galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Reguły zasady
Autor Wiadomość
alik
[Usunięty]

Wysłany: Sro 20 Lut, 2013   

No tak, ale sprawdziłem, że Balrog działa też w przypadku ujawnienia się drużyny np. w Lorien. Nadal losuje się żeton, tyle że ignoruje się symbol odkrycia :) Poza tym karta może być rzucona na stół, kiedy drużyna ujawniła się wcześniej w Morii, i wtedy przy kolejnym ruchu losuje żetonik. Pytanie kto ujawnia się w Morii ;)


Mam inne ciekawsze pytanie. Czytałem FAQ do gry i jest tam napisane, że postacie znajdujące się w twierdzy same, po jej zajęciu nie giną. Tzn. np Rzecznik Saurona zostaje w Dol Guldur mimo, że w twierdzy są jednostki WL i twierdza jest pod ich kontrolą. Rozumiem, że w każdym momencie Rzecznik może wyjść z tej twierdzy niezależnie czy są tam jednostki WL czy nie? Podobnie z Towarzyszami czy Nazgulami?

Na FAQ jest bardzo ciekawe pytanie. Czy jeżeli w Twierdzy jest Towarzysz z armią i są oni oblężeni, to czy gracz może zrobić wypad wojsk oblężonych bez Towarzysza, tzn podzielić armię? Wg FAQ nie i w tylnej straży zostać może Postać z przynajmniej jedną jednostką. Nie będę się polemizował z twórcami. Tylko pytanie czemu? Jest też odniesienie do sytuacji w polu. Dzieląc armię przed atakiem nie mogę zostawić Postaci samej w ramach tylnej straży? Pytanie czemu skoro używam kostki Armii? Bo przy ruchu nie ma najmniejszego problemu, żeby poruszyć się samą armią przecież.

W FAQ też jest napisane, że można rekrutować Sługi w oblężonych własnych twierdzach. Prawda czy to zasady z 1 edycji.

Ten FAQ wogóle dotyczy 1 edycji z tego co widzę.
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Czw 21 Lut, 2013   

Nie mogę edytować, bo dopiero teraz to znalazłem.

Mam odpowiedz na moje ostatnie pytanie z poprzedniego postu. Podczas ataku dzielić można armię w ten sposób, że w każdej z dwóch nowo powstałych armii musi znajdować się przynajmniej jedna jednostka.

Pytanie dotyczące Rzecznika Saurona w Twierdzy Cienia, która została zajęta przez WL nadal aktualne. Wydaje mi się, że Rzecznik może spokojnie wyjść z takiej twierdzy, ale nie może jak każdy Sługa czy też Nazgul do niej wejść ponownie.A może Rzecznik staje si ę więźniem i może opuścić twierdzę tylko w momencie jej odbicia przez Cień lub opuszczenia przez armię WL (wesoła twórczość chyba ;) )? Co o tym sądzicie?
 
     
mathias999
[Usunięty]

Wysłany: Czw 21 Lut, 2013   

str 27, Dzielenie Armii:

Dowódcy WL nie mogą znajdować się w regionie w którym nie ma przyjaznych jednostek

i niżej:

postacie (towarzysze i sługi) oraz nzagule nie musząprzesuwać się z armią
Czyli sam dowódca nie może zostać w twierdzy ani w polu jako straż tylna - dotyczy to tylko postaci np Gandalf czy Król Nazguli

co do rekrutacji to str 27, Ograniczenia rekrutacji:

- Gracz nie może rekrutować jednostek w oblężonej twierdzy, chyba że rekrutuje je za pomocą karty Wydarzenia

Podczas rekrutacji masz 4 możliwości wykonania akcji - zaznaczam "akcji" wynikających z użycia kości - czyli powyższy przepis odnosi się tak samo do jednostek jak i postaci

str 31 Usuwanie strat:
Jeśli wszystkie jednostki wchodzące w skład armii zostały wyeliminowane podczas bitwy to wszyscy dowódcy (w tym postacie), którzy byli częścią tej armii, również zostają wyeliminowani
Czyli Rzecznik nie ma możliwości zostać "sam na sam" z jednostkami WL wg przepisów - ginie podczas zdobycia twierdzy

