galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasady gry
Autor Wiadomość
Morgon

Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 19
Wysłany: Nie 08 Mar, 2009   

Sztefan napisał/a:

Mam za to inne pytanie: Czy modifikator testu umiejętności zatrzymuje się na 0, czy może spaść poniżej zera?


Wg zasad może spaść poniżej zera, ale instrukcja mówi również:
Instrukcja napisał/a:

Ważne: Wydanie żetonu Wskazówki zawsze zapewnia
graczowi dodatkową kość, nawet jeśli modyfikator
zredukował liczbę kości, którymi rzuca gracz, poniżej 0.


Sorry za doubleposta :)
 
 
Martin Valdez

Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 21
Wysłany: Nie 08 Mar, 2009   

Witam,
ja mianowicie mam problem z zasadami dotyczącymi testów umiejętności. Można wydać wskazówkę, aby dodać rzut kością po teście. Dodatkowo jest napisane, że nawet jeśli modyfikator rzutu sprawia, że ma 0 lub mniej kości to po wydaniu wskazówki mam i tak jedną kość. I teraz moje pytanie :) CZy ta sama zasada obowiązuje przy walkach ,unikaniach,przerażeniach? Obie te czynności są bowiem testami umiejętności. Niestety wątpliwości zasiewa u mnie przykład dotyczący testu przerażenia czy też unikania potworów. Stoi tam, że potwór modyfikuje rzut o -3 i bohater ma wartość 0 zatem automatycznie traci punkty poczytalności. Nic nie stoi na temat wskazówek. Mógł zyskać tą kość czy też nie?
Dodatkowo odświeżam temat zdolności. Nikt bowiem później się do tego nie odniósł. CZy zapisy na kartach zdolności mówiące o rzuceniu dodatkową kością po wydaniu wskazówki sprawiają, że za jedną wskazówkę mamy 2 kości zamiast jednej? Inaczej ten tekst nie ma sensu bo wskazówka i tak mi gwarantuje dodatkową kość :/
Dodatkowo mam wątpliwości odnośnie pochłonięcia. Jednoczesne spadek wytrzymałości i poczytalności spada do 0 to badacz jest pochłonięty. Czy w ogóle jest taka możliwość? Jeszcze nie grałem i się pytam czy w tym samym momencie obie wartości mogą spaść do 0 bo muszą to zrobić za sprawą jednego zdarzenia. Dodatkowo można stracić na stałe punkt z wartości maksymalnej danej zdolności bo jak inaczej możliwe byłoby zejście do 0 z maksymalną wartością aby zostać pochłoniętym.
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 686
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 09 Mar, 2009   

Martin Valdez napisał/a:
Czy ta sama zasada obowiązuje przy walkach ,unikaniach,przerażeniach? Obie te czynności są bowiem testami umiejętności. Niestety wątpliwości zasiewa u mnie przykład dotyczący testu przerażenia czy też unikania potworów. Stoi tam, że potwór modyfikuje rzut o -3 i bohater ma wartość 0 zatem automatycznie traci punkty poczytalności. Nic nie stoi na temat wskazówek. Mógł zyskać tą kość czy też nie?
INSTRUKCJA napisał/a:
Przykład: Pete Włóczęga nie zdołał uniknąć Gwiezdnego
Pomiotu, dlatego musi teraz wykonać test przerażenia.
Wola Pete’a wynosi obecnie 3, ale Gwiezdny Pomiot
posiada wartość przerażania równą –3 – to oznacza,
że Pete nie otrzyma żadnych kości i automatycznie nie
powiedzie mu się test przerażenia. Pete traci 2 żetony
Poczytalności, tak, jak wskazano to pod wartością
przerażania potwora. Gracz usuwa z karty swojej postaci
2 żetony Poczytalności. Jeśli w jakiś sposób udałoby
mu się zdać test przerażenia, nic by mu się nie stało.
Nic nie stoi też na temat Umiejętności ODWAGA, która by mu pozwoliła rzucać drugi raz, ciężko żeby w każdym przykładzie brali pod uwagę WSZYSTKIE możliwości ;) Tu chodziło tylko o wytłumaczenie jak działa test przerażenia, o wydawaniu żetonów wskazówek było w instrukcji wcześniej.
INSTRUKCJA napisał/a:
Gracz może wydawać takie żetony (po
jednym na raz) po każdym teście umiejętności (udanym
lub nie). Każdy wydany w ten sposób żeton Wskazówki
pozwala graczowi rzucić jedną dodatkową kością. Jeśli
uzyska sukces, dodaje go do sumy z pierwotnego rzutu.
Jak po każdym, to po każdym, test przerażania jest specjalnym testem Woli, Wola jest Umiejętnością, więc jest to test Umiejętności, czyli można przy nim wydawać żetony Wskazówek. Testem Umiejętności nie jest natomiast na przykład test Utrzymania i tam wydawać Wskazówek nie można.



