core)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
1x Opiekun Lorien (Core)
1x Instynkt Samozachowawczy (Core)
1x Płonąca Gałąź (CatC)
1x Pieśń Królów (THfG)
2x Pieśń Mądrości (CatC)

Wydarzenia (14):
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Szlachetne Poświęcenie (Core)
2x Finta (Core)
2x Pospieszny Cios (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
3x Wiedza Imladrisa (Core)
1x Ścieżka Obieżyświata (THfG)

Jest tu drobny zgrzyt tematyczny - Namiestnik Gondoru, jednak bez generatora zasobów ta talia jest bezużyteczna; wiele kart kosztuje 3 i więcej zasobów, w tym prawie wszyscy sprzymierzeńcy. Podczas rozgrywki widać dużą zależność od Kamienia Celebriany: jedyne źródło zasobów ducha, które razem z Namiestnikiem Gondoru otrzymuje Aragorn. Głównym wojownikiem jest Legolas, który dostaje Ostrze Gondolinu i Znaki Dunedainów. Beravora daje dociąg kart. Resztę kart zagrywałem zależnie od sytuacji - nigdy nie było dość zasobów, żeby zagrać wszystkich sprzymierzeńców. Przy tym scenariuszu bardzo pomocny okazuje się Radagast z dodatkowym leczeniem.

Tą talią pokonałem też scenariusze Przeprawa przez Mroczną Puszczę oraz Polowanie na Golluma, przy czym ten drugi scenariusz nastręczył pewnych problemów. Uznałem, że Podróż w dół Anduiny oraz Starcie u stóp samotnej Skały będą dla tej talii zbyt trudne - piersza z powodu wysokiego startowego poziomu zagrożenia, druga dodatkowo z powodu niewielkiej liczby sprzymierzeńców i niedostatecznej siły ognia.

Mrok nad Osgiliath

Do tego scenariusza, który kupiłem w październiku, przygotowałem talię Dunedainów/Leśnych Elfów/Gondoru/orłów - musiałem nieco pokombinować, gdyż podstępy naprawdę dają w kość, a śmierć bohatera zdarza się dość często :mrgreen: Talia liczy 30 kart.

Bohaterowie (zagrożenie 28):
Aragorn (Core)
Legolas (Core)
Eleanora (Core)

Sprzymierzeńcy (10):
1x Włócznik Gondoru (Core)
1x Skrzydlaty Stróż (THfG)
1x Landrowal (AJtR)
1x Zwiadowca z Północy (Core)
1x Córka Nimrodel (Core)
1x Henamarth Rzeczna Pieśń (Core)
3x Gandalf (Core)
1x Radagast (AJtR)

Dodatki (9):
2x Namiestnik Gondoru (Core)
1x Kamień Celebriany (Core)
2x Znak Dunedainów (THfG)
1x Ostrzeżenie Dunedainów (CatC)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
2x Pieśń Mądrości (CatC)

Wydarzenia (11):
1x Za Gondor! (Core)
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Szlachetne Poświęcenie (Core)
2x Finta (Core)
2x Pospieszny Cios (Core)
1x Stawić Czoła (Core)
1x Szczęście czy Przeznaczenie (Core)

Od początku ten scenariusz zaskoczył mnie poziomem trudności - na początku gry w strefie przeciwności mamy 3 wrogów, a to dopiero początek. W talii znajduje się mnóstwo wrogów, a Kapitan Woźników posiada wysoki poziom zagrożenia i wprowadza dodatkowego wroga (albo dwóch :twisted: ) ze stosu kart odrzuconych. Talia spotkań może nas zgnieść już w pierwszej turze. Jednak klimatyczna walka z Czarnoksiężnikiem jest warta poniesionych ofiar i godzin rozgrywki.

Wygrałem 1 na 5 gier tą talią. W każdej rozgrywce powoli budowałem bazę sprzymierzeńców, powoli przygotowując się na spotkanie z Czarnoksiężnikiem. W startowej ręce mile widziane są Gandalf oraz Atak z Zaskoczenia. W pierwszej turze do wyprawy przydzielamy Aragorna (jeśli nie użyjemy Gandalfa, to przygotowujemy Aragorna na spotkanie z Wilkami z Mordoru). Jeśli talia spotkań okaże się w miarę łaskawa, czyli nie wejdziemy w zwarcie z Woźnikami i zdołamy zabić Wilki Legolasem i Eleanorą, to mamy szansę. Dalsze kroki zależą od talii spotkań oraz naszych kart w ręku. Generalnie należy powoli przygotować solidną liczbę sprzymierzeńców, w miarę potrzeby zmniejszając poziom zagrożenia Gandalfem. Jeśli potrzeba, używamy zdolności Eleanory - karta Odcięci może sporo namieszać, odrzucając sprzymierzeńców z ręki. Dodatkowo przydają się Zwiadowcy z Północy - na niektóre obszary nie można podróżować, trzeba poradzić sobie z nimi inaczej. Questujemy powoli, poszukując Strażników z Ithilien. Potrzebujemy co najmniej jednego, aby pokonać 3 etap wyprawy bez utraty bohatera. Jeśli coś pójdzie nie tak, to Aragorn z Kamieniem Celebriany i Szczęściem czy Przeznaczeniem przywróci Eleanorę do życia (do pewnego stopnia może to zrobić również Landrowal). Do walki z Czarnoksiężnikiem należy się dobrze przygotować. Finta jest absolutnie konieczna, gdyż eliminuje konieczność zwiększenia poziomu zagrożenia. Bardzo pomaga też Za Gondor - przy dużej liczbie sprzymierzeńców możemy pokonać Czarnoksiężnika w jedną turę (wymaga to 17 ataku).

W pamięć szczególnie zapadła mi rozgrywka, w której już pokonałem Czarnoksiężnika. Pozostało tylko umieścić żetony postępu na karcie wyprawy. I wtedy zaczęły się schody - Henamarth doniósł o zbliżającym się Kapitanie Woźników, który prowadził ze sobą 2 Wilków z Mordoru :evil: . Na szczęście duża liczba sprzymierzeńców pozwoliła jakoś wybronić te ataki. Legolas z Nieoczekiwaną Odwagą i Znakiem Dunedainów dokonywał cudów męstwa, zabijając 2 wilki. Na polu walki pozostał ranny Kapitan. Myślę sobie: teraz już mamy z górki. A tu niespodzianka: Henamarth stwierdza, że zbliża się do nas kolejny Kapitan, z tymi samymi dwoma wilkami :shock: To już grubsza sprawa: wyprawa ledwo się wlecze, a tu mamy 4 wrogów w zwarciu! Po śmierci kilku sprzymierzeńców (nie pamiętam, kto wtedy zginął), Legolas znowu zabija Wilki. To jest światełko w tunelu: w efekcie tych walk umieścił 8 żetonów postępu na karcie wyprawy. W następnej turze rzucamy siły do questowania i kończymy scenariusz.

AndO3131 - Sob 18 Kwi, 2015

Wzgórza Emyn Muil

Talia Rohanu (40 kart):

Bohaterowie (zagrożenie 25):
Theodred (Core)
Eowina (Core)
Dunhern (Core)

Sprzymierzeńcy (17):
3x Zwiadowca ze Śnieżnego Potoku (Core)
3x Zaklinacz Koni z Zachodniej Bruzdy (THfG)
2x Eskorta z Edoras (AJtR)
1x Eomund (CatC)
3x Najlepsze Konie Riddermarchii (THoEM)
2x Gleowin (Core)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (7):
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
2x Instynkt Samozachowawczy (Core)
1x Płonąca Gałąź (CatC)
3x Pieśń Mądrości (CatC)

Wydarzenia (16):
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
1x Szlachetne Poświęcenie (Core)
2x Siła Woli (Core)
2x Pospieszny Cios (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
3x Stawić Czoła (Core)
2x Werbunek Rohirrimów (THfG)
2x Naprzód, po Śmierć (THoEM)

Ta talia nadaje się w zasadzie tylko do scenariuszy, gdzie nastepuje sporo badania obszarów - nie posiada silnych jednostek atakujących ani broniących się. W scenariuszu Wzgórza Emyn Muil sprawdza się całkiem nieźle, ale nie zdecydowałem się na dalsze testy. Za to ma kilka innych zalet - tani sprzymierzeńcy, dodatkowe generowanie zasobów (Theodred), dociąg kart (Pieśń Mądrości + Gleowin) i dobre zarządzanie obszarami, również w sferze przeciwności (bez Zwiadowców z Północy :mrgreen: ).

