galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasady gry
Autor Wiadomość
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Czw 05 Mar, 2009   Zasady gry

Zakładam osobny wątek tylko na dyskusję o zasadach gry, gdyż temat "Pytanie odnośnie Arkham Horror" zrobił się bardzo ogólny a w trakcie rozgrywki naszło mnie kilka pytań ;)

Umiejętności
INSTRUKCJA napisał/a:
P: Na karcie Umiejętności SKRADANIE SIĘ (i każdej innej karcie
nazwanej Umiejętnością) napisano pogrubioną czcionką „+1
Skradanie się”, a następnie podano, że kiedy Badacz wydaje żeton
Wskazówki by dodać kość do umiejętności Skradania, to
otrzymuje jedną dodatkową kość. Czy karta ta daje dwa
bonusy czy raczej tekst normalną czcionką wyjaśnia co znaczy
pogrubione „+1 Skradanie się”?
O: To dwa różne bonusy. Karta Umiejętności Skradania
daje stały bonus +1, a także osobną zdolność, dzięki której
Badacz otrzymuje 1 dodatkową kość do Skradania kiedy
wydaje żeton Wskazówki.

Teraz ustalmy czy ja to dobrze rozumiem.
Wydanie żetonu wskazówki daje nam dodatkową kość do testu
Umiejętność SKRADANIE SIĘ daje nam jedną dodatkową kość do testu
Umiejętność SKRADANIE SIĘ daje nam jeszcze jedną dodatkową kość do testu gdy wydajemy żeton Wskazówki

Podsumujmy przykładem
Skradanie Badacza = 3
Ma kartę Umiejętności SKRADANIE SIĘ
Test Skradania +0
Wydałem 1 żeton Wskazówki
-> Rzuciłem 6 kośćmi (3 + 1 + 1+1)

Zgadza się, czy źle to rozumiem?




Poruszanie się potworów

Potwory latające, przebywające na Niebie, nie rzucą się na Badacza na ulicy, jeśli w fazie Mitów na karcie nie ma ich symbolu ruchu (po prostu zostaną na Niebie), zgadza się?

Potwory z zieloną ramką, jeśli nie mogą spełnić warunku specjalnego ruchu, to pozostają w miejscu czy poruszają się normalnie (tak jak nakazują strzałki)?
Przykład:
Ogar z Tindalos
Na karcie Mitów jest symbol kwadratu na białym polu, na żadnym z sąsiadujących z Ogarem pól nie ma Badacza -> Ogar zostaje w miejscu czy rusza za białą strzałką?



Wydawanie Trofeów
Cytat:
możesz wydać trofea za potwory warte 5 punktów żywotności

Rozumiem że chodzi tu o ilość symboli kropli krwi na żetonach potworów. Czyli jeśli nie mamy trofeów na równe 5 pż, to ewentualne nadwyżki przepadają?



Faza Spotkań w Arkham a zamykanie Bram
Czy zamknięcie\zapieczętowanie Bramy zajmuje całą fazę, czy musimy jeszcze losować kartę Spotkania (a jeśli musimy to przed czy po próbie zamknięcia Bramy)?
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Czw 05 Mar, 2009   

Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia, mianowicie jak rozegrać Fazę Utrzymania, podaję dwie możliwe wersje przy grze dla 3 osób.

WERSJA A
Badacz1 odwraca wyczerpane karty
Badacz1 rozgrywa akcję utrzymania
Badacz1 dostosowuje umiejętności
Badacz2 odwraca wyczerpane karty
Badacz2 rozgrywa akcję utrzymania
Badacz2 dostosowuje umiejętności
Badacz3 odwraca wyczerpane karty
Badacz3 rozgrywa akcję utrzymania
Badacz3 dostosowuje umiejętności

WERSJA B
Badacz1 odwraca wyczerpane karty
Badacz2 odwraca wyczerpane karty
Badacz3 odwraca wyczerpane karty
Badacz1 rozgrywa akcję utrzymania
Badacz2 rozgrywa akcję utrzymania
Badacz3 rozgrywa akcję utrzymania
Badacz1 dostosowuje umiejętności
Badacz2 dostosowuje umiejętności
Badacz3 dostosowuje umiejętności
 
 
8janek8
Grupa Wsparcia


Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 594
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   Re: Zasady gry

sirafin napisał/a:

Umiejętności
Teraz ustalmy czy ja to dobrze rozumiem.
Wydanie żetonu wskazówki daje nam dodatkową kość do testu
Umiejętność SKRADANIE SIĘ daje nam jedną dodatkową kość do testu
Umiejętność SKRADANIE SIĘ daje nam jeszcze jedną dodatkową kość do testu gdy wydajemy żeton Wskazówki

Podsumujmy przykładem
Skradanie Badacza = 3
Ma kartę Umiejętności SKRADANIE SIĘ
Test Skradania +0
Wydałem 1 żeton Wskazówki
-> Rzuciłem 6 kośćmi (3 + 1 + 1+1)

Zgadza się, czy źle to rozumiem?