Nie podpieraj się tutaj faqiem do I ed :mrgreen: bo to tak jak byśmy dyskutowali dlaczego fiat 125p nie rozwija prędkości 200km w 7 sek - przecież to tylko wcześniejsza wersja Lamborghini :mrgreen: Istniały też inne powody poza finansowymi, że II ed ujrzała światło dzienne - właśnie chęć wyeliminowania przepisów bezsensownych wyłapanych przez graczy, a przepuszczonych przez twórców i testerów :mrgreen:
 
     
Galron
[Usunięty]

Wysłany: Czw 21 Lut, 2013   

Jeśli chcesz faq do drugiej edycji to tutaj masz bezpośredni link:

http://www.aresgames.eu/2648
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Czw 21 Lut, 2013   

1. mathias999 nic nie pisałem o dowódcach. Postacie (Towarzysze i Sługi) oraz Nazgule nie muszą posuwać się z armią, to wiem ja i Wy. Ale ja mówię o walce. Przed walką jak dzielisz armię, to w każdej znajdować się musi przynajmniej jedna jednostka armii, więc nie ma możliwości zostawienia samego Towarzysza, Sługi czy Nazgula jako tylna straż bo to nie jest już DZIELENIE ARMII.
Błędne jest Twoje rozumowanie, że Gandalf czy Król Nazguli może zostać na polu jako tylna straż.

2. Co do rekrutacji to wiem, Nazgule podlegają takim samym ograniczeniom jak jednostki dowódcy WL. Skapowałem się i przyznaję Ci rację.

3. A kto powiedział, że ja jestem w Twierdzy Cienia Rzecznikiem z armią. Stałem sobie w swojej twierdzy Rzecznikiem bez armii (Twirdza była jeszcze moja, więc mogę) i wtedy ona została zajęta przez WL. Nie ma żadnej bitwy, bo Sługi same jak i Towarzysze i Nazgule ignorują wrogie armie.

4. Galron jesli chodzi o FAQ I Ed, to i tak warto czytać, bo część odpowiedzi nadal jest aktualnych, a FAQ II Ed to tylko uzupełnienie, jest krótkie. Większość pytań z FAQ 1 Ed. zostało wplecione instrukcję z II Ed., więc nie jest konieczne korzystanie z niego i nie trzeba było ich umieszczać w nowszym FAQ. Ale masz rację oczywiście, część się zdeaktualizowało np. sposób wejścia do Mordoru. Dzieki za link :)

Duży potencjał forumowy... zgadzam się :)
 
     
mathias999
[Usunięty]

Wysłany: Czw 21 Lut, 2013   

Jest problem z zapisem ze str 10 i str 28 o tym co jest interpretowane jako zasady :"wolne dla celów ruchów armii"

str 10: Wolne Regiony Region uważa się za wolny (...) jeśli nie znajdują się w nim wrogie armie i/lub kontrolowane przez wroga osady.

str28: - "Region do którego gracz przesuwa swoją armię, musi być wolny..." i dalej zaczyna się najlepsze "...albo posiadać kontrolowaną przez wroga osadę, w której nie ma żadnych wrogich armii."

Dalej szukając znalazłem taki oto wpis ze strony 31... :"Należy zwrócić uwagę, że postacie znajdujące się w regionie, w którym nie ma jednostek przyjaznej armii nigdy nie zostają wciągnięte w bitwę( mogą przebywać w tym regionie nawet, jeśli zawiera on wrogie jednostki"

czyli jednak może łach jeden stać sobie w najlepsze :roll: może nawet wyjść z tego regionu spacerkiem jeśli wola twoja taka :mrgreen:

Co do Gandalfa i Króla to zgoda, że nie mogą stanowić straży tylnej - wyraziłem się nieprecyzyjnie - chodziło mi o to, że mogą zostać pozostawieni sami na regionie bez armii nawet jeśli wcześniej się w niej znajdowali
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Czw 21 Lut, 2013   

Wolny region to taki w którym nie ma jednostek wroga jak również kontrolowanych przez niego osad.