AndO3131 - Pon 27 Kwi, 2015

Martwe Bagna

Tym razem talia Gondoru, licząca 30 kart:

Bohaterowie (zagrożenie 30):
Książę Imrahil (AJtR)
Boromir (TDM)
Denethor (Core)

Sprzymierzeńcy (10):
3x Strażnik Cytadeli (Core)
1x Faramir (Core)
3x Włócznik Gondoru (Core)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (9):
2x Namiestnik Gondoru (Core)
1x Pancerz z Cytadeli (Core)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
1x Instynkt Samozachowawczy (Core)
1x Pieśń Mądrości (CatC)
2x Pieśń Podróży (THoEM)
1x Pieśń Bitwy (TDM)

Wydarzenia (11):
2x Za Gondor! (Core)
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Szlachetne Poświęcenie (Core)
2x Finta (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
1x Stawić Czoła (Core)

Przeglądając karty stwierdzam, że można tę talię jeszcze podrasować, na przykład wyrzucając Pieśń Mądrości. Wcześniej próbowałem budować większą talię - około 40 kart, ale z braku dociągania kart zarzuciłem ten pomysł (Gandalf jest potrzebny do zmniejszania zagrożenia, a 2x Szlachetne Poświęcenie to zdecydowanie za mało). I tak, została mi talia 30 kart, która całkiem nieźle radzi sobie z tym scenariuszem. Generalny styl rozgrywki polega na wpuszczeniu goluma do talii spotkań, odczekując w miarę możliwości jak najdłużej. Tutaj nieoceniony okazuje się Faramir, którego używałem do zwiększenia siły woli postaci w fazie wyprawy. Myślę, że poprawnie odczytuję jego zdolność - działa do końca fazy, więc również podczas testu ucieczki Golluma, który rozpatruje się pod koniec fazy. Ostatecznie Gollum trafia do talii spotkań, a w drugiej części rozgrywki Nieoczekiwaną Odwagę otrzymuje Denethor i powoli przerzuca talię spotkań (przesuwa 2 karty na spód talli swoją zdolnością, 3 karta jest odkrywana). Gdy Gollum pojawia się ponownie, nie powinno być większych problemów ze złapaniem go.

maclis - Sob 13 Cze, 2015

Postanowiłem, iż spróbuje kilku twoich talii. Będę na bieżąco dzielił się wrażeniami. Nie ukrywam, że będę trochę krytykował, ale myślę że przyniesie to pożytek wszystkim, aby robić jeszcze lepsze talie. Gram pierwszą talią którą wrzuciłeś do tych scenariuszy.
Zacznę od Przeprawy przez Mroczną Puszczę.
Grałem 2 razy. Za pierwszym razem przegrałem! Czemu? Brak Namiestnika Gondoru niemal uniemożliwia Eowinie wrzucanie sprzymierzeńców, którzy w tej talii tani nie są. Bez tej karty jest bardzo ciężko. Można by się zastanowić nad zmianą Gloina na Theodreda, który mógłby dodawać zasoby Eowinie, aczkolwiek Gloin nie jest zły. Kolejną wadą talii są takie karty jak Wola Zachodu i Brok Żelazna Pięść. O ile ten drugi, gdy trafi się w odpowiednim momencie, może się przydać, wola zachodu to zapychacz. Widzę jej przydatność jedynie w sytuacji, gdy na początku gry dojdzie nam na rękę Gandalf z Atakiem z Zaskoczenia. Inną kartą której użyteczność jest minimalna jest Siła Woli. Ponieważ żeby jej użyć, trzeba zatapować postać ducha, umiejętność jest użyteczna jedynie w połączeniu z Tukiem Włóczykijem (Eowina idze zawsze do wyprawy, pozostali sprzymierzeńcy ducha zazwyczaj też, dodatkowo oni i tak już nieźle te obszary wyniszczą). Zamiast wymienionych wyżej kart można by dodać np. 3x Stawić Czoła i 2x Sekretna Ścieżka, lub najlepiej nic.

W drugiej rozgrywce talia wypadła znacznie lepiej, scenariusz ukończyłem w 7 rund. Ogólnie w talii koniecznie trzeba używać Beravory (i lub Gleowina), bo inaczej nie będziemy mieli odpowiednich kart na ręce. Talia ta ma problemy z walką, mimo że przeciwnicy są słabi. Ogólnie talia i tak nie jest zła, ale kilka kart trzeba koniecznie wymienić (Wola Zachodu!).

Podróż w Dół Anduiny

Tego samego dnia dalej kontynuowałem ogrywanie tej talii. W Przeprawie przez Puszczę talię trochę skrytykowałem ją. Postanowiłem wyrzucić kilka zbędnych kart (te o których wspominałem), i dodałem 2x Sekretna Ścieżka. W tym scenariuszu, talia wypada o wiele lepiej. Kombo Gandalf+ Atak z Zaskoczenia załatwia sprawę z trollem. Można dociągać dużo kart za pomocą Beravory i Gleowina, więc w końcu Gandalf się trafi (a można jeszcze Leśnej Pułapki użyć). Mamy 2 tury na przygotowanie się do walki z trollem. Ponieważ talia dobrze radzi sobie z wyprawą, również drugi etap nie jest problemem. Problem pojawił się w 3 etapie kiedy mnóstwo wrogów runęło na mnie i ciężko się było obronić. Talia nie jest dobra do walki. W 3 etapie trzeba mieć więc trochę szczęścia, żeby w ciągniętych 2 kartach spotkań nie dociągnąć 2 silnych wrogów. Tak więc na 2 próby, jedna zakończyła się powodzeniem co przy tym trudnym scenariuszu jest jak najbardziej w porządku, szczególnie iż nie mamy kart z dodatków.W przegranej rozgrywce, w trzecim etapie miałem na głowie trolla, wodza Uhftaka, żmiję i jeszcze coś. Nie było szans żeby z tym wygrać. Za drugim podejściem miałem na głowie tylko wrony i orki z Dol Guldur.

Po wyrzuceniu paru kart, talia sprawuje się lepiej.

Zachęcam cię do rozwijania swojego wątku, i próbowania kolejnych scenariuszy. Ja pominę „Ucieczkę”, nie mam do niej cierpliwości, i przejdę od razu do „Polowania”.

maclis - Sro 17 Cze, 2015

Kontynuowałem testowanie twoich talii. Zabrałem się za talię od Polowania na Golluma. Znów zrobiłem 2 podejścia, o dziwo oba zakończyły się powodzeniem, niestety długo trzeba było grać aby je osiągnąć. Problemem talii jest znów walka, a konkretnie atakowanie, (obronę zapewnia m.in Denethor). Na szczęście w scenariuszu jest tylko jeden poważny wróg. Z wyprawą i dociągiem kart talia sobie radzi dobrze (przydaje się Werbunek Rohirrimów). Niestety w talii jest trochę za mało sprzymierzeńców, ale rozumiem że, talia miała być tematyczna. Całą sytuacje ratują Gandalf i Faramir. Ogólnie talią gra się fajnie, jednak faktycznie brak odpowiedniej liczby sprzymierzeńców jest bolesny. Z talii wyrzuciłbym tylko Poszukiwanie Gandalfa, bo jest za drogie i nie koniecznie przynosi korzyści. Zamiast tego można by dać jakieś inne zielone karty.
AndO3131 - Nie 27 Wrz, 2015

Powrót do Mrocznej Puszczy

Po dłuższej przerwie powrót na trasę. Bardzo trudny scenariusz, zdecydowałem się na Dunedainów i Noldorów wspomaganych orłami. Talia liczy 30 kart:

