|
galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta
|
Eldritch Horror dla 1-2 graczy |
Autor |
Wiadomość |
Sokoov [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 04 Wrz, 2014 Eldritch Horror dla 1-2 graczy
|
|
|
Natknąłem się na tą pozycję przekopując internety i mam pytanie - jak gra wypada przy pykaniu w nią samemu/dwie osoby? Warto w ogóle się nią interesować w takiej kwestii? |
|
|
|
|
sirafin [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 04 Wrz, 2014
|
|
|
Ja najbardziej lubię rozgrywki 3-5 graczy. Solo i w parze też można grać, ale:
1. Badacze muszą więcej "biegać" po planszy i nie spotykają się ze sobą zbyt często
2. W grupie fabularyzacja zyskuje, kiedy gracze dorzucają swoje własne opisy i wtrącenia
Pierwszy problem można zniwelować przyznając graczowi więcej niż jednego badacza, choć to oczywiście wymaga większego skupienia i podziału uwagi. Drugi jest już kwestią indywidualną, dwie osoby ze smykałką do narracji mogą lepiej nakręcić klimat niż mało gadatliwa pięcioosobowa grupa
Ująłbym to tak, jeśli szukasz gry o o średnim poziomie komplikacji zasad, bogato fabularyzowanej z domieszką lekkiej strategii i zamierzasz grać solo lub w parze to raczej ciężko będzie ci znaleźć coś lepszego.
Jeśli szukasz czegoś o dużej złożoności zasad, mocno strategicznego, ładnie wyglądającego ale bez wstawek fabularnych, do gry solo lub w parze, to polecam Mage Knight.
Ewentualnie możesz zerknąć jeszcze na grę Robinson Crusoe, wiele osób ją lubi, choć moim zdaniem jest ona bardziej ekonomiczna niż przygodowa |
|
|
|
|
Avael [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 06 Wrz, 2014
|
|
|
Moim skromnym zdaniem:
1. Eldritch Horro
2. Mage Knight
3. Robinson
Ad.1 - rewelacja. Po zakończeniu rozgrywki nie masz uczucia "spalonego mózgu". Zasady są czytelne, w ilości pozwalającej wszystko ogarnąć za pierwszym razem. Jest klimat i wszystko czego potrzebuje porządna gra. Dla jednego gracza - świetna o ile grasz większą ilością bohaterów. Dla dwóch graczy - również ok.
Ad.2 - bardzo dobra gra. Dużym jej minusem jest spory czas rozstawiania, ilość zasad i te figurki... miałem wrażenie, że mam znowu 6 lat Pewnego razu miałem wolny wieczór i chciałem sobie zagrać w MK. Wszystko rozłożyłem (stół trzeba mieć potężny) i zacząłem czytać instrukcję. I tak zleciała jedna godzina, potem druga. Kiedy się zorientowałem, że dalej czytam instrukcję stwierdziłem, że pakuję wszystko i biorę się za film. Odeszła mi ochota na granie w cokolwiek.
Nie mniej jak już przekopiesz się przez to wszystko nie będziesz żałować. Nie mniej rezerwuj dużoooo czasu dla tej gry. Dla jednego gracza - hmmm nie znalazłem w sobie dość siły, aby sprostać zadaniu rozłożenia wszystkiego tylko dla siebie
Ad.3 - zasad sporo, ale można to ogarnąć po 2-3 rozgrywce. Klimat jest ok, choć osobiście wolę nieco inny typ niż bezludna wyspa. Po zakończonej rozgrywce często miałem uczucie wspomnianego już "spalonego mózgu". Nie jest to lekka pozycja, lecz warta swojej ceny.
Dla jednego gracza - ok, Dla większej ilości - również ok.
Tak w skrócie
Pozdrawiam |
|
|
|
|
Sokoov [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 07 Wrz, 2014
|
|
|
Zachęciliście mnie a jak z długością przygotowania gry/długością samej rozgrywki? Mam tutaj na myśli tylko wariant 1-2 osób, bo w więcej pewnie nie znajdę chętnych.
I jak wygląda to w porównania do Horroru w Arkham? Kiedyś pytałem o tą pozycję u mnie w sklepie stacjonarnym, to Pan mi zdecydowanie odradził na dwie osoby. Poza tym mówił, że rozgrywka to istne maratony (nawet po 5h). Jak tutaj sprawa wygląda? |
|
|
|
|
sirafin [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 07 Wrz, 2014
|
|
|
No proszę, a mnie w Arkham się grało zawsze przyjemnie w dwie osoby, a trzech graczy to było tak w sam raz. Maraton pięciogodzinny jest możliwy ale tylko przy dużej liczbie graczy, z doświadczenia powiedziałbym, że średnio czas rozgrywki w Arkham to 1h * liczba graczy. Oczywiście mogą się trafić rozgrywki, które się przeciągają z powodu losowego impasu z cyklu: badacze zmasakrowani ale gra cały czas nie chce ich dobić.
