|
galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta
|
Miasta i Rycere z Catanu |
Autor |
Wiadomość |
lukasz88 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
Czyli teoretycznie można zabrać jedyną drogę miastu lub osadzie?
My ta sobie graliśmy i stwierdziliśmy , że skoro Osadnicy, budujemy, mamy armie, surowce, to ok ale brakuje na wysepce motywu ze zwierzętami hodowlanymi a w końcu to osadnicy:P Owszem są rybki, które są fajne. A mamy pomysł na to żeby wykorzystać wielbłądy(bo poprzednia wersja z kartą korzyści za Wielbłądy została wyparta przez Ryby i za dużo już tego samego motywu w grze, sprawdziliśmy to i lepiej jak tylko za ryby coś się dostaje, mniejszy czas i paraliż decyzyjny) oraz wprowadzić małe pionki owieczek. Gracz otrzymywałby je jako trzeci surowiec z pola pastwiska(oprócz karty z owcą i suknem) a wielbłądy z dwóch pól pustyni z numerkami(oprócz 6 i . Owieczki oraz wielbłądy służyłyby albo tylko zbieraniu i ściganiu się o dwie karty 2 PZ za najwięcej owiec i wielbłądów(podnosimy wtedy limit wymaganych PZ z 13 do 15) lub może zrobić z nich coś na zasadzie ulepszania osady do farmy(budynek można kupić na niemieckiej stronie i zrobić np 5 etapów rozbudowy wioski do farmy przy pomocy zwierząt) która da 2 PZ lub może jako czwartej dziedziny rozbudowy miasta do fortecy? Bo kartę korzyści mamy już z Ryb i trochę niepotrzebnie robić kolejne za wielbłądy lub inne bo masz rację downtime się wydłuża. Tutaj mielibyśmy pełną zgodność z MiR oraz nie premiowałoby to tylko najsilniejszych graczy. Jedyne co można byłoby ustalić to ocalenie miasta za 5 zwierząt ale wtedy gracz prawdopodobnie traciłby kartę 2 PZ lub musiałby(przy tym wariancie) cofnąć rozbudowę farmy, czyli niejako odebrać zwierzęta z hodowli i je wydać.
Myśleliśmy o Twoich bursztynach o których pisałeś ale to chyba tez działa na zasadzie Ryb?? |
|
|
|
|
Pawelec123456 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
Zrobicie z Catanu Agricolę, moim zdaniem niepotrzebnie. Osadnicy w MiR to już nie są osadnicy, tylko rozwinięta cywilizacja tocząca wojny i prowadząca podboje. Myślałbym tu raczej kategoriami z gier PC kalibru Age of Empires, Empire Earth czy Civilization.
Ostatnio mieliśmy świetną rozgrywkę w MiR+OiP+Rybaków+Karty wydarzeń do 22 PZ. Było bardzo interesująco. Co do pomysłów to nie będę wam za dużo podpowiadał, bo jeszcze wypaplam coś o dodatku |
|
|
|
|
lukasz88 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
Skoro tworzysz dodatek (oficjalny, fanowski??:P) to za język nie ciągnę ale jak już wydasz to się zaopatrzymy:P
Pytam o opinię tylko takich naszych domowych udziwnień. Nam się podobają gry rozbudowane w tym właśnie klimacie i tej mechanice co Osadnicy. Dlatego też np mój ulubiony Talizman i tym podobne nie zdał egzaminu wśród domowników. Oni czują frajdę jak coś dostają, zbierają, budują. A z innymi grami to mi zostaje chodzić na wieczorki planszowe bo Osadnicy podejrzewam długo w domu będą na pierwszym miejscu:P |
|
|
|
|
Pawelec123456 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
Nie chcę mówić o dodatku (oczywiście, że robimy fanowski), bo jest w fazie testów i ulega ciągłym zmianom, informacje codziennie by się dezaktualizowały. Niemniej powoli wykańczamy zasady główne i najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu (albo za dwa jeżeli gorzej wyjdzie z czasem na testy) coś opublikujemy, a sami zajmiemy się scenariuszami.
Bursztyn to jest tak jakby towar z łowisk. Działa to bardzo podobnie do ryb, jak zauważyłeś. W naszym przypadku się świetnie sprawdza, gdy gramy z kimś z zewnątrz - u nas w Gdańsku to jest scenariusz promujący region Gramy autentycznymi bursztynami ze starego naszyjnika.
