galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasady gry, opisy kart- Interpretacja
Autor Wiadomość
Kerthar 

Dołączył: 13 Paź 2017
Posty: 6
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 11 Lis, 2017   Zasady gry, opisy kart- Interpretacja

Witam wszystkich w dziale poświęconym Legendzie Pięciu Kręgów LCG. Poniżej kilka moich pytań i przemyśleń odnośnie interpretacji opisów niektórych kart oraz zasad gry. Zaczynamy.

Pytanie 1.

Czempioni Akodo Toturi z klanu Lwa i Doji Hotaru z klanu Żurawia.
Opis obydwu kart brzmi następująco:
Reakcja: Po tym jak zajmiesz krąg w konflikcie (militarnym/politycznym), w którym uczestniczy ta postać- rozpatrz efekt danego kręgu.

Rozpatrzenie efektu kręgu jest dobrowolne, można z niego skorzystać lub nie, w zależności od potrzeby. Jest to wyraźnie zaznaczone w kompendium zasad.

"3.2.6. Rozpatrzenie efektów kręgów
Jeśli atakujący gracz wygrał konflikt (w kroku 3.2.3), może on rozpatrzyć efekt kręgu, o który toczyła się walka."


W grze wyróżnia się trzy stany kręgów: kręgi niezajęte, kręgi o które toczy się walka oraz kręgi zajęte.

Kręgi niezajęte to kręgi znajdujące się w puli wspólnej które wybieramy po zadeklarowaniu rodzaju konfliktu (militarny/polityczny).
Kręgi o które toczy się walka to kręgi które znajdują się na atakowanych prowincjach.
Kręgi zajęte to kręgi które zostały przejęte przez graczy po wygranym konflikcie.


Jeśli kierować się opisami z zasad podstawowych i kompendium, to umiejętności tych czempionów nakazywałby rozpatrzenie efektów kręgów, a co za tym idzie odbierałyby graczowi możliwość ich nierozpatrywania. To czyni umiejętności tych postaci nie tylko nieużyteczne ale wręcz utrudniające grę. Według mnie opis tych kart powinien brzmieć następująco:

Reakcja: Po tym jak zadeklarujesz krąg w konflikcie (militarnym/politycznym), w którym uczestniczy ta postać- rozpatrz efekt danego kręgu.

W takim przypadku nabiera to sensu i faktycznie powoduje, że umiejętności te stają się przydatne dla gracza który z nich korzysta. Idąc dalej tym tokiem myślowym nasuwa się pytanie odnośnie innych kart na których widnieje lub będzie widniało w przyszłości sformułowanie "po zajęciu kręgu". Dla przykładu inna karta (neutralna) z opisem zawierającym ten tekst:

Początkujący poszukiwacz
Tylko rola Poszukiwacza.
Reakcja: Po tym, jak zajmiesz krąg, który odpowiada żywiołowi twojej roli- przeszukaj 5 wierzchnich kart twojej talii konfliktu i dodaj jedną z nich do swojej ręki. Przetasuj.


Czy w tym przypadku stwierdzenie "po tym jak zajmiesz krąg" należy odczytywać dosłownie według definicji podręcznikowej zasad, czy może również należałoby zinterpretować to jako "po tym jak zadeklarujesz krąg" ?

Pytanie 2.

Pytanie dotyczące karty konfliktu z klanu Żurawia
Strażnik prawa
Dopóki ta postać uczestniczy w konflikcie, postaci nie mogą zostać zhańbione.

Jak interpretować umiejętność tej karty w połączeniu z np. neutralną kartą konfliktu Wstyd! która brzmi:
Akcja: Podczas konfliktu, jeśli kontrolujesz uczestniczącą postać z cechą dworzanin, wybierz uczestniczącą postać pod kontrolą twojego przeciwnika. Dany przeciwnik musi wybrać jedno- zhańbić lub ukłonić wybraną postać.

