galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Autor Wiadomość
Nemomon
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Lis, 2014   

Cytat:
Nadal jest to dla mnie niejasne. Czyli zarówno obrońca jak i atakujący podejmują decyzję odnośnie do przerzucania, tak? Póki co ze znajomymi zawsze gramy tak, że atakujący może sobie przerzucić, a dopiero później obrońca patrzy, czy nadal musi przerzucać.


Zgadza się, według tego wyciągu z instrukcji wyżej najpierw przerzuca atakujący, a następnie broniący się.

Cytat:
A jak poszukiwacz będący celem takiego zaklęcia sam zdąży rzucić jakieś zaklęcie, bo nikt go nie poinformuje np. o tym, że będzie na niego zaraz rzucone zaklęcie unieruchomienia?


Nie ma znaczenia. Dla wszystkich graczy jest to "początek tury". Czyli aktywny gracz może rzucić jakieś Zaklęcia i Ty możesz rzucić jakieś Zaklęcia na początku jego tury. Wszystkie takie Zaklęcia zadziałają, acz faktem jest, iż jak jego tura natychmiast się skończy, to Zaklęć "na początku tury" rzucić nie można. Pamiętaj, iż w Talismanie rzucone Zaklęcia od razu wywierają swój efekt. Nie czekają na nic. Innymi słowy jak rzucisz Unieruchomienie, to tura celu Zaklęcia od razu się skończy i nie będzie mógł zrobić nic innego. Ale zanim rzucisz na niego Unieruchomienie, to sam będzie mógł rzucić swoje "na początku tury" Zaklęcia.

Cytat:
O jaki przecinek chodzi? Czy mógłbyś podać przykład?


Porównaj sobie karty np. Władcy Otchłani (SIŁA: 8, MOC: 8) oraz Ifryckiego szejka (SIŁA/MOC: 6). A w Woodland do czynienia mamy nawet z Wyrdlingiem i jego "Strength: 6 or Craft: 6".

Cytat:
Nawet, jeżeli jeden wróg to ifryt, a drugi to duch?


Nie, Poszukiwacz walczy naraz jedynie z Wrogami posiadającymi SIŁA/MOC. Jeżeli Poszukiwaczy wylosuje dwóch Wrogów o identycznym numerze spotkania z których jeden z nich ma atrybut "SIŁA/MOC", a drugi "SIŁA: , MOC:" lub "MOC" (opcjonalnie "SIŁA"), to z takimi Wrogami musi przeprowadzić osobne walki.

Pozdrawiam,
Marcin
 
     
UtileDulci
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Lis, 2014   

Nemomon napisał/a:
Cytat:
Nadal jest to dla mnie niejasne. Czyli zarówno obrońca jak i atakujący podejmują decyzję odnośnie do przerzucania, tak? Póki co ze znajomymi zawsze gramy tak, że atakujący może sobie przerzucić, a dopiero później obrońca patrzy, czy nadal musi przerzucać.
Zgadza się, według tego wyciągu z instrukcji wyżej najpierw przerzuca atakujący, a następnie broniący się.
Chyba nadal się nie rozumiemy. Albo najpierw decyzję o przerzuceniu podejmuje atakujący, po czym ewentualnie rzuca, a później decyzję podejmuje obrońca i ewentualnie rzuca albo najpierw decyzję podejmuje atakujący, potem decyzję podejmuje obrońca, potem rzuca atakujący, potem rzuca obrońca. 2 zupełnie różne scenariusze.

Cytat:
O jaki przecinek chodzi? Czy mógłbyś podać przykład?
Nemomon napisał/a:
Porównaj sobie karty np. Władcy Otchłani (SIŁA: 8, MOC: 8) oraz Ifryckiego szejka (SIŁA/MOC: 6). A w Woodland do czynienia mamy nawet z Wyrdlingiem i jego "Strength: 6 or Craft: 6"
Niestety nie wiem jak wygląda karta Władcy Otchłani. Jak dla mnie nie ma znaczenia czym są rozdzielone statystyki, przecież i tak atakujesz ich na to lub na to. Znam jedyne karty przedzielone znakiem "/".

