galakta.pl galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasady - odpowiedzi udzielone przez FFG
Autor Wiadomość
Radziol88
[Usunięty]

Wysłany: Sob 03 Mar, 2012   Zasady - odpowiedzi udzielone przez FFG

Pojawia się sporo pytań o zasady. Wiele odpowiedzi już zostało udzielonych przez FFG (oryginalny wydawca). Można je znaleźć na stronie BGG. Niestety po angielsku.

Dlatego zamieszczam poniżej skrócone tłumaczenie, które wyciąga najważniejsze elementy każdego pytania.

  • Nie jestem przedstawicielem FFG.
  • Pytania można zadawać na stronie FFG (po angielsku).
  • Nie jest to tłumaczenie oficjalnego FAQ.

Konwencja:
Tytuł
P: Pytanie
O: Odpowiedź
S: Skreślone (stara odpowiedź, która nie była ostateczna). Jeśli spotkasz się z taką interpretacją, to wiesz, że jest nieaktualna.
K: Mój komentarz

Karty Rodu

Karty Rodu i tajność
P: "Gracze mogą swobodnie przeglądać stosy kart odrzuconych i ręce innych graczy (z wyjątkiem etapu Wyboru i ujawniania kart Rodów bitwy)." (s. 27)
Czy oznacza to, że jak tylko osiągniemy fazę 3 (Wybór i ujawnienie kart Rodów), czyli zakończy się faza 2 (Ustalenie początkowej siły armii) karty rodu stają się tajne (zarówno ręka gracza jak i stos kart odrzuconych)?

O: Zasady chronią przed przeglądaniem ręki gracza po tym, jak wybrał już swoją kartę rodu. W żadnym wypadku nie powinno dochodzić do problemu zapamiętywania kart.
K: Zasadniczo nie ma żadnego powodu, aby stos kart odrzuconych był choć na sekundę tajny. A samo wyłożenie zakrytej karty polecam robić dopiero w momencie, gdy obaj gracze stwierdzą, że mają wszystko przemyślane (i nie chcą już zaglądać do ręki przeciwnika), a na samym początku po prostu wymienić się kartami do wglądu.

Salladhor Saan vs Victarion Greyjoy
P: Co się stanie jeśli zostanie zagrany Salladhor Saan przeciwko Vistarionowi Greyjoyowi? Czy siła statków Greyjoyów wyniesie 0, 1 czy 2? Czy kolejność ma znaczenie?
O: Nie ma problemu kolejności. Victarion zwiększa siłę statków, a Salladhor ją zeruje.
K: Salladhor zawsze wyzeruje siłę statków, chyba że jego zdolność zostanie wprost zniwelowana lub gracz zostanie zmuszony do zmiany karty.

Salladhor Saan
P: Salladhor redukuje siłę statków do 0. Czy wpływa również na różne inne bonusy?
O: Salladhor działa tylko bezpośrednio na statki. Nie wpływa na zdolności Kart Rodu, Żetony Rozkazu i inne modyfikatory.

Plama
P: Czy zdolność Plamy działa przed, czy po odzyskaniu przez gracza Kart Rodu (po zagraniu ostatniej)?
O: Zdolność Plamy działa po odzyskaniu przez przeciwnika kart na rękę.
K: Zasadniczo zdolność Plamy jest zawsze ostatnia, co będzie widać poniżej.

Plama vs Roose Bolton
P: Ich zdolności działają w kolejności rozgrywki, czy zawsze mają ustaloną kolejność?
O: Bolton zawsze działa pierwszy. Po odzyskaniu kart jedna z nich zostanie odrzucona przez Plamę.

Arianne Martell
P: Co się dzieje z obszarem? Jeśli był tam Żeton Władzy, to czy zostaje? Czy kontrola nad obszarem jest utracona?
O: Żeton Władzy jest usuwany. Kontrola jest zawsze tracona. Jedynie jednostki nie mogą wejść do obszaru. Wszystkie pozostałe skutki przegranej działają.

Arianne Martell vs Loras Tyrell
P: Co się dzieje ze zdolnością Lorasa? Czy żeton marszu nadal powinien znaleźć się w podbitym obszarze?
O: Żeton rozkazu nie może znajdować się na obszarze bez jednostek. Więc zdolność Lorasa nie da korzyści.
S: Żeton powinien trafić na obszar (może być później wykorzystany przez wprowadzenie jednostek do obszaru innym rozkazem).
K: Początkowo zasady szły w kierunku istnienia Żetonów Rozkazu na obszarze bez jednostek (można później wprowadzić jednostki na taki obszar rozkazem marszu i wykorzystać ten rozkaz). Ostatecznie z tego zrezygnowano.