Region wolny dla celów ruchu armii to taki,w którym nie ma jednostek wroga, ale mogą (nie muszą) znajdować się osady wroga. Po prostu zajmujesz je ruchem. Np. jedną kostką armii dwa takie regiony dwoma różnymi armiami.

REASUMUJĄC:
Wolny region to brak armii i/lub osad wroga. (czyli sama osada albo sama armia, albo obie te sytuacje powodują, że nie jest to wolny region)
Wolny region dla ruchów armii to brak armii wroga z jego osadą lub bez.

Z resztą się rozumiemy. Można zostawić postać tylko w przypadku, gdy kostką postaci odłącza się postać lub armia kostką armii odchodzi od postaci na inne pole. Jednak w przypadku gdy dochodzi do walki podzielona musi zostać armia na dwie (atakująca i tylna straż) i w każdej tej armii musi być przynajmniej 1 jednostka.

Ciekawa dyskusja się wytworzyła. Rozpatrujemy przypadki rzadko spotykane w zasadzie, ale to może się kiedyś przydać. Jak coś, to zawsze jest to forum :)
 
     
Galron
[Usunięty]

Wysłany: Czw 21 Lut, 2013   

Nie wiem nad czym tutaj debatować. Wszystko jest dokładnie napisane w instrukcji i tak jak napisał alik. Prosta zasada, jeśli towarzysz/sługa jest sam to armia wroga na nią nie działa. Jeśli jednak jest w tym samym regionie co przyjazna armia, to na czas walki, niezależnie czy to obrona czy atak, postać/sługa stanowi część tej armii i obowiązują ją te same zasady co dowódców. Więc gdyby chciało się zostawić postać/sługę w danym regionie, a armią zaatakować to wówczas trzeba zostawić przynajmniej jedną jednostkę wraz z postacią (tak samo jak w przypadku dowódców). Reasumując, na potrzeby ruchu postać/sługa działa niezależnie od armii i vice versa, natomiast na czas walki (atak/obrona) postać traktuje się jak dowódcę.
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Lut, 2013   

To jest chyba najlepsze podsumowanie. W końcu ktoś to napisał prosto i zwięźle, bo niezbyt mi to wychodziło ;)

Mam jeszcze pytanie. Jeżeli mamy taką sytuację, że w twierdzy Cienia kontrolowanej przez Cień znajduje się Nazgul i wchodzi tam armia Wolnych Ludów zajmując twierdzę. Jak już ustaliliśmy twierdza przechodzi pod kontrolę Wolnych Ludów, lecz Nazgul nie ginie, bo był tam sam bez armii. Może sobie stać, ale jak opuści twierdzę, to nie może już do niej wrócić zgodnie z zasadami, że Nazgule i Słudzy Cienia nie mogą wkraczać do twierdzy kontrolowanej przez WL chyba, że jest oblegana przez armię Cienia. Dotąd wszystkie zasady rozumiem i dobrze przeanalizowałem :) Mam nadzieję, że się zgadzacie z tym.

I teraz mam pytanie do powyższej sytuacji: Jeżeli w takiej twierdzy stanie drużyna pierścienia poprzez ujawnienie się (mimo, że nie może uleczyć tam punktu zepsucia), to czy podczas poszukiwań będą wykonywane przerzuty za Nazgula? Bo za twierdzę nie, ponieważ należy do WL, za armię nie, bo tak jak Nazgule nie może tam wejść żadna jednostka Cienia. Nazgule też nie mogą tam wejść, ale jednak siedzi tam Nazgul w wyniku sytuacji opisanej w powyższym akapicie.

Wydaje mi się, że mimo wszystko przerzut (jeden) robimy. Co o tym sądzicie? Czy ktoś się zastanawiał nad habilitacją z "Łotra"? :razz:


Str. 8 instrukcji:
"Nazgûl poruszający się bez armii nie może zostać samotnie umieszczony w kontrolowanej przez wroga twierdzy."
"Obecność wrogiej armii w tym samym regionie nie ma żadnego wpływu na Nazgûle."

