galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Reguły zasady
Autor Wiadomość
Doomborch 

Dołączył: 02 Lis 2013
Posty: 4
Wysłany: Czw 07 Lis, 2013   

Jednak pozostanę przy eliminacji Sarumana, jest zamknięty w Orthanku i nie ma żadnej mocy, więc kostka powinna zostać usunięta, chyba że po odbiciu Orthanku wraca do gry. Jako, że jego poziom wynosi 0 powinno się go usuwać.
Tym bardziej, że Wolne Ludy i tak mają pod górkę.
 
     
alik

Dołączył: 15 Lut 2013
Posty: 37
Wysłany: Pią 08 Lis, 2013   

A jak Rzecznik Saurona zostanie sam w Twierdzy Cienia, która została zdobyta przez Wolne Ludy, to co zrobisz? Też go usuniesz?

Co ma poziom postaci do jego usuwania? (poza stratami w WL w wyniku poszukiwania Drużyny Pierścienia)

Mają pod górkę, ale wydaje mi się, że iluzorycznie. Gra ma być pod tym względem jak książka. Tzn. beznadziejna sytuacja Wolnych Ludów i Drużyny Pierścienia względem przeważających sił wroga. Mimo, że Twierdze prawie padają, to jednak Graczowi Cienia bardzo trudno zadać ten decydujący o zwycięstwie cios. To właśnie jest epickość tej gry. Emocje do samego końca. Tylko raz Cieniem wygrałem zdecydowanie i było to widać. Być może się mylę. Najgorsze wg mnie jest losowanie żetonów. Powiernicy mogą bardzo łatwo przegrać w samym Mordorze przez te żetony.

Przez tą epickość gra zajmuje mi cały dzień, a nie tyle co napisane w instrukcji czy tam na pudełku :) .
 
     
mathias999 


Wiek: 42
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 86
Skąd: Mielec/Podkarpackie
Wysłany: Pią 08 Lis, 2013   

No i z tym "pod górkę" to także wątpliwe. Im więcej posiedzeń z tą grą tym bardziej nabywam przekonania, że jest dokładnie na odwrót.

Jeszcze mocniej jest to zarysowane w dodatku (na nasze nieszczęście nie wydanym po naszemu). Co do Sarumana, to zdecydowanie chłoptaś zostaje - następnym razem "złap" go gdy będzie stał z co najmniej jedną jednostką - wtedy od walki się nie wykręci i z czystym sumieniem można go wtedy skasować :mrgreen: Nikt z nas naturalnie nie zamierza narzucać Tobie sposobu gry - tak jest po prostu w instrukcji. Alik wytłumaczył to doskonale epickością gry i przełożeniem na książkę - w niej Saruman jeszcze zdążył namotać w Shire pod imieniem Sharkey bodajże, już po ucieczce z oblężonego Orthanku.
_________________
Born to be... Cylon
 
     
Col. Frost


Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 18
Wysłany: Pią 08 Lis, 2013   

Zgadzam się z Mathiasem. Jedyne co Wolne Ludy mają gorsze to niemożność wykorzystania jednej figurki w grze dwukrotnie oraz pasywne politycznie nacje. Poza tym mają jednak nieco łatwiej. Już nawet sam fakt, że się bronią, np. zamykając w twierdzach, sporo daje, a jak się jeszcze do bitwy doda Gandalfa Białego, albo Aragorna to już w ogóle dzieją się niesamowite rzeczy. Niektóre karty też potrafią wywrócić sytuację do góry nogami. A nawet jak samą wojnę się przegrywa, pozostaje zawsze Drużyna.

Co do sprawy Sarumana: Wszystkich innych bohaterów nie usuwa się z planszy, jeśli na ich pole wejdzie wroga armia, gdy ci nie są częścią własnych wojsk, powstaje więc pytanie czemu miano by wyjątek robić dla białego czarodzieja? Nie jest to jednak koniec problemów, gdyż jeśli go zostawimy w grze to co powinniśmy uczynić, gdyby gracz Wolnych Ludów opuścił całym wojskiem Orthank? Czy Saruman bez armii odzyskuje tą twierdzę, czy też musimy czekać na przybycie wojsk Cienia np. z Morii?
 
     
Doomborch 

Dołączył: 02 Lis 2013
Posty: 4
Wysłany: Pią 08 Lis, 2013   

Zakończmy wątek Sarumana. Ja pozostanę przy swoim. Zamknięty w twierdzy nie ma pola do manewru więc traci kość i wszelkie zdolności. Inne postacie nie odpadają ponieważ poruszają się po całej prowincji w przeciwieństwie do Białego Czarodzieja. Fabularnie natomiast nie uciekł z Orthanku ale został wypuszczony i dlatego udał się do Shire, żeby tam mieszać.

