galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Autor Wiadomość
8janek8
Grupa Wsparcia


Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 594
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 03 Sty, 2009   

Nemomon napisał/a:
8janek8 napisał/a:

To rzucanie co 2 tury nie bardzo się godzi (jak dla mnie) z ogólnymi zasadami gry. W końcu instrukcja mówi wyraźnie: "Poszukiwacz, który jest jedynym śmiałkiem przebywającym na obszarze Korony Władzy, musi rzucić jedno Zaklęcie Rozkazu [...]" a co za tym idzie powinien wyrzucić Amulet i więcej z niego nie korzystać.
Może pojawi się coś na ten temat w FAQ do nowej edycji.


Godzi się. Instrukcja Korony Władzy mówi, że musisz rzucać czar Rozkaz. Jeżeli z jakichkolwiek powodów tego nie możesz zrobić, to nie robisz. Innymi słowy, obszar Korony Władzy nigdy Ciebie nie zmusi do odrzucenia jakiegoś Przedmiotu wbrew Twojej woli.


Można też i tak to interpretować. FAQ, znowu ten FAQ... FAQ, FAQ, FAQ :D
 
 
D.W.
Galakta


Dołączył: 03 Lis 2004
Posty: 2231
Wysłany: Sob 03 Sty, 2009   

Skoro juz tak debatujecie nad tym co się ma być zawarte w FAQ. To jak w świetle interpretacji, że Poszukiwacz zawsze MUSI coś zrobić na danym polu wygląda sprawa Jaskini Czarownika. Myślałem, że zada ktos to pytanie.
 
 
Nemomon 
Grupa Wsparcia
Talisman~


Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 1449
Skąd: W-wa
Wysłany: Sob 03 Sty, 2009   

Biorąc pod uwagę ten obszar z Czwartej Edycji:



który to nie uległ jakiejkolwiek zmianie w 4th Revised Edition, możemy zdecydować, czy chcemy rzucać kostką czy też nie. Innymi słowy możemy "nic nie robić" Jeżeli jednak się zdecydujemy na rzut, to musimy wykonać zadanie w najbliższym możliwym momencie. Nie możemy zdecydować, czy chcemy je teraz wykonać, czy później. Dodatkowo, wszystkie zadania (za wyjątkiem pierwszego) musimy wykonać we własnej turze. Nie muszę chyba wspominać, że jeżeli nie wykonamy zadania, to nie możemy próbować otworzyć Tajemnych Wrót. Jako addition mogę powiedzieć, że jeżeli gdziekolwiek indziej zdobędziemy Talizman, to nie musimy wykonywać jego zadania.

Tyle tytułem podstawki. W Reaperze trochę to inaczej wygląda. mamy tam 12 kart zadań i za każdym razem jak trafimy na obszar Czarownika, to możemy sobie sami wybrać jakie zadanie chcemy wykonać. Następnie kładziemy odpowiednią kartę obok siebie, coby reszta graczy znała nasze zadanie. Po wykonaniu zadania, odrzucamy go na stos kart użytych (więc nie pojawi się w grze więcej). Oczywiście, zanim Reaper do nas trafi...... :r
 
 
Beamhit

Dołączył: 30 Lis 2008
Posty: 81
Wysłany: Nie 04 Sty, 2009   

Cytat:
To jak w świetle interpretacji, że Poszukiwacz zawsze MUSI coś zrobić na danym polu wygląda sprawa Jaskini Czarownika. Myślałem, że zada ktos to pytanie.


Akurat JC opisana jest w instrukcji, i tam jest wyraźnie zaznaczone, że możesz brać zadanie, ale nie musisz. Dlatego nie było pytania.

Natomiast różnice pomiędzy polską, a angielską wersją, to jednak inna sprawa.
 
 
D.W.
Galakta


Dołączył: 03 Lis 2004
Posty: 2231
Wysłany: Nie 04 Sty, 2009   

To było pytanie na marginesie sprawy wioski i miasta. O ile pamiętam padała interpretacja, że na każdym obszarze Poszukiwacz MUSI coś zrobić. Tutaj jednak nie ma to zastosowania.

W tej sprawie nie ma znaczenia wersja. Chodziło mi jedynie o to, że każdy opis zawarty później w FAQ musi mieć jednoznaczny wydźwięk. A nie wprowadzać dodatkowe pytania.

I to z mojej strony nie jest negowanie tej interpretacji. Chodzi bardziej o to, że nie zawsze ogólne stwierdzenia są właściwe.
 