Martin Valdez napisał/a:
Dodatkowo odświeżam temat zdolności. Nikt bowiem później się do tego nie odniósł. Czy zapisy na kartach zdolności mówiące o rzuceniu dodatkową kością po wydaniu wskazówki sprawiają, że za jedną wskazówkę mamy 2 kości zamiast jednej? Inaczej ten tekst nie ma sensu bo wskazówka i tak mi gwarantuje dodatkową kość :/
Owszem, ktoś się odniósł :P
8janek8 napisał/a:
sirafin napisał/a:

Umiejętności
Teraz ustalmy czy ja to dobrze rozumiem.
Wydanie żetonu wskazówki daje nam dodatkową kość do testu
Umiejętność SKRADANIE SIĘ daje nam jedną dodatkową kość do testu
Umiejętność SKRADANIE SIĘ daje nam jeszcze jedną dodatkową kość do testu gdy wydajemy żeton Wskazówki

Podsumujmy przykładem
Skradanie Badacza = 3
Ma kartę Umiejętności SKRADANIE SIĘ
Test Skradania +0
Wydałem 1 żeton Wskazówki
-> Rzuciłem 6 kośćmi (3 + 1 + 1+1)

Zgadza się, czy źle to rozumiem?

Też tak to rozumiem.
Ktoś potwierdził, nikt tego potwierdzenia w wątpliwość nie poddał, więc chyba musiało być OK ;)



Martin Valdez napisał/a:
Dodatkowo mam wątpliwości odnośnie pochłonięcia. Jednoczesne spadek wytrzymałości i poczytalności spada do 0 to badacz jest pochłonięty. Czy w ogóle jest taka możliwość?
Niektóre karty Spotkań mogą spowodować utratę i wytrzymałości i poczytalności, może to również nastąpić w przypadku użycia Znaku Starszych Bogów przez Badacza który ma 1 wytrzymałości i poczytalności (czasem trzeba się poświęcić dla sprawy), nie kojarzę w tej chwili czy są jakieś potwory ze specjalnymi zdolnościami, które to potrafią, ale wcale bym się nie zdziwił jakby były.
 
 
Martin Valdez

Dołączył: 14 Sty 2009
Posty: 21
Wysłany: Pon 09 Mar, 2009   

@sirafin
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Rzeczywiście mój błąd odnośnie tekstu, że nikt się nie odniósł do twojej interpretacji:)
 
 
Grubosz Drzewiasty

Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 14
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Pon 09 Mar, 2009   

Jestem swiezo po 2 grach,nie do konca w kazdym calu zgodnymi jak mniemam z regolami.

