galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Pytania i odpowiedzi dotyczące zasad
Autor Wiadomość
aro_kal
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Sty, 2009   

Luzik. Nie poczułem złośliwości. A już na pewno się nie pogniewałem.

Podsumowując moją wizję - klątwa którą już mamy na pokładzie nie pozwala brać kart przyjaciół ale ci lądują na planszy. Napisane jest, że póki jestem pod wpływem klątwy to nie mogę mieć nowych przyjaciół, a nie znaczy to, że ich odrzucam.

Poltergeist jest czasami bardzo przydatnym przyjacielem. Muszą więc działać na niego pewne czary i zdarzenia wynikające z pól lub kart.
 
 
8janek8
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Sty, 2009   

Kufir napisał/a:
Nemomon napisał/a:
aro_kal napisał/a:
Nie zrozumiałeś mnie 8janek8. Mam klątwę, losuję dziewicę - co robię z dziewicą? Gdzie ląduje ta karta? Na pewno jej wziąć nie mogę. Ja odkładam na planszę.


Odrzucasz na stos kart odrzuconych.


Zostaje na planszy.


OK, to jak odnieś się do przytoczonej przeze mnie już wcześniej zasady:
"Przyjaciele, którzy [...] muszą zostać odrzuceni - trafiają na stos odrzuconych kart Przygód." Instrukcja (str. 13) ?

Jeśli nie mogę posiadać Przyjaciół, a takiego napotkam, jak inaczej to nazwać, jak nie "odrzucenie" jego karty?

Wygląda na to, że Przyjaciele nie mogą pozostawać na planszy samopas, chyba, że ich karta mówi inaczej.

Mamy tu problem natury językowo-słownej. Może szanowny Jon pomógłby w rozwikłaniu tej zagadki :)
Ostatnio zmieniony przez 8janek8 Czw 08 Sty, 2009, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Nemomon
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Sty, 2009   

8janek8 napisał/a:
Kufir napisał/a:
Nemomon napisał/a:
aro_kal napisał/a:
Nie zrozumiałeś mnie 8janek8. Mam klątwę, losuję dziewicę - co robię z dziewicą? Gdzie ląduje ta karta? Na pewno jej wziąć nie mogę. Ja odkładam na planszę.


Odrzucasz na stos kart odrzuconych.


Zostaje na planszy.


OK, to jak odnieś się do przytoczonej przeze mnie już wcześniej zasady:
"Przyjaciele, którzy [...] muszą zostać odrzuceni - trafiają na stos odrzuconych kart Przygód." Instrukcja (str. 13) ?

Wygląda na to, że Przyjaciele nie mogą pozostawać na planszy samopas, chyba, że ich karta mówi inaczej.


Ja bym popierał zasadę Janka, dodając małą rzecz, iż gdy mamy Wiedźmę, to każde nowe przyłączenie się Przyjaciela raczej należało by traktować, jako branie go do siebie, następnie używanie efektu Wiedźmy i odrzucanie na stos kart odrzuconych.
 
 
aro_kal
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Sty, 2009   

Przyjaciele mogą być samopas na planszy np. w momencie zamiany w ropuchę. A klątwa zabrania mi posiadania nowych przyjaciół, co musiałoby zaistnieć bym mógł ich odrzucić. Czyli wciąż problem nie rozwikłany.
 
 
8janek8
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Sty, 2009   

aro_kal napisał/a:
Przyjaciele mogą być samopas na planszy np. w momencie zamiany w ropuchę. A klątwa zabrania mi posiadania nowych przyjaciół, co musiałoby zaistnieć bym mógł ich odrzucić. Czyli wciąż problem nie rozwikłany.


Zgadza się. W takim razie należałoby ustalić w jakich sytuacjach odrzucamy Przyjaciół (na stos kart zużytych), a w jakich pozostawiamy ich na danym obszarze.
Pewność mamy co do Ropuchy (pozostawiamy na obszarze) oraz Świątyni, Wieży Wampira, Jaskini Czarownika, a także Przyjaciół, których napotykamy w momencie trafienia na "Klątwę Wiedźmy", (odkładamy na stos kart zużytych) (o ile we wszystkich tych przypadkach widnieje słowo discard).
W pozostałych przypadkach (takich jak nowi Przyjaciele przy "Klątwie Wiedźmy", dobrowolne pozostawienie Przyjaciela (co raczej się nie zdarza), itp.) nie mamy w tym momencie na czym się oprzeć.