Też tak to rozumiem.

sirafin napisał/a:

Poruszanie się potworów
Potwory latające, przebywające na Niebie, nie rzucą się na Badacza na ulicy, jeśli w fazie Mitów na karcie nie ma ich symbolu ruchu (po prostu zostaną na Niebie), zgadza się?

Tak. Aby potwór mógł przejść z Przestworzy na ulicę musi mieć aktywowany ruch.

sirafin napisał/a:

Potwory z zieloną ramką, jeśli nie mogą spełnić warunku specjalnego ruchu, to pozostają w miejscu czy poruszają się normalnie (tak jak nakazują strzałki)?
Przykład:
Ogar z Tindalos
Na karcie Mitów jest symbol kwadratu na białym polu, na żadnym z sąsiadujących z Ogarem pól nie ma Badacza -> Ogar zostaje w miejscu czy rusza za białą strzałką?

Nie wiem , czy dobrze zapamiętałem opis tego potwora, ale Ogar rzuca się na Badacza, który znajduje się najbliżej tego potwora - Badacz chyba może znajdować się dalej, niż na sąsiednim polu.

sirafin napisał/a:

Wydawanie Trofeów
Cytat:
możesz wydać trofea za potwory warte 5 punktów żywotności

Rozumiem że chodzi tu o ilość symboli kropli krwi na żetonach potworów. Czyli jeśli nie mamy trofeów na równe 5 pż, to ewentualne nadwyżki przepadają?

Na logikę tak to wygląda.

sirafin napisał/a:

Faza Spotkań w Arkham a zamykanie Bram
Czy zamknięcie\zapieczętowanie Bramy zajmuje całą fazę, czy musimy jeszcze losować kartę Spotkania (a jeśli musimy to przed czy po próbie zamknięcia Bramy)?

Patrząca na instrukcję w fazie Spotkań w Arkham mamy do rozpatrzenia 2 sytuacje. Ta opisana przez Ciebie dotyczy spotkania na obszarze na którym znajduje się brama. Tutaj mamy opis, że możemy zamykać/pieczętować bramy. Kierując się tym tropem w części dotyczącej zamykania/pieczętowania bram nie ma nic o tym, aby po tej czynności odbywać jeszcze jakieś spotkania. Wnioskuję, że w tej sytuacji nie ciągniemy karty Obszaru. Aczkolwiek chiałbym jakiegoś potwierdzenia, czy się nie mylę.

ps. Wkrótce pojawi się mój zestaw pytań początkującego ;)
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

Hmm... faktycznie przy Ogarze z Tindalos było chyba "najbliższego gracza" a nie "gracza na sąsiednim polu", nie mam tego teraz pod ręką, ale to by znaczyło, że gdy to bydle znajdzie się w Arkham, to jest w stanie w jednej turze przegalopować w drugi koniec miasta, oj zły to piesek jest w takim układzie.

To żebyście się nie nudzili dorzucam kolejne pytanie. Wyobraźcie sobie taką sytuację:

Badacz wraca z Innych Światów i kładzie znacznik eksploracji, w Fazie Spotkań w Arkham nie porusza się ale też nie decyduje się zamykać Bramy, czyli wychodzi na to że normalnie odbywa Spotkanie.
Pytanie czy traci tym samym znacznik eksploracji, czy może jednak go nie traci i właściwie może odbywać co turę spotkanie w danym miejscu cały czas mając możliwość zamknięcia Bramy?


Zebrałem też pytania i odpowiedzi odnośnie zasad gry z tematu "Pytanie odnośnie Arkham Horror", żeby już nie trzeba było tam szukać pomiędzy dyskusjami na tematy "dziwne i ciekawe" ;)
Cytat:
sirafin napisał/a:
INSTRUKCJA napisał/a:
Jeśli Wytrzymałość lub Poczytalność Badacza spadnie do 0 podczas jego pobytu w Innym Świecie, zagubi się on w czasie i przestrzeni. Taki Badacz musi natychmiast odrzucić połowę posiadanych przedmiotów i połowę żetonów Wskazówek (zaokrąglając w dół), a także wszystkie posiadane Honoraria. Badacz odzyskuje po jednym punkcie Wytrzymałości i Poczytalności.
"Wytrzymałości i Poczytalności" a nie "Wytrzymałości lub Poczytalności"? Bo w Arkham odzyskujemy tylko jeden punkt tego co spadło nam do zera, a nie obu atrybutów. To przejęzyczenie w instrukcji czy może tak miało być, że lepiej gdy Obłąkanie/Ogłuszenie przydarzy się w Innym Świecie? :?

Marvin napisał/a:
Angielska instrukcja :

Cytat:

His Stamina and Sanity are restored to a minimum of 1.

