|
galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta
|
Przesunięty przez: admin Sro 08 Wrz, 2010 |
INSTRUKCJA |
Autor |
Wiadomość |
Shadowa [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 20 Kwi, 2010
|
|
|
Nemomon napisał/a: | Cytat: | Na karcie "Świątynia Sigmara" określenie "żeton Zasobów" chyba raczej powinno brzmieć "Zasób"? |
Well, oryginalnie są Resource Tokens, więc trzymamy się Żetonów Zasobów. Zasób brzmi trochę dziwnie, zamiast na przykład "odrzuć 3 zasoby" lepiej jest "odrzuć 3 żetony zasobów". |
Oryginalnie są "resource token(s)" oraz "resource(s)" - to według mnie, chociaż jakimś ekspertem nie jestem, są dwa zupełnie inne pojęcia, których mieszać nie powinno się.
Na angielskich kartach płaci się "resource(s)", a nie "resource token(s)" więc sądzę, że polskie wersje kart powinny się tego trzymać.
Tłumaczenie dwóch terminów w ten sam sposób może wywołać niejasności, chociażby w przypadku efektów, które pozwalają płacić ranami itp. |
|
|
|
|
Sxk [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 20 Kwi, 2010
|
|
|
Do Sirafina
Nie jestem teraz pewien, a nie mam czasu tego potwierdzić, ale gdy kiedyś tam oglądałem filmik instruktażowy na stronie FFG, to było to właśnie tak zorganizowane jak wynika z instrukcji. Nawet jeżeli jakiejś jednostce uda się przeżyć to strefa otrzymuje tyle obrażeń ile zostało jej przydzielone podczas przydzielania tychże obrażeń.
A tak na chłopski rozum, to przecież gdy ktoś atakuje jakąś wioskę to może ją śmiało puścić z dymem pomimo, że jakimś obrońcom udało się przeżyć. Ponadto później śmiało można toczyć walkę na zgliszczach, bo przecież gdy ktoś zniszczy twoją strefę "pola bitwy" to nadal masz możliwość wystawiania tam wojsk i atakowania przeciwnika (inaczej od razu przegrałbyś grę, bo mógłbyś się tylko bronić).
PS Właśnie to sprawdziłem:
http://www.youtube.com/watch?v=IFNmy086nHc
Niestety nie ma tego w tym filmie |
|
|
|
|
sirafin [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 20 Kwi, 2010
|
|
|
No to mnie zaskoczyło, myślałem że agresor będzie będzie musiał się bardziej nagłowić jak rozłożyć siły, by przebić się przez obronę i jednocześnie zostawić jak najwięcej środków do rujnowania wrogiej Stolicy. Czyli w zasadzie w momencie deklaracji ataku, widać już, czy wyrządzi przeciwnikowi szkody. Chętnie się przekonam, jak to się sprawdza w praktyce |
|
|
|
|
Mordeczka [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 20 Kwi, 2010
|
|
|
sirafin napisał/a: | Atakujący ma do rozdysponowania 5 obrażeń, obrońca ma 1 punkt Wytrzymałości i Odporność 1. Atakujący przyznaje więc 2 obrażenia na obrońcę (teoretycznie wystarczy) i 3 na Stolicę. Gracze jednak przed zadaniem obrażeń zagrywają karty, więc chyba może wyniknąć sytuacja, że obrońca anuluje obrażenie i przeżyje, wtedy prawdopodobnie 3 punkty przydzielone Stolicy przepadają. CHYBA, bo z instrukcji wcale to tak jasno nie wynika... |
Z instrukcji i faq jasno wynika, że aby podczas ataku przypisać stolicy obrażenia, należy najpierw przypisać wszystkim obrońcom tyle obrażeń, aby zostali zniszczeni. W podanym przykładzie, nawet jak gracz broniący się anuluje w jakiś sposób obrażenia przypisane obrońcy to i tak nadal obrażenia są przypisane stolicy. W kroku zadawania obrażeń obrońca przeżyje, a 3pkt zostaną zadane stolicy, oczywiście jeśli nie zagra żadnej akcji
sirafin napisał/a: | ...myślałem że agresor będzie będzie musiał się bardziej nagłowić jak rozłożyć siły, by przebić się przez obronę i jednocześnie zostawić jak najwięcej środków do rujnowania wrogiej Stolicy. Czyli w zasadzie w momencie deklaracji ataku, widać już, czy wyrządzi przeciwnikowi szkody. |
Wierz mi, trzeba się sporo nagłowić aby optymalnie przeprowadzić atak, a moment deklaracji ataku jest dopiero początkiem kombinacji obu stron. Od deklaracji celu ataku do zadawania obrażeń masz możliwość czterokrotnie zagrywać akcje i dzięki temu sporo namieszać.
