galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasady gry
Autor Wiadomość
Nokturn


Dołączył: 04 Cze 2014
Posty: 133
Wysłany: Czw 23 Lut, 2017   

FenX napisał/a:

Jak rozumiem karta dotyczy jedynie badaczy. Potwory mogą się poruszać przez ulice czy tez nie?

Nie. Na zamkniete obszary nie moga wchodzic rowniez potwory.
 
     
Bobrowy 
Stary Diabeł


Wiek: 48
Dołączył: 22 Cze 2011
Posty: 20
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 06 Kwi, 2017   

Wróciłem do Horroru w Arkham po bardzo długim czasie i mimo doświadczenia pojawiły się nowe/stare wątpliwości dotyczące walki :roll:
Do tej pory maniacko przestrzegałem zasady „Walka z potworami znajdującymi się na planszy odbywa się tylko w FAZIE RUCHU.”
FAQ Dunwich zmienił trochę moje widzenie tej sprawy. Jest tam opisany taki przykład: „Jeśli karta Obszaru nakazuje przesunąć się Badaczowi na inny obszar i odbyć tam spotkanie [...] a na tym nowym obszarze znajduje się potwór […] Najpierw Badacz musi uniknąć lub walczyć z każdym potworem na tym obszarze.”
Dla mnie ten wyjątek sprowadza się to do takiej interpretacji ogólnej „Po RUCHU DODATKOWYM Badacza na pole z potworem zachodzi walka”

Przy tej interpretacji możliwość walki zachodzi w:

1. Fazie Ruchu gdy Badacz jest lub wchodzi na obszar/ulice z potworem.
2. Fazie Spotkań Arkham/Inne Światy gdy karta spotkań wyrzuci Badaczowi jednorazowego potwora.
3. Fazie Spotkań w Arkham gdy karta spotkań umożliwia Badaczowi dodatkowy ruch i odbycie nowego spotkania na innym obszarze na którym jest potwór. (FAQ Dunwich)
4. Fazie Spotkań gdy karta spotkań wyrzuca Badacza na ulice z potworem.
5. Fazie Mitów gdy dochodzi do zamknięcia jakiegoś obszaru z Badaczem i zostaje on wyrzucony na ulice z potworem.

Na czerwono została zaznaczona interpretacja już nieaktualnej w tym punkcie wersji FAQ, która jest dostępna w polskich instrukcjach dodatków do Horroru w Arkham. Obecnie punkt ten w ostatecznym FAQ ma zupełnie inną treść.

Dlaczego tak to widzę? Bo nie ma dla mnie różnicy logicznej, miedzy dodatkowym ruchem na obszar a dodatkowym ruchem na ulice. Jak wy to postrzegacie? Czy to właściwe rozumowanie :?:
_________________
"Wszystko przemija nawet najdłuższa żmija"
Ostatnio zmieniony przez Bobrowy Pon 10 Kwi, 2017, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
     
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Czw 06 Kwi, 2017   

Jakaś różnica jest. Zacytowany fragment FAQ nie mówi po prostu o przesunięciu się. Badacz przesuwa się żeby odbyć spotkanie, więc można interpretować, że to właśnie spotkanie na nowym polu wymaga wcześniejszych uników/walki.

A jak jest właściwie? Pewnie standardowo trzeba by pytać autorów zasad o potwierdzenie :D Osobiście uważam, że to bez znaczenia, ogarnięcie wszystkich niejasności i wyjątków w Arkham to strasznie ciężka sprawa, najlepiej ustalić sobie uczciwie własne homerules i się ich trzymać.
_________________
Moje planszówki
 
     
Bobrowy 
Stary Diabeł


Wiek: 48
Dołączył: 22 Cze 2011
Posty: 20
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 06 Kwi, 2017   

Dziękuję za szybką odpowiedź i to najbardziej kompetentnej osoby. Podoba mi się to co napisałeś, :) chociaż spodziewałem się czegoś w stylu "To nie wiesz, że 3 lata temu ten problem został definitywnie rozstrzygnięty w części FAQ, której nie czytałeś?!" :mrgreen:

Moja interpretacja w niewielkim stopniu wpływa na grę. Lekko ją utrudnia. Gdy nie musimy walczyć z potworem zaraz po wejściu na ulice, może on przed faza ruchu zostać zdjęty przez mity lub zamkniecie bramy ale na to jest jak myślę z 4% szansy. Dodatkowo faza utrzymania pozwala nam czasami być troszku lepiej przygotowanym do przyszłego starcia na ulicy, no i kumpel z giwerą może przyjść na pomoc jeśli kolejność akurat dopisze. Wszystko to stanowi niewielki pakiet bonusików, który byśmy utracili stosując moje spostrzeżenia. Dla mnie ważniejszy jest aspekt logiczno fabularny takiej interpretacji.