Ja rozumiem to tak, ze gracz ogluszony lub oblakany w Innym Swiecie bedziem mial zarowno Wytrzymalosc jak i Poczytalnosc ustawione na 1. Czyli gorzej niz w Arkahm - co prawda odzyskujemy jeden punkt z tego, co zjechalo do zera, ale za to druga cecha spada nam tez do 1. Byloby to logiczne, bo wypadki w Innym Swiecie powinny miec bardziej nieprzyjemne konsekwencje niz te w Arkham :twisted:

8janek8 napisał/a:
restore - przywracać, odnawiać, wyleczyć, odzyskać coś straconego (nie znalazłem żadnych innych znaczeń, które mogły by się odnosić do tego fragmentu.)
Moja interpretacja: Badacz który stracił wszystkie punkty Wytrzymałości lub Poczytalności odzyskuje jeden punkt tej cechy, która spadła do 0. (Tak jak w Arkham, z tą różnicą, że przenosi się na obszar "zagubionego w czasie i przestrzeni")

sirafin napisał/a:
OK, poszperałem po forach anglojęzycznych i to jednak 8janek8 ma rację odnośnie zagubienia na terenie Innych Światów. Po krótce streszczając to co wyczyałem.
Cytat:
Badacz odzyskuje po jednym punkcie Wytrzymałości i Poczytalności.

I tu gracze doszli do wniosku że w tym niefortunnym sformułowaniu należy się skupić właśnie na wyrażeniu "odzyskuje" i doszli do oczywistego wniosku że "nie można odzyskać do min 1 atrybutu który ma wartość większą niż 1" Czyli dokładnie tak jak napisał 8janek8 i sądzę, że tą wersję należy uznać za oficjalną.



Cytat:
sirafin napisał/a:
INSTRUKCJA napisał/a:
Badacze mogą handlować w dowolnej chwili poza walką
kiedy znajdują się w tym samym miejscu. Mogą oni
handlować przed, po lub w trakcie ruchu, co oznacza, że
handel nie kończy ruchu.

Jeśli Badacz1 wchodzi na pole, gdzie jest Badacz2 i jakieś potwory to NAJPIERW musi uniknąć/pokonać potwory by wymienić się ekwipunkiem czy może dokonać wymiany PRZED unikaniem/walką?

Neuron napisał/a:
Wydaje się być logiczne, że najpierw należy zająć się potworami. Jak w życiu - jak tu handlować, jeśli czyjś zębaty pysk chwyta cię za żebra...? :)

8janek8 napisał/a:
Po mojemu, "poza walką" oznacza, że tylko w jej trakcie nie można dokonać wymiany. Można tego dokonać w każdym innym momencie, w tym i przed samą walką/unikaniem.
Ale to tylko sugestia osoby która jeszcze nie grała w AH. Po pierwszym teście sam będę miał pewnie kilka pytań ;)

sirafin napisał/a:
To "poza walką" jest takie mylące moim zdaniem i można to zrozumieć właśnie tak jak napisał 8janek8. Intuicja podpowiada, że jednak powinno być tak jak napisał Neuron i prawdopodobnie twórcy to mieli na myśli, lecz niedokładnie to opisali. Jak na mój gust "PRZED walką/unikaniem" czyli PRZED wejściem na pole, na którym trzeba walczyć/unikać, w sensie że walka/unikanie jest w trakcie WCHODZENIA i dopiero po walce/unikaniu można uznać że dopiero JESTEŚMY/WESZLIŚMY na dane pole. Tak byłoby najbardziej logicznie, jednak nigdzie w instrukcji tego nie ma wyraźnie zaznaczonego.

Gdyby interpretować to tak jak napisał 8janek8, że przedmiotów nie można wymieniać tylko w trakcie walki/unikania, to wyobraźmy sobie taka sytuację:

Badacz1 wchodzi na pole na którym są dwa potwory i Badacz2
Badacz1 pożycza od Badacza2 przedmiot dający mu bonusy do unikania
Badacz1 unika obu potworów
Badacz1 oddaje Badaczowi2 przedmiot
Badacz1 rusza się na następne pole kontynuując ruch


Wygląda to chyba nieco bez sensu :?

8janek8 napisał/a:
Dodam jeszcze jeden fragment instrukcji, który daje większe pole do popisu grającym:

instrukcja (str. 23) napisał/a:

PROBLEMY Z KOLEJNOŚCIĄ
Jeśli dwa lub więcej wydarzeń zachodzi w tym
samym momencie, decyzja o ich kolejności należy
do graczy. Jeśli gracze nie mogą dojść do
porozumienia, decyduje pierwszy gracz.