Wyobraźmy sobie trzy sytuacje jakie mogą mieć tu miejsce. Na potrzeby przykładu zakładamy, że jesteśmy stroną atakującą i wszystkie warunki zostały spełnione by móc zagrać kartę Wstyd!.

1. Nasz przeciwnik posiada postać broniącą która jest uhonorowana.
2. Nasz przeciwnik posiada postać broniącą w stanie neutralnym, bez znaczników (uhonorowany/zhańbiony)
3. Nasz przeciwnik posiada postać broniącą która jest zhańbiona

W pierwszym przypadku nasz przeciwnik ma możliwość wyboru pomiędzy zhańbieniem postaci będącej obrońcą a jej ukłonieniem. Nałożenie znacznika zhańbienia w tym momencie nie zhańbi obrońcy, a tylko spowoduje powrót jego do stanu naturalnego, tak więc umiejętność Strażnika prawa będzie zachowana. Pytanie dotyczy dwóch pozostałych przypadków. W przypadku drugim nie może on zhańbić postaci, gdyż uniemożliwia to umiejętność Strażnika prawa, zaś w trzecim przypadku nie może tego zrobić, ponieważ nie można zhańbić postaci już zhańbionej. Pytanie jest następujące. Czy w takim wypadku jak dwa ostatnie przykłady, nasz przeciwnik musi ukłonić postać ?

Pytanie 3.

Pytanie odnośnie karty konfliktu z klanu Jednorożca. Karta ta dodaje +X do sprawności militarnej.
Z wojny zrodzony
Tylko postać z cechą Kawaleria.
X to liczba niezajętych kręgów.


Jeśli zagrywam tą kartę w momencie gdy na stole znajduje się 5 niezajętych kręgów, to moja postać do której została dołączona ta karta otrzymuje modyfikator +5 do sprawności militarnej. Czy ten modyfikator jest stały i utrzymuje się niezmieniony przez cały czas w którym jest dołączony do postaci, czy zmienia się w zależności od ilości niezajętych kręgów znajdujących się w grze ?

Pozdrawiam
  
 
     
silvar2

Dołączył: 13 Lis 2017
Posty: 2
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 14 Lis, 2017   

Witam

Ustosunkuje się od pierwszego pytania. Będę odnosił się do tekstów angielskich ponieważ:
- jest mi łatwiej, bo posiadam wersję angielską
- o ile mnie pamięć nie myli, to tekst karty w oryginale jest wiążący jeżeli chodzi o rozstrzyganie jakiś sporów

Umiejętności Akodo Toturi i Doji Hotaru są reakcjami i zgodnie z stroną drugą Rules Reference i opisem Ability

Cytat:
The initiation of action, interrupt, and reaction abilities is optional.


Czyli nawet jeżeli zdarzyłaby się sytuacja, w której odpalenie tej reakcji nie byłoby korzystne dla gracza to nie musi tego robić. Inaczej by to wyglądało jakby to były Forced Reaction, wtedy musiały by się odpalić po zajściu warunku (triggering condition).

Okienko akcji fazy rozstrzygania konfliktów wygląda tak (strona 19 Rules Reference)
Cytat:
3.2.2 CONFLICT ACTION WINDOW
(Defender has first opportunity)
3.2.3 Compare skill values.
3.2.4 Apply unopposed.
3.2.5 Break province.
3.2.6 Resolve ring effects.
3.2.7 Claim ring.
3.2.8 Return home.


W sytuacji, w której gracz atakujący Akodo Toturi wygrał konflikt militarny i dojdziemy do kroku 3.2.6, zgodnie z tym co pisałeś może on, ale nie musi, rozpatrzyć efekt pierścienia.
Następnie przechodzimy do kroku 3.2.7 i gracz atakujący dodaje contested ring do swojej puli zdobytych pierścieni i potem może, ale nie musi odpalić reakcje championa, która pozwoli mu jeszcze raz rozpatrzyć efekt właśnie zdobytego pierścienia.
Czyli dzięki temu będzie on mógł rozpatrzyć efekt pierścienia dwukrotnie.