Zwierzęta wydają mi się jakieś nietrafione - ni temat nie pasuje, ni mechanika się nie sprawdzi. Jak nie macie w co grać to złóżcie wszystkie scenariusze razem i grajcie w wielkiego combosa - wtedy czasem głowa puchnie, bo mam tutaj wóz z piaskiem, ale barbarzyńca blokuje mi przejazd, tam mi łowisko zajmują z szóstką, barbarzyńcy prawie dopłynęli a ja bez rycerza, na most nie mam cegieł, jednostkę trzeba z portu odebrać i tubylcom podrzucić, ale jak to zrobię, to mnie tamci wyrolują z kryjówką piratów i mi kartę postrachu ukradną, na dodatek tamten mi się do mojej metropolii pcha, a mi papieru nie starczy...
Dodatek już niedługo, właśnie idę namawiać rodzinę na kolejną partyjkę testową. Życz mi szczęścia, bo oni chyba mają już dosyć ciągłych poprawek. |
|
|
|
|
lukasz88 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
Dobra to ja zrobię jako towar do zboża krakowskie obwarzanki i też będzie promocja regionu:P I do gry będzie je można od razu zjeść
Chętnie zagramy w coś co się sprawdzi i będzie do MiR. Chcemy tylko urozmaicić wyspę, jakoś u nas nie lubią pływać bo to dla nich rozpraszanie się tak jakby na dwie sfery gry. A czemu zwierzęta nie trafione? Skoro mamy już rybki:) No ale czekam na ten Twój dodatek.
Idealnie byłoby gdyby mozna gdzieś wydrukować z grafikami i na materiale takim żeby nie było różnicy między oryginalną grą. |
|
|
|
|
Pawelec123456 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
lukasz88 napisał/a: | Dobra to ja zrobię jako towar do zboża krakowskie obwarzanki i też będzie promocja regionu:P I do gry będzie je można od razu zjeść | To już też kiedyś mieliśmy - zamiast sukna w Żeglarzach była prawdziwa czekolada. Wtedy jakość wszyscy ruszyli na wodę
lukasz88 napisał/a: | Chętnie zagramy w coś co się sprawdzi i będzie do MiR. Chcemy tylko urozmaicić wyspę, jakoś u nas nie lubią pływać bo to dla nich rozpraszanie się tak jakby na dwie sfery gry. A czemu zwierzęta nie trafione? Skoro mamy już rybki:) No ale czekam na ten Twój dodatek. | U nas dążymy do integrowania tych dwóch sfer, wtedy pływanie to niejako kolej rzeczy. Niemniej nasz dodatek znacznie bardziej koncentruje się na pogłębieniu rozgrywki z MiR i niespecjalnie wprowadza elementy morskie (w zasadzie nie wprowadza, są tylko dodatkowe zasady w scenariuszach, ale nikt nie każe w nie grać).
Zwierzęta są nietrafione, bo zaproponowana metoda ich zdobywania znów opiera się na produkcji z heksów. Nie można tego mnożyć w nieskończoność. Surowiec i towar to jak dla nas maksimum, w testach wszelkie inne propozycje produkowania czegokolwiek przez heksy z żetonem odpadły. Chodzi o to, że żetony na heksach mają system produkcji oparty o rzut kośćmi. Zwiększanie liczby elementów produkowanych w oparciu o mechanizm losowy destabilizuje rozgrywkę. Każdy dodatkowy element niebędący surowcem ani towarem, a produkowany tak jak one to kolejna kopia Rybaków.
Zwierzęta może niekoniecznie pasują mi tematycznie, ale chyba mam pomysł, jak coś z nich wykrzesać. Proponuję, żeby pionki zwierząt musiały być przetrzymywane na heksach pastwisk (ew. wielbłądy na pustyni). Zarówno z owiec, jak i z wielbłądów uzyskuje się wełnę. Można by ustalić jakiś sposób hodowli (tzn. karmienia i rozmnażania) naszego inwentarza oraz mechanizm strzyżenia i pozyskiwania wełny (lub sukna, jeżeli wprowadzić jakiś warunek pozwalający zebraną wełnę uprząść i utkać - np. zakup kołowrotka i krosna). Nie mam teraz głowy do tego, żeby nad tym pracować, ale zachęcam do prób.