Wydaje mi się, że kwestia spotykanego Potwora i Badacza na jednym obszarze to tego typu wydarzenie. Co za tym idzie, sami możemy decydować co w takich sytuacjach robić :)

sirafin napisał/a:
@omega201
To sugeruje, że pisząc tekst nowej instrukcji, uwzględniono problemy poruszane w FAQ? No chyba że w papierowej instrukcji faktycznie jest dołączony FAQ, bo w wersji pdf rzeczywiście takiego nie ma.

Tak czy inaczej FAQ sporo spraw tłumaczy obszerniej, więc warto do niego zerknąć.

@8janek8
Ten fragment instrukcji mówi troszkę o czymś innym. Na przykład:
spotkanie potwora1 oraz spotkanie potwora2 to dwa RÓWNORZĘDNE wydarzenia
(polegają na tym samym -> "walka/unikanie1" czy "walka/unikanie2") dlatego o kolejność jest dowolna i gracz sam decyduje

spotkanie potwora oraz spotkanie Badacza to dwa RÓŻNE wydarzenia
(polegają na czymś kompletnie innym -> "walka/unikanie" czy "wymiana ekwipunkiem") dlatego powinny się odbyć w odpowiedniej kolejności a nie zależeć od decyzji gracza


Tak ja to widzę :)




Cytat:
Sztefan napisał/a:
Możemy używać tylko 2 przedmiotów/zaklęć jednoręcznych lub 1 dwuręcznego. Czy możemy posiadać więcej przedmiotów/zaklęć? W instrukcji jest napisane, że przed każdą rundą walki możemy wymieniać przedmioty/zaklęcia więc chyba tak. Z drugiej strony jest mowa o "wypuszczeniu". Może to sugerować, że nieużywane (nadmiarowe) przedmioty się traci i nie można pobierać następnych.

sirafin napisał/a:
W tym "wypuszczaniu" chodzi tylko o to, że liczą się tylko efekty przedmiotów/zaklęć, które w danej chwili są trzymane w rękach (czyli efekt przedmitu który działał w pierwszej rundzie walki, nie będzie działał dalej jeśli w drugiej rundzie, jeśli "wypuści się" go z rąk i weźmie inny przedmiot)

 
 
8janek8
Grupa Wsparcia


Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 594
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

sirafin napisał/a:

Badacz wraca z Innych Światów i kładzie znacznik eksploracji, w Fazie Spotkań w Arkham nie porusza się ale też nie decyduje się zamykać Bramy, czyli wychodzi na to że normalnie odbywa Spotkanie.
Pytanie czy traci tym samym znacznik eksploracji, czy może jednak go nie traci i właściwie może odbywać co turę spotkanie w danym miejscu cały czas mając możliwość zamknięcia Bramy?

instrukcja ( str.9 ) napisał/a:

Wyjątek: Jeśli Badacz przejdzie przez bramę i powróci
do Arkham, otrzymuje znacznik eksploracji (który
umieszcza się pod znacznikiem jego postaci). Dopóki
taki Badacz pozostaje na obszarze, na którym znajduje
się brama, nie będzie przez nią wciągany. Zamiast tego,
może spróbować ją zamknąć lub zapieczętować (patrz
„Zamykanie i pieczętowanie bram” na stronach 16-17).
Jeśli Badacz opuści taki obszar zanim zamknie lub zapieczętuje
bramę, musi odrzucić znacznik eksploracji.

instrukcja ( str.18 ) napisał/a:

Podczas tury, w której Badacz powróci do Arkham
z Innego Świata, nie będzie musiał unikać lub walczyć
z potworami znajdującymi się na obszarze
zawierającym bramę. Powyższy wyjątek działa
jedynie podczas tury, w której Badacz powróci do
Arkham – w kolejnych turach Badacz, który pozostanie
na takim obszarze, będzie zmuszony w normalny
sposób unikać lub walczyć z potworami.

Wychodzi na to, że Badacz nie traci znacznika eksploracji dopóki nie opuści tego obszaru. Nie jest też zmuszony opuszczać takiego obszaru w następnej turze (jeśli nie zdecyduje się na zamykanie/pieczętowanie bramy), chyba że będzie do tego zmuszony (np. utrata wszystkich punktów Wytrzymałości lub Poczytalności).
instrukcja ( str.8 ) napisał/a:
Jeśli na obszarze nie ma bramy, dochodzi do spotkania.

Ta reguła rozwiewa wątpliwości co do odbywania spotkań na obszarze na którym znajduje się brama.

Przy okazji: kiedy możemy próbować zamykać/pieczętować bramę? W turze w której przyszliśmy z Innych Światów do Arkham czy dopiero w następnej?
instrukcja ( str.17 ) napisał/a:

Kiedy Badacz powróci z Innego Świata, gracz powinien
umieścić pod jego znacznikiem znacznik eksploracji.
Pozwala to Badaczowi podjąć próbę zniszczenia lub
zamknięcia bramy podczas następnej Fazy Spotkań
w Arkham.
[...]
Jeśli podczas Fazy Spotkań w Arkham Badacz
przebywa na obszarze, na którym znajduje się brama,
i posiada znacznik eksploracji, będzie mógł próbować
zamknąć tę bramę.