Mace Tyrell
P: Jeśli Mace zniszczy jedynego piechura obrońcy/atakującego, to czy bitwa jest kontynuowana, czy kończy się natychmiast zwycięstwem Tyrellów?
O: Walka jest kontynuowana. W efekcie tylko siła atakującego/obrońcy spada do zera.

P: Mace (jako atakujący) niszczy jedynego obrońcę. Co się dzieje z Żetonem Rozkazu po wygranej obrońcy?
O: Żeton rozkazu nie może znajdować się na obszarze bez jednostek. Jest więc usuwany.
S: Żeton powinien pozostać na obszarze (może być później wykorzystany przez wprowadzenie jednostek do obszaru innym rozkazem).
K: Początkowo zasady szły w kierunku istnienia Żetonów Rozkazu na obszarze bez jednostek (można później wprowadzić jednostki na taki obszar rozkazem marszu i wykorzystać ten rozkaz). Ostatecznie z tego zrezygnowano.

Doran Martell
P: Doran przesuwa przeciwnika na najniższą pozycję na Torze Żelaznego Tronu. Co się dzieje z kolejnością rozgrywki (rozpatrywaniem kolejnych rozkazów w tej kolejce)?
O: Rozkazy rozpatrujemy według kolejnych pozycji na torze, niezależnie od znajdujących się tam rodów. Może to oznaczać, że jeden ród zyska dwie akcje w tej kolejce, a drugi nie będzie miał żadnej.
K: Mówiąc inaczej po rozpatrzeniu rozkazu rodu na pozycji 3 rozpatrujemy rozkaz rodu na pozycji 4. To czy coś w międzyczasie na torze się zmieniło nie ma znaczenia.

Balon Greyjoy
P: Czy zdolność Balona wpływa np. na bonus (+1) uzyskiwany przez Stannisa Baratheona albo Davosa Seawortha?
O: Nie. Balon sprawie jedynie, że karta ma bazową siłe 0, ale nie wpływa na jakiekolwiek bonusy ze zdolności.

Robb Stark
P: Czy zdolność Robba działa na atakującego? Jeśli tak, to na co pozwala?
O: Działa i to bez ograniczeń.
K: Czyli w tym wypadku możemy zmusić przeciwnika do wycofania się tak, jakby to on był obrońcą (nie jesteśmy ograniczeni do obszaru, z którego zaatakował). Oczywiście obowiązuje ograniczenie minimalnych strat przeciwnika.

Straty, wycofanie, rozbite jednostki

Machiny Oblężnicze
P: Gracz musi ponieść stratę jednej jednostki i ma tylko machinę i piechura. Czy powinny zginąć obie jednostki, czy można wybrać machinę jako straty przed wycofaniem?
O: Machin Oblężniczych nie można wybrać jako strat. Są usuwane jako dodatek do wszystkich pozostałych start. Można na to patrzeć tak, że od razu po przegranej bitwie usuwa się machiny i dopiero potem liczy się inne straty.

Ikona Czaszki
P: Zwycięzca traci swoją jedyną jednostkę przez ikonę czaszki. Czy traktuje się taką sytuację identycznie jak zagranie karty Arianne Martell?
O: Tak. Gracz pozostaje zwycięzcą i należy rozpatrzeć wszystkie pozostałe efekty.

P: Jeśli obrońca pomimo wygranej bitwy traci jedyną jednostkę, to co się dzieje z Żetonem Rozkazu?
O: Żeton rozkazu nie może znajdować się na obszarze bez jednostek. Jest więc usuwany.
S: Żeton powinien pozostać na obszarze (może być później wykorzystany przez wprowadzenie jednostek do obszaru innym rozkazem).

Machiny Oblężnicze vs Karty Losów Bitwy
P: Co się dzieje, jeśli zwycięzca musi ponieść straty (ikona czaszki)? Czy może wybrać machinę?
O: Machiny Oblężnicze nie mogą być wybrane jako straty w bitwie, niezależnie od powodu strat.

P: A co się dzieje, jeśli gracz ma tylko Machinę Oblężniczą w swojej zwycięskiej armii?
O: Machiny nie można wybrać (samemu) jako strat, ale jeśli nie mamy wyboru, to musimy ponieść jakieś starty, więc machina zostanie zniszczona.

Walka przeciw Rozbitym Jednostkom
P: Czy wejście na obszar zawierający jedynie Rozbite Jednostki rozpocznie bitwę?
O: Tak. Jedynie obrońca będzie posiadał bazową siłę 0.

Ikony Miecza i Czaszki vs Rozbite Jednostki
P: Czy jeśli musimy ponieść straty, to czy możemy wybrać rozbite jednostki?
O: Nie. Jednostki Rozbite są niszczone automatycznie po przegranej bitwie. Nie mogą być też wybrane jako straty ze względu na Ikonę Czaszki.