Bohaterowie (zagrożenie 34):
Aragorn (Core)
Glorfindel (Core)
Beravora (Core)

Sprzymierzeńcy (9):
1x Skrzydlaty Stróż (THfG)
1x Potomek Thorondora (THoEM)
1x Orły Gór Mglistych (RtM)
1x Minstrel z Rivendell (THfG)
1x Gildor Inglorion (THoEM)
3x Gandalf (Core)
1x Radagast (AJtR)

Dodatki (13):
2x Namiestnik Gondoru (Core)
1x Kamień Celebriany (Core)
1x Znak Dunedainów (THfG)
1x Wsparcie Orłów (RtM)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
1x Leśna Pułapka (Core)
1x Opiekun Lorien (Core)
1x Płonąca Gałąź (CatC)
1x Pieśń Mądrości (CatC)
1x Pieśń Podróży (THoEM)
2x Pieśń Bitwy (TDM)

Wydarzenia (8):
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Finta (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
2x Pozdrowienie Galadrimów (Core)

Jeszcze raz to powiem: scenariusz jest bardzo trudny. Składa się na to kilka czynników:

    1. Na koniec rundy podnosimy poziom zagrożenia o 4, zamiast zwyczajowego 1. Konieczne jest szybkie obniżanie poziomu zagrożenia, czyli Gandalf + Atak z Zaskoczenia i Pozdrowienie Galadrimów. Dodatkowym utrudnieniem są podstępy zwiększające poziom zagrożenia.

    2. Konieczność utrzymania Golluma przy życiu (zbiera on obrażenia z niebronionych ataków). W tym celu potrzeba dodatkowego przygotowania postaci (zdolność Aragorna, Nieoczekiwana Odwaga). W ostateczności można wykorzystać zdolność Radagasta.

    3. Kilku potężnych wrogów w talii spotkań: Trolle (6 ataku) oraz Obrzydluchy, Obrzydluchy (8 ataku). Tutaj najlepsza jest Finta + ewentualnie Leśna Pułapka. Nasi bohaterowie też nie są ułomkami (w sumie mają 8 ataku). Niestety, przy większej liczbie takich wrogów na raz jesteśmy załatwieni.

    4. 3 etap wyprawy nie pozwala zagrywać kart z ręki, a przejście go wymaga 7 żetonów postępu.

Grając na normalnym poziomie trudności wygrałem 3 partie na około 30 przegranych. Na poziomie łatwym (z dodatkowym żetonem zasobów na początku gry) było dużo lepiej: 5 wygranych na 9 przegranych. Na ręce początkowej niezwykle przydatne są Namiestnik Gondoru, Kamień Celebriany, Radagast, Gandalf, Gildor Inglorion. Szczególnie Radagast jest ciekawy, gdyż pozwala po kilku rundach wprowadzać do gry orły ze swoich zasobów. Gildora używałem niemal wyłącznie do wyprawy. Wszelkich wrogów należy eliminować jak najszybciej. Po wprowadzeniu do gry 2-3 stałych hsprzymierzeńców i z relatywnie niskim poziomem zagrożenia (40-42) można przechodzić do 3 etapu wyprawy. Jeśli drużyna przejdzie 3 etap, to już jesteśmy w domu.

Na normalnym poziomie trudności wygrane następowały w wyniku szczęśliwej talii spotkań (same obszary i podstępy, ewentualnie 1 wróg).

Z ciekawszych rozgrywek na poziomie łatwym przypominam sobie jedną z Trollem w strefie przeciwności na początku gry. Dzięki Minstrelowi z Nimrodell przetrwałem pierwszą rundę (+10 zagrożenia). W drugiej rundzie Leśna Pułapka go zatrzymała. Reszta przygody przebiegła bez poważniejszych zakłóceń.
W innej rozgrywce w 3 etapie wyprawy pojawił się Pomiot Ungolianty - siła woli wszystkich postaci -1, ledwo przeszedłem aktywny obszar. W walce nie mogłem używać kart z ręki, ale dzięki Skrzydlatym Orłom przetrwałem rundę walki. Aragorn oraz Glorfindel ze Znakiem Dunedainów (i Schwytanym w Sieć) zadali 5 obrażeń. W drugiej rundzie rzuciłem wszystkie postaci do wyprawy i przeszedłem szczęśliwie 3 etap.
W jeszcze innej rozgrywce pojawił się obszar Brunatne Pola. Mimo Opiekuna Lorien nie byłem w stanie zdjąć aktywnego obszaru. W następnej rundzie rzuciłem wszystkie siły do wyprawy, a tu niespodzianka: kolejne Brunatne Pola! Na szczęście Aragorn + Kamień Celebriany + Opiekun Lorien, Glorfindel, Radagast i Beravora wystarczyli.

AndO3131 - Sro 14 Paź, 2015

W Otchłań

Kolejny odcinek talii chronologicznych. Tym razem wyruszamy do Morii z krasnoludami (w rozszerzeniu Khazad-Dum nie sposób ich pominąć :mrgreen: ). Pierwsza pełna talia 50-kartowa.

Bohaterowie (zagrożenie 27):
Dain Żelazna Pięść (RTM)
Dwalin (Kaz)
Bifur (Kaz)

Sprzymierzeńcy (18):
1x Długobrody Zabójca Orków (Core)
2x Topornik Weteran (Core)
3x Górnik Zigilu (Kaz)
2x Ereborski Kowal (Core)
2x Górnik z Żelaznych Wzgórz (Core)
2x Długobrody Kartograf (CatC)
3x Ereborski Kronikarz (Kaz)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (15):
2x Pas Narwiego (Kaz)
2x Topór z Dwarrowdelfu (Kaz)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
3x Starożytny Mathom (AJtR)
2x Instynkt Samozachowawczy (Core)
2x Płonąca Gałąź (CatC)
3x Pieśń Mądrości (CatC)

Wydarzenia (17):
2x Zawsze Czujny (Core)
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Szlachetne Poświęcenie (Core)
3x Pieśń Durina (Kaz)
1x Finta (Core)
1x Khazad! Khazad! (Kaz)
2x Sprawdzian Woli (Core)
3x Nie Bójcie się Ciemności (Kaz)
1x Sekretna Ścieżka (Core)

Jest tu sporo kart ze sfery wiedzy, ale Bifur ze swoją zdolnością przesuwania zasobów z innych bohaterów potrafi znakomicie zbierać zasoby. Bardzo przydatni są Ereborscy Kronikarze, którzy dzięki zdolności Bifura mogą przygotować 2 postaci na rundę. Dodatkowe zasoby może zapewnić Górnik Zigilu.

Scenariusz W Otchłań, który rozgrywałem z tą talią okazał się bardzo wymagający (a nie spodziewałem się tego :roll: ). Wiele kart posiada miażdżącą siłę zagrożenia (3 to w tym scenariuszu standard, 2 i mniej spotykamy rzadko). Do szybko rosnącego poziomu zagrożenia dokłada się obszar Szyb Zigilu, który do zbadania wymaga podniesienia poziomu zagrożenia o 5. W badaniu tych wymagających obszarów bardzo pomaga Jaskiniowa Pochodnia, która pozwala szybko zbadać większość z nich. Do obniżania zagrożenia używałem najczęściej Dwalina (każdy wróg w tej talii spotkań to Ork), a w ostatecznej potrzebie Gandalfa. Kolejnym problemem są wrogowie, którzy średnio mają siłę ataku 3 i więcej, a większość z nich 4 punkty wytrzymałości (do ich zabijania przydaje się Gandalf, choć Dowódca Patrolu potrafi anulować obrażenia). Z wrogami łączą się bardzo niebezpieczne efekty cienia, które dodają +2, a nawet +3 do siły ataku wroga. Inne efekty cienia wprowadzają goblina Rębajło do strefy przeciwności, a nawet odrzucają broniącą się postać (czyli atak jest niebroniony). Bardzo przydatna jest kombinacja Pieśń Mądrości + Płonąca Gałąź na Dainie.

