 |
galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta
|
|
Koszmar w Dunwich - pytania o zasady |
| Autor |
Wiadomość |
Sigismond [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 05 Sie, 2011
|
|
|
Czyl, wg mnie, 2 idą do Dunwich, 4 na peryferia.
Przyjmuję, że w tej bramie z Dunwich nie było żadnego stwora.
Najpierw rozkładamy po równo, wtedy na każdej bramie mamy po jednym stworze i zostały nam 2 stwory w ręku, jeden idzie do Dunwich (bo ta brama nie może mieć mniej niż jakakolwiek inna w tym przypadku) (i w sumie są 2) a drugi do dowolnie wybranej bramy w Arkham, Z tym, że w Arkham nic nowego nie może się pojawić, więc te 4 potwory wyszły przez bramy, ale od razu poszły sobie na peryferia.
Uff, łatwiej to pokazać niż napisać |
|
|
|
 |
Sargodar [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 06 Sie, 2011
|
|
|
No właśnie z tymi 2 ostatnimi stworkami bym polemizował : pierwszy z nich idzie oczywiście do bramy w Dunwich a drugi nie pójdzie do limitu, bo niby dlaczego, tylko zostanie także w na bramie Dunwich.
Spotęgowanie nastąpiło w Dunwich a tam stworki nie są liczone do limitu i nie idą za wyjątkiem latających na peryferia. Patrz instrukcja do Dunwich str.5 ZASADY ROZSZERZENIA Limit potworów i Peryferia: Potworów na planszy Dunwich nie bierze się pod uwagę podczas sprawdzania limitu potworów, nigdy nie trafią również na Peryferia. Zamiast tego ich liczbę ograniczają worteksy (patrz strona 7) no a tam jest jak działa worteks itp |
|
|
|
 |
Sigismond [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 06 Sie, 2011
|
|
|
Wróc. Poczytałem polską instrukcję. Trochę namieszałem. Źle rozumiałem zwrot z angielskiej instrukcji: "with no gate having more monsters placed on it than the gate where the monster surge occurred this
turn".
Sprawa jest jednak prosta. Z każdej bramy wyłazi po jednym stworze (równiutko), z tym że w Dunwich stwór zostaje, a na peryferia idzie 5 stworów.
Kwestia limitów lub ich braku jest kwestią ostatnią. Wg Twojej koncepcji Sargodarze w Dunwich powinno wyjść 6 stworów, bo nie ma limitu. |
|
|
|
 |
Sargodar [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 06 Sie, 2011
|
|
|
Powoli - najpierw określ gdzie nastąpiło spotęgowanie, jeśli to było w Arkham to sprawa jest jasna i wg zasad z instrukcji z podstawki, natomiast jeśli spotęgowanie miało miejsce w Dunwich zasady spotęgowania obowiązują te podstawki - po 1 na każdą bramę bez potworków(Arkham i Dunwich + dodatkowy na bramę w Dunwich gdzie nastąpiło spotęgowanie), następnie zasady z dodatku wchodzą w życie; z pozostałych kritów te które latają idą w przestworza a jeśli przekroczą limit potworów idą na peryferia, potem pozostałe(naziemne) idą do na bramę gdzie nastąpiło spotęgowanie.
Nie możesz tych z Dunwich'a przerzucić sobie na peryferia - one będą się poruszać(jeśli będzie to tylko możliwe) w stronę worteksów bo mają jak najszybciej sprowadzić Horror, taki jest ich cel. Jeśli miało by być inaczej tzn powinny by iść na peryferia to by to ujeli w zasadach a tam tkwi wytłuszczone, że nie idą na peryferia. |
|
|
|
 |
ragi [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 18 Sie, 2011
|
|
|
| Czy dobrze zrozumiałem, że w Kosznarze z Dunwich nie biorą udziału karty Mitów typu Pogłoska? Jeśli tak, to można by je z talii na stałe wyjąć chyba, że jest jakiś powód by wciąż brały udział w grze. |
|
|
|
 |
Ogionejro [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 18 Sie, 2011
|
|
|
Nie. Tylko podczas przygotowania do gry (tak jakby przed pierwszą turą), kiedy jest pierwsza Faza Mitów, musisz wyciągnąć Kartę Mitów, która nie jest Pogłoską. W każdej następnej Pogłoska zacznie działać (pierwsza, którą wyciągniesz po rozpoczęciu gry przez Badaczy) .
Także nie ma sensu usuwać ich z talii, po prostu, jeśli wylosujesz ją na początku, to połóż ją tak, jakby była już odrzucona i ciągnij nastepną . Rozpatrywać będziesz tą, która nie jest pogłoską i tyle! |
|
|
|
 |
Lartes [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 09 Wrz, 2011
|
|
|
Witam, mam 3 (póki co) pytania związane z dodatkiem:
1. Czy zdolność Badacza - żołnierz (nie może zostać aresztowany ani zatrzymany) działa w każdym przypadku, kiedy dochodzi do aresztowania/zatrzymania (wessanie przez bramę, efekt spotkania, zatrzymania w czasie i przestrzeni itp)?
