 |
galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta
|
Zasady - odpowiedzi udzielone przez FFG |
Autor |
Wiadomość |
Radziol88 [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 03 Mar, 2012 Zasady - odpowiedzi udzielone przez FFG
|
|
|
Pojawia się sporo pytań o zasady. Wiele odpowiedzi już zostało udzielonych przez FFG (oryginalny wydawca). Można je znaleźć na stronie BGG. Niestety po angielsku.
Dlatego zamieszczam poniżej skrócone tłumaczenie, które wyciąga najważniejsze elementy każdego pytania.
- Nie jestem przedstawicielem FFG.
- Pytania można zadawać na stronie FFG (po angielsku).
- Nie jest to tłumaczenie oficjalnego FAQ.
Konwencja:
Tytuł
P: Pytanie
O: Odpowiedź
S: Skreślone (stara odpowiedź, która nie była ostateczna). Jeśli spotkasz się z taką interpretacją, to wiesz, że jest nieaktualna.
K: Mój komentarz
Karty Rodu
Karty Rodu i tajność
P: "Gracze mogą swobodnie przeglądać stosy kart odrzuconych i ręce innych graczy (z wyjątkiem etapu Wyboru i ujawniania kart Rodów bitwy)." (s. 27)
Czy oznacza to, że jak tylko osiągniemy fazę 3 (Wybór i ujawnienie kart Rodów), czyli zakończy się faza 2 (Ustalenie początkowej siły armii) karty rodu stają się tajne (zarówno ręka gracza jak i stos kart odrzuconych)?
O: Zasady chronią przed przeglądaniem ręki gracza po tym, jak wybrał już swoją kartę rodu. W żadnym wypadku nie powinno dochodzić do problemu zapamiętywania kart.
K: Zasadniczo nie ma żadnego powodu, aby stos kart odrzuconych był choć na sekundę tajny. A samo wyłożenie zakrytej karty polecam robić dopiero w momencie, gdy obaj gracze stwierdzą, że mają wszystko przemyślane (i nie chcą już zaglądać do ręki przeciwnika), a na samym początku po prostu wymienić się kartami do wglądu.
Salladhor Saan vs Victarion Greyjoy
P: Co się stanie jeśli zostanie zagrany Salladhor Saan przeciwko Vistarionowi Greyjoyowi? Czy siła statków Greyjoyów wyniesie 0, 1 czy 2? Czy kolejność ma znaczenie?
O: Nie ma problemu kolejności. Victarion zwiększa siłę statków, a Salladhor ją zeruje.
K: Salladhor zawsze wyzeruje siłę statków, chyba że jego zdolność zostanie wprost zniwelowana lub gracz zostanie zmuszony do zmiany karty.
Salladhor Saan
P: Salladhor redukuje siłę statków do 0. Czy wpływa również na różne inne bonusy?
O: Salladhor działa tylko bezpośrednio na statki. Nie wpływa na zdolności Kart Rodu, Żetony Rozkazu i inne modyfikatory.
Plama
P: Czy zdolność Plamy działa przed, czy po odzyskaniu przez gracza Kart Rodu (po zagraniu ostatniej)?
O: Zdolność Plamy działa po odzyskaniu przez przeciwnika kart na rękę.
K: Zasadniczo zdolność Plamy jest zawsze ostatnia, co będzie widać poniżej.
Plama vs Roose Bolton
P: Ich zdolności działają w kolejności rozgrywki, czy zawsze mają ustaloną kolejność?
O: Bolton zawsze działa pierwszy. Po odzyskaniu kart jedna z nich zostanie odrzucona przez Plamę.
Arianne Martell
P: Co się dzieje z obszarem? Jeśli był tam Żeton Władzy, to czy zostaje? Czy kontrola nad obszarem jest utracona?
O: Żeton Władzy jest usuwany. Kontrola jest zawsze tracona. Jedynie jednostki nie mogą wejść do obszaru. Wszystkie pozostałe skutki przegranej działają.
Arianne Martell vs Loras Tyrell
P: Co się dzieje ze zdolnością Lorasa? Czy żeton marszu nadal powinien znaleźć się w podbitym obszarze?
O: Żeton rozkazu nie może znajdować się na obszarze bez jednostek. Więc zdolność Lorasa nie da korzyści.
S: Żeton powinien trafić na obszar (może być później wykorzystany przez wprowadzenie jednostek do obszaru innym rozkazem).
K: Początkowo zasady szły w kierunku istnienia Żetonów Rozkazu na obszarze bez jednostek (można później wprowadzić jednostki na taki obszar rozkazem marszu i wykorzystać ten rozkaz). Ostatecznie z tego zrezygnowano.