Co do efektywności talii w tym scenariuszu, to wygrywa mniej więcej 1 grę na 4 przegrane. Trudno wskazać jedną przyczynę - czasami jest to poziom zagrożenia, czasem wrogowie nawarstwiający się w zwarciu. Generalnie, jeśli uda się usunąć Pierwszą Salę, to rozgrywka staje się dużo łatwiejsza, ale niestety nieszczęśliwy zbieg okoliczności może nam odebrać zwycięstwo (a to Zapadnia, odryta w trakcie wyprawy lub podczas ataku wroga, a to nieszczęsliwy dociąg ze zdolności Jaskiniwej pochodni, wprowadzający wrogów, czasem anulowanie ataku przez Dowódcę Patrolu potrafi pokrzyżować nawet najlepsze plany). W gruncie rzeczy do zwycięstwa przydaje się przysłowiowy łut szczęścia.

Idealna startowa ręka powinna zawierać 2-3 sprzymierzeńców, mile widziany byłoby wydarzenie zwiększające siłę woli (Pieśń Durina, Nie Bójcie się Ciemności) oraz dodatkowy dociąg kart (Szlachetne Poświęcenie, Starożytny Mathom). Jeśli początkowe karty spotkań nie okażą się karkołomne, są szanse na zwycięstwo, ale scenariusz trzyma w napięciu niemal do samego końca :lol: .

AndO3131 - Pią 16 Paź, 2015

Siódmy Poziom

Do zbadania Siódmego Poziomu zdecydowałem się wykorzystać połączone siły Dunedainów i Leśnych Elfów, gdyż w ostatnich taliach przygodowych z cyklu Cienie Mrocznej Puszczy było kilka kart Leśnych Elfów. Kolejna talia 50-kartowa.

Bohaterowie (zagrożenie 31):
Aragorn (Core)
Legolas (Core)
Beravora (Core)

Sprzymierzeńcy (15):
2x Syn Arnoru (Core)
1x Łucznik znad Srebrnej Żyły (Core)
2x Dunedain-Obserwator (TDM)
2x Córka Nimrodel (Core)
1x Henamarth Rzeczna Pieśń (Core)
1x Haldir z Lorien (AJtR)
2x Leśny Elf Tropiciel (TDM)
2x Posłaniec z Mrocznej Puszczy (RtM)
2x Gandalf (Core)

Dodatki (23):
2x Namiestnik Gondoru (Core)
1x Kamień Celebriany (Core)
2x Znak Dunedainów (THfG)
2x Ostrzeżenie Dunedainów (CatC)
1x Ostrze Gondolinu (Core)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
2x Leśna Pułapka (Core)
1x Mroczna Wiedza (Core)
2x Instynkt Samozachowawczy (Core)
3x Płonąca Gałąź (CatC)
3x Pieśń Mądrości (CatC)
2x Pieśń Podróży (THoEM)

Wydarzenia (12):
1x Zawsze Czujny (Core)
1x Atak z Zaskoczenia (Core)
1x Szlachetne Poświęcenie (Core)
1x Mistrzostwo w Fechtunku (Core)
2x Finta (Core)
1x Szybkie Uderzenie (Core)
1x Cios z Rozmachem (Core)
1x Zjednoczeni (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
1x Stawić Czoła (Core)
1x Plotki Ziemi (RtM)

Od razu zaznaczam, że w polskim tłumaczeniu karty "Księga Mazarbul" jest błąd. Tekst karty powinien brzmieć: "Bohater, do którego dołączono tę kartę, nie może atakować oraz nie zostaje wyczerpany podczas przydzielenia do wyprawy."

W tym scenariuszu talia sprawdza się bardzo dobrze. Wygrałem większość rozegranych partii. Kluczową kartą jest Namiestnik Gondoru na Aragornie - bez tego nie będziemy w stanie opłacać sprzymierzeńców, którzy sporo kosztują. Jednak zanim wystawimy sprzymierzeńców, warto zadbać o Płonącą Gałąź na Aragornie (wymaga najpierw Pieśni Mądrości). Może się też przydać Leśnemu Elfowi Tropicielowi, który w fazie odpoczynku leczy swoje obrażenia. Ponieważ w talii spotkań jest dużo wrogów, warto też zadbać o efekty leczące. Największe jednostkowe zagrożenie stanowią trolle i Wódz Otchłani - w rundzie, w której wchodzi do gry, ma 8 ataku i jest w stanie zabić każdego z naszych bohaterów. Trzeba jendak pamiętać, że można przegrać będąc przytłoczonym ilością wrogów - wiele efektów cienia wprowadza do strefy przeciwności orków. Temu ma zapobiec Płonąca Gałąź. Jednak największą siłą talii są Plotki Ziemi i Henamarth - pozwalają przewidzieć, jaka karta zostanie odkryta z talii w rundzie i odpowiednio się przygotować.

Drugi etap wyprawy jest prostszy - z talii spotkań odkrywamy tylko wrogów, a po przejściu pierwszego etapu jesteśmy już przygotowani na wszystko. Ostatecznie, świetnie mi się grało tą talią, zwłaszcza, że nie jest zbudowana na starym kombo Atak z Zaskoczenia + Gandalf, a wykorzystałem tu wiele kart, których dotąd nie używałem - Mroczna Wiedza pozwala nieco kontrolować zagrożenie kart cienia, Cios z Rozmachem pozwala usunąć większość orków przed atakiem, Mistrzostwo w Fechtunku pozwala Legolasowi zabić Goblińskiego Łucznika, gdyby akurat nie było innych opcji pod ręką.

EDIT: Źle odczytywałem wymuszony efekt drugiego etapu wyprawy: jedna karta z talii spotkań jest odkrywana normalnie, natomiast wróg może wpaść dodatkowo. Mimo to, jeśli zdołamy pokonać pierwszy etap, w drugim nie powinno być poważniejszych problemów (chyba, że w tej samej rundzie wyskoczą dwa trolle :mrgreen: ).

Zawojak - Sob 17 Paź, 2015

Ciekawa talia, ale mimo wszystko zaskakuje mnie brak sprzymierzeńców z taktyki gdyż jezeli ja gram taktyką to zawsze umieszczam w talii dużą część postaci z tej sfery
AndO3131 - Sob 17 Paź, 2015

Niestety, chronologicznie wśród kart taktyki nie ma na razie Leśnych Elfów ani Dunedainów :sad: . Na szczęście zasoby generowane przez Legolasa można wykorzystać do opłacania kart z innych sfer dzięki pieśniom.
AndO3131 - Nie 25 Paź, 2015

Ucieczka z Morii

Postanowiłem stworzyć talię z Hobbitami. Do czasu wydania Khazad-Dum pojawiło się 2 bohaterów i 2 sprzymierzeńców z tej rasy, więc talię dopakuję Krasnoludami.

Bohaterowie (zagrożenie 27):
Gimli (Core)
Frodo Baggins (CatC)
Bilbo Baggins (THfG)

Sprzymierzeńcy (19):
1x Bystrooki Tuk (THoEM)
1x Topornik Weteran (Core)
2x Tuk Włóczykij (Core)
3x Górnik Zigilu (Kaz)
2x Ereborski Kowal (Core)
2x Górnik z Żelaznych Wzgórz (Core)
2x Długobrody Kartograf (CatC)
3x Ereborski Kronikarz (Kaz)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (18):
2x Topór z Dwarrowdelfu (Kaz)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
2x Starożytny Mathom (AJtR)
1x Instynkt Samozachowawczy (Core)
3x Płonąca Gałąź (CatC)
3x Szybki Węzeł (TDM)
2x Pieśń Królów (THfG)
3x Pieśń Mądrości (CatC)
1x Ereborskie Buty (Kaz)

Wydarzenia (13):
1x Atak z Zaskoczenia (Core)
1x Mistrzostwo w Fechtunku (Core)
2x Finta (Core)
2x Szybkie Uderzenie (Core)
1x Khazad! Khazad! (Kaz)
2x Sprawdzian Woli (Core)
1x Krasnoludzki Grobowiec (Core)
2x Plotki Ziemi (RtM)
1x Wiedza Przodków (Kaz)

Zastanawiałem się też nad wyborem Bifura zamiast Bilba, ale ostatecznie nie zauważyłem większej skuteczności takiej kombinacji bohaterów w tym scenariuszu, więc wybrałem niewykorzystywanego jeszcze bohatera.

