galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wrażenia z gry
Autor Wiadomość
Urialish
Imperialish


Dołączył: 12 Sie 2011
Posty: 38
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sro 05 Paź, 2011   

Zapraszam do zapoznania się z recenzją Cywilizacji na: http://gryemlin.blogspot.com/
 
     
Etamin


Dołączył: 06 Cze 2010
Posty: 23
Wysłany: Czw 24 Lis, 2011   

Dopiero wgryzam się w instrukcję, więc mogłem coś przeoczyć, ale zastanawia mnie opcja budowania cudów. Na początku odkrywamy 4 cudy antyczne na planszy rynku. Następnie jak któryś gracz zdecyduje się wybudować jakiś cud, na jego miejsce kładziemy odkryty następny cud, ale jako że antycznych cudów jest tylko 4 to następny będzie średniowieczny. Czyli drugi gracz będzie mógł wybudować albo jeden z 3 pozostałych cudów antycznych, albo ten odkryty średniowieczny? Czy nie można budować cudów średniowiecznych dopóki nie wybuduje się wszystkich antycznych?
 
     
Sokoov 


Wiek: 25
Dołączył: 24 Maj 2011
Posty: 54
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 24 Lis, 2011   

Możesz budować od razu średniowieczny, nie trzeba budować najpierw wszystkich antycznych.
 
 
     
Etamin


Dołączył: 06 Cze 2010
Posty: 23
Wysłany: Czw 24 Lis, 2011   

Dzięki. Ale mam jeszcze jedno pytanie. Monety pozwalają ci zaoszczędzić punkty wymiany handlowej. Czy to znaczy, że jak mam 5 monet to buduję technologie warte 5 punktów wymiany handlowej za darmo? Czy mimo to poświęcam te 5 punktów wymiany i mam 0? Albo np mam 8 punktów wymiany handlowej, chcę zbudować technologię za 5, mam 5 monet, to na zakończenie tury mam nadal 8 punktów wymiany, 5 czy 3?
 
     
mienszewik 

Dołączył: 02 Maj 2011
Posty: 22
Wysłany: Czw 24 Lis, 2011   re

Monetki to liczba pkt. wymiany handlowej która zostanie Ci po wykupieniu jakiejś technologii. Zauważ, że za technologię zawsze płacisz całą stawkę pkt. handlu ( np. kupujesz technologie I poziomu to wskaźnik pkt handlowych spada do zera - to samo tyczy się zakupów technologii wyższych poziomów( zawsze spada do 0 ) - chyba, że masz np 3 monetki to wtedy spada nie do 0 tylko do 3 i analogiczne 4,5 i więcej monet daje Ci możliwość zaoszczędzenia odpowiednio 4,5 i więcej pkt. wymiany handlowej)
 
     
Etamin


Dołączył: 06 Cze 2010
Posty: 23
Wysłany: Czw 24 Lis, 2011   

Czyli na powyższym przykładzie zostaje mi 3 czy 5 wymiany handlowej? Zgaduję, że 3, tak?
 
     
mienszewik 

Dołączył: 02 Maj 2011
Posty: 22
Wysłany: Czw 24 Lis, 2011   

Etamin napisał/a:
Czyli na powyższym przykładzie zostaje mi 3 czy 5 wymiany handlowej? Zgaduję, że 3, tak?


Technologię I poziomu możesz kupić mając 6 lub więcej pkt. wymiany handlowej ( na pokrętle masz wyraźnie zaznaczone I, II, III, IV, V co oznacza, że po tym jak znacznik wymiany handlowej będzie znajdował się na tych polach lub wyżej będziesz mógł zakupić technologię z danego poziomu) . Decydując się na taki krok i posiadając 5 monet, liczba pkt handlowych zostamie zredukowana do 5 ( bo tyle masz monet). Gdybyś nie miał monet, po zakupie dowolnej technologii zostałoby Ci zero pkt. wymiany handlowej.
Ostatnio zmieniony przez mienszewik Sob 26 Lis, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Etamin


Dołączył: 06 Cze 2010
Posty: 23
Wysłany: Czw 24 Lis, 2011   

Ok, dzięki. O to mi chodziło.
 