Cytat:
Nawet, jeżeli jeden wróg to ifryt, a drugi to duch?
Nemomon napisał/a:
Nie, Poszukiwacz walczy naraz jedynie z Wrogami posiadającymi SIŁA/MOC. Jeżeli Poszukiwaczy wylosuje dwóch Wrogów o identycznym numerze spotkania z których jeden z nich ma atrybut "SIŁA/MOC", a drugi "SIŁA: , MOC:" lub "MOC" (opcjonalnie "SIŁA"), to z takimi Wrogami musi przeprowadzić osobne walki.
To czym różnią się wrogowie posiadający statystyki rozdzielone znakiem "," od tych ze znaiem "/"?

Wybacz jeżeli męczę Cię moimi pytaniami, jestem bardzo dociekliwy :)
 
     
Nemomon
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Lis, 2014   

Cytat:
Chyba nadal się nie rozumiemy. Albo najpierw decyzję o przerzuceniu podejmuje atakujący, po czym ewentualnie rzuca, a później decyzję podejmuje obrońca i ewentualnie rzuca albo najpierw decyzję podejmuje atakujący, potem decyzję podejmuje obrońca, potem rzuca atakujący, potem rzuca obrońca. 2 zupełnie różne scenariusze.


Nie ma oddzielnych kroków na decyzje oraz następnie oddzielnych kroków na przerzucanie. Jak gracz zdecyduje, iż ponawia rzut, to od razu go ponawia - nie czeka na decyzję, co zrobi drugi gracz.

Cytat:
Niestety nie wiem jak wygląda karta Władcy Otchłani. Jak dla mnie nie ma znaczenia czym są rozdzielone statystyki, przecież i tak atakujesz ich na to lub na to. Znam jedyne karty przedzielone znakiem "/".


Karta Władcy Otchłani pochodzi z dodatku Żniwiarz. http://www.talismanwiki.com/Lord_of_the_Pit

Cytat:
To czym różnią się wrogowie posiadający statystyki rozdzielone znakiem "," od tych ze znaiem "/"?


Tym, że Wrogowie ze znakiem "/" mają swoje oddzielne zasady zapisane w instrukcji do Krainy Ognia, a Wrogowie ze znakiem "," nie mają żadnych dodatkowych zasad, więc należy ich traktować normalnie.

Instrukcja Krainy Ognia napisał/a:
Siła/Moc
Wielu wrogów z tego rozszerzenia posiada wartość Siła/Moc.
Jeśli Poszukiwacz napotka takich Wrogów, może wybrać, czy
wda się z nimi wszystkimi w zwykłą walkę czy w walkę
psychiczną. Poszukiwacze mogą wymieniać trofea
z wartością Siła/Moc na żetony Siły lub Mocy.