Tyle przychodzi mi teraz na myśl. Jeśli ktoś jeszcze zna przypadki, w których musimy się rozstać z kartą Przyjaciela (oprócz tych, gdzie przejmuje go inny Poszukiwacz) to piszcie.
Z czasem znajdziemy rozwiązanie :)

Przypuszczam że słowo discard jest tutaj kluczowe. Przez fakt, że nie ma odpowiednika w naszym języku ("odłożyć na stos kart zużytych") ciężko było opisać każdą taką sytuację. To w sumie dobra wiadomość, gdyż łatwo dojdziemy jaka jest zasada w konkretnej sytuacji ;)

Nemomon jeśli znalazłbyś chwile i ochotę to może Jon mógłby nam pomóc... ;)
 
 
Nemomon
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Sty, 2009   

Jutro się Jona spytam o te konkretne (czy Czarownica działa na Poltera oraz czy po Czarownicy odkładamy na pole a nie discard pile) sprawy. Oczywiście "discard" jest słowem kluczowym. Podobnie jak "put".
 
 
Nemomon
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Sty, 2009   

Jon napisał/a:
All other Followers immediately leave you – discard them.

So any you pick up won't join you either and run away.


Wszyscy Przyjaciele opuszczają cię - odrzuć ich. Więc każdy inny także nie dołączy się do ciebie tylko ucieknie.

Oczywiście, to nie jest oficjalna zasada, tylko jak Jon to widzi.

Co do posiadania Wiedźmy oraz Poltera. Są oni traktowani na równi jak każdy Przyjaciel. Różnica jest tylko taka, że nie można ich odrzucić z własnej woli. Wpływają za to na nich wszelkie inne efekty, czyli można ich użyć na Wieży Wampira, czy stracić na Przepaści. Można także zabrać Mesmeryzmem.
 
 
8janek8
[Usunięty]

Wysłany: Czw 08 Sty, 2009   

Nemomon napisał/a:

Wszyscy Przyjaciele opuszczają cię - odrzuć ich. Więc każdy inny także nie dołączy się do ciebie tylko ucieknie.

Oczywiście, to nie jest oficjalna zasada, tylko jak Jon to widzi.

Co do posiadania Wiedźmy oraz Poltera. Są oni traktowani na równi jak każdy Przyjaciel. Różnica jest tylko taka, że nie można ich odrzucić z własnej woli. Wpływają za to na nich wszelkie inne efekty, czyli można ich użyć na Wieży Wampira, czy stracić na Przepaści. Można także zabrać Mesmeryzmem.

Czyli gracz może swoim bezpośrednim wyborem odrzucić Wiedźmę lub Poltergeista, w takich miejscach jak Wieża Wampira lub Świątynia czy Jaskinia Czarownika (gdzie nie ma znaczenia, że prócz Poltergeista mamy jeszcze innych Przyjaciół, spośród których możemy wybrać, który ma zostać stracony)?

Są w takim razie tylko dwie sytuacje (pomijając jakieś bardzo rzadkie przypadki), w której pozostawiamy Przyjaciół na planszy: zamiana w Ropuchę lub śmierć Poszukiwacza. Zna ktoś jeszcze jakieś?

Uproszczenie zasad (gdy jest to dopuszczalne) w takich sytuacjach jest chyba najlepszym wyjściem. Kto by podczas gry pamiętał o wszystkich zawiłych detalach...
 
 
aro_kal
[Usunięty]

Wysłany: Pią 09 Sty, 2009   

Cytat:
Są w takim razie tylko dwie sytuacje (pomijając jakieś bardzo rzadkie przypadki), w której pozostawiamy Przyjaciół na planszy: zamiana w Ropuchę lub śmierć Poszukiwacza. Zna ktoś jeszcze jakieś?


Tak. Zostawienie przyjaciela (poza wiedźmą i poltergeistem) po zakończeniu ruchu by uniknąć ciągnięcia karty, bo dzięki czarowi wiemy, że będzie to coś bolesnego.
 
 
8janek8
[Usunięty]

Wysłany: Wto 13 Sty, 2009   

Już w jednej z początkowych rozgrywek spotkałem się z problemem związanym z Zaklęciem "Unieruchomienie".
Treść Zaklęcia :
"Możesz rzucić to Zaklęcie na początku tury dowolnego gracza, przed wykonaniem przez niego ruchu."
Instrukcja (str. 8 ) :
"Ruch - Gracz rzuca 1 kością i przesuwa swego Poszukiwacza [...]"
Instrukcja (str. 18 ) :
"PRZYKŁAD PRZEKRACZANIA MOSTU STRAŻNIKA. [...] Czarownica przesuwa się na obszar Strażnika. Rzuca na Strażnika Zaklęcie Unieruchomienia, bez wdawania się z nim w walkę. [...]"

Błąd polega na rozbieżności tej samej sytuacji wynikającej z karty i instrukcji. Wynika on z niedopatrzenia twórców gry.
http://new.fantasyflightg...d=1&efidt=40636
Na forum FFG wyłapują wiele różnych nieścisłości. Z niektórymi miałem (i Wy na pewno też) styczność podczas gry.
Wynika z tego, że errata powinna skorygować kartę tego Zaklęcia. Najlepiej chyba wyglądałby to tak jak zaproponował jeden z tamtejszych forumowiczów:
Powinno być: "Możesz rzucić to zaklęcie na początku tury lub tuż przed walką dowolnego gracza."
Nadmienię, iż inna interpretacja zbytnio osłabiłaby to Zaklęcie.