Wyobrażam sobie Badacza ukrytego za murem na ulicy/obszarze. Potwór wkroczył tam i go nie widzi ale wie, że Badacz tam jest, bestia czuje go i nie ruszy się dopóki go nie dopadnie. Badacz jest bezpieczny za tym murem do czasu, aż nie wykona jakiejś akcji, RUCH GO ZDRADZA i dochodzi do konfrontacji. Podobnie jest gdy Badacz wchodząc na ulice/obszar swoim RUCHEM uruchamia czujność bestii i musi podjąć jakieś działanie walka/unik. Dlatego analogicznie wyproszony z zamykanego sklepu na ulice Badacz wykonując RUCH zwraca na siebie uwagę potwora. :razz:

Skoro ani instrukcja ani FAQ nie stwierdza w stu procentach, że zawsze „Po RUCHU DODATKOWYM Badacza na pole z potworem zachodzi walka” pozostanie to tylko moja interpretacja. Niech każdy sam wybierze, który wariant bardziej mu odpowiada. Ale jeśli kiedyś w FAQ pojawi się informacja jak to z tym jest, dajcie mi znać... :wink:

P.S.
:roll: Zapomniałem jak jest z rzutami na klątwę/błogosławieństwo podczas walki z Przedwiecznym. Rzuca się na nie w każdej fazie Odpoczynku Badaczy, czy już w ogóle nie ma tych rzutów :?:
_________________
"Wszystko przemija nawet najdłuższa żmija"
 
 
     
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Pią 07 Kwi, 2017   

Tak, rzuca się za nie normalnie, tak jak w zwykłej Fazie Utrzymania.
_________________
Moje planszówki
 
     
Krzysiek


Dołączył: 14 Lip 2015
Posty: 155
Wysłany: Sob 08 Kwi, 2017   

Bobrowy napisał/a:
Do tej pory maniacko przestrzegałem zasady „Walka z potworami znajdującymi się na planszy odbywa się tylko w FAZIE RUCHU.”
FAQ Dunwich zmienił trochę moje widzenie tej sprawy. Jest tam opisany taki przykład: „Jeśli karta Obszaru nakazuje przesunąć się Badaczowi na inny obszar i odbyć tam spotkanie [...] a na tym nowym obszarze znajduje się potwór […] Najpierw Badacz musi uniknąć lub walczyć z każdym potworem na tym obszarze.”
Ten ruling jest nieaktualny, został zmieniony. Nie mam w tej chwili siły by sprawdzać czy w najnowszym superfaq zostało to zaktualizowane, ale mogę udostępnić stronę z mojego prywatnego FAQ z czasów gdy grałem aktywnie w Arkham:
http://imgur.com/a/VRjc0
Skrótem, autor podał na forum ruling nadrzędny w stosunku do wpisu z FAQ mówiący że przy ruchu w ramach spotkania nie odbywasz walki. Dopiero jeśli w nastepnej fazie ruchu będziesz nadal na polu z potworem. Czyli wyjątek został zlikwidowany i chyba twój dylemat też.
 
     
Bobrowy 
Stary Diabeł


Wiek: 48
Dołączył: 22 Cze 2011
Posty: 20
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 10 Kwi, 2017   

Tak to jest ostateczna odpowiedź! :idea: Sprawdziłem, ta zmiana jest uwzględniona w ostatecznym FAQ. Dzięki wielkie za pomoc. :grin: Odzyskałem punkt poczytalności. :wink:
_________________
"Wszystko przemija nawet najdłuższa żmija"
 
 
     
sla 

Dołączył: 26 Sty 2017
Posty: 21
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 02 Maj, 2017   

Gram sobie w Arkham i gram, prawie zawsze przegrywam (bo gonię przede wszystkim za wskazówkami) i pojawiła się pewna wątpliwość:

Czy przy teście na waleczność przy zamknięciu bramy uwzględniam przedmioty dające modyfikator +? Na logikę wydaje mi się, że raczej nie powinienem, ale z drugiej strony jest łatwiej.
 
     
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 679
Skąd: Sopot
Wysłany: Wto 02 Maj, 2017   

"+?" do czego? Do waleczności - tak. Do walki - nie.
_________________
Moje planszówki
 
     
sla 

Dołączył: 26 Sty 2017
Posty: 21
Skąd: Kraków
Wysłany: Sro 03 Maj, 2017   

No i to jest logiczne, dzięki!
 