Pozdrawiam,
Marcin
 
     
UtileDulci
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Lis, 2014   

Nemomon napisał/a:
Nie ma oddzielnych kroków na decyzje oraz następnie oddzielnych kroków na przerzucanie. Jak gracz zdecyduje, iż ponawia rzut, to od razu go ponawia - nie czeka na decyzję, co zrobi drugi gracz.
No właśnie nie jest to takie oczywiste, bo po co w instrukcji byłoby zapisane: "(bez względu na decyzję obrońcy, atakujący nie może już zmienić zdania)." Załóżmy, że oboje mają siłę 1 (re-re-kum-kum) i spotykają się. Atakujący rzuca 1, obrońca rzuca 2. Ich zsumowane wartości sił wynoszą 2 oraz 3. Atakujący decyduje się przerzucić, ale obrońca też. W tej chwili atakujący chciałby się wycofać, ponieważ ma mniej żetonów losu od obrońcy, a jego szansa na wygraną/remis wynosiŁA (edit) (chyba) 50%, w przeciwieństwie do sytuacji w której musiałby rzucić tylko 2 na remis, lub więcej na wygraną. Ale nie może już zmienić zdania, ponieważ jest na to zasada w instrukcji
Nemomon napisał/a:
Nie, Poszukiwacz walczy naraz jedynie z Wrogami posiadającymi SIŁA/MOC. Jeżeli Poszukiwaczy wylosuje dwóch Wrogów o identycznym numerze spotkania z których jeden z nich ma atrybut "SIŁA/MOC", a drugi "SIŁA: , MOC:" lub "MOC" (opcjonalnie "SIŁA"), to z takimi Wrogami musi przeprowadzić osobne walki.
Dobra, załóżmy sobie następujące przypadki, gdzie Włamykotka spotyka 2 wrogów o tych samych numerach spotkania (cytat z jej karty: "Jeśli 2 lub więcej Wrogów posiada ten sam numer spotkania, będą walczyć wspólnie (zgodnie z normalnymi zasadami)"):

Zasada *
Cytat:
Jeśli na danym obszarze przebywa więcej niż jeden Wróg, który atakuje przy użyciu Siły, wszyscy tacy Wrogie walczą wspólnie. Należy rzucić tylko jedną kością, a do wyniku dodać wartości Siły wszystkich takich Wrogów – w ten sposób uzyska się ich połączoną skuteczność ataku.


Zasada #
Cytat:
Wielu wrogów z tego rozszerzenia posiada wartość Siła/Moc. Jeśli Poszukiwacz napotka takich Wrogów, może wybrać, czy wda się z nimi wszystkimi w zwykłą walkę czy w walkę psychiczną. Poszukiwacze mogą wymieniać trofea z wartością Siła/Moc na żetony Siły lub Mocy.


1) Siła + Siła - *, walczą razem;
2) Moc + Moc - walczą oddzielnie;
3) Siła, Moc + Siła, Moc - nie wiem;
4) Siła/Moc + Siła/Moc - #, więc walczy z nimi wszystkimi albo na Siłę, albo na Moc;
5) Siła + Moc - walczą oddzielnie;
6) Siła + Siła,Moc - nie wiem;
7) Siła + Siła/Moc - jeżeli Włamykotka zdecyduje się na walkę na Siłę z Ifrytem, wrogowie walczą razem, jeżeli na Moc, to walczą oddzielnie;
8) Moc + Siła,Moc - nie wiem;
9) Moc + Siła/Moc - walczą oddzielnie;
10) Siła,Moc + Siła/Moc - nie wiem;
Ostatnio zmieniony przez UtileDulci Nie 16 Lis, 2014, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Nemomon
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Lis, 2014   

Cytat:
No właśnie nie jest to takie oczywiste, bo po co w instrukcji byłoby zapisane: "(bez względu na decyzję obrońcy, atakujący nie może już zmienić zdania)." Załóżmy, że oboje mają siłę 1 (re-re-kum-kum) i spotykają się. Atakujący rzuca 1, obrońca rzuca 2. Ich zsumowane wartości sił wynoszą 2 oraz 3. Atakujący decyduje się przerzucić, ale obrońca też. W tej chwili atakujący chciałby się wycofać, ponieważ ma mniej żetonów losu od obrońcy, a jego szansa na wygraną/remis wynosi (chyba) 50%, w przeciwieństwie do sytuacji w której musiałby rzucić tylko 2 na remis, lub więcej na wygraną. Ale nie może już zmienić zdania, ponieważ jest na to zasada w instrukcji


Talisman to nie gra turniejowa, to zwykła gra planszowa ;) . Możliwe, że dali ten zapis po to, by atakujący nie przerzucał po raz drugi swojego rzutu po tym jak zobaczył przerzucony wynik obrońcy, ewentualnie gdy usłyszał, iż broniący się jednak nie będzie przerzucać swojego rzutu.