1.Zamykamy brame i znikaja potwory danego podtypu-pieknie ladnie!?
ale czy napewno,jesli!! na planszy znajduja sie 2 bramy tego samego TYPU wiec na moj chlopski rozum,znikniecie potworow nie moze miec miejsca gdyz nie zostaja one pozbawione "zrodla" swej mrocznej sily,gdyz nadal na mapie pozostaje 2 aktywna brama tego samego typu.
Sadze ze mam racje i to jest wyjatek od regoly iz usowa sie potwory po zamknieciu bramy.
Czy mam racje : :)

2.Ruch potworow latajacych,przyznam ze tu troche mnie to omamilo,gdyz wchodzac na plansze nie znaczy ze maja ruch,jeslu juz go maja nie znaczy ze na kogos napadaja(sytuacja w ktorej nie ma badacza) trafiaja do przestworzy(rozumie ze koncza na tym ruch) i tu pojawilo sie niezrozumenie,gdyz to ze maja opasc na badacza jest zrozumiale,lecz kiedy?w momecie gdy beda mialy ruch?
czy tez w nastepnej turze? jesli czekaja na swoj kolejny ruch,znaczy to ze fruwaja tam do mometu kolejnego ich ruchu wskazanego przez karte mitow,tak?
 
 
 
omega201

Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 26
Wysłany: Wto 10 Mar, 2009   

Instrukcja "mowi", ze potwory odklada sie do puli po zamknieciu bramy z danym symbolem. Natomiast w tej sytuacji przychylilbym sie jednak do tego by zostaly na planszy. Bardziej to realne i logiczne. Jesli chodzi o 2gi problem: potwor trafia do przestworzy i w nastepnej turze, jesli na karcie mitow widnieje jego symbol, atakuje gracza z najmniejsza umiejetnoscia skradania sie. Z tego co widze w instrukcji powtory latajace moga atakowac z powietrza tylko na ulicach (nei na obszarach). Prosze mnie poprawic jesli sie myle. Jesli nie - to (j.w.) mozna przyjac (aby bylo logiczniej), ze np. w Lesie moga atakowac ale juz w Zajezdzie nie:)

>> 2ga partia ukonczona. Ta gra jest piekna. Solo z 3ma badaczami gra sie wybornie. Wygrana poprzez zamkniecie ostatniej bramy na planszy. 21 pkt. - mozna by zrobic jakis ranking - wpisujcie swoja punktacje po ukonczonych partiach.
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 686
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 10 Mar, 2009   

Grubosz Drzewiasty napisał/a:
1.Zamykamy brame i znikaja potwory danego podtypu-pieknie ladnie!?
ale czy napewno,jesli!! na planszy znajduja sie 2 bramy tego samego TYPU wiec na moj chlopski rozum,znikniecie potworow nie moze miec miejsca gdyz nie zostaja one pozbawione "zrodla" swej mrocznej sily,gdyz nadal na mapie pozostaje 2 aktywna brama tego samego typu.
Sadze ze mam racje i to jest wyjatek od regoly iz usowa sie potwory po zamknieciu bramy.
Czy mam racje : :)
Nie, to nie jest żaden wyjątek, gdyby iść tym tokiem rozumowania, to żaden potwór nie mógłby się POJAWIĆ w Arkham, póki nie otworzy się jakaś brama do jego wymiaru bo przecież "nie ma źródła swej mrocznej mocy" ;) Czy jest jedna, czy dwie Bramy tego samego typu, to i tak zamknięcie którejkolwiek, jest na pewno odczuwane jako potężny wstrząs dla bytów, które przybyły z danego wymiaru i wywołuje u nich chwilowy popłoch, powodując, że się gdzieś rozpierzchną.