Jeżeli reakcja brzmiała by "po tym jak zadeklarujesz krąg" to była by za potężna, bo umożliwiałaby rozpatrzenie efektu pierścienia jeszcze przed rozstrzygnięciem konfliktu. A tak, to mimo że i tak jest bardzo potężną reakcją to trzeba najpierw ten konflikt wygrać.

Nie mogę sobie wyobrazić sytuacji, w której tak działająca zdolność jest niekorzystna dla gracza kontrolującego Akodo Toturi czy Doji Hotaru, zupełnie inaczej to wygląda dla przeciwnika :)

pozdrawiam,
Paweł
 
     
Kerthar 

Dołączył: 13 Paź 2017
Posty: 6
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 14 Lis, 2017   

silvar2 napisał/a:
W sytuacji, w której gracz atakujący Akodo Toturi wygrał konflikt militarny i dojdziemy do kroku 3.2.6, zgodnie z tym co pisałeś może on, ale nie musi, rozpatrzyć efekt pierścienia.
Następnie przechodzimy do kroku 3.2.7 i gracz atakujący dodaje contested ring do swojej puli zdobytych pierścieni i potem może, ale nie musi odpalić reakcje championa, która pozwoli mu jeszcze raz rozpatrzyć efekt właśnie zdobytego pierścienia.
Czyli dzięki temu będzie on mógł rozpatrzyć efekt pierścienia dwukrotnie.

Jeśli patrzeć na tą umiejętność w ten sposób, że po odpaleniu jej rozpatrujemy efekt kręgu po raz drugi, to ma to faktycznie sens.

Pozdrawiam
 
     
igrim

Dołączył: 29 Mar 2014
Posty: 12
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 16 Lis, 2017   

To ja może spróbuję odpowiedzieć na pytanie nr 2.

Daną kwestię widzę następująco:

Strażnik prawa daje następujący efekt w angielskiej wersji gry: "While this character is participating in a conflict, characters cannot become dishonored". W przeciwieństwie do polskiej wersji w angielskiej mamy mamy rozgraniczenie na "being dishonored" (zostać poddany zhańbieniu, co w przypadku postaci uhonorowanej oznacza utratę statusu) i "becoming dishonored" (co tyczy się otrzymania karty statusu "Zhańbiony). Zgodnie zatem z powyższym zapisem Strażnik Prawa uniemożliwia uczestniczącym postaciom otrzymanie statusu "Zhańbiony" ale nie uniemożliwia im utratę statusu "uhonorowany" w wyniku zagrania karty, która postać hańbi.

Mając na uwadze powyższe jeżeli mamy opisaną sytuację w której konflikcie uczestniczy Strażnik Prawa, zagrywamy kartę "Wstyd!" a:


1. Nasz przeciwnik posiada postać broniącą która jest uhonorowana.

Przeciwnik może zdecydować czy ukłonić postać czy odrzucić z niej status "uhonorowany"

2. Nasz przeciwnik posiada postać broniącą w stanie neutralnym, bez znaczników (uhonorowany/zhańbiony).

Przeciwnik musi ukłonić postać, gdyż nie może jej przyznać karty statusu "Zhańbiony"

3. Nasz przeciwnik posiada postać broniącą która jest "zhańbiona"

Przeciwnik musi ukłonić daną postać (w takiej sytuacji nawet obecność Strażnika Prawa w konflikcie nic nie zmienia).

W 2 i 3 przypadku dzieje się tak dlatego, że każda zagrana karta musi wpłynąć na grę. Po prostu nie ma możliwości na zagranie karty, która po rozpatrzeniu nie spowoduje żadnej zmiany w grze.

Wygląda zatem na to że myślimy podobnie :)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.16 sekundy. Zapytań do SQL: 13