 
Nemomon 
Grupa Wsparcia
Talisman~


Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 1449
Skąd: W-wa
Wysłany: Nie 04 Sty, 2009   

W FAQu będzie można więc zadać pytanie typu:

Q: Czy stając na obszarze Wioski albo Miasta, Poszukiwacz musi coś zrobić na tych obszarach?
A: Tak, za każdym razem, gdy Poszukiwacz trafi na któreś z tych pól, musi odwiedzić przynajmniej jedną możliwą osobę. Jeżeli Poszukiwacz nie posiada złota lub nie chce odwiedzić wszelkiego rodzaju sprzedawców, to musi odwiedzić Mistyka (w Wiosce) lub Czarodziejkę (w Mieście).

które jest w FAQ temacie. Ono nie generalizuje wszystkich obszarów ani też nie wskazuje na konkretnych Poszukiwaczy (Złodzieja), tylko koncentruje się na dwu spornych, danych obszarach.
 
 
8janek8
Grupa Wsparcia


Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 594
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

Nemomon napisał/a:
Jako addition mogę powiedzieć, że jeżeli gdziekolwiek indziej zdobędziemy Talizman, to nie musimy wykonywać jego zadania.

Instrukcja: "Czarownik powstrzyma każdego Poszukiwacza, który podjął się wykonania zadania, od otwarcia Tajemnych Wrót zanim go nie wykona."

Powstaje sprzeczność, bo zdobycie w inny sposób Talizmanu to nie to samo co wykonanie zadania Czarownika.
Ostatnio natrafiłem na taką sytuację: 2 graczy. Poszukiwacz wyrzucił 1) w Jaskini Czarownika. Nie dość, że drugi Poszukiwacz był o wiele silniejszy to "zwiał" do Krainy Wewnętrznej. Po dotarciu do Korony Władzy dalsza gra nie miała sensu. To było ryzyko, z którym podejmujący się zadania musiał się liczyć (np. tak samo jak rzucając kością u Czarownicy).

Jeszcze co do FAQ: będzie najlepiej dopracowany, gdy już powstanie oficjalna wersja z FFG. Po jego przetłumaczeniu należałoby go jeszcze uzupełnić o pytania, które zrodziły się z niejasności wynikających z przekładu na język polski (wiele z nich zostało już przedstawionych na tym forum). To najlepsza droga do profesjonalnego FAQ.
 
 
Nemomon 
Grupa Wsparcia
Talisman~


Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 1449
Skąd: W-wa
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

Janek napisał/a:
Powstaje sprzeczność, bo zdobycie w inny sposób Talizmanu to nie to samo co wykonanie zadania Czarownika.


Ten addition zaczerpnąłem z FAQa do 4th ED. Póki nie mamy nowego FAQa, to musimy wierzyć, że dane zagadnienie nie zmieniło się bardzo w nowej edycji względem starej. Zresztą sam to doskonale wiesz, że póki co najbardziej wiarygodnym źródłem informacji jest FAQ do czwórki, dopóki nie stoi w sprzeczności z wypowiedziami twórców. Poza tem, Twój przykład idealnie pokazuje, że zdobycie gdzie indziej Talizmana powinno rozwiązywać problem Czarownika. W Twoim przykładzie, dla gracza lepiej by było zdobyć go w Świątyni for example, niźli biegać za Poszukiwaczem, którego zgodnie z italizowanym paragrafem nigdy nie dosięgnie.

Janek napisał/a:
Jeszcze co do FAQ: będzie najlepiej dopracowany, gdy już powstanie oficjalna wersja z FFG. Po jego przetłumaczeniu należałoby go jeszcze uzupełnić o pytania, które zrodziły się z niejasności wynikających z przekładu na język polski (wiele z nich zostało już przedstawionych na tym forum). To najlepsza droga do profesjonalnego FAQ.


Masz i moje błogosławieństwo pod tym. Ewentualnie sam przetłumaczę, jeżeli nikt (prócz Ciebie) nie będzie zainteresowany. Tyle, że my sami powinnyśmy dalej działać, jak i to teraz robimy, chociażby dlatego, że może i angielski FAQ będzie i dobry, ale nawet i on nie będzie zawierał wszystkich odpowiedzi, które np. u nas się pojawiły.
 
 
8janek8
Grupa Wsparcia


Dołączył: 30 Paź 2008
Posty: 594
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

Pożyjemy - zobaczymy :)

Ja póki co przede wszystkim kieruje się zasadami z nowej instrukcji (zwłaszcza, gdy jest coś jasno powiedziane i dodatkowo mam potwierdzenie w wersji ENG) oraz wypowiedziami współautorów i testerów gry z FFG. FAQ do 4ed jest dla mnie drugoplanowy, bo 4,5 jest jednak inną wersją gry.
 