W 85% rozegranych przeze mnie partii "Wojny" Wolne Ludy dostały w kość. Przez to, że bardzo trudno jest wyrekrutować jakieś jednostki twierdze padają szybko. Słaba mobilność armii i przede wszystkim brak kości. Sauron i jego świta mają o wiele łatwiej.
 
     
Col. Frost


Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 18
Wysłany: Pią 08 Lis, 2013   

Rekrutować jednostki jest łatwo, wystarczy bohatera odłączyć od drużyny i aktywować nację. Trzeba tylko ustalić, które dokładnie nacje chcesz bronić, wszystkich nie obronisz. Do tego korzystaj z bohaterów i staraj się używać niemal wszystkie karty (najlepiej jeśli żadnej nie odrzucisz). Nawet wygranie przez Wolne Ludy bitewnie nie jest niczym niezwykłym, ale tu gracz Cienia musiałby popełnić błąd odsłaniając drogą np. do Haradu albo Mordoru.
 
     
alik

Dołączył: 15 Lut 2013
Posty: 37
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Cytat:
Czy Saruman bez armii odzyskuje tą twierdzę, czy też musimy czekać na przybycie wojsk Cienia np. z Morii?


Odpowiedź B, ponieważ postacie same nie mogą zdobywać twierdz. Można to sobie wytłumaczyć tak, że Saruman jest zamknięty i sam się nie wydostanie.

Co do usuwania Sarumana, każdy gra jak chce, ale poprawnie jest tak jak już niżej wytłumaczyliśmy. Zdaje się 3 głosy przeciw 1.
 
     
adi

Dołączył: 28 Cze 2013
Posty: 3
Wysłany: Sob 28 Gru, 2013   

Col. Frost napisał/a:
Rekrutować jednostki jest łatwo, wystarczy bohatera odłączyć od drużyny i aktywować nację. Trzeba tylko ustalić, które dokładnie nacje chcesz bronić, wszystkich nie obronisz. Do tego korzystaj z bohaterów i staraj się używać niemal wszystkie karty (najlepiej jeśli żadnej nie odrzucisz). Nawet wygranie przez Wolne Ludy bitewnie nie jest niczym niezwykłym, ale tu gracz Cienia musiałby popełnić błąd odsłaniając drogą np. do Haradu albo Mordoru.


No nie wiem. Masz malo kosci a wybor na co wydac spory. Poza tym rekrutacja to ; jedna lub dwie jednostki oddalone od siebie. Dwie krainy i wiecej czekaja na mobilizacje. Jak Sauron ruszy szybko, to podwojne utrudnienie. Chociaz z mojego malego doswiadczenia wynika, to,ze sporo zalezy od rzutu kosci oraz kart jakie podejda. Owszem Aragorn w twierdzy sporo daje ale jak Sauron zaatakuje z kilkoma Nazgulami, Czarniksieznikiem i wielka armia do tego wie jak zagrywac karty bitwy, to nawet MInas z Aragornem i Boromirem padnie.

W kazdym razie w mojej dzisiejszej partii Sauron przeszedl przez caly Gondor jak burza(Aragorn i Boromir na nic sie zdali) zablokowal Helmowy Jar i poszedl na miasta Elfow. Udalo mi sie zaciukac Sarumana karta; atak Entow. Gondor i Rohan zbunkrowalem poteznie.
Co z tego jak Cien zniwelowal moje bonusy swoimi kartami i postaciami. Dopiero lepsze karty i rzuty pozniej dostalem. Karty rekrutacji dla Aragorna i Boromira przyszly jak juz nie zyli :) W kazdym razie Sauron napieral jak Niemcy w 39 :)
 
     
Col. Frost


Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 18
Wysłany: Sob 28 Gru, 2013   

Masz rację co do jednego: wszystko zależy od kart i kości. Poza tym jednak kości może i jest mało, ale przynajmniej nie musisz się obawiać, że wyrzucisz "oko", więc masz pewność, że wszystkie 4-6 kości wykorzystasz (gracz zła nie ma takiego komfortu, bywa że trafi mu się mniej kości w danej kolejce niż dobremu). Jeśli Sauron zaatakuje szybko Gondor to jest narażony na to, że nie będzie miał wystarczająco wielkich sił by zająć wszystkie twierdze. A nawet jeśli padną i Gondor i Rohan, to wciąż do zwycięstwa brakować będzie złemu 2 pkt. Jasne, że gra jest nastawiona głównie na to, że zły ma mieć przewagę militarną, a dobry wytrzymać na tyle długo, by zdążyć wrzucić pierścień, ale przy dobrych rzutach dobry może wygrać nawet militarnie.
 