Mace Tyrell
P: Jeśli Mace zniszczy jedynego piechura obrońcy/atakującego, to czy bitwa jest kontynuowana, czy kończy się natychmiast zwycięstwem Tyrellów?
O: Walka jest kontynuowana. W efekcie tylko siła atakującego/obrońcy spada do zera.
P: Mace (jako atakujący) niszczy jedynego obrońcę. Co się dzieje z Żetonem Rozkazu po wygranej obrońcy?
O: Żeton rozkazu nie może znajdować się na obszarze bez jednostek. Jest więc usuwany.
S: Żeton powinien pozostać na obszarze (może być później wykorzystany przez wprowadzenie jednostek do obszaru innym rozkazem).
K: Początkowo zasady szły w kierunku istnienia Żetonów Rozkazu na obszarze bez jednostek (można później wprowadzić jednostki na taki obszar rozkazem marszu i wykorzystać ten rozkaz). Ostatecznie z tego zrezygnowano.
Doran Martell
P: Doran przesuwa przeciwnika na najniższą pozycję na Torze Żelaznego Tronu. Co się dzieje z kolejnością rozgrywki (rozpatrywaniem kolejnych rozkazów w tej kolejce)?
O: Rozkazy rozpatrujemy według kolejnych pozycji na torze, niezależnie od znajdujących się tam rodów. Może to oznaczać, że jeden ród zyska dwie akcje w tej kolejce, a drugi nie będzie miał żadnej.
K: Mówiąc inaczej po rozpatrzeniu rozkazu rodu na pozycji 3 rozpatrujemy rozkaz rodu na pozycji 4. To czy coś w międzyczasie na torze się zmieniło nie ma znaczenia.
Balon Greyjoy
P: Czy zdolność Balona wpływa np. na bonus (+1) uzyskiwany przez Stannisa Baratheona albo Davosa Seawortha?
O: Nie. Balon sprawie jedynie, że karta ma bazową siłe 0, ale nie wpływa na jakiekolwiek bonusy ze zdolności.
Robb Stark
P: Czy zdolność Robba działa na atakującego? Jeśli tak, to na co pozwala?
O: Działa i to bez ograniczeń.
K: Czyli w tym wypadku możemy zmusić przeciwnika do wycofania się tak, jakby to on był obrońcą (nie jesteśmy ograniczeni do obszaru, z którego zaatakował). Oczywiście obowiązuje ograniczenie minimalnych strat przeciwnika.
Straty, wycofanie, rozbite jednostki
Machiny Oblężnicze
P: Gracz musi ponieść stratę jednej jednostki i ma tylko machinę i piechura. Czy powinny zginąć obie jednostki, czy można wybrać machinę jako straty przed wycofaniem?
O: Machin Oblężniczych nie można wybrać jako strat. Są usuwane jako dodatek do wszystkich pozostałych start. Można na to patrzeć tak, że od razu po przegranej bitwie usuwa się machiny i dopiero potem liczy się inne straty.
Ikona Czaszki
P: Zwycięzca traci swoją jedyną jednostkę przez ikonę czaszki. Czy traktuje się taką sytuację identycznie jak zagranie karty Arianne Martell?
O: Tak. Gracz pozostaje zwycięzcą i należy rozpatrzeć wszystkie pozostałe efekty.
P: Jeśli obrońca pomimo wygranej bitwy traci jedyną jednostkę, to co się dzieje z Żetonem Rozkazu?
O: Żeton rozkazu nie może znajdować się na obszarze bez jednostek. Jest więc usuwany.
S: Żeton powinien pozostać na obszarze (może być później wykorzystany przez wprowadzenie jednostek do obszaru innym rozkazem).
Machiny Oblężnicze vs Karty Losów Bitwy
P: Co się dzieje, jeśli zwycięzca musi ponieść straty (ikona czaszki)? Czy może wybrać machinę?
O: Machiny Oblężnicze nie mogą być wybrane jako straty w bitwie, niezależnie od powodu strat.
P: A co się dzieje, jeśli gracz ma tylko Machinę Oblężniczą w swojej zwycięskiej armii?
O: Machiny nie można wybrać (samemu) jako strat, ale jeśli nie mamy wyboru, to musimy ponieść jakieś starty, więc machina zostanie zniszczona.
Walka przeciw Rozbitym Jednostkom
P: Czy wejście na obszar zawierający jedynie Rozbite Jednostki rozpocznie bitwę?
O: Tak. Jedynie obrońca będzie posiadał bazową siłę 0.
Ikony Miecza i Czaszki vs Rozbite Jednostki
P: Czy jeśli musimy ponieść straty, to czy możemy wybrać rozbite jednostki?
O: Nie. Jednostki Rozbite są niszczone automatycznie po przegranej bitwie. Nie mogą być też wybrane jako straty ze względu na Ikonę Czaszki.