Ucieczka z Morii jest scenariuszem bardzo losowym z powodu talii wyprawy złożonej z 7 kart. Po pierwsze, trzeba znaleźć w talii (co zdaża się bardzo rzadko) lub wyszukać za pomocą karty wyprawy Wąskie Tunele cel - Porzucone Narzędzia. Tylko one pozwolą pokonać Ucieczkę z Ciemności. W zależności od układu kart wyprawy, może być konieczne przewinięcie tej talii nawet dwa razy, albo ani razu. Jednocześnie Bezimienny Strach rośnie w siłę z każdym punktem zwycięstwa w puli - im więcej kart wyprawy pokonamy (również Wielkich Jaskiniowych Trolli i Straszliwych Uskoków), tym większa będzie jego siła zagrożenia. Dodatkowym utrudnieniem są Nowe Sztuczki Diabelskie, które resetują kartę wyprawy, zazwyczaj, gdy mamy kończyć grę lub znaleźć Porzucone Narzędzia :mrgreen: . Generalnie wygrywałem 1 grę na 3-4 przegrane, w większości przez poziom zagrożenia.

Trudno wskazać idealną startową rękę, gdyż w zależności od talii spotkań przydatne są różne karty: Górnik Zigilu, Szybki Węzeł, kilku sprzymierzeńców, Pieśń Mądrości (przyda się sporo zasobów wiedzy). Gandalf też bardzo pomaga w wyprawie i obniżeniu poziomu zagrożenia. Gimli znakomicie radzi sobie z wrogami. Wystarczy zebrać na nim 2 żetony obrażeń lub topór. Znakomitym obrońcą jest Frodo, choć czasem odbywa się to kosztem poziomu zagrożenia. Do ukończenia scenariusza przydają się efekty przygotowania na Frodzie - Szybkie Wezły, Nieoczekiwana Odwaga, które pozwolą mu w dwie rundy (w wyjątkowych wypadkach w jedną) umieścić 4 żetony wyprawy na Ucieczce z Ciemności i wygrać grę (oczywiście najpierw trzeba znaleźć Porzucone Narzędzia, co nie jest wcale takie proste).

AndO3131 - Pią 20 Lis, 2015

Scenariusz Mrok nad Osgiliath z druku na żądanie został wydany po Podróży do Rhosgobel. Talię umieściłem w tym samym poście poniżej.
krzysztof1986 - Wto 26 Sty, 2016

czekam na ciąg dalszy
AndO3131 - Sob 30 Sty, 2016

Brama Czerwonego Rogu

Zaczynam cykl Dwarrowdelf talią Dunedainów i Rohanu, gdyż 3 etap tego scenariusza posiada silny negatywny efekt - odrzuca z gry postacie z siłą woli 0. Tylko Rohan posiada wystarczającą liczbę postaci o większej sile woli. Z ciekawostek - zrezygnowałem ze sfery taktyki oraz Namiestnika Gondoru :mrgreen: , a mimo to wygrywałem średnio co drugą grę.

Bohaterowie (zagrożenie 31):
Aragorn (Core)
Eowina (Core)
Beravora (Core)

Sprzymierzeńcy (17):
1x Zwiadowca ze Śnieżnego Potoku (Core)
2x Zwiadowca z Północy (Core)
2x Zaklinacz Koni z Zachodniej Bruzdy (THfG)
1x Eomund (CatC)
3x Eskorta z Edoras (AJtR)
3x Najlepsze Konie Riddermarchii (THoEM)
1x Podróżniczka z Zachodniego Gościńca (RtM)
1x Gleowin (Core)
3x Gandalf (Core)

Dodatki (17):
1x Kamień Celebriany (Core)
2x Znak Dunedainów (HfG)
3x Ostrzeżenie Dunedainów (CatC)
2x Misja Dunedainów (AJtR)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
1x Leśna Pułapka (Core)
2x Instynkt Samozachowawczy (Core)
3x Płonąca Gałąź (CatC)
2x Pieśń Mądrości (CatC)

Wydarzenia (16):
2x Atak z Zaskoczenia (Core)
1x Drugie Śniadanie (CatC)
1x Siła Woli (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
1x Stawić Czoła (Core)
1x Szczęście czy Przeznaczenie (Core)
1x Werbunek Rohirrimów (THfG)
2x Naprzód, po Śmierć (THoEM)
1x Zadziwiająca szybkość (RtM)
1x Spryt Radagasta (Core)
1x Sekretna Ścieżka (Core)
2x Plotki Ziemi (RtM)

Trudność w tym scenariuszu stanowi wyprawa oraz groźni wrogowie, ale nie wszystkie okoliczności sprzysięgły się przeciwko nam. Niezykle pomocna jest Arwena, generująca dodatkowy żeton zasobów co rundę. Ten efekt uznałem za dość potężny, by usunąć z talii Namiestnika Gondoru.

Największe zagrożenie dla tej talii stanowią wrogowie - jeśli podczas pierwszych rund pojawi się kilku, to nie mamy większych szans. Na początku gry Górskiego Trolla można czasem złapać w Leśną Pułapkę, a innego pojedynczego wroga przy niebronionym ataku i odrobinie szczęścia zabić kontratakiem Aragorna oraz Beravory. Głównym zadaniem Beravory w grze było blokowanie ataków - Ostrzeżenia Dunedainów oraz Płonąca Gałąź potrafią zdziałać cuda (oczywiście w miarę możliwości korzystamy też z dociągu kart). Niewątpliwie problemem tej talii jest walka - jedynie bohaterowie, Gandalf, Zwiadowcy z Północy oraz Najlepsze Konie Riddermarchii mogą walczyć. Jeśli dotrzemy do 3 etapu wyprawy, nie powinniśmy napotkać żadnych problemów - tylko Zwiadowca ze Śnieżnego Potoku zostaje natychmiast odrzucony. Silnie wykorzystywałem Plotki Ziemi - wiedza, jaką kartę odkryjemy podczas fazy wyprawy jest bezcenna. Lodowate Zimno można spokojnie dołączyć do Beravory - dzięki Misji Dunedainów nie będziemy zmuszeni jej odrzucić podczas 3 etapu wyprawy. Warto też zaznaczyć bardzo pomocny efekt Schodów Mrocznej Strugi. Dzięki nim raz udało mi się pozbyć Lodowatego Zimna.

W jednej rozgrywce niemal na samym początku zginęła Beravora, ale mimo to udało mi się ukończyć scenariusz. Nie miałem jednak okazji wykorzystać Szczęścia czy Przeznaczenia :cry: .

Edit: Kolejny raport spod szczytu Caradhras: po pokonaniu 2 Górskich Trolli dzięki 2 wizytom Gandalfa zdawało się, że już będzie z górki. Wyprawa się ociąga, bo Lodowate Zimno zamroziło Beravorę, a nie posiadam Misji Dunedainów. Po kilku rundach, w trakcie których kolejne Lodowate Zimno dopadło Aragorna, a jeszcze inne odrzuciłem Sprawdzianem Woli wreszcie jest razem z Kamieniem Celebriany! Uzupełniam rynsztunek Aragorna oraz Beravory i ruszamy, po drodze zwiedzając Celebdil oraz Fanuidhol. Aż tu nagle Dzikie Głosy przywróciły Śnieżnego Warga oraz Lodowate Zimno na wierzch talli spotkań. Pech chciał, że kolejną odkrytą kartą jest Lodowate Zimno, które mrozi Eowinę. Na szczęście 4 sprzymierzeńców z Rohanu wspomaganych Zadziwiającą Szybkością (+ 8 siły woli) kończą wyprawę mimo Śnieżycy, która ich zaskoczyła w ostatniej rundzie.