     
adi

Dołączył: 28 Cze 2013
Posty: 3
Wysłany: Sob 28 Gru, 2013   

Oko mu sie trafialo ale tez nie jakos czesto. Poza tym on(Sauron) glownie rekrutuje i rusza armie. Rekrutuje w jednych konkretnych miejscach skad zaraz ruszy wielka kupa na Gondor. A ja mam mobilizacje, ktora musza uzywac do dyplomacji. Kosc wydarzen; z kartami roznie. No i musze uzywac kosci armii czy postaci zeby ruszyc druzyne albo przesunac armie do jakiejs twierdzy albo posilki doslac.A Sauron rekrutuje i idzie naprzod;nie traci kosci na jakies ruchy okrezne itp ;) . Moj Sauron na brak woja nie narzekal. Mordorem plus posilkami z Harradu zgniotl Gondor. Druga armia z Mordoru zablokowal Helmowy Jar i mala armia od Sarumana. A kolejna armia Haradu poszedl na to miasto Elfow pod Moria i jeszcze zrobil armie w twierdzy "nad Rivendel" i podbil Rivendel.
Nie wykorzystal nawet sil co blokowaly Rohan i tych co zajely caly Gondor. No ale jak wspomnialem rzuty i karty mu sprzyjaly tez.

Podsumowujac:) Wolne Narody nie maja lekko i na moje niedowiadczone oko sa trudniejsza nacja do grania. I jak jeszcze los im nie sprzyja, to maja ciezko.
Co mi sie dalo we znaki, to Nazgule latajace gdzie chcialy za jedna kosc i mozliwosc ruszenia dwiema armiami za jedna kosc.
Mysle,ze doswiadczony gracz poradzilby sobie lepiej z moim Sauronem. Bo raczej nie sadze,ze zagralem Wolnymi koncertowo;)

I oczywiscie te "problemy" swiadcza tylko o tym jak dopracowana i genialna jest ta gra:)
Nie moge sie doczekac kiedy bede mogl zagrac inna taktyka Wolnymi.
 
     
Szaweł 

Wiek: 37
Dołączył: 09 Paź 2013
Posty: 121
Skąd: Gdynia/Warszawa
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013   

adi napisał/a:

Podsumowujac:) Wolne Narody nie maja lekko i na moje niedowiadczone oko sa trudniejsza nacja do grania. I jak jeszcze los im nie sprzyja, to maja ciezko.
Co mi sie dalo we znaki, to Nazgule latajace gdzie chcialy za jedna kosc i mozliwosc ruszenia dwiema armiami za jedna kosc.


Nie wgryzłem się jeszcze co prawda w instrukcję, ale wydaje mi się, że dodatek "Lords of Middle-Earth" trochę ułatwia grę Wolnym Ludom. Jest dodatkowa kość dla Gandalfa Białego (jak i jego figurka) i dodatkowe postaci (plus kości) Elronda i Galadriel. Pozostaje mieć nadzieję, że Galakta zrobi nam niespodziankę noworoczną i ogłosi wydanie polskiej wersji.
 
     
Col. Frost


Dołączył: 07 Cze 2012
Posty: 18
Wysłany: Pon 30 Gru, 2013   

Tylko, że te kości nie do końca działają jak te zwykłe kości z podstawki, a poza tym traci się je w momencie użycia pierścieni elfów (jeśli dobrze pamiętam). Zresztą dodatek ten dodaje również postacie Gothmoga i Balroga z własnymi kośćmi. Także raczej nie jest to wielkie ułatwienie (o ile w ogóle nim jest).

EDIT:
Trochę doczytałem i sprawa z dodatkowymi kośćmi wygląda tak. Kości wchodzą do gry wraz z odpowiednimi bohaterami. Czyli dla zła są nimi Balrog i Gothmog, a dla dobra Elrond i Galadriela. Kość Gandalfa można użyć wyłącznie wtedy, gdy jako Gandalf, Keeper of Narya, jest przewodnikiem drużyny. Rzuca się wszystkimi dostępnymi kośćmi dodatkowymi, ale użyć można tylko jednej (wybieranej zaraz po rzucie). Wyjątek stanowi wyrzucenie oka (znajdującego się również na kościach gracza Dobra), wtedy automatycznie trzeba użyć tejże właśnie kości. Poza tym każda z tych kości jest trochę inna, posiadają one nawet nowe symbole (np. ciągnięcie karty ze stosu - ale nie użycie już posiadanej). I na koniec na niektórych bokach kości znajduje się symbol z gwiazdką, co oznacza, że po użyciu kości traci się ją.
 