Ale wracając do Eldritch, długość rozgrywki nie jest nieprzewidywalna, bo gra ma wbudowany "zegar". Od początku wiadomo ile dokładnie tur mają gracze na spełnienie warunków zwycięstwa (15-16 w zależności od Przedwiecznego). Jeśli w tym czasie nie zdążą, to gra się kończy przegraną. Zwykle grywam w 4 osoby, wtrącamy sporo fabularnych komentarzy i opisów w trakcie rozgrywki i trwa to około dwóch/trzech godzin (karty spotkań czyta/opowiada zawsze gracz po lewej, głupio kiedy ludzie siadają do tego typu gry, a potem wszyscy mruczą pod nosem treść własnego spotkania, po czym oznajmiają tylko "Rzucam trzema kośćmi"). Rozgrywka pod kątem mechaniki jest DUŻO płynniejsza, szybsza i bardziej przejrzysta niż w Arkham.
To tytuł wymagający sporego stołu i rozłożenie chwilę trwa. Przede wszystkim w Eldritch mamy kilkanaście małych talii kart, więc jeśli je ze sobą pomieszamy, sami prosimy się o długie rozkładanie gry. Warto sobie sprawić woreczek na żetony potworów i jakiś kubek\woreczek na żetony wskazówek (musimy je w trakcie gry losować). Jeśli mamy porządek to wyjęcie żetonów i szybkie przetasowanie kart pójdzie błyskawicznie. Wybór badaczy, Przedwiecznego i rozłożenie startowych elementów na planszy też jest szybkie. Elementy przygotowania, które trwają dłużej to:
- wyszukanie w odpowiednich taliach startowego ekwipunku dla badaczy
- stworzenie talii Mitów zgodnie ze schematem na arkuszu Przedwiecznego
Tak więc podstawowa zasada, nie mieć bałaganu w pudełku. Mnie rozłożenie gry nie zajmuje dużo
|
|
|
|
|
Sokoov [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 07 Wrz, 2014
|
|
|
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź Będę miał ten tytuł na celowniku, zainteresowałeś mnie |
|
|
|
|
Morsereg [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 08 Wrz, 2014
|
|
|
sirafin napisał/a: | To tytuł wymagający sporego stołu i rozłożenie chwilę trwa. Przede wszystkim w Eldritch mamy kilkanaście małych talii kart, więc jeśli je ze sobą pomieszamy, sami prosimy się o długie rozkładanie gry. Warto sobie sprawić woreczek na żetony potworów i jakiś kubek\woreczek na żetony wskazówek (musimy je w trakcie gry losować). Jeśli mamy porządek to wyjęcie żetonów i szybkie przetasowanie kart pójdzie błyskawicznie. Wybór badaczy, Przedwiecznego i rozłożenie startowych elementów na planszy też jest szybkie. Elementy przygotowania, które trwają dłużej to:
- wyszukanie w odpowiednich taliach startowego ekwipunku dla badaczy
- stworzenie talii Mitów zgodnie ze schematem na arkuszu Przedwiecznego |
nie przesadzaj. rozstawienie wszystkiego to jest chwila. stworzenie talii mitow tez nie zajmuje niewiadomo ile czasu. zwlaszcza jak ma sie karty mitow posegregowane kolorami.
Cytat: | Tak więc podstawowa zasada, nie mieć bałaganu w pudełku. Mnie rozłożenie gry nie zajmuje dużo
Obrazek |
ok dobrze to wyglada.
i teraz pytania:
- gdzie zakupiles te sakiewki? bo idealnie by sie u mnie sprawdzily na potwory oraz druga na bramki
- fajne te pudelka na karty. sam je drukowales i skladales? masz moze jeszcze jakiegos pdfa z nimi? i pytanie czy wchodza do nich karty w koszulkach czy nie.
wiadomym jest, ze bedzie potrzeba wiecej pudelek wraz ze zwiekszajaca sie liczba dodatkow
- te pojemniczki na zetony tez sa calkiem fajne. te naklejki na nich dopelniaja wszystko. (dobra te pojemniczki sobie wygooglalem)
tak wiec podziel sie informacjami gdzie mozna zakupic tego typu elementy byl bym wdzieczny |
|
|
|
|
sirafin [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 08 Wrz, 2014
|
|
|
W którym miejscu napisałem, że zajmuje nie wiadomo ile czasu?