     
Etamin


Dołączył: 06 Cze 2010
Posty: 23
Wysłany: Nie 27 Lis, 2011   

Można mieć więcej niż 27 punktów wymiany handlowej? Czy zatrzymujesz się na 27? Bo dziś mieliśmy sytuacje, że chciałem zbudować technologię 5 poziomu (za 26) i nie mogłem, bo co kolejkę kumpel mnie atakował i co kolejkę zabierał 3 punkty, także zawsze mi 2 punktów brakowało.
 
     
Sokoov 


Wiek: 25
Dołączył: 24 Maj 2011
Posty: 54
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Nie 27 Lis, 2011   

Nie można mieć więcej niż 27 punktów wymiany handlowej.
 
 
     
emperor123

Dołączył: 06 Gru 2011
Posty: 7
Wysłany: Pon 20 Lut, 2012   

Witam, od jakiegoś czasu mam grę, ale z niewiedzy na temat kilku szczegółów w grze, nie możemy zacząć rozgrywki, problem polega na:

1. Czy można przejść z antycznych jednostek od razu na nowożytne tym samym pomijając epokę średniowieczną ?

2. O co chodzi z premią bitewną, bo tutaj to absolutnie nic do głowy mi nie przychodzi. 4 punkty przewagi to jakaś jednostka ? nie rozumiem, jeśli wyjdzie 3pkt przewagi to jakby było 0 ?

Z góry dziękuję za pomoc, może i pytania banalne ale dla mnie sprawia największy problem pkt2 :)
 
     
TERF 

Dołączył: 05 Sty 2012
Posty: 874
Wysłany: Wto 21 Lut, 2012   

ad.1 można odrazu przejsc z antycznych na nowożytne.
Dodam też że każda jednostka może być innego poziomu czyli np. w skład może wchodzić jednostka nowożytna piechoty, średniowieczna strzelców i antyczna kooniccy a dodatego mieć samoloty.

ad2. Premia bitewna jest potrzebna do rozstrzygniecia bitwy w instrukcji jest to ładnie opisane a ja ci to opisze na przykładzie:

Jeden gracz przed bitwa posiada 10 pkt premi bitewnej a drugi tylko 6 pkt czyli gracz I posiada 4pkt przewagi bitewnej(oznaczajac to karta przewagi bitewnej - sa to dwie karty w rozmiarze kart jednostek). po obliczeniu tego rozpoczynacie bitwe. Kiedy wyłożycie wszystkie karty na stół to kazdy zlicza sile swoich jednostek czyli np. gracz I posiada jedna zywa jednostke o sile 3, drugi gracz posiada 2 zywe jednostki o łącznej sile 6. Po obliczeniu sily jednostek nastepuje dodanie premi, tak wiec: gracz I 3 + 4 = 7, gracz II 6. Wygrywa gracz I. Teraz obaj gracze muszą zredukować ilość armi bioracych udzial w bitwie (jesli jest to mozliwe).

Jesli cos jest niejasne to sprobuje dopisac. :D
 
     
emperor123

Dołączył: 06 Gru 2011
Posty: 7
Wysłany: Wto 21 Lut, 2012   

Dziękuję za odpowiedź,choć niestety dalej pkt2 nie do końca rozumiem

Kiedy się podlicza premię ? jeśli się redukuje to chyba po bitwie ? bo wiem tyle, że losowo wykładam swoje jednostki do boju (nie wiem czy to będzie łucznik, piechota czy jazda), jeśli mi to odpowiada to rzucam je na front i od razu atakuje, jeśli nie to obok jednostki wroga, zgadza się ?
Skąd mam wiedzieć jakie jednostki premia bitewna redukuje ?