lukasz88 napisał/a: | Idealnie byłoby gdyby mozna gdzieś wydrukować z grafikami i na materiale takim żeby nie było różnicy między oryginalną grą. | Grafiki są dopasowane do edycji plastikowej, siedzę nocami w Photoshopie, żeby wszystko wyglądało jak należy. Co do opcji gdzieś wydrukować, to wychodzą koszmarne pieniądze - za zestaw kart chcą w drukarni offsetowej ok. 200 zł, zdecydowałem, że kupię koszulki (przy okazji obkoszulkowałem wszystkie karty, wyszło trzy razy taniej, a wszystko mam zabezpieczone) i czyste karty, a potem włożę wydrukowane i wycięte wizerunki do środka. Nie wygląda to super profesjonalnie, ale nie kłóci się z oryginalną grafiką i gra się przyjemnie.
Dosyć tego pisania, czas na dzisiejszą porcję testów. |
|
|
|
|
lukasz88 [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 30 Sty, 2014
|
|
|
Możesz kompletować dodatki na zamówienie. ja chętnie kupię paczuszkę ze wszystkimi elementami
Pomyśl coś o budynkach. Tzn może fortecę więcej albo coś z osad. Nie żeby zwiększać ich ilość jakoś diametralnie ale wprowadzić jakąś ciekawą gałąź do mechaniki związaną z tymże budynkiem.
Tu są ciekawe rzeczy sklep
Podsumowując idealnie dla nas byłoby mieć jeszcze jeden rodzaj towaru i tym samym dziedzinę rozbudowy miasta i talię kart postępu. Dajemy szanse na czwarta fortecę.
Plus jeszcze małe coś na zasadzie Ryb ale niekoniecznie w tej mechanice plus do tego jakiś budyneczek.
No i trzecie, silniejszą flotę barbarzyńców. Wiadomo, że jak raz przegrali to następnym razem lepiej się przygotują i większe siły zaatakują:P A miasteczek ilość jest prawie zawsze mniejsza niż siła Rycerzy. Chyba żeby grać w wariant że to ja decyduję. Tego nie próbowaliśmy. |
|
|
|
|
Pawelec123456 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 31 Sty, 2014
|
|
|
lukasz88 napisał/a: | Możesz kompletować dodatki na zamówienie. ja chętnie kupię paczuszkę ze wszystkimi elementami | Koszt byłby ogromny, za karty mamy ok. 40 zł + przesyłka ze Stanów (najtańsza opcja jeżeli chcesz mieć ładne karty), za pionki kolejne 15 zł + przesyłka z Niemiec, do tego trzeba jakoś wydrukować pozostałe plansze i elementy na czymś porządniejszym niż zwykły papier... Wyjdzie tyle, co za oficjalny dodatek, jeżeli nie więcej.
lukasz88 napisał/a: |
Pomyśl coś o budynkach. Tzn może fortecę więcej albo coś z osad. Nie żeby zwiększać ich ilość jakoś diametralnie ale wprowadzić jakąś ciekawą gałąź do mechaniki związaną z tymże budynkiem.
Tu są ciekawe rzeczy sklep
Podsumowując idealnie dla nas byłoby mieć jeszcze jeden rodzaj towaru i tym samym dziedzinę rozbudowy miasta i talię kart postępu. Dajemy szanse na czwarta fortecę.
Plus jeszcze małe coś na zasadzie Ryb ale niekoniecznie w tej mechanice plus do tego jakiś budyneczek. | Mamy 2 budynki i 2 towary, jest też opcjonalny moduł z szóstym towarem. Do każdego towaru oczywiście tor rozbudowy, talia kart postępu i metropolia. A link nam znany, mamy stamtąd niektóre pionki.
lukasz88 napisał/a: | No i trzecie, silniejszą flotę barbarzyńców. Wiadomo, że jak raz przegrali to następnym razem lepiej się przygotują i większe siły zaatakują:P A miasteczek ilość jest prawie zawsze mniejsza niż siła Rycerzy. Chyba żeby grać w wariant że to ja decyduję. Tego nie próbowaliśmy. | Spróbujcie tego wariantu, co prawda wtedy można sobie nawzajem niszczyć miasta. A w naszym dodatku nowe budynki zwiększają siłę barbarzyńców i już nie jest tak różowo, gdy przy drugim ataku mamy 3 punkty siły na głowę (to daje 3 rudy, 3 wełny i 3 zboża od początku gry - miasto i jeszcze trochę w plecy).