Grubosz Drzewiasty napisał/a:
2.Ruch potworow latajacych,przyznam ze tu troche mnie to omamilo,gdyz wchodzac na plansze nie znaczy ze maja ruch,jeslu juz go maja nie znaczy ze na kogos napadaja(sytuacja w ktorej nie ma badacza) trafiaja do przestworzy(rozumie ze koncza na tym ruch) i tu pojawilo sie niezrozumenie,gdyz to ze maja opasc na badacza jest zrozumiale,lecz kiedy?w momecie gdy beda mialy ruch?
czy tez w nastepnej turze? jesli czekaja na swoj kolejny ruch,znaczy to ze fruwaja tam do mometu kolejnego ich ruchu wskazanego przez karte mitow,tak?
Dokładnie tak :)


1. Potwory latające, tak jak wszystkie inne, poruszają się TYLKO w turze w której pojawia się karta Mitów z symbolem ich wymiaru.
2. Potwór latający, który się pojawił, zostaje przy Bramie i pałęta się tam póki nie pojawi się karta Mitów z symbolem jego wymiaru.
3. Potwór latający, który jest na terenie Arkham, wzbija się w Przestworza TYLKO w turze, w której pojawia się karta Mitów z symbolem jego wymiaru i nie ma Badacza ani na sąsiadującej ulicy ani na polu na którym jest potwór.
4. Potwór latający, który znajduje się w Przestworzach, ląduje na ulicach Arkham, TYLKO w turze w której pojawia się karta Mitów z symbolem ich wymiaru i jest jakiś Badacz na ulicach Arkham.

Czyli ogólnie potwora latającego łatwiej jest "wyminąć", bo póki siedzi w Przestworzach to na pewno nie będzie trzeba w Fazie Ruchu robić "po drodze" testu Unikania, ale z drugiej strony potwór latający jest mniej przewidywalny, normalne potwory zagrażają tylko sąsiednim polom i nawet jeśli ruszą się w Fazie Mitów to i tak możemy przewidzieć gdzie ewentualnie i skończyć ruch poza ich zasięgiem, latający może spaść na głowę nawet w części Arkham która przed momentem była kompletnie wolna od potworów i to jest ich atut.


omega201 napisał/a:
Z tego co widze w instrukcji powtory latajace moga atakowac z powietrza tylko na ulicach (nei na obszarach). Prosze mnie poprawic jesli sie myle. Jesli nie - to (j.w.) mozna przyjac (aby bylo logiczniej), ze np. w Lesie moga atakowac ale juz w Zajezdzie nie:)
Mogą lądować tylko na ulicach, Las jest polem obszaru więc tam lądować nie mogą, zresztą żaden potwór nie może WCHODZIĆ do obszarów, zwróć uwagę że strzałki, zawsze prowadzą na ulice a nigdy do środka. Jeśli jednak cię to tak strasznie męczy, to uznaj, że potwory latają tylko nad miasteczkiem dlatego, że jest ono względnie niewielkie, z powietrza widzą wszystkie ulice i są spore szanse, że trafi się jakaś ofiara, las za to jest gdzieś na obrzeżach, jest ogromny, drzewa zasłaniają, dużo trudniej tam trafić na człowieka niż w miasteczku, więc marny to teren na polowanie ;)
 
 
omega201

Dołączył: 04 Lut 2009
Posty: 26
Wysłany: Wto 10 Mar, 2009   

Wczoraj przemierzylem ten las wzdluz i wszerz... nie jest az taki wielki;) Zgadzam sie, zeby trzymac sie zasad w tej kwestii (atak tylko na ulice Arkham) - to byla taka luzna koncepcja;)
 
 
8janek8
Grupa Wsparcia


Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 594
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 10 Mar, 2009   

PleM napisał/a:

Ale jeszcze jedno pytanie ... dlaczego walka z wiekszoscia przedwiecznych jest taka prosta ? Powiem szczerze, za kazdym razem jak gramy juz po 3-4 turach jestesmy w stanie pokonac przedwiecznego bez problemu ... a zanim tor zaglady zostanie do polowy zapelniony to juz konczymy pieczetowac 6 brame. Gra jest latwa :) a w momencie jak przebudzi sie przedwieczny to juz tylko formalnosc zeby wygrac.
:D sa jakies modyfikacje zasad, ktore podnosza poziom ?