- dużą sakiewkę zrobiłem sam, małą kupiłem w Rebelu (sakiewka na kości w sam raz do trzymania żetonów wskazówek)
- pudełka przygotowałem w Corelu i wydrukowałem na papierze o większej gramaturze (w każdym mieści się około 70 kart w grubych koszulkach np. FFG albo około 100 kart w cienkich koszulkach np. Mayday)
PDF do wydruku
- pojemniczki zostały po szklanych znacznikach Eldritch Gems, ale podobne można łatwo znaleźć w sieci za grosze |
|
|
|
|
Morsereg [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 08 Wrz, 2014
|
|
|
ta czarna sam zrobiles? gratulacje. zajefajnie zrobiona. calkiem spoko wyszedl znak starszych bogow.
i wielkie dzieki za pdf'a z pudelkami. zauwazylem, ze gumki ktorymi mam spiete karty sa troche za mocne i delikatnie uszkadzaja koszulki na karty.
co do ilosci czasu to poprostu napisales:
rozłożenie chwilę trwa, nastepnie piszesz co trwa dluzej.
jak dla mnie to majac wszystko ladnie posegregowane to nie ma zadnego problemu by w pare chwil wszystko ladnie rozstawic. |
|
|
|
|
Czyk [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 23 Paź, 2014
|
|
|
Ciekawie przetrzymujesz (chociaż specjalnie nie kupowałbym woreczka + counterów dla pudełka) to mam u siebie 2 takie pudełka http://www.mediafire.com/...fo/DSC_0114.JPG też uprzyjemniają wykładanie się. (2 poszukiwaczy wchodzi w jedno miejsce). Sorki za słabą jakość.
Widzę że tuck boxy wszędzie są JEśli ktoś chciałby bardziej wyspecjalizowane: http://boardgamegeek.com/...eved-mini-cards
http://boardgamegeek.com/...h-horror-cards? (tyle że tu na wszystkie karty z dodatkiem bez koszulek)
Możesz wrzucić swoje na bgg
I mam pytanie mam... jakiej sztuczki użyłeś aby zrobić symbol ? (drukowanie, wyszywanie, czy coś jeszcze innego?) |
|
|
|
|
sirafin [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 24 Paź, 2014
|
|
|
Cytat: | (chociaż specjalnie nie kupowałbym woreczka + counterów dla pudełka) | Nie kupowałem ich specjalnie po to Kilka razy brałem couterki przy okazji planszówkowych zakupów i szkoda mi było wyrzucać te plastikowe pojemniczki, wiec od paru lat trzymałem je w szafie w pudle z różnymi drobiazgami. No i proszę jak ładnie się przydały, nie dość że idealne pod rozmiar bram, to jeszcze tytułem się komponują. Podobne można wyszperać w sieci za grosze (oczywiście bez napisu).
Znak Starszych Bogów jest ręcznie namalowany farbką (kolor scorpion green). |
|
|
|
|
Czyk [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 24 Paź, 2014
|
|
|
Na razie pudełka okrągłe odpadają.(Zdarza się że jadę czy idę do kogoś z grą i komponenty latają w pudełku, a miałem tak w przypadku tuck boxów z neuroshimą i musiałem zrezygnować z nich niestety) Aktualnie z tymi pudełkami(trzymam je osobno) mam idealnie skompresowaną zawartość że nic w środku nie ma prawa latać.
Jak kupię dodatek możliwe że będę musiał zmienić całą organizację.
W sumie na razie poszukuję koszulek na badaczy, ale wskazówki w internecie odsyłają mnie do Tajlandii więc chyba będzie trzeba zadowolić się http://allegro.pl/adofile...4715532022.html i zwyczajnie rozciąć jeśli to będzie możliwe.
Fajnym dodatkiem do gry są jeszcze figurki postaci: http://www.fantasyflightg...esem=2&esum=156 |
|
|
|
|
Gryffith [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 26 Paź, 2014
|
|
|
Czyk napisał/a: | W sumie na razie poszukuję koszulek na badaczy, ale wskazówki w internecie odsyłają mnie do Tajlandii więc chyba będzie trzeba zadowolić się http://allegro.pl/adofile...4715532022.html i zwyczajnie rozciąć jeśli to będzie możliwe. |
Daj znać jak wyszło z opakowaniem badaczy, dla mnie to ostatni element (poza planszą) narażony znacznie na zalanie trunkami i też chciałbym go zabezpieczyć. |
|
|
|
|
Czyk [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 28 Paź, 2014
|
|
|
Jednak tych adofili nie do się porozcinać na osobne kieszenie ze względu na pojedyncze zgrzewy. Zaoferowano mi takie coś w cenie 12,50 za 10 sztuk http://www.printfile.com/45-1_100.aspx
Więc wybrałem laminowanie. Na razie jedną na próbę ale uprzedzili mnie że na na takim papierze mogą wychodzić pęcherzyki. Jak się okazało to powstały. Jednak jest ich niewiele |
|
|
|
|
Morsereg [Usunięty]
|
|
|
|
|
|
|