2. Potwory o zielonej ramce (chthonianie, koszmar z Dunwich). Mają w opisie "zamiast poruszyć X, rzuć kością, jeżeli wypadnie jakiś wynik to coś...". Czy Gracz rozpatrujący fazę mitów (a więc poruszający potwory) może wybrać, czy normalnie przesuwa potwora zgodnie z kartą czy aktywuje jego zdolność? Bo w przypadku, jeśli nie można wybrać, to te potwory jakby zupełnie się nie ruszały...
3. Czy koszmar z Dunwich zostaje zdjęty z planszy, gdy zamknięta zostanie brama z symbolem jego wymiaru (wtedy Badacze po prostu nie dostają nagrody), czy też ta zasada nie ma tutaj zastosowania i bestię trzeba pokonać w walce? |
|
|
|
 |
socjusz [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 09 Wrz, 2011
|
|
|
| Lartes napisał/a: | Witam, mam 3 (póki co) pytania związane z dodatkiem:
1. Czy zdolność Badacza - żołnierz (nie może zostać aresztowany ani zatrzymany) działa w każdym przypadku, kiedy dochodzi do aresztowania/zatrzymania (wessanie przez bramę, efekt spotkania, zatrzymania w czasie i przestrzeni itp)?
2. Potwory o zielonej ramce (chthonianie, koszmar z Dunwich). Mają w opisie "zamiast poruszyć X, rzuć kością, jeżeli wypadnie jakiś wynik to coś...". Czy Gracz rozpatrujący fazę mitów (a więc poruszający potwory) może wybrać, czy normalnie przesuwa potwora zgodnie z kartą czy aktywuje jego zdolność? Bo w przypadku, jeśli nie można wybrać, to te potwory jakby zupełnie się nie ruszały...
3. Czy koszmar z Dunwich zostaje zdjęty z planszy, gdy zamknięta zostanie brama z symbolem jego wymiaru (wtedy Badacze po prostu nie dostają nagrody), czy też ta zasada nie ma tutaj zastosowania i bestię trzeba pokonać w walce? |
Moje zdanie:
1. Zdolność badacza jest aktywna zawsze, gdy jest zmianka w karcie spotkań/zdarzeniu o fakcie zatrzymania i aresztowania, tj. gdy wylosujesz kartę z informacją o aresztowaniu gracza, wchłonięciu przez bramę, spotkaniach w Innym Świecie itd.
2. Potwory o zielonej ramce (jak żółtej) nie poruszają się. W przypadku zielonych aktywujemy jednak ich zdolność. Dodatkowo, w przypadku niektórych przedwiecznych może ona być jeszcze większym utrudnieniem, np. Shudde M'ell ma taką zdolność dla Chthonian.
3. Koszmar z Dunwich może być tylko usunięty przez gracza, który go pokona w walce przy pomocy kart specjalnie przygotowanych na taką okazję. Losowanie zdecyduje jakie on atrybuty w walce będzie miał koszmar. O ile sobie przypominam (a mam tylko polskie dodatki) nie można zresztą po zamknięciu/zapieczętowaniu bram usunąć potworów z symbolem księżyca - a taki posiada Koszmar.
Ps. na większość pytań znajdziesz odpowiedź w instrukcji:) Pozdrawiam, miłej gry |
|
|
|
 |
Lartes [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 09 Wrz, 2011
|
|
|
Dzięki, acz o niemożności usunięcia potworów z symbolem księżyca pierwsze słyszę.
W takim razie, jeśli dobrze rozumiem Koszmar nie przemieszcza się po planszy, a tylko aktywuje zdolność, jeśli wylosuję kartę mitu, która normalnie pozwoliłaby mu się poruszyć.
Zgadza się? |
|
|
|
 |
socjusz [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 10 Wrz, 2011
|
|
|
| Lartes napisał/a: | Dzięki, acz o niemożności usunięcia potworów z symbolem księżyca pierwsze słyszę.
W takim razie, jeśli dobrze rozumiem Koszmar nie przemieszcza się po planszy, a tylko aktywuje zdolność, jeśli wylosuję kartę mitu, która normalnie pozwoliłaby mu się poruszyć.
Zgadza się? |
Mówiłem o dodatkach polskich. Czy spotkałeś się z symbolem księżyca na żetonie bramy? Ja nie...
Koszmar się nie porusza, aktywujesz tylko jego zdolność - dodanie żetonu na torze zagłady.