Cytat:
1) Siła + Siła - *, walczą razem;
2) Moc + Moc - walczą oddzielnie;
3) Siła, Moc + Siła, Moc - nie wiem;
4) Siła/Moc + Siła/Moc - #, więc walczy z nimi wszystkimi albo na Siłę, albo na Moc;
5) Siła + Moc - walczą oddzielnie;
6) Siła + Siła,Moc - nie wiem;
7) Siła + Siła/Moc - jeżeli Włamykotka zdecyduje się na walkę na Siłę z Ifrytem, wrogowie walczą razem, jeżeli na Moc, to walczą oddzielnie;
8) Moc + Siła,Moc - nie wiem;
9) Moc + Siła/Moc - walczą oddzielnie;
10) Siła,Moc + Siła/Moc - nie wiem;


1. Tak.
2. Nie, walczą wspólnie.
3. W zależności z którego atrybutu Wrogowie korzystają, walczą albo wspólnie, albo osobno.
4. Poszukiwacz decyduje się na który atrybut będzie toczona walka i na ten atrybut wsio wrogowie walczą.
5. Tak.
6. Walczą oddzielnie (nie ma Wrogów z numerem spotkania "1", którzy walczyliby jedynie na jeden atrybut, w tym przypadku na Siłę).
7. Patrz wyżej, sytuacja taka póki co nie może zaistnieć w oryginalnym Talismanie.
8. Patrz wyżej.
9. Patrz wyżej.
10. Walczą oddzielnie.

Warto zauważyć, iż jedynie Wrogowie, którzy mają więcej niż jeden atrybut mają numer spotkania "1". Wszyscy Wrogowie, którzy posiadają jedynie jeden atrybut, mają numer spotkania "2" lub "3".

Pozdrawiam,
Marcin
 
     
UtileDulci
[Usunięty]

Wysłany: Nie 16 Lis, 2014   

Nemomon napisał/a:
Talisman to nie gra turniejowa, to zwykła gra planszowa ;). Możliwe, że dali ten zapis po to, by atakujący nie przerzucał po raz drugi swojego rzutu po tym jak zobaczył przerzucony wynik obrońcy, ewentualnie gdy usłyszał, iż broniący się jednak nie będzie przerzucać swojego rzutu.

Niestety, w ogóle ten argument do mnie nie przemawia. Turniejowa czy nie, zasady są jedne. A nikt nigdy nie wspominał o drugim przerzucaniu, jest to oczywiście zabronione.

Cytat:
1) Siła + Siła - *, walczą razem;
2) Moc + Moc - walczą oddzielnie;
3) Siła, Moc + Siła, Moc - nie wiem;
4) Siła/Moc + Siła/Moc - #, więc walczy z nimi wszystkimi albo na Siłę, albo na Moc;
5) Siła + Moc - walczą oddzielnie;
6) Siła + Siła,Moc - nie wiem;
7) Siła + Siła/Moc - jeżeli Włamykotka zdecyduje się na walkę na Siłę z Ifrytem, wrogowie walczą razem, jeżeli na Moc, to walczą oddzielnie;
8) Moc + Siła,Moc - nie wiem;
9) Moc + Siła/Moc - walczą oddzielnie;
10) Siła,Moc + Siła/Moc - nie wiem;


Nemomon napisał/a:

1. Tak.
2. Nie, walczą wspólnie.
3. W zależności z którego atrybutu Wrogowie korzystają, walczą albo wspólnie, albo osobno.
4. Poszukiwacz decyduje się na który atrybut będzie toczona walka i na ten atrybut wsio wrogowie walczą.
5. Tak.
6. Walczą oddzielnie (nie ma Wrogów z numerem spotkania "1", którzy walczyliby jedynie na jeden atrybut, w tym przypadku na Siłę).
7. Patrz wyżej, sytuacja taka póki co nie może zaistnieć w oryginalnym Talismanie.
8. Patrz wyżej.
9. Patrz wyżej.
10. Walczą oddzielnie.