     
Mikangelo 


Wiek: 32
Dołączył: 16 Mar 2011
Posty: 10
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 14 Maj, 2017   Magiczne Przedmioty walki

Cześć Drodzy!
Przyznam szczerze, że nie znajduję odpowiedzi w instrukcji a zastanawia mnie jedna rzecz. Czy przedmiot specjalny, nazwany przedmiotem magicznym, jeżeli zadaje obrażenia to zadaje obrażenia magiczne a nie fizycze (magiczny miecz etc...)?

Z góry dzięki za odpowiedź.
pozdro, M.
_________________
Pozdrawiam,
Mik
 
     
Krzysiek


Dołączył: 14 Lip 2015
Posty: 155
Wysłany: Nie 14 Maj, 2017   

Ok, nie pamiętam czy w Arkham był w ogóle podział na rodzaje obrażeń, chyba trochę inaczej to brzmiało.
Ale... Jeśli istnieje coś takiego jak "obrażenia magiczne" to tak - przedmiot magiczny zadaje obrażenia magiczne.
Nie jestem pewien czy nie zapytałeś przez pomyłkę w wątku dotyczącym niewłaściwej gry, ale myślę że ta odpowiedź będzie prawdziwa dla każdej gry która rozróznia "obrażenia magiczne".
 
     
Mikangelo 


Wiek: 32
Dołączył: 16 Mar 2011
Posty: 10
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Maj, 2017   

Krzysiek napisał/a:
Ok, nie pamiętam czy w Arkham był w ogóle podział na rodzaje obrażeń, chyba trochę inaczej to brzmiało.
Ale... Jeśli istnieje coś takiego jak "obrażenia magiczne" to tak - przedmiot magiczny zadaje obrażenia magiczne.
Nie jestem pewien czy nie zapytałeś przez pomyłkę w wątku dotyczącym niewłaściwej gry, ale myślę że ta odpowiedź będzie prawdziwa dla każdej gry która rozróznia "obrażenia magiczne".


Dziękuję Krzychu! Myślę, że nie pomyliłem gier ;) Po prostu na części potworów są umiejętności takie jak: "magiczna niewrażliwość" czy "magiczna odporność" i zastanawiałem się czy tylko zaklęcia zadają magiczne obrażenia, czy też jest opcja by magiczne obrażenia były zadawane przez przedmioty specjalne w nazwie mające fraze "magiczne". A szczerze mówiąc w instrukcji widzę wpis, że magiczne obrażenia są na pewno generowane przez zaklęcia, ale nie ma jasnej zasady, jest to tylko wspomniane, więc stąd moje wątpliwości.
pozdro, M.
_________________
Pozdrawiam,
Mik
 
     
Krzysiek


Dołączył: 14 Lip 2015
Posty: 155
Wysłany: Pon 15 Maj, 2017   

Mikangelo napisał/a:
Po prostu na części potworów są umiejętności takie jak: "magiczna niewrażliwość" czy "magiczna odporność" i zastanawiałem się czy tylko zaklęcia zadają magiczne obrażenia, czy też jest opcja by magiczne obrażenia były zadawane przez przedmioty specjalne w nazwie mające fraze "magiczne". A szczerze mówiąc w instrukcji widzę wpis, że magiczne obrażenia są na pewno generowane przez zaklęcia, ale nie ma jasnej zasady, jest to tylko wspomniane, więc stąd moje wątpliwości.

Ok, zerknijmy do zasad:

Nie chodzi o rodzaj obrażeń, tylko o rodzaj premii, o to z jakiego źródła pochodzi. To akurat niewielka różnica.
A poniżej duża różnica i rozwiązanie twoich dylematów:

Premie z Zaklęć zmniejszane są przez odporność/niewrażliwość z powodu występowania cechy "Magiczne" a nie z powodu bycia Zaklęciem.
Na potrzeby odporności/niewrażliwości nieistotne jest czy dana karta jest Zaklęciem, Przedmiotem czy może Artefaktem Ostatecznej Zagłady lub innym Magicznym Mieczem. Istotne jest tylko czy na danej karcie występuje cecha "fizyczny" lub "magiczny."
 
     
Mikangelo 


Wiek: 32
Dołączył: 16 Mar 2011
Posty: 10
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 15 Maj, 2017   

Teraz do mnie dotarło, że jednak w instrukcji jest info o tym :) "Broń lub zaklęcie" i teraz wszystko jasne. Dzięki raz jeszcze!
_________________
Pozdrawiam,
Mik
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.16 sekundy. Zapytań do SQL: 12