AndO3131 - Pią 05 Lut, 2016

Droga do Rivendell

Do tego scenariusza wykorzystałem talię Noldorów i Dunedainów - wszystkie dzieci Elronda w komplecie :mrgreen: (Arwena w postaci karty celu). Oczywiście mają za mało sprzymierzeńców, więc dołożyłem tu Orły i Radagasta.

Bohaterowie (zagrożenie 30):
Elrohir (TRG)
Elladan (RtR)
Beravora (Core)

Sprzymierzeńcy (15):
1x Syn Arnoru (Core)
1x Dunedain-Obserwator (TDM)
2x Skrzydlaty Stróż (THfG)
1x Landrowal (AJtR)
1x Potomek Thorondora (THoEM)
1x Wasal Pana Wiatrów (TDM)
2x Orły Gór Mglistych (RtM)
2x Minstrel z Rivendell (THfG)
1x Gildor Inglorion (THoEM)
2x Gandalf (Core)
1x Radagast (AJtR)

Dodatki (22):
1x Kamień Celebriany (Core)
1x Znak Dunedainów (THfG)
3x Ostrzeżenie Dunedainów (CatC)
1x Misja Dunedainów (AJtR)
1x Ostrze Gondolinu (Core)
1x Wsparcie Orłów (RtM)
2x Ostrze z Rivendell (RtR)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
2x Opiekun Lorien (Core)
2x Instynkt Samozachowawczy (Core)
3x Płonąca Gałąź (CatC)
3x Pieśń Mądrości (CatC)
1x Pieśń Podróży (THoEM)

Wydarzenia (13):
1x Atak z Zaskoczenia (Core)
1x Drugie Śniadanie (CatC)
1x Finta (Core)
1x Szybkie Uderzenie (Core)
1x Orły Nadlatują! (THfG)
1x Deszcz Kamieni (RtR)
2x Sprawdzian Woli (Core)
1x Spryt Radagasta (Core)
1x Sekretna Ścieżka (Core)
3x Plotki Ziemi (RtM)

Ten scenariusz w większości opiera się na walce. Kluczowymi kartami są Pieśń Mądrości i Płonąca Gałąź na Elrohirze. Następnie należy umieścić więcej dodatków na bohaterach, aby zabezpieczyć się przed wrogami, którzy je odrzucają (Orczy Grabieżcy i w mniejszym stopniu Czarne Uruki). Anulowanie efektów cienia jest tym ważniejsze, że mogą powodować odrzucenie Arweny, a tym samym przegraną - Śpiący Strażnik i Bezdroża. Bardzo ciekawa jest Zasadzka Orków - w moich rozgrywkach powodowała zawsze cofnięcie orków ze stosu odrzuconych kart spotkań do strefy przeciwności, porażkę w wyprawie i niemal zawsze śmierć kilku bohaterów.

Mimo tych trudności, większość rozgrywek tą talią kończyła się sukcesem. Jeśli uda się wystawić Płonącą Gałąź na Elrohirze. to już mamy z górki. Jeśli dodatkowo otrzymamy Plotki Ziemi, to wygraną mamy niemal zapewnioną. Pech jednak potrafi dać znać o sobie w najmniej oczekiwanych momentach. W jednej z rozgrywek już zbliżałem się do końca, gdy pojawił się Wódz Otchłani. Myślę sobie: "trzeba ratować bohatera", więc atak przyjmuje Skrzydlaty Stróż. A tu niespodzianka: jako kartę cienia Wódz otrzymuje Śpiącego Strażnika :evil:

Rozegrałem również epicką bitwę z Zasadzką Orków - do strefy przeciwności weszli Orczy Grabieżcy i 2x Gobliński Włócznik. Myślę: " damy radę", a tu z mrocznej fali wchodzi Śpiący Strażnik :shock: . Wyczerpuję wszystkie postacie. Jednego z Goblińskich Włóczników blokuję Fintą, drugi zabija Beravorę, Elladan otrzymuje 3 obrażenia. Jednak w następnej rundzie to moja drużyna wychodzi zwycięsko - Elrohir blokuje 3 ataki dzięki zasobom, a Elladan zabija wszystkich wrogów dzięki swoim zasobom. Jednak brak Beravory daje się mocno we znaki. Po wielu rundach udaje mi się wygrać tę rozgrywkę, a to tylko dzięki Gandalfowi, który wszedł do gry w rundzie, w której miałem poziom zagrożenia 49 :lol:

Podczas innej rozgrywki, gdy Zasadzka Orków wprowadziła do gry 5 wrogów, po pierwszej rundzie jeszcze byłem w stanie przetrwać bez straty bohatera, ale w kolejnej rundzie zagrożenie mnie przerosło - kilka efektów cienia cofnęło wrogów do strefy przeciwności. W jeszcze innej rozgrywce miałem okazję wykorzystać Wsparcie Orłów - przy użyciu Szybkiego Uderzenia Elladan samodzielnie pokonał Dzikiego Niedźwiedzia - posiadał dodatkowo Znak Dunedainów i Ostrze z Rivendell.

krzysztof1986 - Pią 05 Lut, 2016

Widać że poszło ci nieźle. Mi szło o wiele gorzej zawsze trafił się jakis podstęp lub cień na który nie mogłem zaregaować (brak kart, brak zasobów) po czym gra była przegrana. Brawo
AndO3131 - Pią 05 Lut, 2016

Arwena niesamowicie pomaga w generowaniu zasobów. Oczywiście większości sprzymierzeńców nie byłem w stanie wystawić, ale 3-4 oprócz Arweny to był standard. Rozgrywki były długie - ponad 10 rund. Nie wyobrażam sobie przejścia tej przygody bez anulowania efektów cienia, stąd Płonąca Gałąź. W talii jest też obecny Dunedain-Obserwator. Sprawdzian Woli wykorzystywałem tylko w wyjątkowych sytuacjach - powodujących śmierć Arweny lub bohatera. Zazwyczaj przepuszczałem Zasadzkę Orków - epickie walki tworzą klimat tej przygody :wink:
maclis - Czw 11 Lut, 2016

Po długiej przerwie wróciłem do testowania projektu AndO3131. Przedtem testowałem pierwszy i drugi scenariusz core setu oraz Polowanie na Golluma.

Złożyłem talie na krasnalach przeznaczoną do Starcia u stóp Samotnej Skały. Ponieważ jednak miałem ułożoną akurat talię spotkań do Polowania na Golluma, pierw tutaj ją wytestowałem. Podjąłem się tylko jednej próby i nie powiodła się ona z powodu za małej siły woli.
Następnie trzykrotnie podjąłem się scenariusza z trollami. Niestety, za każdym razem byłem daleko od zwycięstwa. Zbyt wiele zależy od tego czy podejdą nam na rękę Gandalf (z atakiem zaskoczenia) lub pieśń mądrości. Bez wszystkich tych kart jesteśmy raczej skazani na porażkę. Za dużo w talii jest kart zielonych. Kartografowie są jednymi z najsłabszych sprzymierzeńców, dlatego z miejsca bym ich wyrzucił, szczególnie, że nie mamy żadnego zielonego bohatera. Ja ich wyrzuciłem przed ostatnią próbą, i zamiast nich dałem Faramira x2 i Namiestnika Gondoru x2. Nawet to zbytnio nie pomogło... . Talia ma minimalne wręcz wartości siły woli, i zbyt dużo zależy od szybkiego dobrania na rękę konkretnych kart. Chyba jest po prostu zbyt "krasnoludzka". Ciężko jest stworzyć talię na krasnalach bez Khazad-Dum lub jednego z Hobbitów. Po dużych modyfikacjach pewnie zwyciężyłbym ten scenariusz, ale wtedy to nie była by już twoja talia. Podejrzewam również, że przy dużym szczęściu da się przejść ten scenariusz tą talia, ale ja nie mam aż tyle chęci aby próbować do skutku.
Ten scenariusz da się ukończyć na samej podstawce i tym dodatku, używając talii opartej na dużej sile woli i Gandalfie.

