galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
podróżowanie a odbywanie podróży [Siła Woli i SLD]
Autor Wiadomość
Sandking
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Kwi, 2011   podróżowanie a odbywanie podróży [Siła Woli i SLD]

Na Starej Leśnej Drodze jest mowa o "podróżowaniu", natomiast na Sile Woli jest mowa "kiedy odbędziesz podróż". Chodzi o formę niedokonaną/dokonaną. Czy w ramach zasad jest jakakolwiek różnica między tymi dwoma wyrażeniami? Jeśli nie, to czy mogę zagrać Siłę Woli, a później użyć opcji Starej Leśnej Drogi by przygotować postać użytą przy Sile Woli?
 
     
Kulgan
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Kwi, 2011   

Najpierw jest Faza Wyprawy, a w Fazie Podróży możesz przesunąć Starą Leśną Drogę ze Strefy Przeciwności jako aktywny Obszar i po tym pierwszy gracz może przygotować 1 wyczerpaną swoją postać /czyli również taką, którą użył w Fazie Wyprawy/.
 
     
Sandking
[Usunięty]

Wysłany: Nie 24 Kwi, 2011   

Nie do końca o to chodziło - tu nie wchodzi w grę faza wyprawy, ale już odpowiedziałem sobie na pytania. Timing jest dość istotny.
 
     
ziggy
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

Też nad tym wczoraj zachodziłem w myśl... anyway zauważ, że angielskie wersje tych kart mówią o odpowiedzi w jednym czasie (Old Forest Road Response: After you travel to Old Forest Road... Strenght Of Will Response: After you travel to a location...) więc w tym wypadku decyduje po prostu kolejność zagrania przez gracza Siły Woli.
W przypadku polskiego wydania można rozumieć, iż najpierw podróżujesz, a potem dopiero faktem staje się, iż "odbyłeś podróż" więc w tym wypadku Siły Woli można by użyć by dopakować tokenami niezdobyty jeszcze obszar. IMO na podstawie tego możesz najpierw przywrócić postać z SLD, a później ponownie wyczerpać tę samą aby zagrać SW.
 
     
SmaugP
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

Pamiętajcie, że czym innym jest podróżowanie, a czym innym zbadanie obszaru.
Cytat:
Efekty podróży
Niektóre karty obszarów posiadają efekty podróży –
w tekście karty takie efekty poprzedza wytłuszczone
słowo aktywacyjne „Podróż:”. Efekty podróży to
koszty lub ograniczenia nakładane na niektórych bądź
wszystkich graczy, wymagane, aby móc podróżować
na dany obszar. Jeśli gracze nie mogą spełnić wymagań
efektu podróży obszaru, nie mogą podróżować na dany
obszar.

str. 23

Czyli jeżeli na karcie występuje efekt "Podróż: ..." to musimy obowiązkowo spełnić ten efekt aby na nią ruszyć. Odpowiedzi natomiast są opcjonalne.
Cytat:
Odpowiedzi
W tekście karty odpowiedzi poprzedza wytłuszczone
słowo aktywacyjne „Odpowiedź:”. Odpowiedzi są
zawsze opcjonalne

str. 23
 
     
ziggy
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

Co to ma do rzeczy? Old Forest Road nie ma efektu podróży, który gracz musi wypełnić... nam chodzi o kolejność rozpatrywania odpowiedzi i różnicę w wordingu "kiedy podróżujesz" i "kiedy odbędziesz podróż" :neutral:
 
     
SmaugP
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

Masz rację, to nie ma nic do rzeczy. Jakoś tak mi się napisało nie wiem czemu, chyba jeszcze się do końca nie obudziłem ;)

Natomiast jak dla mnie nie ma równicy między "kiedy podróżujesz" i "kiedy odbędziesz podróż" chociażby dlatego, że:
Cytat:
gracz kontrolujący kartę z daną
odpowiedzią może ją aktywować w odpowiedzi
(tj. natychmiast po) na pewne konkretne zdarzenie.
str. 23

"Natychmiast po" wskazuje raczej na tryb dokonany. Czyli wyszłoby, że natychmiast po tym, kiedy gracze podróżują, czyli natychmiast po zabraniu karty obszaru ze strefy przeciwności i umieszczeniu jej obok obecnej karty wyprawy.
Cytat:
Podczas fazy Podróży gracze mogą PODRÓŻOWAĆ jako
grupa do jednego, dowolnego obszaru znajdującego się
w strefi e przeciwności. Aby tego dokonać, zabierają
tę kartę obszaru ze strefy przeciwności i umieszczają
ją obok obecnej karty Wyprawy.
str. 15

Niestety to nadal nie rozwiązuje problemu w jakiej kolejności wykonać obydwie odpowiedzi. Troszkę brakuje w instrukcji doprecyzowania w jakiej kolejności rozpatrywać takie sytuacje. W Inwazji było to na zasadzie od końca. Czyli ostatnia użyta akcja wykonywana była jako pierwsza itd. Tutaj niestety nikt tego nie doprecyzował.