Gram tak, że dopiero w następnej turze, ale nadal nie jestem przekonany...
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

8janek8 napisał/a:
Przy okazji: kiedy możemy próbować zamykać/pieczętować bramę? W turze w której przyszliśmy z Innych Światów do Arkham czy dopiero w następnej?
instrukcja ( str.17 ) napisał/a:

Kiedy Badacz powróci z Innego Świata, gracz powinien
umieścić pod jego znacznikiem znacznik eksploracji.
Pozwala to Badaczowi podjąć próbę zniszczenia lub
zamknięcia bramy podczas następnej Fazy Spotkań
w Arkham.
[...]
Jeśli podczas Fazy Spotkań w Arkham Badacz
przebywa na obszarze, na którym znajduje się brama,
i posiada znacznik eksploracji, będzie mógł próbować
zamknąć tę bramę.

Gram tak, że dopiero w następnej turze, ale nadal nie jestem przekonany...


Ale to by znaczyło że gracz nie rozgrywa W OGÓLE fazy spotkań po wyjściu z Bramy (ani w Arkham ani w Innych Świtach), co wydaje się sytuacją bardzo nietypową (skoro rozgrywa Spotkania nawet będąc "Wstrzymanym")
INTRUKCJA napisał/a:
P: Jeżeli Badacz jest Wstrzymany i przebywa w Innym Świecie,
po czym ciągnie spotkanie, dzięki któremu wraca do Arkham,
to czy ciągle jest Wstrzymany?
O: Tak. Powrót do Arkham nie zmienia faktu, że Badacz
ten jest Wstrzymany.


Tak że jak na mój gust, to chyba jakieś przejęzyczenie w instrukcji i powinno być
Cytat:

Kiedy Badacz powróci z Innego Świata, gracz powinien
umieścić pod jego znacznikiem znacznik eksploracji.
Pozwala to Badaczowi podjąć próbę zniszczenia lub
zamknięcia bramy podczas następnej fazy - Fazy Spotkań
w Arkham.

(lub wersja: "podczas najbliższej Fazy Spotkań w Arkham")


Ja gram tak:
1. Faza II: Ruch (przesuwam Badacza z drugiego pola Innych Światów na pole z Bramą i kładę znacznik eksploracji)
2. Faza III: Spotkania w Arkham (próbuję zamknąć Bramę)

LUB

1. Faza IV: Spotkania w Innych Światach (Badacz wraca do Arkham w skutek działania karty Bram i kładzie znacznik eksploracji)
2. Faza V: Mity
3. Faza I: Utrzymanie
4. Faza II: Ruch (Badacz się nie rusza)
5. Faza III: Spotkania w Arkham (prubuję zamknąć Bramę)


Tak czy inaczej w każdej turze rozgrywa JAKIEŚ Spotkanie, albo w Arkham, albo w Innych Światach, nigdy nie ma "pustej" fazy Spotkań dla Badacza (chyba że karta Spotkania w jakiś sposób "unieruchomiła" Badacza i traci on całe tury).
 
 
8janek8
Grupa Wsparcia


Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 594
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

sirafin napisał/a:

(lub wersja: "podczas najbliższej Fazy Spotkań w Arkham")

Poniżej cytat z oryginalnej instrukcji:
Cytat:
When an investigator returns from an Other World, as
described earlier, the player should place an explored
marker under his investigator marker. This gives the
investigator an opportunity to destroy and close the gate
during the next Arkham Encounters Phase.

Można to przetłumaczyć jako najbliższa Faza Sotkań. Jeżeli by tak było, potrzebna jest jakaś errata lub sprostowanie, bo ma to duży wpływ na rozgrywkę. Chociażby z tego powodu:
Cytat:
POTWORY STRZEGĄCE BRAM
Podczas tury, w której Badacz powróci do Arkham
z Innego Świata, nie będzie musiał unikać lub walczyć
z potworami znajdującymi się na obszarze
zawierającym bramę. Powyższy wyjątek działa
jedynie podczas tury, w której Badacz powróci do
Arkham – w kolejnych turach Badacz, który pozostanie
na takim obszarze, będzie zmuszony w normalny
sposób unikać lub walczyć z potworami.

Co przy interpretacji "najbliższej fazy spotkań" umożliwiałoby zamknięcie/zapieczętowanie bramy bez konieczności unikania/walczenia z przebywającymi potworami na tym obszarze.
Postaram się znaleźć rozwiązanie tutaj: http://new.fantasyflightg...?efid=5&efcid=1
Do tego czasu może ktoś obeznany dobrze z grą pomógłby rozwiązać ten problem.
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

8janek8 napisał/a:
Co przy interpretacji "najbliższej fazy spotkań" umożliwiałoby zamknięcie/zapieczętowanie bramy bez konieczności unikania/walczenia z przebywającymi potworami na tym obszarze.
I tej wersji bym się właśnie trzymał.