AndO3131 - Pon 30 Maj, 2016

Czatownik

Niestety, niepatrznie skasowałem tę talię, ale spróbuję ją odtworzyć :evil: Wyglądała ona mniej więcej tak:

Bohaterowie (zagrożenie 33):
Legolas (Core)
Glorfindel (Core)
Aragorn (TWitW)

Sprzymierzeńcy (17):
1x Dunedain-Obserwator (TDM)
2x Strażnik Bruinen (TWitW)
3x Córka Nimrodel (Core)
1x Henamarth Rzeczna Pieśń (Core)
2x Minstrel z Rivendell (THfG)
1x Haldir z Lorien (AJtR)
1x Gildor Inglorion (THoEM)
3x Leśny Elf Tropiciel (TDM)
3x Posłaniec z Mrocznej Puszczy (RtM)

Dodatki (20):
1x Znak Dunedainów (THfG)
3x Ostrzeżenie Dunedainów (CatC)
1x Miecz, Co Został Złamany (TWitW)
1x Ostrze Gondolinu (Core)
2x Ostrze z Rivendell (RtR)
2x Opiekun Lorien (Core)
2x Instynkt Samozachowawczy (Core)
3x Płonąca Gałąź (CatC)
1x Pieśń Królów (THfG)
1x Pieśń Bitwy (TDM)
3x Zaradny (TWitW)

Wydarzenia (13):
1x Atak z Zaskoczenia (Core)
2x Finta (Core)
2x Szybkie Uderzenie (Core)
1x Deszcz Kamieni (RtR)
2x Bogactwo Lorien (Core)
1x Sekretna Ścieżka (Core)
1x Poszukiwania Gandalfa (Core)
1x Ścieżka Obieżyświata (THfG)
2x Plotki Ziemi (RtM)

Czatownik Jest scenariuszem pełnym walki, więc należy jak najszybciej wprowadzić do gry Córkę Nimrodel lub Instynkt Samozachowawczy. Zaradny znakomicie wspomaga generowanie zasobów. Należy też uważać na poziom zagrożenia, który potrafi w tym scenariuszu szybko wzrosnąć. Aragorn pozwala kontrolować sytuację.

krzysztof1986 - Pon 30 Maj, 2016

bez namiestnika gondoru ?? :D brawo
AndO3131 - Pon 30 Maj, 2016

Trzeba szukać nowych rozwiązań :mrgreen: Zaradny dobrze go zastępuje i dodatkowo nie jest unikalny.
drumdaar - Wto 16 Sie, 2016

AndO3131 napisał/a:
...Rozgrywki były długie - ponad 10 rund. Nie wyobrażam sobie przejścia tej przygody bez anulowania efektów cienia, stąd Płonąca Gałąź.


Sorki za czepialstwo ale niestety Galazke mozna zapiac tylko do Bohatera Wiedzy (zielony) ;)
Elrohir sobie nia nie poswieci...

tez sie kiedys na to nacialem bodajze przy Dainie.

AndO3131 - Wto 16 Sie, 2016

drumdaar napisał/a:
AndO3131 napisał/a:
...Rozgrywki były długie - ponad 10 rund. Nie wyobrażam sobie przejścia tej przygody bez anulowania efektów cienia, stąd Płonąca Gałąź.


Sorki za czepialstwo ale niestety Galazke mozna zapiac tylko do Bohatera Wiedzy (zielony) ;)
Elrohir sobie nia nie poswieci...

tez sie kiedys na to nacialem bodajze przy Dainie.


Zgadza się. Dlatego najpierw trzeba na Elrohira zagrać Pieśń Mądrości. Też się kiedyś na to naciąłem :mrgreen:

AndO3131 - Sob 15 Paź, 2016

Mroki Morii

Bardzo powoli kontynuuję podróż z cyklem Dwarrowdelf talią jeźdźców Rohanu :mrgreen:

Bohaterowie (zagrożenie 26):
Theodred (Core)
Hama (TLD)
Eowina (Core)

Sprzymierzeńcy (20):
3x Zwiadowca ze Śnieżnego Potoku (Core)
2x Konny Łucznik (Core)
1x Eomund (CatC)
2x Eskorta z Edoras (AJtR)
2x Zaklinacz Koni z Zachodniej Bruzdy (THfG)
3x Najlepsze Konie Riddermarchii (THoEM)
1x Podróżniczka z Zachodniego Gościńca (RtM)
1x Elfhelm (TDM)
2x Jeździec z Marchii (RtR)
2x Gleowin (Core)
1x Gandalf (Core)

Dodatki (8):
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
1x Leśna Pułapka (Core)
3x Pieśń Mądrości (CatC)
1x Pieśń Podróży (THoEM)
2x Zaradny (TWitW)

Wydarzenia (22):
2x Szlachetne Poświęcenie (Core)
2x Świeże Ślady (TLD)
1x Mistrzostwo w Fechtunku (Core)
2x Finta (Core)
1x Cios z Rozmachem (Core)
1x Niespodziewane Uderzenie (TRG)
2x Deszcz Kamieni (RtR)
2x Sprawdzian Woli (Core)
2x Werbunek Rohirrimów (THfG)
1x Naprzód, po Śmierć (THoEM)
2x Zadziwiająca Szybkość (RtM)
1x Zniknął z Oczu (TLD)
1x Sekretna Ścieżka (Core)
2x Plotki Ziemi (RtM)

Udało mi się wygrać 7 z 11 prób. Dla mnie kluczowy w tym scenariuszu jest dodatkowy dociąg kart, stąd 2 kopie Gleowina w talii, choć udało mi się wygrać również bez jego pomocy. Taki dociąg jest konieczny z dwóch powodów: ciekawej zdolności Hamy, która wymaga jednak odrzucenia karty z ręki oraz testów orientacji, które czasem mają nieciekawe efekty uboczne, na przykład zadają 2 obrażenia postaciom lub zwiększają poziom zagrożenia o 7.

Z powodu niskiego poziomu zagrożenia mamy sporo czasu na wystawienie odpowiedniej liczby sprzymierzeńców. Zazwyczaj do wyprawy idzie Eowina i Theodred, który generalnie zwiększa zasoby ducha. Dodatkowe generowanie zasobów zapewniają też karty Zaradny. Hama wielokrotnie odzyskiwał Fintę, a czasem również inne karty taktyki. Bardzo przydatna okazała się karta Zadziwiająca Szybkość - dzięki niej 2 etap wyprawy można przy odrobinie szczęścia, popartego Plotkami Ziemi, pokonać w jedną rundę.

W pamięć zapadły mi trzy gry. Podczas pierwszej z nich bardzo szybko zginął Theodred, ale mimo tych trudności udało mi się ukończyć scenariusz sukcesem. W drugiej przez długi czas w strefie przeciwności czaił się Troll. Talia Rohanu jest słaba w walce, więc długo zbierałem siły. Ostatecznie użyłem Deszczu Kamieni (Zwiadowcy ze Śnieżnego Potoku wcale nie są bezużyteczni w walce :lol: ), a dzieła dokończyłem Ciosem z Zaskoczenia. W trzeciej rozgrywce już zbierałem się do ukończenia wyprawy, gdy co rundę kolejny wróg wskakiwał do walki, a w strefie przeciwności czaił się Troll. Poziom zagrożenia zbliżał się do 38, więc spróbowałem naruszyć Trolla Deszczem Kamieni, ale kolejny wróg pokrzyżował moje plany. 2 wrogów było ze mną w zwarciu, a do nich dołączył Troll. Theodred zginął. Pozostała Eowina (2 rany) i Hama (3 rany) :shock: . Ostatnim rzutem do wyprawy udało mi się ukończyć scenariusz.

AndO3131 - Nie 23 Paź, 2016

Kamienne Podstawy Ziemi

Kolejna przygoda z cyklu Dwarrowdelf i powrót do krasnoludów (w tym cyklu pojawiło się kilka kart dla tej rasy).