Jeśli masz pytania to sporo wiadomości znajdziesz na forum www.whinvasion.pl i gry-planszowe.pl/forum |
|
|
|
|
D.W.
Galakta
Dołączył: 03 Lis 2004 Posty: 1780 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sro 21 Kwi, 2010
|
|
|
Poniżej pudełko zestawu starego i zestawu nowego zapowiedzianego dopiero.
|
|
|
|
|
Ajgor [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 22 Kwi, 2010
|
|
|
Miodzio. Napięcie rośnie! |
|
|
|
|
Nemomon [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010
|
|
|
Mordeczka napisał/a: | sirafin napisał/a: | Atakujący ma do rozdysponowania 5 obrażeń, obrońca ma 1 punkt Wytrzymałości i Odporność 1. Atakujący przyznaje więc 2 obrażenia na obrońcę (teoretycznie wystarczy) i 3 na Stolicę. Gracze jednak przed zadaniem obrażeń zagrywają karty, więc chyba może wyniknąć sytuacja, że obrońca anuluje obrażenie i przeżyje, wtedy prawdopodobnie 3 punkty przydzielone Stolicy przepadają. CHYBA, bo z instrukcji wcale to tak jasno nie wynika... |
Z instrukcji i faq jasno wynika, że aby podczas ataku przypisać stolicy obrażenia, należy najpierw przypisać wszystkim obrońcom tyle obrażeń, aby zostali zniszczeni. W podanym przykładzie, nawet jak gracz broniący się anuluje w jakiś sposób obrażenia przypisane obrońcy to i tak nadal obrażenia są przypisane stolicy. W kroku zadawania obrażeń obrońca przeżyje, a 3pkt zostaną zadane stolicy, oczywiście jeśli nie zagra żadnej akcji |
A mnie zastanawia fakt, czy Odporność ma wpływ na liczbę obrażeń, które muszę przydzielić jednostce, aby ją zabić, aby móc przydzielić obrażenia Stolicy, czy też, jako, że ta umiejętność używana jest później, mogę ją zignorować podczas przydzielania obrażeń i to, co bym musiał wydać na jej zaspokojenie, mogę od razu przydzielić Stolicy? |
|
|
|
|
Mordeczka [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010
|
|
|
Nemomon napisał/a: | A mnie zastanawia fakt, czy Odporność ma wpływ na liczbę obrażeń, które muszę przydzielić jednostce, aby ją zabić... |
Tak, przy przydzielaniu obrażeń bierzesz pod uwagę wszystkie działające własności obrońcy, uzyskane poprzez zagrane akcje, efekty wymuszone czy też będące właściwością danej karty (np. Sword Masters of Hoeth, Warrior Priests, Steel's Bane). |
|
|
|
|
Sxk [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010
|
|
|
A moim zdaniem nie
"Należy zwrócić uwagę, że wedle woli atakujący gracz może przydzielić wybranej jednostce więcej obrażeń, spodziewając się efektów anulowania obrażeń" i dalej o zadawaniu obrażeń (kolejna faza) "W tym momencie wywierają swój wpływ takie efekty jak Odporność (patrz „Odporność”, strona 16), które anulują obrażenia..." Kluczowy jest tutaj termin "anulować". Skoro "Odporność" "anuluje" obrażenia to możemy postawić dodatkowy żeton spodziewając się "anulowania" ale nie musimy tego robić, jak to można wyczytać w pierwszym cytacie. |
|
|
|
|
Nemomon [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 24 Kwi, 2010
|
|
|
Sxk napisał/a: | A moim zdaniem nie
"Należy zwrócić uwagę, że wedle woli atakujący gracz może przydzielić wybranej jednostce więcej obrażeń, spodziewając się efektów anulowania obrażeń" i dalej o zadawaniu obrażeń (kolejna faza) "W tym momencie wywierają swój wpływ takie efekty jak Odporność (patrz „Odporność”, strona 16), które anulują obrażenia..." Kluczowy jest tutaj termin "anulować". Skoro "Odporność" "anuluje" obrażenia to możemy postawić dodatkowy żeton spodziewając się "anulowania" ale nie musimy tego robić, jak to można wyczytać w pierwszym cytacie. |
To jest właśnie główny mój powód zapytania. Siedziałem właśnie nad instrukcją i doszedłem do tego momentu i mnie zastanawiało to. Są jednostki, które mają Odporność X (Ironbreakers of Ankhor), który w praktyce byłby nie do ruszenia, a tym bardziej strefa, w której siedzi, gdyby jego Odporność miała wpływ na przydzielanie obrażeń. Podobnie trzy kopie wspomnianego powyżej Sword Masters of Hoeth, który jak nie zostanie spaczony na 1 turę, to skutecznie blokuje każdą strefę, w której się znajduje, przed otrzymaniem jakichkolwiek obrażeń. A większość nieanulowanych obrażeń gracz sam sobie decyduje gdzie przydzieli, nie źródło, które zmusza do ich przydzielenia, a więc jest spora szansa, że ta jednostka będzie nieśmiertelna. |
|
|
|
|
miguel [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
A co z kwestią tłumaczenia "resource token(s)" oraz "resource(s)" tak samo? Ktoś wie? Dziś na dość popularnym forum widziałem więcej opinii, że to błąd. Sam w wersję angielską nie grałem (czekam na polską), ale na chłopski łeb różnica być musi. Nikt się do tego tu nie ustosunkował (a powinien, bo jest to woda na młyn dla kwestionujących jakość tłumaczenia).