Warto zauważyć, iż jedynie Wrogowie, którzy mają więcej niż jeden atrybut mają numer spotkania "1". Wszyscy Wrogowie, którzy posiadają jedynie jeden atrybut, mają numer spotkania "2" lub "3".


Nie zwróciłem uwagi na fakt o różnych numer spotkań w zależności od posiadanej ilości atrybutów (siły i mocy).

2) Dlaczego wspólnie? Przecież z przeciwnikami posiadającymi Moc zawsze walczy się oddzielnie (z wyjątkiem Ifrytów).
3) Wtedy na Siłę razem, na Moc oddzielnie? Czy mogę dla jednego wybrać Siłę, a dla drugiego Moc?
10) Dlaczego?
 
     
UtileDulci
[Usunięty]

Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

Dodam jeszcze jedno pytanie od siebie, ale nadal oczekuję sprecyzowania co do moich poprzednich dwóch (przerzucanie oraz Włamykotka):

czy jeżeli wylosuję karty np. Zamieci, to czy leży ona na danym polu i blokuje losowanie nowych kart czy nie?
 
     
Boskurek
[Usunięty]

Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

Hej. Jeśli chodzi o przerzucanie wyników kośćmi, to moim zdaniem (nie jestem tak obeznany z aspektami technicznymi jak Nemomon) mamy lekkie niedoprecyzowanie w instrukcji, ale to można już u siebie w domu, ze współgraczami ustalić zawczasu. Wytłumaczę na przykładzie.

Załóżmy, że atakujący wygrywa po rzutach kośćmi. Podejmuje więc decyzję, że nie wykorzysta punktu losu. Broniący się z kolei chce skorzystać z punktu losu.

Instrukcja precyzuje, że: w tej sytuacji atakujący nie może już wycofać swojej decyzji i skorzystać z punktu losu.

Przykład drugi: atakujący po rzutach kośćmi decyduje się skorzystać z punktu losu.

Instrukcja nie precyzuje: czy broniący się może poczekać ze swoją decyzją o wykorzystaniu punktu losu do momentu aż zobaczy, jaki rezultat wyrzuci atakujący w ponowionym rzucie.

I tu mamy dwie interpretacje:
1. broniący się może poczekać na rezultat powtórzonego rzutu atakującego - wtedy wie na czym stoi, czy jest w ogóle sens wykorzystywać punkt losu;
2. broniący podejmuje decyzję niejako w ciemno - wie że atakujący uzyska inny wynik, ale nie wie, czy decyzja o ponowieniu rzutu ma sens.

Opcja 1 daje większe szansę broniącemu się (ja tak gram, atakujący musi bardziej uważać). Opcja 2 to większa losowość. Albo wierzysz Nemomonowi na słowo, albo wybierz swoją interpretację. I po problemie.
 
     
Boskurek
[Usunięty]

Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

A co do kart Zdarzeń, to ja gram tak, że dana karta leży na obszarze (i "blokuje" możliwość losowania kolejnej - chyba że obszar mówi o 2 lub więcej kartach) tak długo, jak wywierany przez nie efekt trwa. W przypadku Zamieci są to bodaj dwie tury każdego gracza.
 
     
Xan
[Usunięty]

Wysłany: Wto 18 Lis, 2014   

Boskurek napisał/a:
A co do kart Zdarzeń, to ja gram tak, że dana karta leży na obszarze (i "blokuje" możliwość losowania kolejnej - chyba że obszar mówi o 2 lub więcej kartach) tak długo, jak wywierany przez nie efekt trwa. W przypadku Zamieci są to bodaj dwie tury każdego gracza.