Jest natomiast jeden element, który pokazuje jak należy tutaj postąpić. Jak popatrzycie na rozpiskę na str. 30, to faza podróży jest oznaczona czerwonym kolorem, co oznacza:
Cytat:
Czerwone – Gracze nie mogą przerywać tych
punktów swoimi akcjami. Odpowiedzi mogą zostać
zagrane, jeśli zostaną spełnione ich warunki.

Dopiero potem jest okienko na akcje graczy. Czyli najpierw odbywa się podróż i działa odpowiedź Starej Leśnej Drogi, następnie znajduje się okienko na akcje graczy i wtedy dopiero możemy użyć Siły Woli. Wydaje mi się, że to rozwiewa wątpliwości.

EDIT
Chociaż w sumie to nadal nie jest jasne, bo odnośnie koloru czerwonego napisane jest:
Cytat:
Odpowiedzi mogą zostać
zagrane, jeśli zostaną spełnione ich warunki.

:/
 
     
ziggy
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

No nic, ja sugeruję się angielską wersją jako pierwowzorem i w połączeniu SLD z SW stosuję zasadę jednoczesnego zachodzenia efektów i wyboru pierwszeństwa ich działania czyli:

wyczerpuję postać ze sfery ducha -> odbywam podróż przez SLD -> przygotowuję postać (odpowiedź) SLD -> wyczerpuję postać (zagrywając SW) -> kładę 2 żetony wyprawy -> rozpatruję powodzenie wyprawy
 
     
brzozek
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

Nie można zagrać SW przed odbyciem podróży do SLD bo okna odbycia podróży nie można przerwać żadną akcją, musisz odbyć podróż- uaktywnić odpowiedź z tej karty (jeśli chcesz, ale natychmiast po zagraniu: "Odpowiedzi są zawsze opcjonalne, gracz kontrolujący kartę z daną odpowiedzią może ją aktywować w odpowiedzi (tj. natychmiast po) na pewne konkretne zdarzenie".)- wtedy zagrać odpowiedź z SW. pozdr
 
     
SmaugP
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

ziggy napisał/a:
wyczerpuję postać ze sfery ducha -> odbywam podróż przez SLD -> przygotowuję postać (odpowiedź) SLD -> wyczerpuję postać (zagrywając SW) -> kładę 2 żetony wyprawy -> rozpatruję powodzenie wyprawy

Nie mylisz czasami fazy wyprawy z fazą podróży? Nie wiem dlaczego rozpatrujesz wyprawę po podróży, to trochę niezgodne z kolejnością faz. Zerknij na str. 30.

Na chłopski rozum to powinno wyglądać tak:
1. Rozpatrzenie fazy wyprawy.
2. Pierwszy gracz decyduje czy wykonać podróż do SLD.
3. SLD ląduje koło karty wyprawy.
4. Odpowiedź SLD - przygotowuję postać
5. Odpowiedź SW - wyczerpuję postać, kładę 2 żetony na SLD
6. Rozpoczyna się faza spotkań.
 
     
ziggy
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

Zgadzam się, może być po Twojemu, ale nadal nie mamy jasności w temacie tego co to jest PO POLSKU odpowiedź na "kiedy podróżujesz" i kiedy "odbyłeś podróż" i czy to zachodzi w jednym momencie czy w dwóch innych.
Ehhh mam inne rozwiązanie - odpowiedź jest akcją więc można to rozegrać w taki sposób, że:

wyczerpuję postać ze sfery ducha ->
odbywam podróż przez SLD ->
rozpatruję powodzenie podróży-> (i następują zielone akcje odpowiedzi)
przygotowuję postać (odpowiedź) SLD ->
wyczerpuję postać (zagrywając SW) ->
kładę 2 żetony wyprawy na obszarze

...no i chyba jesteśmy w domu :wink:

P.S. Tfu! Wcześniej miało być podróży... zapomniałem, że synonimy nie mają tu żadnego znaczenia :wink:
 
     
SmaugP
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

Ale aby wykonać podróż (travel) nie musisz nikogo wyczerpywać. Nadal mam dziwne wrażenie, że mylisz wyprawę (quest) z podróżą (travel)

EDIT:
A odpowiedź i akcja to dwie różne rzeczy.
Ostatnio zmieniony przez SmaugP Sro 27 Kwi, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
brzozek
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

ziggy napisał/a:
(..)
wyczerpuję postać ze sfery ducha ->
odbywam podróż przez SLD ->
rozpatruję powodzenie podróży-> (i następują zielone akcje odpowiedzi)
p(..)
:wink:


mylisz wyprawę z podróżą, w podróży nic się nie rozpatruje
 
     
ziggy
[Usunięty]

Wysłany: Sro 27 Kwi, 2011   

Biję się gromko w pierś - potraktowałem podróż na zasadach wyprawy.
Co do kwestii odpowiedzi i akcji, miałem na myśli, że po odbyciu podróży, w miejscu przeznaczonym na zagrywanie akcji, używam odpowiedzi na wykonaną podróż.

Anyway - jasność osiągnięta!
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.1 sekundy. Zapytań do SQL: 13