Osobom dla których gra jest zbyt prosta /zbyt trudna lub chcą ją sobie urozmaicić po wielu sesjach polecam zbiór kilku domowych zasad pomysłodawcy gry: http://new.fantasyflightg...0Rules%20RL.pdf.

Między innymi: dla początkujących: zasady 2, 6, 8, 12
dla zaawansowanych: 1, 3, 7, 9, 10, 11
dla gry z 1/2 graczami: 13
PLeM, zasada nr 11 "wzmacnia" przedwiecznego.
 
 
Grubosz Drzewiasty

Dołączył: 05 Mar 2009
Posty: 14
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Wto 10 Mar, 2009   

8janek8 link bardzo interesujacy,przydaloby sie tlumaczenie polskie ;) lub lepsza znajomosc angielskiego,pozatym nadaje sie do wklejenia go do przydatnych linkow :)

Pozatym co myslicie na temat takiego przypadku jesli w przestworzach znajduja sie 2 takie same potwory,przychodzi ich ruch wiec atakuja gracza z najnizszym wspolczynnikiem skradania-jest takich 2 (a nawet 3) ;)
Pytanie brzmi oba atakuja jednego,po jednym atakuja 2 graczy,czy tez o wszystkim decyduje aktualnie prowadzacy gre ?
Jakby nie było jesli sa 2 potwory i 2 graczy z jednakowym wspolczynnikiem skradania to powinien zostac zaatakowany kazdy a nie jeden przez dwa,jak uwazacie?
 
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 686
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 10 Mar, 2009   

Jak na mój rozum decyduje Pierwszy Gracz skoro tak mówią zasady, ilość potworów nie ma znaczenia.
 
 
pendrol

Dołączył: 08 Mar 2009
Posty: 15
Wysłany: Wto 10 Mar, 2009   

jeszcze kilka wątpliwości:
1) czy po wymianie trofeów za potwory/bramy wracają one (potwory/bramy) do ich pul, czy też nie biorą udziału w dalszej grze?

2) czy (jeżeli nie posiadam karty Znak Starszych Bogów - dalej: ZSB) jedynym sposobem na zapieczętowanie bramy jest wydanie odpowiedniej ilosci żetonów wskazówek? Jeżeli TAK, to po co na karcie ZSB, jak również w instrukcji znajduje się tekst:
Aby skorzystać ze Znaku Starszych
Bogów Badacz nie musi wykonywać testu Wiedzy lub
Waleczności, nie musi też wydawać żetonów Wskazówek.


3) czy będąc w innym świecie mogę zrezygnować (z własnej woli) z fazy ruchu?

4) jeżeli w fazie ruchu wracam na obszar z otwartą bramą i potworem, to zanim przejdę do zamykania bramy, muszę go uniknąć bądź zabić?

Jednocześnie zgadzam się ze wszystkimi, którzy uważają, że postęp na torze zagłady następuje tylko, jeżeli faktycznie pojawia się nowa brama, czyli nie w sytuacji spotęgowania potworów oraz, gdy na obszarze, na którym miałaby pojawić się nowa brama znajduje się już Znak Starszych Bogów.
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 686
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 10 Mar, 2009   

pendrol napisał/a:
jeszcze kilka wątpliwości:
1) czy po wymianie trofeów za potwory/bramy wracają one (potwory/bramy) do ich pul, czy też nie biorą udziału w dalszej grze?
INSTRUKCJA napisał/a:
3. Brak żetonów bram
Przedwieczny może się również przebudzić w momencie,
w którym powinna się otworzyć nowa brama, a brak już
niewykorzystanych żetonów bram. W związku z tym gracze
powinni zawczasu wydać jedno lub więcej trofeów z
bramy za każdym razem, kiedy wygląda na to, że może
zabraknąć żetonów bram (aby uzupełnić ich zapas).