Powinno wyjść to od pierwotnego wydawcy. A jeśli tak by się nie stało to wierzę, że nasza Galakta zapewne się do tego niedopatrzenia odwoła. :)
 
 
Kufir
[Usunięty]

Wysłany: Wto 13 Sty, 2009   

Cała treść karty brzmi tak :

"Możesz rzucić to zaklęcie na początku tury dowolnego gracza, przed wykonaniem przez niego ruchu. Jeżeli rzucisz go na innego poszukiwacza zostanie on unieruchomiony (Nie będzie w stanie nic zrobić poza użyciem czaru rozparzenie magii, które neguje działanie zaklecia unieruchomienie) do końca tej tury. Jeśli rzucisz je na istotę, do końca tej tury nie będziesz w stanie jej zaatakować (za to będziesz mógł sie jej wymknąć)"


I jak dla mnie to zaklęcie nie wymaga żadnej poprawki. Zastosowanie zaklęcia:
1. Rzucamy na innego poszukiwacza przed wykonaniem przez niego ruchu ---> traci on turę

2. Przykładowo stojąc na cmentarzu wyrzucamy kostką 6 i mamy poruszyć się właśnie o tą ilość obszarów. Starcza nam to na wkroczenie do środkowej krainy i jeszcze przed poruszeniem na planszy figurki rzucamy to zaklęcie na strażnika aby móc przejść do środkowej krainy bez walczenia z nim.


Natomiast zaklęciem potężniejszym jest zaklęcie niewidzialność. Nie ma sensu z unieruchomienia robić podobną "słabszą" wersję niewidzialności.
 
 
8janek8
[Usunięty]

Wysłany: Sro 14 Sty, 2009   

Kufir napisał/a:

"Możesz rzucić to zaklęcie na początku tury dowolnego gracza, przed wykonaniem przez niego ruchu. Jeżeli rzucisz go na innego poszukiwacza zostanie on unieruchomiony (Nie będzie w stanie nic zrobić poza użyciem czaru rozparzenie magii, które neguje działanie zaklecia unieruchomienie) do końca tej tury. Jeśli rzucisz je na istotę, do końca tej tury nie będziesz w stanie jej zaatakować (za to będziesz mógł sie jej wymknąć)"

Patrząc jedynie na polskie tłumaczenie brak jest informacji, w którym momencie można rzucić Zaklęcie na istotę. Osobiście kieruje się przykładem z instrukcji, co nie oznacza że opis karty tego nie wymaga.
Jak tylko zdobędę oryginalny tekst karty napiszę jak ta sytuacja tam wygląda (bo widać, że coś jest nie tak).
 
 
szutek
[Usunięty]

Wysłany: Sro 14 Sty, 2009   

Mam szybkie zapytanko. Chodzi mi mianowicie o umiejętność ELFA polegającą na przeniesienie się do puszczy w tej samej krainie zamiast ruchu. Czy mogę przenieść się już po rzucie kostką zamiast ruchu postacią, czy też muszę zrobić to przed rzutem ? Z góry dziękuję za odpowiedź.
 
 
Pajhi
[Usunięty]

Wysłany: Sro 14 Sty, 2009   

szutek napisał/a:
Mam szybkie zapytanko. Chodzi mi mianowicie o umiejętność ELFA polegającą na przeniesienie się do puszczy w tej samej krainie zamiast ruchu. Czy mogę przenieść się już po rzucie kostką zamiast ruchu postacią, czy też muszę zrobić to przed rzutem ? Z góry dziękuję za odpowiedź.


Musisz to zadeklarować przed rzutem!
 
 
8janek8
[Usunięty]

Wysłany: Sro 14 Sty, 2009   

Pajhi napisał/a:
szutek napisał/a:
Mam szybkie zapytanko. Chodzi mi mianowicie o umiejętność ELFA polegającą na przeniesienie się do puszczy w tej samej krainie zamiast ruchu. Czy mogę przenieść się już po rzucie kostką zamiast ruchu postacią, czy też muszę zrobić to przed rzutem ? Z góry dziękuję za odpowiedź.


Musisz to zadeklarować przed rzutem!

W uzupełnieniu: rzucasz kostką->trafiasz do Puszczy (tylko zewnętrzna kraina) i tam kończysz swoją turę. W następnej turze zamiast rzucać kością możesz wybrać dowolny z 2 pozostałych obszarów Puszczy w tej krainie i się tam przenieść.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.38 sekundy. Zapytań do SQL: 12