Wtedy w podanych przeze mnie przykładach musiałby to chyba wyglądać tak:
Cytat:
1. Faza II: Ruch (przesuwam Badacza z drugiego pola Innych Światów na pole z Bramą i kładę znacznik eksploracji)
2. Faza III: Spotkania w Arkham (próbuję zamknąć Bramę bez unikania/walki z potworami na polu)

Cytat:
1. Faza IV: Spotkania w Innych Światach (Badacz wraca do Arkham w skutek działania karty Bram i kładzie znacznik eksploracji)
2. Faza V: Mity
3. Faza I: Utrzymanie
4. Faza II: Ruch (Badacz się nie rusza)
5. Faza III: Spotkania w Arkham (próbuję zamknąć Bramę po unikaniu/walce z potworami na polu)
 
 
pokemon41


Dołączył: 25 Lut 2009
Posty: 16
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

Pisze w instrukcji że gdy na obszarze na którym znajdują się wskazówki otworzy się brama to wskazówki przepadają, a jeżeli brama jest już otwarta to kładzie się na to pole żetony wskazówek?
 
 
8janek8
Grupa Wsparcia


Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 594
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

pokemon41 napisał/a:
Pisze w instrukcji że gdy na obszarze na którym znajdują się wskazówki otworzy się brama to wskazówki przepadają, a jeżeli brama jest już otwarta to kładzie się na to pole żetony wskazówek?


instrukcja ( str.10 ) napisał/a:

2. Umieszczanie żetonu Wskazówki
Większość kart Mitów wskazuje obszar, na którym pojawi
się żeton Wskazówki. Jeśli na wskazanym obszarze
nie ma bramy, należy umieścić tam żeton Wskazówki.
Jeśli na takim obszarze przebywa aktualnie jeden lub
więcej Badaczy, jeden z nich (gracze powinni dogadać
się który) natychmiast otrzymuje ten żeton Wskazówki.
Jeśli gracze nie mogą ustalić, który z Badaczy otrzyma
żeton Wskazówki decyduje pierwszy gracz.
 
 
PleM

Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 16
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

To ja mam takie pytanka :

1. Na niektorych kartach obszarow jest napisane: Pojawia sie nowa brama i potwor. Czy w takim przypadku rowniez pojawia sie postep na torze zaglady Przedwiecznego ? Czy to jest sytuacja wyjatkowa.

2. Jezeli wyciagamy Mit i brama ma sie pojawic w miejscu gdzie juz brama istnieje to nastepuje spotegowanie potworow. Pojawia sie ich tyle ile graczy lub bram (w zaleznosci co wieksze). Te potwory przepelniaja Peryferia o 2 (5 potworow na peryferiach w grze na 5 graczy). Ale na Micie jeszcze jest napisane, ze pojawiaja sie dwa inne ... w takim przypadku dodajemy je do tych 5 na peryferiach, a nastepnie postep w panice ... czy postep w panice nastepuje zaraz po rozpatrzeniu spotegowania ... a dwa kolejne zostana dodane do juz wyczyszczonych peryferiow.

3. I ostatnia sprawa ... dobijanie Przedwiecznego ... rzucam i otrzymuje 8 sukcesow (na 4 graczy). Sciagam dwa punkty przedwiecznemu ? czy jeden i reszta sukcesow przepada ?
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

PleM napisał/a:
1. Na niektorych kartach obszarow jest napisane: Pojawia sie nowa brama i potwor. Czy w takim przypadku rowniez pojawia sie postep na torze zaglady Przedwiecznego ? Czy to jest sytuacja wyjatkowa.
Tak dodaje się żeton na torze zagłady, pojawia się Brama i potwor który zostaje na planszy (w przeciwieństwie do sytuacji gdy karta mówi tylko "pojawia się potwór" bo wtedy po spotkaniu potwór znika)