Wsparcie Rozbitymi Jednostkami
P: Czy rozbite jednostki mogą udzielać wsparcia?
O: Mogą, z siłą 0, ale mogą mieć bonus z rozkazu.
Victarion Greyjoy i Kevan Lannister a Rozbite Jednostki
P: Czy bonus +1 za jednostkę działa również na Rozbite Jednostki?
O: Nie. Kluczową kwestią jest to, że zdolności dają siłę +2, zamiast +1. Ponieważ Rozbite Jednostki nie mają tego "+1", nie otrzymują bonusu.
Mobilizacja
Mobilizacja statków
P: Jeśli obszar z 2 punktami (czyli twierdzą) ma dostęp do dwóch obszarów morskich i/lub portu, czy można umieścić po jednym statku na dwóch różnych obszarach?
O: Tak.
K: Generalnie możemy mobilizować na samym obszarze, w przylegającym porcie i wszystkich sąsiednich morzach. Kombinacja wykorzystania punktów jest absolutnie dowolna.
Dzicy
Remisy przy licytacji
P: Jeśli był remis podczas licytacji (najwięcej/najmniej) posiadacz Żetonu Żelaznego Tronu rozstrzyga remis. Remis jest rozstrzygany przed, czy po ujawnieniu Karty Dzikich?
O: Remis jest rozstrzygany przed przyznaniem kar/nagród, ale po ujawnieniu karty.
Król za Murem
P: W jakiej kolejności gracze powinni przesuwać swoje żetony na torach wpływów?
O: Gracz z najniższą stawką zawsze otrzymuje karę jako pierwszy, potem pozostali.
Rozkazy
Żeton Kruka i Rozkazy Specjalne
P: Jeśli użyję 3 Specjalnych Rozkazów, to czy mogę wykorzystać zdolność Kruka, do zamiany jednego z nich na inny Rozkaz Specjalny?
O: Jesteś ograniczony liczbą Żetonów Specjalnych na mapie, nie liczbą użytych rozkazów w rundzie. Więc tak, możesz zamienić Rozkaz Specjalny innym Rozkazem Specjalnym.
Porty
Porty i Kontrola
P: Zajmuję obszar rodzinny posiadający port i wprowadzam statek do portu. Później wycofuję wszystkie jednostki lądowe (ale nie statek) i nie zostawiam Żetonu Władzy. Czy obszar wraca do gracza (jako obszar rodzinny)? Jeśli tak, to czy może on zastąpić mój statek swoim?
O: Statek w porcie nie pozwala na kontrolę obszaru lądowego. Więc obszar rodzinny powróci do oryginalnego właściciela. Może on również zamienić statek na swój.
P: W nawiązaniu do powyższego, co się stanie jeśli nie jest to obszar rodzinny?
O: Statek w porcie należącym do obszaru, nad którym tracimy kontrolę jest natychmiast niszczony.
S: Statek może pozostać w porcie pomimo braku kontroli. Inny gracz może wkroczyć do obszaru lądowego bez bitwy i przejąć statek.
K: Było pewne zawirowanie na temat statków w porcie przynależnym do bezpańskiego obszaru. Ale szybko się z tego wycofano i statki w porcie wymagają kontrolowania obszaru lądowego.
Tu było kilka pytań nawiązujących do statków w bezpańskim porcie. Po rezygnacji z przyzwolenia na takie statki nie mają one już znaczenia.
P: Czy statek może wpłynąć do portu, jeśli nikt nie kontroluje obszaru lądowego? Z wykorzystaniem rozkazu marszu? Albo podczas ucieczki?
O: Statek nie może wpłynąć do bezpańskiego portu. A pozostawiony w takim jest natychmiast niszczony.
S: Mamy wciąż wewnętrzną debatę na ten temat. Na chwilę obecną tak.
Na chwilę obecną to wszystko.
Jeśli okaże się przydatne, to bardzo mi miło, że mogłem pomóc
Jeśli widzisz błędy lub coś za bardzo skróciłem to pisz. |
|
|
|
 |
TERF [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012
|
|
|
a moje pytanie jest nastepujące:
co sie dziej jesli w porcie stoi statek z umacnianiem wladzy a na przyległym do portu morzu jest najazd. (wiem ze statek w porcie nie da żetonu władzy jak jest wrogi okręt na morzu)
chodzi o to czy w tej sytuacji palac to umocnienie wladzy najezca zarabia 1 zeton a obronca(posiadacz portu) traci jeden zeton? |
|
|
|
 |
Radziol88 [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012
|
|
|
Nie jest to wątek do zadawania pytań |
|
|
|
 |
TERF [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012
|
|
|
ok sorki |
|
|
|
 |
|
|