Nie chcę mi się wierzyć, że flota nigdy u was nie stanowi zagrożenia. Na pewno wszystko robicie zgodnie z zasadami? Może plansze układacie za łatwe? U nas wyjadaczy spiny na barbarzyńców są częste i ktoś ma parcie na zboże albo modli się, żeby na kości nie wypadał statek. |
|
|
|
|
lukasz88 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 31 Sty, 2014
|
|
|
Ja tu czegoś nie rozumiem. Załóżmy, że gramy w wariant zaawansowany, że ktoś decyduje który rycerz walczy. Przecież to jest dziwne. Np jak zdecyduje że moi nie walcza to i tak nikomu nie zaszkodze tylko sobie bo przeciez skoro moi nie walcza to strace miasto bo nic nie wystawilem..
No tak, zgodnie z zasadami, plansze układamy podstawkę a na miejsce jeziora zdejmujemy jedno pastwisko. Tyle że od razu każdy pcha w rycerzy Chociaz na 4 osoby już nie zawsze jest ok, ale rzadziej gramy w 4 osoby. Dzisiaj mamy parę partii to sprawdzimy jeszcze oba warianty.
Nasz najczęstszy wariant to: podstawka+MiR +Rybki i do tego mamy dwie kopalnie złota w miejsce drzewa i zboża(zboza zostaja 3). Za 2 złota można kupic wielbłąda. Za 5 wielbłądów karta 2PZ lub ocaleie miasta przed podbojem więc łatwo nie jest. I to tyle. W sumie zestaw jest dobry i ładnie działa.
A co do dodatku, ja bym chętnie skorzystał ale głupio tak miec za darmo od kogoś pomysły:P
A z drugiej strony już zdążyłem zaobserwować, że ta gra ma pewien przedział wielkości i ilości elementów w którym ładnie się gra, nie ma paraliżu decyzyjnego i nie czujesz się przytłoczony mnogością wyboru i wielkością planszy. Stąd u nas albo morze albo MiR, razem to za dużo. A że MiR są cudowni plus jakas wstawka z barbarzyńców to gramy w to a OiP leżą Może za pół roku nam się odmieni kto wie. A do naszego zestawu to ewentualnie jeszcze max dwa towary i jeden rodzaj budyneczku i to chyba w zupełności wystarczy |
|
|
|
|
Borg [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 31 Sty, 2014
|
|
|
lukasz88 napisał/a: | Ja tu czegoś nie rozumiem. Załóżmy, że gramy w wariant zaawansowany, że ktoś decyduje który rycerz walczy. Przecież to jest dziwne. Np jak zdecyduje że moi nie walcza to i tak nikomu nie zaszkodze tylko sobie bo przeciez skoro moi nie walcza to strace miasto bo nic nie wystawilem.. |
To nie działa zero jedynkowo. Możesz aktywować tylko część swoich rycerzy. Miasto straci ten kto wystawił najmniej mieczy.
Załóżmy, że są 4 miasta, jeden z Twoich przeciwników ma 2 mieczyki, Ty masz 2 rycerzy, każdy z jednym mieczem i nie masz surowców na trening, pozostali nie mają w ogóle rycerzy, a barbarzyńcy są tuż tuż.
I masz teraz dwie opcje - aktywujesz obu i barbarzyncy zostają odparci. Nikt nic nie traci a Ty i kolega dostajecie po karcie postępu. Albo możesz aktywować tylko jednego. Nikt nic nie dostanie, ale dwóch przeciwników straci miasto. Ty nie, bo oni nie mają w ogóle mieczy, czyli mniej niż Ty.
Co jest bardziej opłacalne, otrzymanie karty postępu czy pozbawienie dwóch graczy miasta? Zwłaszcza, jeśli to ich jedyne miasta?
