 |
galakta.pl
Forum wydawnictwa gier planszowych Galakta
|
Hobbit - Klucz Trolli i Sakiewka |
Autor |
Wiadomość |
wojo [Usunięty]
|
Wysłany: Sro 06 Lut, 2013 Hobbit - Klucz Trolli i Sakiewka
|
|
|
Skarby w hobbicie zdawały się jednym z najciekawszych mechanizmów jakie ten dodatek wprowadza jednak zaraz po zaczęciu przygody zorientowałem się że karty, które pozwalają zdobyć skarby (klucz i sakiewka) są maksymalnie schrzanione pod względem zasad.
Przeszukałem namiętnie forum FFG, BGG, unofficial FAQu i nasze forum jednak nie znalazłem do końca satysfakcjonującej odpowiedzi jak powinno się grać. Poniżej podsumowuję jak sądzę że to powinno być grane według autorów i "ducha" zasad - oczywiście w wielu przypadkach ma się to nijak do litery zasad (o czym piszę w sekcjach kod).
UPDATE: nowe FAQ 1.4 trochę rozjaśniło/zmieniło sprawę/
Skupmy się na kluczu, sakiewka działa tak samo.
Klucz to cel z następującym tekstem (włączając erratę)
Cytat: | If Troll Key is discarded, add it to the
staging area. If Troll Key is unattached and in the
staging area, attach it to a Troll enemy, if able.
Response: After attached Troll enemy takes damage as the result of an attack, the first player may exhaust Bilbo Baggins to claim this objective and attach it to him.
|
Kilka uwag, które są w miarę proste:
- Pierwszy gracz wybiera do którego trolla dołączamy kartę jeżeli jest ich kilku w grze (w pierwszym etapie trolle są poza grą więc nie można do nich nic dołączać)
- Dzięki temu, że sposób zdobycia klucza to odpowiedź - można klucz zdobyć nawet jeżeli w wyniku ataku troll zginie
- Gdy troll do którego dołączyliśmy klucz ginie a Bilbo nie może/nie chce go zdobyć rozpatrujemy efekt odrzucania celu co prowadzi do dołączenia go do innego trolla jeżeli jakiś jeszcze w grze jest (w przeciwnym wypadku i tak automatycznie wygrywamy).
- Jeżeli w drugim etapie karta klucza wyjdzie jako cień, nie aktywujemy jej efektu (podobnie było w przypadku Brzegów Anduiny, które też mają efekt przy odrzucaniu)
Teraz inne rzeczy:
- Co się dzieje gdy klucz wyskoczy nam w pierwszym etapie? Wisi w strefie przeciwności aż do drugiego etapu kiedy to dołączy się do jednego z wchodzących do gry trolli.
- Co się dzieje gdy klucz zostanie odrzucony w wyniku położenia żetonów podstępu na etapie 2B i wywołania jej efektu? Konsensus jaki panuje na forach jest taki, że rozpatrujemy efekt jej odrzucania czyli aktywujemy "po odkryciu" i dołączamy do trolla (chociaż jeden na pewno jest w grze) i gramy dalej. Jestem pewien że tak autorzy to planowali. Kod: | Problem jednak polega na tym że w takim scenariuszu według mnie kata nigdy nie wchodzi do gry, więc jej efekt nie powinien być aktywowany. Nigdzie w instrukcji nie ma wzmianki o jakiejś fazie "wędrowania na discard" podczas którego karta byłaby w grze. To sprawa dość czepialska ale gdyby taka faza istniała to gdy odrzucamy karty z ręki np. żeby odpalić Eowyne, wchodziłyby one na chwilę do gry i zaraz ją opuszczały aktywując wszystkie efekty wyjścia/wejścia co np. pozwalałoby odpalić efekt pierwszej wersji Gandalfa |
|
|
|
|
 |
wojo [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 28 Lut, 2013
|
|
|
Zaktualizowałem używając FAQ. |
|
|
|
 |
nightrunner [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 02 Wrz, 2013
|
|
|
Dzięki Ci Wojo za podzielenie się uwagami na temat sakiewki i trollowego klucza. Graliśmy do tej pory źle odrzucając klucz i sakiewkę gdy wyszła w pierwszej części Wyprawy, przez co nigdy nie udało nam się spenetrować Jaskinię Trolli |
|
|
|
 |
|
|