W mojej poprzedniej odpowiedzi była drobna nieścisłość jeśli chodzi o potwory z zieloną obwódką. Przecież są potwory (jak np. Ogar), które się poruszają, tylko w specjalny sposób. Generalnie w przypadku takich potworów aktywujesz jedynie ich zdolność (chyba,ze trafisz na kartę mitów, która zmieni sposób ruchu - nie wiem,czy taka jest) |
|
|
|
 |
Sigismond [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 10 Wrz, 2011
|
|
|
| Nie ma takich bram z ksieżycem (nawet w dodatku z nowymi bramami - Lurker...), także nie można przez zamknięcie bramy usunąć potworów z tym symbolem. |
|
|
|
 |
Sandking [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
Dwa pytania:
1. Misje/zadania mają swoje kolejne etapy (miejsca, które trzeba odwiedzić). Czy muszę odwiedzić te miejsca bezpośrednio po sobie czy pomiędzy kolejnymi etapami mogę robić sobie przerwy i liczy się tylko kolejność ich odwiedzin? Jeśli nie, to niektóre misje są wyjątkowo trudne (np dostanie się z jednego obszaru do drugiego w momencie kiedy po ulicach chodzą potwory.
2. Glaaki ma cechę, która umożliwia położenie bramy na zapieczętowanym miejscu. Jednak nie jest napisane, że pieczęć jest usunięta. Czy to znaczy, że po pozbyciu się tej bramy pieczęć pozostaje? |
|
|
|
 |
gwizdzius [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 12 Wrz, 2011
|
|
|
| Sandking napisał/a: |
1. Misje/zadania mają swoje kolejne etapy (miejsca, które trzeba odwiedzić). Czy muszę odwiedzić te miejsca bezpośrednio po sobie czy pomiędzy kolejnymi etapami mogę robić sobie przerwy i liczy się tylko kolejność ich odwiedzin?... |
Liczy się tylko kolejność.
| Sandking napisał/a: |
2. Glaaki ma cechę, która umożliwia położenie bramy na zapieczętowanym miejscu. Jednak nie jest napisane, że pieczęć jest usunięta. Czy to znaczy, że po pozbyciu się tej bramy pieczęć pozostaje? |
Masz umieścić tylko sługę Glaaki na obszarze gdzie powinna się pojawić brama, a nie bramę. (czytaj dokładnie) |
|
|
|
 |
Cyrulos [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 13 Sty, 2012 Jeszcze o Rozerwaniu Bramy
|
|
|
Wydaje mi się że rozerwanie bramy działa w następujący sposób, chciałbym żeby ktoś się jeszcze w tej kwestii wypowiedział, najpierw cytat z instrukcji w języku polskim:
"Rozerwanie bramy
działa w taki sam sposób jak
normalna karta Mitów, jednakże,
jeśli na wskazanym obszarze
znajduje się żeton Znaku Starszych Bogów, brama rozrywa
te mistyczne osłony i usuwa ten żeton z planszy. Następnie
na takim obszarze otwiera się brama i pojawia się potwór.
Jednakże, kiedy zapieczętowana brama zostanie rozerwana
i otworzy się na nowo, nie umieszcza się żetonu zagłady
na torze zagłady Przedwiecznego. Podobnie, rozerwanie
bramy nie powoduje spotęgowania potworów.
Dodatkowo, za każdym razem, kiedy zostanie wylosowana
karta Mitów z rozerwaniem bramy, wszystkie latające
potwory poruszają się (bez względu na ich symbol wymiaru)."
Myślę że kwestia rozerwania bramy (wylosowania karty) i zastosowania jej do obszaru w który jest zapieczętowany jest oczywista.
Sytuacja dyskusyjna pojawia się, gdy:
1) na obszarze nie ma bramy ani znaku starszych bogów - "Rozerwanie bramy
działa w taki sam sposób jak normalna karta Mitów..." myślę, że komentarz dalszy nie jest potrzebny.
2) na obszarze jest już otwarta brama - "Podobnie, rozerwanie bramy nie powoduje spotęgowania potworów" tutaj wydaje mi się, że taka karta nic nie robi jeśli chodzi o bramy czy pojawianie się potworów. Nie ma spotęgowania potworów, nie pojawia się brama więc nie dodajemy też potwora, jedyne co robimy z taka kartą w przypadku naszej sytuacji (brama już na tym obszarze jest) to umieszczamy wskazówkę, czytamy warunki i ruszamy potworami.
Ja tak właśnie gram, wydaje mi się ze to jest dobra opcja. Komentarz wasz mile widziany.
Pozdr,
Łukasz |
|
|
|
 |
gwizdzius [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 13 Sty, 2012
|
|
|
| Ja interpretowałem identycznie |
|
|
|
 |
|
|
|