 
Kufir


Dołączył: 07 Gru 2008
Posty: 314
Skąd: Korona Władzy
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

Nie wiem czy było czy nie ale poruszam kwestię Ghula:

Jedna z jego umiejętności brzmi:

Cytat:
Jeśli pokonasz swego przeciwnika w walce psychicznej i zdecydujesz się odebrać mu 1 punkt Życia, otrzymujesz 1 punkt Życia.


Ghul zyskuje punkt życia za każdego pokonanego wroga na MOC (poszukiwacz, przeciwnicy z kart przygód) czy tylko gdy odbierze poszukiwaczowi punkt wytrzymałości?
_________________
Moje dodatki do gry Talisman Magia i Miecz:
FORUM AUTORA: KUFIR (kliknij aby wejść)

Zapraszam, życząc miłego grania! :)
 
 
Nemomon 
Grupa Wsparcia
Talisman~


Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 1449
Skąd: W-wa
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

Janek napisał/a:
Ja póki co przede wszystkim kieruje się zasadami z nowej instrukcji (zwłaszcza, gdy jest coś jasno powiedziane i dodatkowo mam potwierdzenie w wersji ENG) oraz wypowiedziami współautorów i testerów gry z FFG. FAQ do 4ed jest dla mnie drugoplanowy, bo 4,5 jest jednak inną wersją gry.


Oczywiście, pierwej zdanie ma instrukcja. Mam wypis 19 różnic między starym MiMem a nowym i pierwej nim się kieruję. Jednakże ja nie udzielam się na stronie FFG jak Ty, więc kieruję się nimi, jak do mnie dotrą. Co prawda Talisman 4th Ed oraz Talisman 4th RE są innymi grami, ale póki nie mamy nowego FAQa, to musimy się kierować rozwiązaniami ze starego, oczywiście w ramach rozsądku oraz nowych zasad.

Kufir napisał/a:
Nie wiem czy było czy nie ale poruszam kwestię Ghula:

Jedna z jego umiejętności brzmi:

Cytat:
Jeśli pokonasz swego przeciwnika w walce psychicznej i zdecydujesz się odebrać mu 1 punkt Życia, otrzymujesz 1 punkt Życia.


Ghul zyskuje punkt życia za każdego pokonanego wroga na MOC (poszukiwacz, przeciwnicy z kart przygód) czy tylko gdy odbierze poszukiwaczowi punkt wytrzymałości?


Podtrzymuję swą wersję zdarzeń z Gamekeepera - na karcie nie jest jasno wyjaśnione, że chodzi o Poszukiwaczy (co zresztą dziwne, że jasno tego nie wyjaśnili, raczej także nie wierzę w błędny przekład), więc najwyraźniej dotyczy i Wrogów z parametrem Mocy.
 
 
Soultaker


Dołączył: 26 Gru 2008
Posty: 12
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

To ma sens, ale wtedy nie pasuje lekko fragment - "i zdecydujesz się odebrać mu punkt życia". W walce z Wrogami nie ma innej możliwości po wygranej walce niż pozbawić gracza życia. To sugerowałoby , że jednak chodzi tylko o Poszukiwaczy.

Jeżeli ktoś dysponuje oryginalnym tekstem z angielskiej karty można by zweryfikować czy chodzi o błąd w tłumaczeniu
 
 
szpemek

Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 2
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   Pytanie dot. interpretacji zasad

Witam

Rozegrałem pierwsza partie Talisman Magia i Miecz i nasunelo mi sie kilka pytan:
1. Jezeli wylosuje z kart przygod np. zrodelko i zobowiazany jestem do ulozenia na nim 4 sil to czy od razu (ja) z niego korzystam i biore jedna? czy dopiero jak ktos pozniej na niego wjedzie?
2. Jezeli na danym obszarze znajduje sie np. dwoch lub kilku poszukiwaczy i ja wjade na ten obszar, decyduje sie na walke z poszukiwaczami to z kim walcze? ze wszytskimi po kolei? czy jak?
3. czy jedynym sposobem na wymkniecie sie przeciwnikowi jest posiadanie jakiegos zaklecia (tylko zaklecia) czy sa ewentualnie jakies inne sposoby umkniecia?
4. jestem na obszarze korony wladzy i poza mna jest jeszcze jakis inny poszukiwacz lub poszukiwacze to rozumiem, ze walcze z nimi do skutku? az ktos padnie? a jezeli jestem sam to moja rola na tym obszarze ogranicza sie do rzucania kostka (rzucania zaklecia rozkazu)? az wszystkich wyeliminuje?
5. jezeli przyczepil sie do mnie poltergeist moge sie go pozbyc na kilka wymienionych sposobow. czy moge sie go pozbyc poprzez porzucenie przyjaciol na jednym z obszarow? czy warunki napisane na karcie sa wazniejsze? czy jak?
6. karta zbojcy. czy jak przeniose zgodnie z ta karta zloto do oazy to rozumiem pozniej bedzie ono dostepne dla kogos kto wjedzie na ten obszar i oczywiscie spelni ewentualne inne warunki.