PleM napisał/a:
2. Jezeli wyciagamy Mit i brama ma sie pojawic w miejscu gdzie juz brama istnieje to nastepuje spotegowanie potworow. Pojawia sie ich tyle ile graczy lub bram (w zaleznosci co wieksze). Te potwory przepelniaja Peryferia o 2 (5 potworow na peryferiach w grze na 5 graczy). Ale na Micie jeszcze jest napisane, ze pojawiaja sie dwa inne ... w takim przypadku dodajemy je do tych 5 na peryferiach, a nastepnie postep w panice ... czy postep w panice nastepuje zaraz po rozpatrzeniu spotegowania ... a dwa kolejne zostana dodane do juz wyczyszczonych peryferiow.
Nie ważne kiedy je dodasz, potwory na Peryferia dodajesz POJEDYNCZO, jak się przekroczy limit czyszcisz Peryferia i dodajesz kolejne potwory.
np.
limit na Peryferiach = 3
powiedzmy na Peryferiach jest już jeden potwór, a limit potworów w Arkham jest zapełnony
teraz ma się pojawić 5 nowych potworów
- jeden trafia na Peryferia (są już 2)
- jeden trafia na Peryferia (są już 3 = limit)
- jeden trafia na Peryferia (są już 4, limit przekroczony wszystkie 4 lecą do pojemnika i zwiększa się poziom Paniki, na Peryferich nie zostaje nic)
- jeden trafia na Peryferia (czyli znów jest 1)
- jeden trafia na Peryferia (są już 2)
Pięć potworów się pojawiło

PleM napisał/a:
3. I ostatnia sprawa ... dobijanie Przedwiecznego ... rzucam i otrzymuje 8 sukcesow (na 4 graczy). Sciagam dwa punkty przedwiecznemu ? czy jeden i reszta sukcesow przepada ?

Dwa. Poza tym jakbyś miał 9 sukcesów to ten jeden zostaje na następną rundę walki. Żadne sukcesy nie przepadają w walce z Przedwiecznym.
 
 
8janek8
Grupa Wsparcia


Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 594
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 06 Mar, 2009   

Ok. Mam potwierdzenie. Przebieg faz podczas ekspolracji bramy wygląda tak jak napisał Sirafin.
sirafin napisał/a:

Cytat:
1. Faza II: Ruch (przesuwam Badacza z drugiego pola Innych Światów na pole z Bramą i kładę znacznik eksploracji)
2. Faza III: Spotkania w Arkham (próbuję zamknąć Bramę bez unikania/walki z potworami na polu)
Przypomnę, że ten schemat "działa" tylko w tej turze, w której wróciliśmy z Innego Świata. W pozostałych turach podczas Fazy Spotkań musimy normalnie unikać lub walczyć z potworami znajdującymi się na obszarze eksplorowanej bramy.
sirafin napisał/a:
Cytat:
1. Faza IV: Spotkania w Innych Światach (Badacz wraca do Arkham w skutek działania karty Bram i kładzie znacznik eksploracji)
2. Faza V: Mity
3. Faza I: Utrzymanie
4. Faza II: Ruch (Badacz się nie rusza)
5. Faza III: Spotkania w Arkham (próbuję zamknąć Bramę po unikaniu/walce z potworami na polu)

Ponadto w czasie gdy badacz podczas Fazy Spotkań znajduje się na obszarze z bramą (niezależnie czy ją eksploruje czy nie) nie odbywa tam spotkania (również w turze w której udało mu się zamknąć/zapieczętować tą bramę).
W tej kwestii temat chyba zamknięty.

Ale mam pytania, które po części są następstwem wcześniejszego problemu:
1. Co dzieje się z potworami, które znajdują się na obszarze na którym właśnie została zamknięta/zapieczętowana brama?
Czy:
-jeśli brama zostaje zamknięta, potwory znajdujące się na tym obszarze nadal na nim pozostają?
-jeśli brama zostaje zapieczętowana, potwory zostają przesunięte na ulicę?
2. Co się dzieje, gdy Badacz wejdzie na obszar bramy eksplorowanej przez innego Badacza?
Czy zostaje po prostu wciągnięty przez tą bramę (po ewentualnym uniku/walce z potworami tam się znajdującymi)? W końcu to nie on eksploruje tą bramę.
3. Czy w czasie tury którą Badacz traci (strata tury to nie to samo, co zatrzymanie) w fazie Spotkań będzie musiał unikać lub walczyć z potworami które w międzyczasie pojawiły się/ruszyły się na obszar tego Badacza? Czy raczej dojdzie do tego w fazie spotkań następnej tury (kiedy Badacz może ją już normalnie rozgrywać)?

Możliwe, że odpowiedzi znajdują się gdzieś w instrukcji, ale nie mogę tego znaleźć.
 
 
Morgon

Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 19
Wysłany: Sob 07 Mar, 2009   

Poniżej moje odpowiedzi. Jeśli mylę się w jakimś punkcie, to proszę lepiej zorientowanych o korektę.

8janek8 napisał/a:

1. Co dzieje się z potworami, które znajdują się na obszarze na którym właśnie została zamknięta/zapieczętowana brama?
Czy:
-jeśli brama zostaje zamknięta, potwory znajdujące się na tym obszarze nadal na nim pozostają?
-jeśli brama zostaje zapieczętowana, potwory zostają przesunięte na ulicę?

Instrukcja mówi tylko o zdjęciu potworów o identycznym symbolu jak na zamkniętej bramie. Nic innego się nie dzieje. Czyli potwory znajdujące się tam gdzie brama - pozostają na miejscu. Jest tylko jeden wyjątek - jeśli brama i potwór są w lokacji zamkniętej, to po zamknięciu bramy zarówno badacz jak i potwór zostają przeniesieni na ulicę.