Bohaterowie (zagrożenie 27):
Dain Żelazna Stopa (RtM)
Dwalin (Kaz)
Bifur (Kaz)

Sprzymierzeńcy (18):
1x Długobrody Członek Starszyzny (FoS)
2x Topornik Weteran (Core)
1x Ereborski Mistrz Bitwy (TLD)
3x Górnik Zigilu (Kaz)
1x Bofur (TRG)
2x Ereborski Kowal (Core)
2x Górnik z Żelaznych Wzgórz (Core)
2x Długobrody Kartograf (CatC)
3x Ereborski Kronikarz (Kaz)
1x Bombur (RtR)

Dodatki (15):
1x Krasnoludzki Topór (Core)
2x Topór z Dwarrowdelfu (Kaz)
1x Kolczuga (TLD)
1x Nieoczekiwana Odwaga (Core)
2x Serce Mi Rośnie (TLD)
1x Instynkt Samozachowawczy (Core)
2x Dziedzictwo Durina (TWitW)
1x Zamiłowanie do Opowieści (TLD)
1x Lecznicze Zioła (FoS)
3x Pieśń Bitwy (TDM)

Wydarzenia (17):
2x Szlachetne Poświęcenie (Core)
2x Pieśń Durina (Kaz)
1x Zew Krwi (RtR)
1x Szybkie Uderzenie (Core)
1x Khazad! Khazad! (Kaz)
1x Deszcz Kamieni (RtR)
2x Pospieszny Cios (Core)
1x Wola Zachodu (Core)
2x Sprawdzian Woli (Core)
1x Nie Bójcie się Ciemności (Kaz)
2x Plotki Ziemi (RtM)
1x Wiedza Przodków (Kaz)

Udało mi się wygrać 7 z 13 prób. DUważam, że ten scenariusz jest trudny, głównie z powodu różnorodnych efektów etapu 4 - gracza może spotkać odrzucenie żetonów zasobów, odrzucenie kart z ręki, a także odkrycie 4 kart z talii spotkań. Trudno się na to wszystko przygotować. Dodatkowo, część kart z talii trzeba będzie odrzucić, w tym używając na wzmocnienie Bezimiennych, a w każdej partii spotykałem co najmniej 1. Na szczęście, w tej talii używam co najwyżej kart o koszcie 3. Zdarzyło mi się również dołączyć do Bezimiennego karty o koszcie 0 - śmierć na miejscu.

Porażki były spowodowane głównie efektem cienia Zapadni - odrzucenie Daina jest stratą nie do powetowania. Dwa razy zgubiłem Dwalina, choć udało mi się wygrać te gry - spora liczba sprzymierzeńców potrafi pokryć jego niedobór.

Trudno określić, jakie karty powinny się znaleźć w startowej ręce, ale w całej rozgrywce kluczowe były efekty przygotowujące bohaterów (Nieoczekiwana Odwaga, Ereborski Kronikarz, Zew Morii). Konieczne jest wprowadzenie jak największej liczby sprzymierzeńców, gdyż często zdarzają się tu walki, a Dwalin pozwala utrzymać poziom zagrożenia na przyzwoitym poziomie. Trzeba też pamiętać o odrzuceniu kart z cechą broń, pancerz, światło i przedmiot, dlatego warto je zachować na drugą część wyprawy (oczywiście, jeśli nie będziemy zmuszeni odrzucić kart z ręki).

Ten scenariusz bardzo mi się spodobał z powodu unikalnej mechaniki przetasowania talii spotkań, związanej z podróżą w dół podziemnej rzeki. Warto go wypróbować w rozgrywce na więcej osób - 4 etap wyprawy, gdzie każdy gracz musi sobie radzić przez pewien czas samotnie zapowiada się bardzo ciekawie.

AndO3131 - Pon 07 Lis, 2016

Cień i Płomień

Walka z Balrogiem na zakończenie cyklu Dwarrowdelf jest epicka! Wykorzystałem talię Noldorów i Orłów - oczywiście Elrond i jego synowie. Arwena tym razem w talii :mrgreen:
Ten scenariusz jest jakby stworzny dla kart z tajnością, więc wykorzystałem ich wiele.

Bohaterowie (zagrożenie 33):
Elrohir (TRG)
Elladan (RtR)
Elrond (SaF)

Sprzymierzeńcy (25):
1x Erestor (TLD)
3x Skrzydlaty Stróż (THfG)
1x Landrowal (AJtR)
1x Potomek Thorondora (THoEM)
2x Wasal Pana Wiatrów (TDM)
2x Orły Gór Mglistych (RtM)
2x Strażnik Bruinen (TWitW)
2x Zwiadowca z Trollowych Kniei (FoS)
1x Arwena Undomiel (TWitW)
2x Astronom z Imladrisl (FoS)
2x Minstrel z Rivendell (THfG)
1x Gildor Inglorion (THoEM)
3x Mistrz Kuźni (SaF)
1x Gandalf (Core)
1x Radagast (AJtR)

Dodatki (18):
2x Wsparcie Orłów (RtM)
1x Ostrze z Rivendell (RtR)
2x Światło Valinoru (FoS)
2x Instynkt Samozachowawczy (Core)
2x Płonąca Gałąź (CatC)
1x Asfaloth (FoS)
1x Pieśń Mądrości (CatC)
1x Pieśń Bitwy (TDM)
3x Zaradny (TWitW)
3x Vilya (SaF)

Wydarzenia (7):
2x W Samą Porę (TRG)
2x Finta (Core)
1x Pospieszny Cios (Core)
1x Rada Elronda (TWitW)
1x Zaryzykuj odrobinę Światła (SaF)

Wygrałem 5 rozgrywek z 20, więc uważam scenariusz za trudny, a miejscami frustrujący - wiele razy w następnej rundzie miałem zgromadzić odpowiednią liczbę zasobów, aż tu nagle dodatkowy atak Balroga, czy niespodziewany +1 do siły ataku i po bohaterze. Bardzo groźny jest też efekt odrzucenia wszystkich dodatków, który działa tylko podczas ataku Balroga, ale ponieważ atakuje on w każdej rundzie... Dodatkowo Balrog posiada wachlarz dodatków, jak miecz dający +3 do ataku, bicz odrzucający karty z ręki gracza czy kontrzaklęcie anulujące zagrywane wydarzenia i odrzucające pozostałe karty z ręki.

Ten scenariusz niemal w całości (wyjątkiem jest zazwyczaj pierwsza runda) polega na obronie ataków Balroga. Z tym należy się uporać najpierw. Najlepszym sposobem jest Instynkt Samozachowawczy + Pieśń Mądrości + Płonąca Gałąź na Elrohirze. Niestety, kosztuje to 5 zasobów wiedzy, a dodatkowo nie jest łatwo wyciągnąć te karty w startowej ręce, więc trzeba spróbować dopomóc szczęściu. Niezwykle przydatny jest podgląd kart ze swojej talii (Astronom z Imladris) lub dociąg dodatków (Mistrz Kuźni). Niezbędny staje się też Zaradny (na początku gry kosztuje 1 żeton zasobów) na Elrondzie. Dodatkowym bonusem byłaby Vilya ze Światłem Valinoru. Dociąg tych kart może trwać 4-5 rund, w czasie których trzeba się bronić kim popadnie. Jeśli talia spotkań okaże się łaskawa, to momy spore szanse na sukces - Elrohir może spokojnie obronić 2 ataki w rundzie, zwłaszcza, jeśli otrzyma dodatkowo Pieśń Bitwy i Wsparcie Orłów. W tym czasie nad polem bitwy powinny już krążyć jakieś okazy :wink:

Zablokowanie obszarami raczej nam nie grozi, choć zdarzyła się rozgrywka, w której miałem w grze 2 karty Drugie Podziemia (nie można na nich umieszczać żetonów postępu, dopóki Balrog nie jest ranny). W tym momencie przydał się Asfaloth. Większość rozgrywek trzyma w napięciu i trzeba podejmować ryzykowne zagrania, które nie zawsze kończą się szczęśliwie. Zguba Durina jest potężna :twisted:

maksiu432 - Sro 18 Sty, 2017

Wykorzystałem Twoje ustawienie i wygrałem 8 gier z 20. Więc myślę że nie jest źle :P
Pizza Puszczykowo


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group