     
Szaweł 

Wiek: 37
Dołączył: 09 Paź 2013
Posty: 121
Skąd: Gdynia/Warszawa
Wysłany: Czw 02 Sty, 2014   

Jestem po pierwszej rozgrywce i w sumie dwóch rzeczy jakoś w instrukcji nie doczytałem.
1. Czy można poruszać armiami nieaktywnych (pasywnych) narodów?

2. Jeśli na karcie wydarzenia napisane jest "Jeśli Drużyna Pierścienia nie znajduje się na terenach Wolnych Ludów...", kiedy mogę użyć tej karty? Czy jak Drużyna jest powiedzmy w Rivendell i na torze postępów są, powiedzmy na 2 polu, to mogę założyć, że nie są na terenie Wolnych Ludów, czy tej karty mogę użyć tylko kiedy miejsce przebywania Drużyny zostało ujawnione/odkryte?

Jeśli chodzi o pkt. 2 tak świetnie mi się rzucało kośćmi, że Drużyna była na 9 polu toru postępów na koniec gry (militarne zwycięstwo) i ani razu nie udało mi się ich odkryć, więc nie użyłem też żadnej karty przeciw nim... masakra.
 
     
mathias999 


Wiek: 42
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 86
Skąd: Mielec/Podkarpackie
Wysłany: Czw 02 Sty, 2014   

liczy się gdzie znajduje fizycznie się figurka drużyny pierścienia dla potrzeb zagrywania kart. Drużyna niekoniecznie musi zostać odkryta przez wroga - sam także masz możliwość ujawnienia jej położenia.

co do armii - to tak, można je poruszać - nie można nimi tylko atakować czy wchodzić na tereny innych narodów - nawet sprzymierzonych jak rozumiem.
_________________
Born to be... Cylon
 
     
demiurg 

Dołączył: 30 Kwi 2013
Posty: 30
Wysłany: Czw 02 Sty, 2014   

Przede mną pierwsza rozgrywka i po przeczytaniu instrukcji mam kilka pytań ;)
1) Jeżeli w warunkach zagrania karty bitwy jest napisane "zagraj, jeśli broniąca się armia znajduje się w tym samym regionie co drużyna pierścienia" lub "..broniąca się armia znajduje się w twierdzy" to można zagrać tę kartę niezależnie od tego do kogo należy broniąca się armia?
2) Jeżeli towarzysz podczas swojego ruchu wejdzie do regionu, w którym znajduje się twierdza kontrolowana przez gracza cienia to musi się tam zatrzymać. Może jednak w tej samej turze ponownie się ruszyć wykorzystując kolejną kość akcji postaci?
3) Gdy Saruman jest w grze każdą jednostkę elitarną Isengardu uważa się jednocześnie za jednostkę i dowódcę tzn. jeżeli w regionie mam armię gdzie znajdują się tylko 3 elitarne jednostki Isengardu to siła tej armii wynosi 3 i jednocześnie zdolności przywódcze tej armii również wynoszą 3 ? Jeżeli w regionie mam tylko 1 elitarną jednostkę Isengardu to mogę nią ruszyć wykorzystując kość akcji postaci (w przeciwieństwie do wolnych ludów gdzie nie mogę poruszyć samą jednostką dowódcy)?
4) Jeżeli drużyna zostanie odkryta, a znacznik na torze postępu drużyny jest np. na 1 to musi się ona ruszyć czy może pozostać w tym samym miejscu tak jak może pozostać w przypadku ujawnienia (oczywiście pod warunkiem, że region do pozostania jest dozwolony podczas odkrycia) ?
5) Jeżeli drużyna znajduje się w Mordorze to można obniżyć ciężar brzemienia pierścienia wykorzystując specjalne zdolności postaci np. Peregrin Tuk lub karty wydarzeń, które to umożliwiają po odłączeniu towarzyszy. Zamiast ich wtedy odłączać trwale usunę z gry? W instrukcji jest napisane, że nie można odłączać towarzyszy w Mordorze ale zaraz po tym jest stwierdzenie "każde działanie, które w normalnych okolicznościach odłączyłoby towarzysza od drużyny, zamiast tego usuwa go z gry" Czyli wykorzystuje zdolność postaci do obniżenia brzemienia pierścienia i zamiast go odłączyć trwale usuwam z gry?
6) Jeżeli dobrze zrozumiałem FAQ do drugiej edycji to podczas odkrycia drużyna nie może zatrzymać się w twierdzy wolnych ludów niezależnie od tego kto ją kontroluje?
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.09 sekundy. Zapytań do SQL: 13