Wiem, że moje pytanie jest pewnie głupawe, ale to jedna z moich pierwszych gier (wcześniej monopoly, conquest of the empire i agricola) więc nie jestem nie wiadomo jakim wymiataczem gier planszowych :p
 
     
TERF 

Dołączył: 05 Sty 2012
Posty: 874
Wysłany: Sro 22 Lut, 2012   

Opiesze ci cały przebieg bitwy:

1. Podliczacie premie bitewne za armie(pionki, nie mylić z wozami), koszary, wielkich ludzi, premia za obrone miasta z murami/bez murów. Gracz który ma wiecej z tego tytułu punktów bierze karte z premią bitewną i ustawia odpowiednia stroną do przeciwnika np. 4pkt w strone przeciwnika.
2. Ustalenie wielkości ręki bitewnej czyli sprawdzacie po ile jednostek bedzie brac udzial w bitwie, kazdy liczy ile ma jednostek na polu ogarnietym bitwą np. atakujący ma 3 armie(pionki) broniący 1 armie i wóz. Atakujący może dobrać 7 kart jednostek (jeśli tyle posiada), a broniący 5. Zgodnie z zasada: pierwsza armia daje 3 jednostki każdy kolejny pionek/wóz daje 2 jednostki.
Pamiętac należy że gracze dobierają jednostki w sposób: każdy gracz bierze jednostki które posiada i tasuje, potem z tego losuje ręke bitewną, w naszym przykładzie atakujący 7 jednostek, a broniący 5 jednostek.
3. Rozpoczyna sie bitwa. Każdy gracz po wylosowaniu jednostek ma je rozłożone na ręce -widzi je i sam wybiera którą jednostkę zagrywa. Zazwyczaj walke rozpoczyna obrońca chyba że broni się w mieście itp. Tak więc obrońca zagrywa pierwszą karte potem atakujący moze zaatakować jego jednostkę lub położyć obok rozpoczynając nowy front. Gracze zagrywają na przemian aż obaj gracze wyłożą wszystkie swoje jednostki.
4. Podsumowanie bitwy. Jednostki które przeżyły są podliczane. Tak wiec atakujący liczy swoją siłe jednostek np. konnica 2 + piechur 1 = 3, a obronca lucznik 4. Atakujący z naszego przykładu miał premie bitewną wiec ma 3(za jednostki) + 4 (premi) = 7, obronca nadal 4. Wygrywa atakujący.
5. Redukowanie armi. Obrońca jako przegrany usuwa z planszy swoje armie i wozy oraz oddaje do banku(magazynu czy jak to tam sie nazywa) jednostki polegle, jednostka ktora przetrwała (lucznik) trafia spowrotem do gracza. Atakujący musi zredukować swoja armie z godnie z zasadami. Przyjmniemy ze zagrał z 7 jednostkami i stracił 5. Musi on usunać za każde 2 poległe jednostki jedna armie(pionek) tak wiec usuwa z planszy 2 pionki oraz wszystkie jednostki poległe, a jednostki ktore przetrwały trafiają do gracza(piechur i konnica).
6. Zwycięzsca może odebrać swoja nagrodę.

Punkt 1 i 2 można stosować naprzemiennie nie ma to znaczenia.

Od powyższego schematu mogą występować pewne odstępstwa za sprawą technologi, kart kultury lub nacji.

Mam nadzieje ze teraz wszystko jasne.
 
     
emperor123

Dołączył: 06 Gru 2011
Posty: 7
Wysłany: Nie 26 Lut, 2012   

Coś zaczynam chwytać :)

Jednostkę wyłożoną mogę przesunąć na inny front zamiast dołożyć kolejnej ?

To jesli np. gracz nr 1 ma 5 jednostek a gracz nr 2 ma 7 jednostek to ten drugi najprawdopodobniej zbije przeciwnikowi wszystkie jednostki. Chyba zawsze tak wyjdzie, że jedna ze stron wyczerpie wszystkie swoje siły i będzie bez wojska po bitwie ?

Z tego co rozumiem to premia bitewna jest liczona po bitwie więc np. obrońca ma 10pkt premii bez wojska a atakujący 3jednostki o łącznej sile 11 pkt to wygrywa jednym punktem ?
Natomiast druga opcja jest taka, że obrońcy zostały jednostki po bitwie i ma premię więc tutaj taki koniec ?
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.16 sekundy. Zapytań do SQL: 13