8janek8 napisał/a:

2. Co się dzieje, gdy Badacz wejdzie na obszar bramy eksplorowanej przez innego Badacza?
Czy zostaje po prostu wciągnięty przez tą bramę (po ewentualnym uniku/walce z potworami tam się znajdującymi)? W końcu to nie on eksploruje tą bramę.


Nie ma przeszkód dla eksploracji danego świata przez więcej niż jednego badacza. Jedynym pokłosiem tej sytuacji jest możliwość, że ten drugi zagubi się w czasie i przestrzeni. Będzie to miało miejsce, gdy pierwszy badacz zamknie bramę przed powrotem drugiego i będzie to jedyna brama do tego świata.

8janek8 napisał/a:

3. Czy w czasie tury którą Badacz traci (strata tury to nie to samo, co zatrzymanie) w fazie Spotkań będzie musiał unikać lub walczyć z potworami które w międzyczasie pojawiły się/ruszyły się na obszar tego Badacza? Czy raczej dojdzie do tego w fazie spotkań następnej tury (kiedy Badacz może ją już normalnie rozgrywać)?


Jest prosta zasada do walki z potworami/unikania ich: walczyć lub unikać potwora należy w momencie próby opuszczenia obszaru z potworem lub w momencie skończenia ruchu na tym obszarze. I to jest w fazie ruchu. Jak potwór przyjdzie do Ciebie, to nie ma od razu walki, bo to jest faza mitów. Walczyć (lub unikać) będziesz dopiero w fazie swojego ruchu, jak zechcesz wyjść z obszaru lub na nim pozostać (skończyć ruch w tym samym miejscu co zaczynasz :) )

Jedyny wyjątek od tej zasady jaki widzę, to pojawienie się potwora w wyniku karty spotkań. Wówczas trzeba walczyć/unikać natychmiast, bo potwór nie pozostaje na planszy. Ale już pojawienie się w wyniku karty spotkań potwora i bramy nie zmusza do natychmiastowej walki, bo taki potwór zostaje na planszy.
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Sob 07 Mar, 2009   

Co do dwóch pierwszych odpowiedzi to w 100% popieram to co napisał Morgon.

Co do ostatniej, to chyba 8janek8 pytał o coś innego, mianowicie o Fazę Ruchu Badacza, który traci turę (czyli nie robi NIC przez wszystkie 5 Faz, nie ma nawet Fazy Utrzymania) to szczególna sytuacja i nie ma nic wspólnego z "Wstrzymaniem" Badacza, czy też z sytuacją gdy karta mówi "pozostań na obszarze", chodzi o stratę tury.

Wydaje mi się, że i tak Badacz musi unikać/walczyć z potworami na swoim polu, w końcu on tam JEST, tylko coś go zajęło do tego stopnia, że nie zregenerował kart, nie poruszył się, nie odbył spotkania, ale przcież ciągle tam JEST. W końcu gdy w tej turze jakaś karta ma zadziałać na wszystkich Badaczy, to na niego TEŻ zadziała, mimo że jest w trakcie "tracenia tury".

Czyli posumowując, moim zdaniem Badacz zawsze musi unikać/walczyć z potworami na swoim polu, a te trzy nietypowe sytuacje bym porównał do:
"Wstrzymany" - Badacz jest zdezorientowany, traci punkty ruchu, ale ma Faze Utrzymania i potwory go mogą zauważyć
"zostań na obszarze" - badacz ma punkty ruchu ale decyduje się z nich nie korzystać, ma też normalnie Fazę Utrzymania i nadal ryzykuje spotkanie z potworami
"strata tury" - coś tak wstrząsnęło Badaczem że zapomina o Fazie Utrzymania, traci punkty ruchu i nie odbywa Spotkań, ale nie staje się "niewidzialny" dla potworów

Tylko coś takiego przychodzi mi do głowy póki co ;)


Aha i jeszcze jedno
Morgon napisał/a:
Jedyny wyjątek od tej zasady jaki widzę, to pojawienie się potwora w wyniku karty spotkań. Wówczas trzeba walczyć/unikać natychmiast, bo potwór nie pozostaje na planszy. Ale już pojawienie się w wyniku karty spotkań potwora i bramy nie zmusza do natychmiastowej walki, bo taki potwór zostaje na planszy.

A dokładniej to chodzi o to że NAJPIERW pojawia się Brama i wciąga Badacza do Innego Świata (powodując "Wstrzymanie") i dopiero PO TYM pojawia się potwór, a więc na polu nie ma już Badacza co siłą rzeczy nie może doprowadzić do żadnej walki/unikania.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.28 sekundy. Zapytań do SQL: 12