Prosze o info

Pozdrawiam
 
 
Nemomon 
Grupa Wsparcia
Talisman~


Dołączył: 09 Gru 2008
Posty: 1449
Skąd: W-wa
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   Re: Pytanie dot. interpretacji zasad

szpemek napisał/a:
Witam

Rozegrałem pierwsza partie Talisman Magia i Miecz i nasunelo mi sie kilka pytan:
1. Jezeli wylosuje z kart przygod np. zrodelko i zobowiazany jestem do ulozenia na nim 4 sil to czy od razu (ja) z niego korzystam i biore jedna? czy dopiero jak ktos pozniej na niego wjedzie?
2. Jezeli na danym obszarze znajduje sie np. dwoch lub kilku poszukiwaczy i ja wjade na ten obszar, decyduje sie na walke z poszukiwaczami to z kim walcze? ze wszytskimi po kolei? czy jak?
3. czy jedynym sposobem na wymkniecie sie przeciwnikowi jest posiadanie jakiegos zaklecia (tylko zaklecia) czy sa ewentualnie jakies inne sposoby umkniecia?
4. jestem na obszarze korony wladzy i poza mna jest jeszcze jakis inny poszukiwacz lub poszukiwacze to rozumiem, ze walcze z nimi do skutku? az ktos padnie? a jezeli jestem sam to moja rola na tym obszarze ogranicza sie do rzucania kostka (rzucania zaklecia rozkazu)? az wszystkich wyeliminuje?
5. jezeli przyczepil sie do mnie poltergeist moge sie go pozbyc na kilka wymienionych sposobow. czy moge sie go pozbyc poprzez porzucenie przyjaciol na jednym z obszarow? czy warunki napisane na karcie sa wazniejsze? czy jak?
6. karta zbojcy. czy jak przeniose zgodnie z ta karta zloto do oazy to rozumiem pozniej bedzie ono dostepne dla kogos kto wjedzie na ten obszar i oczywiscie spelni ewentualne inne warunki.

Prosze o info

Pozdrawiam


1. Tak. Badasz tą kartę jako pierwszy, więc masz prawo wziąć dowolny punkt (jeżeli chcesz), a resztę w liczbie 3 położyć razem z kartą na obszarze.
2. Możesz wybrać, czy chcesz walczyć z jednym, wybranym przez Ciebie Poszukiwaczem lub też zdecydować się na badanie obszaru. Nigdy nie możesz walczyć z dwoma Poszukiwaczami naraz.
3. Tym Zaklęciem jest "Niewidzialność" oraz "Unieruchomienie". Z przykładów innych, to np. "Skrzat" pozwala na wymykanie się w Puszczy; "Gnom" na Wzgórzach; sami Poszukiwacze mogą się wymykać z powodu swych zdolności, jak Elf w Puszczy, Krasnolud na Wzgórzach.
4. Tak, dopóki są inni Poszukiwacze na obszarze Korony Władz, każdy każdego musi wyzywać na pojedynek. Patrz punk 2 Twych pytań. Potem rzucasz czar Rozkaz, aż wszystkich zabijesz.
5. Nie, pozbyć się Poltergeista (jak i Przekleństwa Wiedźmy oraz (niedługo) Błazna) możesz tylko poprzez sposób napisany na karcie.
6. Tak, złoto należy traktować jak karty z numerem 5. Musisz więc wykonać wszelkie instrukcje kart z mniejszym numerem oraz pokonać lub wymknąć się wszystkim wrogom, by móc wziąć złoto.

Odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania można łatwo znaleźć w instrukcji. Niemniej, jeżeli będziesz miał jakieś inne pytania, to pytaj.
 
 
szpemek

Dołączył: 05 Sty 2009
Posty: 2
Wysłany: Pon 05 Sty, 2009   

bardzo dziekuje za odpowiedz.
p.s. gdzie w instrukcji jest napisane, ze mozna walczyc tylko z jednym poszukiwaczem na raz? czytalem dwa razy i jednoznacznej odpowiedzi nie znalazlem.

pozdrawiam
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.21 sekundy. Zapytań do SQL: 12