Btw. Mam dziwne wrażenie, że osoby tłumaczące zasady same w WH:I mogły nie grać... |
|
|
|
|
Sxk [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
Co do problemu Nemomona oto cytat z tłumaczenia Barda
"musi najpierw przydzielić broniącym jednostkom co najmniej tyle obrażeń, ile wynosi suma punktów wytrzymałości, posiadanych przez wszystkie broniące jednostki. Należy pamiętać, że atakujący ma prawo przydzielić więcej obrażeń którejś jednostce, jeśli spodziewa się użycia słowa kluczowego Odporność, czy innego efektu negującego obrażenia"
po angielskiemu:
"In other words, the attacking player must assign damage equal to the number of hit points each defending unit possesses to that unit before any damage can be assigned to the attacked section on the defending player’s capital. Note that more damage can be assigned to a unit at the attacker’s discretion, in anticipation of the Toughness keyword or other damage cancellation effects"
Ciekawostka, że tłumaczenie Barda jest bliższe moim zdaniem oryginałowi |
|
|
|
|
Mordeczka [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
Sxk napisał/a: | A moim zdaniem nie... |
Mylisz się, jeśli jest napisane w FAQ, że musisz zniszczyć obrońców to pominięcie odporności będzie niezgodne z tym zapisem. Tak jak pisałem powyżej musisz wziąć pod uwagę wszystkie działające efekty, te które zostaną dopiero zagrane, ze zrozumiałych względów, nie muszą być brane pod uwagę.
Odnośnie jednostek "nie do ruszenia", to jest wiele sposobów na ich zniszczenie czy też wyeliminowanie z walki - chociażby przeniesienie do innej strefy czy też przeniesienie obrażeń. |
|
|
|
|
Sxk [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
Właśnie przejrzałem ten FAQ i widzę, że Galakta w swoim tłumaczeniu w miarę wiernie wprowadziła go do instrukcji, ale w takim wypadku dalej należy brać pod uwagę argument podany na początku przeze mnie, że toughness/odporność jest zaliczany do klas rzeczy anulujących/cancelled obrażenia, które możemy ale nie musimy brać pod uwagę podczas zliczania obrażeń. Zatem obstaję przy swoim
ps niezłe grafiki ma ten FAQ |
|
|
|
|
8janek8 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 25 Kwi, 2010
|
|
|
Panowie, z czym wy macie problem? Wystarczy popatrzeć na kolejność wykonywanych działań.
Z instrukcji:
4. Przydzielanie obrażeń
Obrażenia muszą być
najpierw przydzielane broniącym się jednostkom,
a dopiero potem Stolicy broniącego się gracza.
5. Zadawanie obrażeń
W tym momencie wywierają
swój wpływ takie efekty jak Odporność
Miguel, wyluzuj. Resource tokens i rusources nie mają żadnego rozróżnienia dla zasad gry. Zresztą jak kilka innych pojęć, które FFG usilnie rozdziela.
Tak jak sam Sxk zauważył, tłumaczenie jednak trzyma się oryginału (co jest podstawą podczas prac translatorskich), dlatego zanim "spaczycie" polskie tłumaczenie zapoznajcie się dokładnie z oryginałem |
|
|
|
|
|
|