pendrol napisał/a:
2) czy (jeżeli nie posiadam karty Znak Starszych Bogów - dalej: ZSB) jedynym sposobem na zapieczętowanie bramy jest wydanie odpowiedniej ilosci żetonów wskazówek? Jeżeli TAK, to po co na karcie ZSB, jak również w instrukcji znajduje się tekst:
Aby skorzystać ze Znaku Starszych
Bogów Badacz nie musi wykonywać testu Wiedzy lub
Waleczności, nie musi też wydawać żetonów Wskazówek.
No właśnie chyba po to, żeby zaznaczyć czym różni się zapieczętowanie "zwykłe", od zapieczętowania ZSB? :?



pendrol napisał/a:
3) czy będąc w innym świecie mogę zrezygnować (z własnej woli) z fazy ruchu?
INSTRUKCJA napisał/a:
Jeśli Badacz znajduje się na pierwszym obszarze
Innego Świata, przesuwa się na jego drugi obszar.
Jeśli Badacz znajduje się na drugim obszarze Innego
Świata, powraca do Arkham
"Przesuwa się" a nie "może się przesunąć".



pendrol napisał/a:
4) jeżeli w fazie ruchu wracam na obszar z otwartą bramą i potworem, to zanim przejdę do zamykania bramy, muszę go uniknąć bądź zabić?
INSTUKCJA napisał/a:
POTWORY STRZEGĄCE BRAM
Podczas tury, w której Badacz powróci do Arkham
z Innego Świata, nie będzie musiał unikać lub walczyć
z potworami znajdującymi się na obszarze
zawierającym bramę. Powyższy wyjątek działa
jedynie podczas tury, w której Badacz powróci do
Arkham – w kolejnych turach Badacz, który pozostanie
na takim obszarze, będzie zmuszony w normalny
sposób unikać lub walczyć z potworami.



Uważnie czytaj instrukcję ;)
 
 
pendrol

Dołączył: 08 Mar 2009
Posty: 15
Wysłany: Sro 11 Mar, 2009   

dzięki. Masz rację z tym czytaniem instrukcji. Postaram się :)

Wrócę jednak do poniższej wątpliwości.
pendrol napisał/a:
2) czy (jeżeli nie posiadam karty Znak Starszych Bogów - dalej: ZSB) jedynym sposobem na zapieczętowanie bramy jest wydanie odpowiedniej ilosci żetonów wskazówek? Jeżeli TAK, to po co na karcie ZSB, jak również w instrukcji znajduje się tekst:
Aby skorzystać ze Znaku Starszych
Bogów Badacz nie musi wykonywać testu Wiedzy lub
Waleczności, nie musi też wydawać żetonów Wskazówek.
No właśnie chyba po to, żeby zaznaczyć czym różni się zapieczętowanie "zwykłe", od zapieczętowania ZSB? :?

Ok. rozumiem, że karta ZSB pozwala zaoszczędzić na wskazówkach, ale w takim razie po co w ogóle instrukcja/karta ZSB wspomina o testach umiejętności odnośnie pieczętowania bram, skoro bramy pieczętuje się tylko wydawaniem wskazówek?

Jestem upierdliwy, ale co tam! Najwyżej nikt nie odpowie :D
 
 
sirafin 
Because I'm Batman!


Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 686
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sro 11 Mar, 2009   

Żeby zapieczętować Bramę "normalnie", najpierw MUSISZ ją zamknąć, czyli zrobić test waleczności/wiedzy, a dopiero jak to się uda możesz ją zapieczętować, czyli wydać 5 żetonów Wskazówek.

Żeby zapieczętować Bramę ZSB, NIE MUSISZ jej zamykać, czyli robić testu waleczności/wiedzy, możesz ją zapieczętować od razu i to bez wydawania żetonów Wskazówek.

Skoro NORMALNIE robi się test i wydaje Wskazówki, a przy ZSB nie robi się testu i nie wydaje Wskazówek, to chyba nic dziwnego, że "wspomina się" o tak istotnych różnicach :P
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.14 sekundy. Zapytań do SQL: 12