Wsparcie Rozbitymi Jednostkami
P: Czy rozbite jednostki mogą udzielać wsparcia?
O: Mogą, z siłą 0, ale mogą mieć bonus z rozkazu.

Victarion Greyjoy i Kevan Lannister a Rozbite Jednostki
P: Czy bonus +1 za jednostkę działa również na Rozbite Jednostki?
O: Nie. Kluczową kwestią jest to, że zdolności dają siłę +2, zamiast +1. Ponieważ Rozbite Jednostki nie mają tego "+1", nie otrzymują bonusu.

Mobilizacja

Mobilizacja statków
P: Jeśli obszar z 2 punktami (czyli twierdzą) ma dostęp do dwóch obszarów morskich i/lub portu, czy można umieścić po jednym statku na dwóch różnych obszarach?
O: Tak.
K: Generalnie możemy mobilizować na samym obszarze, w przylegającym porcie i wszystkich sąsiednich morzach. Kombinacja wykorzystania punktów jest absolutnie dowolna.

Dzicy

Remisy przy licytacji
P: Jeśli był remis podczas licytacji (najwięcej/najmniej) posiadacz Żetonu Żelaznego Tronu rozstrzyga remis. Remis jest rozstrzygany przed, czy po ujawnieniu Karty Dzikich?
O: Remis jest rozstrzygany przed przyznaniem kar/nagród, ale po ujawnieniu karty.

Król za Murem
P: W jakiej kolejności gracze powinni przesuwać swoje żetony na torach wpływów?
O: Gracz z najniższą stawką zawsze otrzymuje karę jako pierwszy, potem pozostali.

Rozkazy

Żeton Kruka i Rozkazy Specjalne
P: Jeśli użyję 3 Specjalnych Rozkazów, to czy mogę wykorzystać zdolność Kruka, do zamiany jednego z nich na inny Rozkaz Specjalny?
O: Jesteś ograniczony liczbą Żetonów Specjalnych na mapie, nie liczbą użytych rozkazów w rundzie. Więc tak, możesz zamienić Rozkaz Specjalny innym Rozkazem Specjalnym.

Porty

Porty i Kontrola
P: Zajmuję obszar rodzinny posiadający port i wprowadzam statek do portu. Później wycofuję wszystkie jednostki lądowe (ale nie statek) i nie zostawiam Żetonu Władzy. Czy obszar wraca do gracza (jako obszar rodzinny)? Jeśli tak, to czy może on zastąpić mój statek swoim?
O: Statek w porcie nie pozwala na kontrolę obszaru lądowego. Więc obszar rodzinny powróci do oryginalnego właściciela. Może on również zamienić statek na swój.

P: W nawiązaniu do powyższego, co się stanie jeśli nie jest to obszar rodzinny?
O: Statek w porcie należącym do obszaru, nad którym tracimy kontrolę jest natychmiast niszczony.
S: Statek może pozostać w porcie pomimo braku kontroli. Inny gracz może wkroczyć do obszaru lądowego bez bitwy i przejąć statek.
K: Było pewne zawirowanie na temat statków w porcie przynależnym do bezpańskiego obszaru. Ale szybko się z tego wycofano i statki w porcie wymagają kontrolowania obszaru lądowego.

Tu było kilka pytań nawiązujących do statków w bezpańskim porcie. Po rezygnacji z przyzwolenia na takie statki nie mają one już znaczenia.

P: Czy statek może wpłynąć do portu, jeśli nikt nie kontroluje obszaru lądowego? Z wykorzystaniem rozkazu marszu? Albo podczas ucieczki?
O: Statek nie może wpłynąć do bezpańskiego portu. A pozostawiony w takim jest natychmiast niszczony.
S: Mamy wciąż wewnętrzną debatę na ten temat. Na chwilę obecną tak.


Na chwilę obecną to wszystko.
Jeśli okaże się przydatne, to bardzo mi miło, że mogłem pomóc :)
Jeśli widzisz błędy lub coś za bardzo skróciłem to pisz.
 
     
TERF
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012   

a moje pytanie jest nastepujące:

co sie dziej jesli w porcie stoi statek z umacnianiem wladzy a na przyległym do portu morzu jest najazd. (wiem ze statek w porcie nie da żetonu władzy jak jest wrogi okręt na morzu)

chodzi o to czy w tej sytuacji palac to umocnienie wladzy najezca zarabia 1 zeton a obronca(posiadacz portu) traci jeden zeton?
 
     
Radziol88
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012   

Nie jest to wątek do zadawania pytań
 
     
TERF
[Usunięty]

Wysłany: Nie 08 Kwi, 2012   

ok sorki
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0.11 sekundy. Zapytań do SQL: 12