Pawelec123456 napisał/a: | Nie chcę mi się wierzyć, że flota nigdy u was nie stanowi zagrożenia. Na pewno wszystko robicie zgodnie z zasadami? Może plansze układacie za łatwe? U nas wyjadaczy spiny na barbarzyńców są częste i ktoś ma parcie na zboże albo modli się, żeby na kości nie wypadał statek. |
Też nam się nie chce w to wierzyć, bo u nas jest dokładnie tak samo. Może faktycznie pod koniec gry, kiedy ktoś już jest naprawdę nieźle rozbudowany i zgarnia co chwilę Bohatera Catanu. W sumie często jest rywalizacja o te punkty i wystawianie masy rycerzy, nie po to, aby wygrać z barbarzyńcami, ale z innymi obrońcami. |
|
|
|
|
lukasz88 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 31 Sty, 2014
|
|
|
Ok ale mi chodziło o to że np mamy dwóch aktywnych rycerzy i decydujemy że np jeden bierze udział? jak go wskazujemy? I potem co tylko on zdejmuje hełm? A jeśli zdecyduje że jeden walczy, a reszta tak zrobi że to ja strace miasto?
Chodzi mi o wariant zaawansowany nie ten że mam zboże i moge aktywowac ale nie muszę. |
|
|
|
|
lukasz88 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 01 Lut, 2014
|
|
|
Właśnie skończyliśmy grać w mix MiR + atak barbarzyńców. Chyba to będzie nasz nowy nałóg. Fajne emocje z bitwą z barbarzyńcami. Moja siostra miała dwóch rycerzy o sile 3 i przeszła pół wyspy zmiatając barbarzyńców i wpadło jej 5 pkt zwycięstwa:P
Ostatnia partia jeszcze:P |
|
|
|
|
Borg [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 01 Lut, 2014
|
|
|
lukasz88 napisał/a: | Ok ale mi chodziło o to że np mamy dwóch aktywnych rycerzy i decydujemy że np jeden bierze udział? jak go wskazujemy? I potem co tylko on zdejmuje hełm? A jeśli zdecyduje że jeden walczy, a reszta tak zrobi że to ja strace miasto?
Chodzi mi o wariant zaawansowany nie ten że mam zboże i moge aktywowac ale nie muszę. |
Dokładnie tak. Każdy, rozpoczynając od rzucającego gracza, wskazuje, których rycerzy wystawia do walki i po walce tylko oni są deaktywowani. A to już właśnie Twoje ryzyko. Widzisz kto co ma na planszy i robisz tak, żeby było dobrze. To właśnie ten element strategiczny. Może być dokładnie taka sama sytuacja jak opisaliśmy wyżej.
W sumie to nawet czasami duże ułatwienie, bo niejednokrotnie rycerzy na planszy jest dużo więcej niż potrzeba i przy tym wariancie nie wszyscy przejdą w stan spoczynku - oszczędność na zbożu. |
|
|
|
|
Pawelec123456 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 01 Lut, 2014
|
|
|
lukasz88 napisał/a: | Ok ale mi chodziło o to że np mamy dwóch aktywnych rycerzy i decydujemy że np jeden bierze udział? jak go wskazujemy? I potem co tylko on zdejmuje hełm? A jeśli zdecyduje że jeden walczy, a reszta tak zrobi że to ja strace miasto?
Chodzi mi o wariant zaawansowany nie ten że mam zboże i moge aktywowac ale nie muszę. | Instrukcja do MiR (plastik), str. 9.:
Cytat: | Wariant dla zaawansowanych graczy
Gracze, którzy lubią element taktyczny, powinni stosować poniższy wariant, który wprowadza jedną, ale bardzo istotną zasadę: Kiedy wojska barbarzyńców lądują na wyspie, wszyscy gracze (rozpoczynając od gracza, którego trwa kolejka) kolejno decydują, których swoich rycerzy chcą wystawić do bitwy z barbarzyńcami.
Wskazówka: Gracz może zrezygnować z użycia swoich rycerzy, aby doprowadzić do zwycięstwa barbarzyńców i zaszkodzić innym graczom.
Tylko rycerze wystawieni do walki przechodzą po bitwie w stan spoczynku. |
|
|
|
|
|
Bary [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 16 Lut, 2015
|
|
|
Widzę, że coraz ciężej z dostępnością Miast i w sklepach widnieje info "nakład wyczerpany". Czy będzie robiony dodruk tego dodatku? |
|
|
|
|
|
|