I tak jest poprawnie. :wink:
 
     
UtileDulci
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2014   

Jeżeli na karcie napisane jest, że pozostanie ona na tym obszarze do końca gry, natomiast na innej napisane jest, że wszystkie karty z krainy trzeba usunąć, to która karta ma priorytet? Wydaje mi się, że karta np. Kamienia Ofiarnego.
 
     
megoviator
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2014   

Cytat:
2) Dlaczego wspólnie? Przecież z przeciwnikami posiadającymi Moc zawsze walczy się oddzielnie (z wyjątkiem Ifrytów).


walczysz wspolnie, cytat z instrukcji:

Cytat:
Walka psychiczna rozgrywa się w ten sam sposób, co zwykła (patrz
„Walka” na stronie 10), z dwoma wyjątkami:
1. Siłę zastępuje się Mocą.
2. Przed utratą punktów Życia nie chroni żaden Przedmiot


Cytat:
Jeżeli na karcie napisane jest, że pozostanie ona na tym obszarze do końca gry, natomiast na innej napisane jest, że wszystkie karty z krainy trzeba usunąć, to która karta ma priorytet?


priorytet ma ta karta, ktora usuwa inne karty z gry.
 
     
UtileDulci
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2014   

megoviator napisał/a:
Cytat:
2) Dlaczego wspólnie? Przecież z przeciwnikami posiadającymi Moc zawsze walczy się oddzielnie (z wyjątkiem Ifrytów).

walczysz wspolnie, cytat z instrukcji:
Cytat:
Walka psychiczna rozgrywa się w ten sam sposób, co zwykła (patrz
„Walka” na stronie 10), z dwoma wyjątkami:
1. Siłę zastępuje się Mocą.
2. Przed utratą punktów Życia nie chroni żaden Przedmiot

Okej, właśnie miałem mały *mindblown*... tak to jest, kiedy w gronie ~15 ludzi tylko jedna osoba czyta zasady (ja)...
megoviator napisał/a:
Cytat:
Jeżeli na karcie napisane jest, że pozostanie ona na tym obszarze do końca gry, natomiast na innej napisane jest, że wszystkie karty z krainy trzeba usunąć, to która karta ma priorytet?

priorytet ma ta karta, ktora usuwa inne karty z gry.

A do tego też jest jakaś zasada? Wszakże nie można zastosować tutaj złotej zasady, ponieważ żadna z kart nie zawiera zakazu.

Edit: literówka.
 
     
megoviator
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2014   

Cytat:
A do tego też jest jakaś zasada? Wszakże nie można zastosować tutaj złotej zasady, ponieważ żadna z kart nie zawiera zakazu.


skoro nie ma zakazu mowiacego o niemoznosci usuniecia karty z gry przez dany efekt to dany efekt ma pierwszenstwo.

Cytat:
W każdym przypadku, w którym specjalna zdolność lub efekt mówi
co innego niż zasady podstawowe, specjalna zdolność lub efekt
posiada pierwszeństwo.


przyklad karty, ktora usuwa z gry wszystkie miejsca: http://www.talismanwiki.com/Closed_Shop
 
     
UtileDulci
[Usunięty]

Wysłany: Pią 21 Lis, 2014   

megoviator napisał/a:
Cytat:
A do tego też jest jakaś zasada? Wszakże nie można zastosować tutaj złotej zasady, ponieważ żadna z kart nie zawiera zakazu.


skoro nie ma zakazu mowiacego o niemoznosci usuniecia karty z gry przez dany efekt to dany efekt ma pierwszenstwo.

Cytat:
W każdym przypadku, w którym specjalna zdolność lub efekt mówi
co innego niż zasady podstawowe, specjalna zdolność lub efekt
posiada pierwszeństwo.


przyklad karty, ktora usuwa z gry wszystkie miejsca: http://www.talismanwiki.com/Closed_Shop


Ta karta po wylosowaniu zostanie na danym polu (chyba), natomiast ta ma podkreślone, że zostanie na tym polu do końca gry, czy nie tak? Jeżeli tak, to ta karta usuwałaby tylko miejsca pierwszego rodzaju, a nie drugiego.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.35 sekundy. Zapytań do SQL: 13