Wg mnie Nazgul został umieszczony w twierdzy kontrolowanej przez Cień, a WL przesunęły się do niej i przejęły kontrolę jak Nazgul już tam był. I zgodnie z cytatem drugim nie może zostać wyeliminowany.

fragment FAQ z Ed 1
Q: What happens if one or more Nazgûl are alone in a Region with a Stronghold (controlled by the Shadow) and an army of the Free Peoples attacks that Stronghold (and automatically conquers it as there are no Shadow army units in the Region)?
A: The Nazgûl stay in the Region since they can coexist with enemy units. The fact that the Region contains an FP controlled Stronghold only matters when the Shadow player moves the Nazgûl.
 
     
Galron
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Lut, 2013   

Cytat:

I teraz mam pytanie do powyższej sytuacji: Jeżeli w takiej twierdzy stanie drużyna pierścienia poprzez ujawnienie się (mimo, że nie może uleczyć tam punktu zepsucia), to czy podczas poszukiwań będą wykonywane przerzuty za Nazgula? Bo za twierdzę nie, ponieważ należy do WL, za armię nie, bo tak jak Nazgule nie może tam wejść żadna jednostka Cienia. Nazgule też nie mogą tam wejść, ale jednak siedzi tam Nazgul w wyniku sytuacji opisanej w powyższym akapicie.


Tak będzie wykonany jeden przerzut, gdyż jest to region w którym przebywa nazgul. To, że znajduje się tam twierdza nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia, bo równie dobrze mogłaby tam być wioska lub miasto. Chodzi o region jako całość, osady znajdują się w regionach.

Cytat:

"Nazgûl poruszający się bez armii nie może zostać samotnie umieszczony w kontrolowanej przez wroga twierdzy."


Zwróć uwagę na wytłuszczone części zdania. Chodzi tutaj o sytuację kiedy poruszasz nazgula w przeciwieństwie do opisanej przez ciebie sytuacji, kiedy to nazgul już tam był. Jest to kolosalna różnica, więc nazgul jest bezpieczny.

Jeśli chodzi o faq z 1ed to większość tych zasad została uwzględniona w instrukcji do 2ed.
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Lut, 2013   

No to zgadzamy się co do joty we wszystkim :)
A ten Nazgul albo Rzecznik (który nie lata) może opuścić tą zajęta przez WL twierdzę czy trzeba odbijać ją najpierw?

Inne pytanie:
W instrukcji jest napisane, że Nazgul może uczestniczyć w bitwach nawet jeśli naród Saurona nie znajduje się w stanie wojny. Jednakże ich rekrutacja podlega takim samym ograniczeniom jak dowódcy WL i jednostki tzn. nie można rekrutować Nazguli jeśli Naród Saurona nie znajduje się w stanie wojny. W takiej sytuacji udział w bitwie mogą brać Nazgule, które zaczynały grę na planszy?
 
     
Galron
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Lut, 2013   

Cytat:

A ten Nazgul albo Rzecznik (który nie lata) może opuścić tą zajęta przez WL twierdzę czy trzeba odbijać ją najpierw?

Rzecznik Saurona działa jak nazgule z jedną różnicą - może się poruszać max 3 regiony.

Na drugie pytanie odpowiedź brzmi tak. Co więcej jeśli Saruman jest w stanie wojny a Sauron nie to i tak możesz startowych nazguli posłać na wojnę z siłami Sarumana i zaatakować Rohan, na przykład.
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Lut, 2013   

Nie odpowiedziałeś mi na pytanie pierwsze do końca. Mogą opuścić twierdzę kiedy chcą?
 
     
Galron
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Lut, 2013   

Tak mogą opuścić twierdze kiedy chcą podobnie jak nazgule.
 
     
alik
[Usunięty]

Wysłany: Pią 22 Lut, 2013   

No to chyba temat się wyczerpał. Póki co wiem wszystko. Pozdrawiam. :)
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.11 sekundy. Zapytań do SQL: 13